• Άρθρο 214 Η προτεινόμενη τροποποίηση αντιβαίνει πλήρως τη στρατηγική της ΕΕ για τις Άμεσες Πληρωμές, όπου σκοπός τους είναι να λειτουργήσουν ως βάση για νέα, εναλλακτικά συστήματα πληρωμών με 2 κυρίως στόχους • να περιοριστεί η εξάρτηση σε υφιστάμενα σχήματα & υποδομές • να αυξηθεί o ανταγωνισμός στο χώρο των πληρωμών. Για το σκοπό αυτό η ΕΕ έχει ήδη επιβάλλει την υποχρεωτική υποστήριξη των Άμεσων Πληρωμών μέσω του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/886. Ο κανονισμός επιβάλλει στο σύνολο των Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών (Π.Υ.Π.) της Οδηγίας 2015/2366 να είναι σε θέση να στέλνουν και να λαμβάνουν άμεσες πληρωμές σύμφωνα με συγκεκριμένους, κοινά αποδεκτούς κανόνες. Με την καθολική εφαρμογή των Άμεσων Πληρωμών, η αγορά μπορεί πλέον να υποστηρίξει καθολικά νέες καινοτόμες λύσεις, οι οποίες δε βασίζονται σε υφιστάμενες υποδομές (πχ EFT/POS). Το IRIS είναι μια καινοτόμα λύση Άμεσων Πληρωμών και ήδη λειτουργεί στην Ελλάδα με επιτυχία, πλήρως εναρμονισμένη με την παραπάνω στρατηγική. Για την περαιτέρω διείσδυσή και ευρύτερη αποδοχή της μπορεί να βοηθήσει η υποχρεωτική υποστήριξη από τους Acquirers & NSPs, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην Ελληνική αγορά. Ωστόσο, η αποδοχή μέσω EFT/POS μπορεί να είναι μια από τις επιτρεπόμενες επιλογές και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει η υποχρέωση αποδοχής του IRIS από τις επιχειρήσεις να γίνεται αποκλειστικά μέσω των EFT/POS. Αντιθέτως, η υποχρέωση αποδοχής του IRIS από τις επιχειρήσεις θα πρέπει να γίνεται μέσω και άλλων λύσεων, οι οποίες πληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις, όπως μέσω Παρόχων Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων (ΥΠΑΗΕΣ) ή μέσω ΦΗΜ. Οι επιχειρήσεις, δηλαδή, πρέπει να έχουν τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ λύσεων που τους εξυπηρετούν τεχνικά και οικονομικά. Η δέσμευση σε μια και μόνη λύση περιορίζει τον ανταγωνισμό και είναι μια αρνητική και μη αναγκαία παρέμβαση. Συγκεκριμένα προτείνουμε τις παρακάτω τροποποιήσεις: Άρθρο 214 Αποδοχή άμεσων πληρωμών ή μέσω χρήσης διασυνδεδεμένου τερματικού πληρωμής στις λιανικές συναλλαγές ή με τη χρήση Παρόχων Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων (ΥΠΑΗΕΣ) ή με τη χρήση ΦΗΜ- Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 17 και παρ. 1 άρθρου 63 Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας 1. Στην παρ. 1 του άρθρου 17 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, Α΄58), περί υποχρεωτικής διασύνδεσης των τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης ημεδαπής και αλλοδαπής με τη Φορολογική Διοίκηση, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο προστίθεται η φράση «ή μέσω Παρόχων Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων (ΥΠΑΗΕΣ)" β) προστίθεται νέο δεύτερο εδάφιο, γ) στο τρίτο εδάφιο οι λέξεις «της υποχρέωσης του πρώτου εδαφίου» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Σε περίπτωση αποδοχής πληρωμών μέσω διασυνδεδεμένων τερματικών», δ) προστίθεται τέταρτο εδάφιο και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής: «1. Οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α' 251) που έχουν υποχρέωση χρήσης τερματικών «Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης (Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS) », ημεδαπών ή αλλοδαπών παρόχων, διασυνδέονται και παρέχουν στη Φορολογική Διοίκηση πληροφορίες για τις συναλλαγές που εκτελούνται μέσω αυτών είτε μέσω διασύνδεσης των τερματικών με Φορολογικούς Ηλεκτρονικούς Μηχανισμούς (Φ.Η.Μ.) ή μέσω Παρόχων Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων (ΥΠΑΗΕΣ) είτε απευθείας με τα πληροφοριακά συστήματα της Φορολογικής Διοίκησης. Οι οντότητες του πρώτου εδαφίου που είναι υπόχρεες σε αποδοχή πληρωμών μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό, όπως η υπηρεσία I.R.I.S. online payments, αποδέχονται τις σχετικές πληρωμές στο Σημείο Πώλησης, ή μέσω διασυνδεδεμένων τερματικών «Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης («Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS)» ή μέσω Παρόχων Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων (ΥΠΑΗΕΣ) ή με τη χρήση ΦΗΜ. Σε περίπτωση αποδοχής πληρωμών μέσω διασυνδεδεμένων τερματικών, οι οντότητες χρησιμοποιούν τερματικά Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης («Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/ POS») που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 18. Σε περίπτωση αποδοχής πληρωμών μέσω Παρόχων Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων (ΥΠΑΗΕΣ) ή μέσω ΦΗΜ, οι υπόχρεες οντότητες αξιοποιούν τις σχετικές διασυνδέσεις με τις υπηρεσίες εισπράξεων των αδειοδοτημένων Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών που συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις της ΑΑΔΕ. 2. Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 63 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, περί παραβάσεων σχετικών με τη διασύνδεση των τερματικών ηλεκτρονικής μεταφοράς κεφαλαίων στο σημείο πώλησης, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) Οι λέξεις «Σε χρήστες των τερματικών» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Σε οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α' 251) που έχουν υποχρέωση χρήσης», β) οι λέξεις «που δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις λειτουργίας και διασύνδεσης με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων,» αντικαθίστανται από τις λέξεις «και δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις λειτουργίας και διασύνδεσης αυτών με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ή έχουν υποχρέωση αποδοχής πληρωμών μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό, όπως η υπηρεσία I.R.I.S. online payments και δεν αποδέχονται τις σχετικές πληρωμές στο Σημείο Πώλησης των τρόπων που προβλέπονται στο δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 17 του παρόντος νόμου », προστίθενται στο δεύτερο εδάφιο οι λέξεις «και υπηρεσιών άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό, όπως η υπηρεσία I.R.I.S. online payments» και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής: «1. Σε οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α' 251) που έχουν υποχρέωση χρήσης τερματικών «Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης (Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS)» και δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις λειτουργίας και διασύνδεσης αυτών με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ή έχουν υποχρέωση αποδοχής πληρωμών μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό, όπως η υπηρεσία I.R.I.S. online payments, και δεν αποδέχονται τις σχετικές πληρωμές στο Σημείο Πώλησης των τρόπων που προβλέπονται στο δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 17 του παρόντος νόμου, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος ή είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος. Το πρόστιμο του πρώτου εδαφίου μειώνεται κατά πενήντα τοις εκατό (50%), όταν επιβάλλεται σε χρήστες τερματικών «EFT/POS» και υπηρεσιών άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό, όπως η υπηρεσία I.R.I.S. online payments που ασκούν τη δραστηριότητά τους σε οικισμούς με πληθυσμό έως πεντακόσιους (500) κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των τριών χιλιάδων εκατό (3.100) κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, πλην των τόπων που έχουν ανακηρυχθεί ως τουριστικοί με το π.δ. 899/1976 (Α' 329) και το π.δ. 664/1977 (Α' 222).»._