• Σχόλιο του χρήστη 'Κωστακάκης γεωργιος' | 18 Οκτωβρίου 2025, 18:51

    Η παρούσα τοποθέτηση αφορά την ανάγκη κατοχύρωσης της πλήρους και ουσιαστικής ισοτιμίας των πτυχίων που απονεμήθηκαν από τα πρώην Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΤΕΙ) με εκείνα των Πανεπιστημίων (ΑΕΙ), σύμφωνα με τις αρχές της ισότητας, της ακαδημαϊκής συνέχειας και της ορθής εφαρμογής του Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης. 1. Θεσμική και νομική πραγματικότητα Από τη δεκαετία του 2000 και μετά, τα ΤΕΙ λειτουργούσαν ως ανώτατα ιδρύματα (Ν. 2916/2001), με σαφή πανεπιστημιακή δομή, τετραετή διάρκεια σπουδών και πλήρη ενσωμάτωση στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Πιστωτικών Μονάδων (ECTS). Τα προγράμματα σπουδών τους αντιστοιχούσαν σε 240 ECTS, δηλαδή το ίδιο επίπεδο με τα προγράμματα πρώτου κύκλου των Πανεπιστημίων. Επομένως, ήδη θεσμικά και εκπαιδευτικά, οι σπουδές στα ΤΕΙ ήταν ισότιμες ως προς το επίπεδο, τη διάρκεια και τη βαρύτητα των μαθημάτων. 2. Ενιαίος χώρος ανώτατης εκπαίδευσης Η κατάργηση των ΤΕΙ και η απορρόφησή τους από τα Πανεπιστήμια (Ν. 4521/2018 και επόμενοι νόμοι) κατέστησαν σαφές ότι το ελληνικό κράτος αναγνωρίζει ενιαίο χώρο ανώτατης εκπαίδευσης, χωρίς διάκριση ανάμεσα σε «τεχνολογικά» και «πανεπιστημιακά» ιδρύματα. Ωστόσο, ενώ τα νέα τμήματα που προέκυψαν από συγχωνεύσεις λειτουργούν πλέον ως πανεπιστημιακά, οι απόφοιτοι των πρώην ΤΕΙ παραμένουν νομικά “ενδιάμεσοι”, χωρίς πλήρη αναγνώριση της ισοτιμίας τους. Αυτό δημιουργεί ανισότητα σε σχέση με αποφοίτους νέων πανεπιστημιακών τμημάτων που έχουν ακριβώς το ίδιο γνωστικό αντικείμενο και συχνά το ίδιο πρόγραμμα σπουδών. 3. Ευρωπαϊκή διάσταση Στο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (EQF), τα πτυχία ΤΕΙ και Πανεπιστημίων κατατάσσονται στο ίδιο επίπεδο 6, που αντιστοιχεί σε πτυχίο πρώτου κύκλου. Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν κάνει διάκριση μεταξύ «τεχνολογικής» και «θεωρητικής» ανώτατης εκπαίδευσης, αλλά μόνο ως προς το επίπεδο σπουδών και τις αποκτηθείσες δεξιότητες. Επομένως, η διατήρηση διοικητικών ή επαγγελματικών διακρίσεων εντός Ελλάδας αντίκειται στις ευρωπαϊκές αρχές ισοτιμίας προσόντων. 4. Επαγγελματικά και κοινωνικά ζητήματα Η μη πλήρης ισοτιμία δημιουργεί πρακτικά εμπόδια: Διαφορετική μεταχείριση σε προκηρύξεις και αξιολογήσεις θέσεων του Δημοσίου. Περιορισμούς στην ακαδημαϊκή εξέλιξη (π.χ. συμμετοχή σε διδακτορικά ή προκηρύξεις ΔΕΠ). Υποβάθμιση επαγγελματικών δικαιωμάτων, παρότι η εκπαίδευση και οι γνώσεις είναι αντίστοιχες. Η κατάσταση αυτή δεν συνάδει με την αρχή της ίσης μεταχείρισης και απαξιώνει χιλιάδες αποφοίτους που υπηρέτησαν επί δεκαετίες με επάρκεια την ελληνική οικονομία και κοινωνία. 5. Πρόταση Ζητείται: Θεσμοθέτηση πλήρους ισοτιμίας πτυχίων ΤΕΙ και ΑΕΙ για όλους τους αποφοίτους, ανεξαρτήτως έτους αποφοίτησης. Αναδρομική αντιστοίχιση τίτλων σπουδών των ΤΕΙ με τα σημερινά πανεπιστημιακά τμήματα που τα διαδέχθηκαν. Ενιαία αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων, σύμφωνα με το Επίπεδο 6 του EQF. Διασφάλιση ίσων ευκαιριών για συμμετοχή σε μεταπτυχιακά, διδακτορικά και διαδικασίες επιλογής προσωπικού. 6. Συμπέρασμα Η εξίσωση των πτυχίων ΤΕΙ και ΑΕΙ δεν αποτελεί προνόμιο, αλλά αποκατάσταση δικαιοσύνης. Η Πολιτεία οφείλει να αναγνωρίσει ότι οι απόφοιτοι των ΤΕΙ υπηρέτησαν ισότιμα την ανώτατη εκπαίδευση, με αντίστοιχες απαιτήσεις, διάρκεια σπουδών και επιστημονική επάρκεια. Η κατοχύρωση της πλήρους ισοτιμίας τους θα ενισχύσει την κοινωνική συνοχή, θα αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη προς το εκπαιδευτικό σύστημα και θα εναρμονίσει τη χώρα με τα ευρωπαϊκά δεδομένων.