Αρχική Φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη – Μέτρα στήριξης για την κοινωνία και την οικονομίαΆρθρο 20 Χρόνος και τρόπος μισθολογικής εξέλιξηςΣχόλιο του χρήστη Μαρία Μπίκου | 20 Οκτωβρίου 2025, 17:28
|
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η προτεινόμενη διάταξη στο Άρθρο 20 του σχεδίου νόμου περί νέου ειδικού μισθολογίου των στελεχών των Σωμάτων Ασφαλείας παραβιάζει θεμελιώδεις συνταγματικές αρχές, καθόσον δεν προβλέπει την αναγνώριση του χρόνου σπουδών που απαιτήθηκε για την κατάταξη των Αξιωματικών Ειδικότητας ως προϋπηρεσία, ούτε τον λαμβάνει υπόψη στη μισθολογική τους κατάταξη και εξέλιξη. Αντιθέτως, για τους Αξιωματικούς Γενικών Καθηκόντων, αναγνωρίζεται ο χρόνος φοίτησης στις στρατιωτικές σχολές, οδηγώντας σε ανίσχυρη διάκριση μεταξύ ομοειδών κατηγοριών στελεχών, παρά το γεγονός ότι οι Αξιωματικοί Ειδικότητας κατατάσσονται με υψηλότερα ακαδημαϊκά προσόντα (πτυχίο και μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών) και προσφέρουν εξειδικευμένες υπηρεσίες αμέσως μετά την ένταξή τους στο Σώμα. Η διαφοροποίηση αυτή παραβιάζει τις εξής συνταγματικές διατάξεις: Α) Άρθρο 4 §1 και §2 ( Αρχές της Ισότητας και της Ίσης Μεταχείρισης) «Οι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του νόμου» «Οι Έλληνες και οι Ελληνίδες έχουν ίσα δικαιώματα και υποχρεώσεις» Η αρχή της ισότητας ενώπιον του νόμου επιβάλλει την ίση μεταχείριση προσώπων που βρίσκονται σε όμοιες ή παρεμφερείς καταστάσεις, ενώ κάθε διαφορετική μεταχείριση πρέπει να στηρίζεται σε αντικειμενικά και εύλογα κριτήρια. Ειδικότερα, στην περίπτωση των Αξιωματικών Ειδικότητας και Γενικών Καθηκόντων: • Πρόκειται για στελέχη του ίδιου Σώματος (Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.) • Φέρουν τον ίδιο βαθμό κατάταξης (Ανθυποπλοίαρχος) • Επιτελούν ισότιμες διοικητικές ή/και επιχειρησιακές αρμοδιότητες ανάλογα με την ειδίκευσή τους Ωστόσο, το νομοσχέδιο προβλέπει διαφορετική αφετηρία μισθολογικής εξέλιξης χωρίς να υφίσταται αντικειμενική και επαρκής αιτιολόγηση. Αντιθέτως, η εξαίρεση των ετών σπουδών των Αξιωματικών Ειδικότητας ως δήθεν "εκτός υπηρεσίας" υποτιμά τη σημασία της πανεπιστημιακής και μεταπτυχιακής εκπαίδευσης ως προϋπόθεση για την είσοδό τους στο Σώμα. Β) Άρθρο 5 §1 (Ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας) «Καθένας έχει δικαίωμα στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητάς του και στη συμμετοχή στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της χώρας...» Η συνταγματική προστασία της προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης επιβάλλει στον νομοθέτη να αναγνωρίζει και να ενισχύει την επιστημονική πρόοδο και τα εφόδια των πολιτών. Η μη αναγνώριση της επιστημονικής κατάρτισης ως "προσμετρήσιμης" εμπειρίας ακυρώνει το κίνητρο για σπουδές και αριστεία, ειδικά στον χώρο των Σωμάτων Ασφαλείας, όπου η επιστημονική εξειδίκευση είναι ζωτικής σημασίας. Γ) Άρθρο 103 §7 (Αξιοκρατία στο Δημόσιο) «Οι δημόσιοι υπάλληλοι είναι στην υπηρεσία του Λαού και του Κράτους. [...] Οργάνωση της Δημόσιας Διοίκησης διέπεται από τις αρχές της διαφάνειας, της αποτελεσματικότητας και της αξιοκρατίας.» Η μη προσμέτρηση των ετών σπουδών ως "χρόνου προϋπηρεσίας" πλήττει ευθέως την αρχή της αξιοκρατίας, καθώς αντιμετωπίζονται μειονεκτικά εκείνοι που επένδυσαν σημαντικά σε επιστημονική εξειδίκευση για να υπηρετήσουν στη Δημόσια Διοίκηση με ανώτερα προσόντα. Επιπλέον, αποθαρρύνεται η στελέχωση των Σωμάτων με επιστημονικά καταρτισμένα στελέχη. Άλλωστε και η νομολογία του Συμβούλιο της Επικρατείας έχει επανειλημμένα τονίσει ότι η ομοειδής εργασία ή θέση πρέπει να απολαμβάνει ίσης μεταχείρισης σε επίπεδο αμοιβών, εκτός εάν υπάρχει επαρκής δικαιολογητικός λόγος (π.χ. ΣτΕ Ολομ. 2192/2014 για μισθολογικές ρυθμίσεις στρατιωτικών και αξιωματικών ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ). Η διαφοροποίηση υπέρ των Αξιωματικών Γενικών Καθηκόντων δεν βασίζεται σε αντικειμενικά δεδομένα, αλλά σε τυπική ένταξη μέσω στρατιωτικών σχολών, ενώ οι Αξιωματικοί Ειδικότητας έχουν ολοκληρώσει πολύπλοκες, αναγνωρισμένες και απαιτητικές πανεπιστημιακές σπουδές. Άρα, η αναγνώριση του χρόνου σπουδών ως προϋπηρεσίας για τους Αξιωματικούς Ειδικότητας είναι αντισυνταγματική, καθώς παραβιάζει την ισότητα, την αξιοκρατία και την αναλογικότητα. Ο νομοθέτης οφείλει να αποκαταστήσει την άνιση μεταχείριση και να διαμορφώσει ενιαίο και δίκαιο πλαίσιο μισθολογικής εξέλιξης.