• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΕΞ ΕΙΔΙΚΩΝ ΦΡΟΥΡΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΚΩΝ ΦΡΟΥΡΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ' | 21 Οκτωβρίου 2025, 00:27

    ΘΕΜΑ: Παρατηρήσεις- Προτάσεις επι του Σχεδίου Νόμου  «Νέες μισθολογικές ρυθμίσεις για τα ένστολα στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας». 1. Το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών που έχει αναρτηθεί για δημόσια διαβούλευση «Φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη – Μέτρα στήριξης για την κοινωνία και την οικονομία», κατά το μέρος που αφορά στο μισθολόγιο των ένστολων στελεχών της Ελληνικής Αστυνομίας [άρθρα 17 και επόμενα], προέκυψε από την ανάγκη ενίσχυσης του εισοδήματος του συνόλου των ενστόλων στα Σώματα Ασφαλείας σε σχέση με την καθημερινή οικονομική δυσπραγία που τους έχει επιφέρει τα τελευταία χρόνια η αύξηση του κόστους διαβίωσης που πλησιάζει στα όρια της μη αξιοπρεπούς διαβίωσης. Προφανώς, το νομοσχέδιο έχει θετικό οικονομικό πρόσημο, όμως οι αυξήσεις που αντιστοιχούν στο μεγαλύτερο αριθμό προσωπικού, αλλά κυρίως στο χαμηλόβαθμο και μάχιμο προσωπικό είναι αναντίστοιχες κατ΄ αρχήν των προσδοκιών που καλλιέργησε η ίδια η Κυβέρνηση δια των στελεχών της και αφετέρου είναι αδύνατες να καλύψουν τις απαιτήσεις των αναγκών αξιοπρεπούς διαβίωσης τους. Η διατήρηση ειδικών - διαφορετικών κατηγοριών μεταξύ του προσωπικού [Δ και Γ κατηγορία], μεταξύ ενός συνόλου προσωπικού με όμοια προσόντα αλλά και παραγόμενο αστυνομικό έργο, ο διαχωρισμός σε Β και Γ κατηγορία ομοιόβαθμων και κατά τον ίδιο τρόπο προαχθέντων αστυνομικών [προαγωγικές εξετάσεις] περιπλέκει και αδικεί το προσωπικό χωρίς αυτός ο διαχωρισμός να εξοικονομεί πολλά χρήματα για το δημόσιο ταμείο . Εξάλλου, επιχειρείται διόρθωση προς την κατεύθυνση αυτή με την αύξηση του συντελεστή βασικών μισθών στην κατηγορία Γ, η οποία όμως δεν κρίνεται επαρκής και πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω. Η κατηγορία Δ, όπως περιγράφεται νομοθετικά, αφορά το ένστολο το νεοπροσλαμβανόμενο προσωπικό, διαφέρει ελάχιστα οικονομικά από την κατηγορία Γ, διαρκεί οκτώ μόνο έτη και εντάσσεται στην κατηγορία αυτή . Επίσης, το έτος 2017, με το ψηφισθέν τότε ειδικό μισθολόγιο, η στρατιωτική θητεία εξαιρέθηκε ρητά από την προσμέτρηση ως χρόνου απόκτησης του επόμενου μισθολογικού κλιμακίου. Η εξαγορά δε για την προσμέτρηση ως συντάξιμου του χρόνου αυτού, κοστίζει τόσο ώστε ουδείς δύναται να εξαγοράσει το χρόνο αυτό. Και αυτό δε, καίτοι η στρατιωτική θητεία συνιστά για τους εντασσόμενους στην κατηγορία Δ απαραίτητο προς κατάταξη προσόν, η πολιτεία δε έχει αναγνωρίσει εμμέσως πλην σαφώς ότι ο χρόνος αυτός συνιστά εν τοις πράγμασι και χρόνο οιονεί εκπαίδευσης. Συνακόλουθα, ο χρόνος της στρατιωτικής θητείας πρέπει να λογίζεται ως χρόνος εκπαίδευσης και να προσμετράται ως χρόνος απόκτησης του επόμενου μισθολογικού κλιμακίου. Επιπρόσθετα, οι υπηρετούντες στις Υπηρεσίες της Αττικής διαβιούν μακριά από τον τόπο των συμφερόντων τους, με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται υπέρμετρα από εξαιρετικά υψηλές δαπάνες διαβίωσης, μετακίνησης και διαμονής, σε σχέση με τις Υπηρεσίες της επικράτειας, όπου υπηρετούν αστυνομικοί που στην πλειοψηφία τους υπηρετούν στον τόπο συμφερόντων τους, αλλά τα τελευταία χρόνια δύνανται να μετακινηθούν στην Αττική με δαπάνες δημοσίου υψηλά μάλιστα αμειβόμενες. Για το οικονομικό αδιέξοδο και την οικονομικά άνιση αυτή μεταχείριση, επιβάλλεται η Πολιτεία να εξομαλύνει και να ενισχύσει το εισόδημα των υπηρετούντων στην Αττική εξασφαλίζοντάς τους ανθρώπινη διαβίωση. Ειδική αναφορά οφείλουμε να κάνουμε για τους Αξιωματικούς της κατηγορίας Γ που προάγονται επ’ ανδραγαθία ή μετά από αθλητικές διακρίσεις με καταληκτικό βαθμό μέχρι Αστυνομικού Υποδιευθυντή, ενώ στην κατηγορία Γ έχει προβλεφθεί το προσωπικό με βαθμό Αξιωματικού μόνο μέχρι το βαθμό του Υπαστυνόμου Α, με αποτέλεσμα για πολλά χρόνια οι αστυνομικοί αυτοί να μην έχουν αύξηση αποδοχών, καθόσον δεν απολαμβάνουν αλλαγή μισθολογικού κλιμακίου. Συνεπώς, επιβάλλεται τα στελέχη αυτά να ενταχθούν στην κατηγορία Β. 2. Επιπλέον, με βάση το νομοσχέδιο αυτό, πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι ακόλουθες προτάσεις: α) Αναδιαμόρφωση των συντελεστών προσαύξησης του βασικού μισθού της κατηγορίας μισθολογικής κατάταξης Γ. Από την επισκόπηση των διατάξεων του άρθρου 22 [Συντελεστής προσαύξησης βασικού μισθού], οι βασικοί μισθοί, όπως καθορίζονται με το άρθρο 21 του ίδιου νομοσχεδίου, προσαυξάνονται ανάλογα με την κατηγορία μισθολογικής κατάταξης και τον βαθμό, πολλαπλασιαζόμενοι, κατά περίπτωση, σύμφωνα με τους διαλαμβανόμενους σε αυτό συντελεστές. Αιτιολογική βάση πρότασης: Οι συντελεστές αυτοί για την κατηγορία Γ, είναι μεν υψηλότεροι από τους αντίστοιχους της κατηγορίας Β, πλην όμως δεν ικανοποιούν τις ανάγκες του προσωπικού που αφορά ούτε απομειώνουν τις αποκλίσεις των τελικών βασικών μισθών, καθόσον οι βασικοί μισθοί της κατηγορίας Β είναι αυξημένοι σε σύγκριση με εκείνους της κατηγορίας Γ και οι διαφορές αυτές που προκαλούν άδικη και άνιση μεταχείριση δεν ισοσταθμίζονται με την μικρή διαφοροποίηση των συντελεστών και για το λόγο αυτό επιβάλλεται η περαιτέρω αύξησή τους, δεδομένου ότι σε μεγάλο αριθμό αφορούν προσωπικό με τα αυτά σχεδόν καθήκοντα [μη ανακριτικούς υπαλλήλους] ανεξαρτήτως της κατηγορίας προέλευσης. β) Κατά την πρώτη εφαρμογή των διατάξεων του εν λόγω νομοσχεδίου, αναδρομικά από 1-10-2025, να προβλεφθεί ρητά ως μεταβατική διάταξη ότι τα ένστολα στελέχη που στοιχειοθετούν κατά το τρίμηνο Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου 2025, δικαίωμα αλλαγής μισθολογικού κλιμακίου με βάση το ισχύον την 30-9-2025 μισθολόγιο, αυτό να προσμετρηθεί κατ’ εξαίρεση κανονικά για τη μισθολογική εξέλιξη των στελεχών στο επόμενο μισθολογικό κλιμάκιο. Αιτιολογική βάση πρότασης: Η έναρξη εφαρμογής του νέου μισθολογίου που ανάγεται αναδρομικά στην 01-10-2025, θα αδικήσει μεγάλο αριθμό δικαιούχων που θα ελάμβανε νέο κλιμάκιο με το παλαιό μισθολόγιο και τώρα θα το χάσουν, δεδομένου ότι η μεγάλη μάζα των εντασσόμενων στην κατηγορία μισθολογικής κατάταξης Β και Γ παίρνουν κλιμάκιο κατά το τρίμηνο Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου 2025. Έτσι δε, οι όποιες αυξήσεις, καθίστανται δώρο-άδωρο, άνθρακες δηλαδή ο θησαυρός, όπως θα έλεγε κανείς, δεδομένου ότι θα περιορίζονται σε απόλυτο αριθμό με την αύξηση που θα ελάμβανε ούτως ή άλλως με το ισχύον μισθολόγιο. Άλλωστε αποτελεί δέσμευση του Υπουργού Oικονομικών να διορθωθούν τυχόν ρυθμίσεις που δημιουργούν αρνητικές οικονομικές επιπτώσεις με την ψήφισή τους. Δηλαδή, η εφαρμογή του νέου μισθολογίου θα έχει μηδενικές εν τοις πράγμασι αυξήσεις. γ) Πρόβλεψη ειδικής οικονομικής ενίσχυσης- κάλυψη δυσμενούς διαβίωσης, για τα στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας που υπηρετούν στην Περιφέρεια Αττικής, και υπηρετούν μακριά από τον τόπο συμφερόντων τους. Αιτιολογική βάση πρότασης: Από την επισκόπηση των διατάξεων του άρθρου 24 [Επιδόματα και αποζημιώσεις], προβλέπεται, εκτός των άλλων, ότι πέρα από τον βασικό μισθό παρέχονται τα εξής επιδόματα και παροχές κατά μήνα : Στα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας που υπηρετούν εντός των γεωγραφικών ορίων της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου και του πρώην νομού Δωδεκανήσου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου χορηγείται μηνιαίο επίδομα ύψους εκατόν τριάντα (130) ευρώ και Στο αστυνομικό προσωπικό που υπηρετεί στα Αστυνομικά Τμήματα Κακαβιάς και Κρυσταλλοπηγής καταβάλλεται το ειδικό μηνιαίο επίδομα μετακίνησης της παρ. 4 του άρθρου 10 του ν. 3103/2003 (Α' 23). Στην περίπτωση όμως των υπηρετούντων στην Περιφέρεια Αττικής, που αφορά σε πολύ μεγάλο τμήμα των στελεχών, αγνοείται παντελώς από την πολιτεία όχι μόνο η προσφορά τους στη μάχιμη αστυνόμευση και στην απόλαυση από τους πολίτες του δημόσιου αγαθού της ασφάλειας, αλλά ότι υπηρετούντες μακριά από τον τόπο συμφερόντων τους επιβαρύνονται δυσανάλογα με τους συναδέλφους των παραπάνω περιπτώσεων [που υπηρετούν στον τόπο συμφερόντων τους] με υπέρογκες και μη αντιμετωπίσιμες δαπάνες διαβίωσης [υψηλότατα ενοίκια, διάνυση μεγάλων αποστάσεων για εκτέλεση υπηρεσίας από τόπο κατοικίας, κ.λπ.]. Επι της ουσίας οι αστυνομικοί σε αντίθεση με τους στρατιωτικούς αντιμετωπίζουν συνθήκες δυσμενούς διαβίωσης στην Αττική μακριά από τις επαρχιακές αστυνομικές υπηρεσίες του τόπου συμφερόντων τους, επιδιώκοντας να μετατεθούν σε αυτές προκειμένου να αμβλύνουν οι δυσκολίες . δ) Οι Αρχιφύλακες προερχόμενοι εξ Ειδικών Φρουρών ή Συνοριακών Φυλάκων που προήχθησαν στον βαθμό αυτό κατόπιν εξετάσεων και έγιναν ανακριτικοί υπάλληλοι, όπως και οι προαχθέντες από αυτούς στο βαθμό του Ανθυπαστυνόμου και Αξιωματικού, να εντάσσονται στην Β και όχι στην Γ κατηγορία. Αιτιολογική βάση πρότασης: Η σημαντική αλλαγή καθηκοντολογίου και η αναβάθμιση του προσωπικού με την ένταξη στην κατηγορία Β, θα ήταν μία πράξη αναγνώρισης από την Πολιτεία, με την προϋπόθεση όμως, ότι αυτό θα έχει πραγματικά και αντίστοιχη οικονομική αναβάθμιση, γεγονός που θα πρέπει να προκύπτει μετά από θετική εξέλιξη πραγματοποίησης αντίστοιχων σεναρίων εκ μέρους των αρμοδίων Υπηρεσιών του Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας. Ειδικά, με την παραμονή των Ανθυπαστυνόμων και προαγόμενων από αυτούς σε βαθμούς Αξιωματικών, με τη μη ένταξη αυτών στην κατηγορία Β, προκαλείται απομείωση και όχι αύξηση αποδοχών. Μάλιστα στην κατηγορία αυτή των βαθμοφόρων της κατηγορίας Γ, καταγράφεται πλήρη εφαρμογή και σε σημαντικό ύψος η προσωπική διαφορά. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις εξαγγελίες ότι οι νέες μισθολογικές διατάξεις θα έχουν θετικό οικονομικό πρόσημο για όλους τους αστυνομικούς. 3. Επιπροσθέτως των ανωτέρω, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι ο κανόνας που ακολουθεί όλα τα μισθολόγια, δηλαδή ο κανόνας κάλυψης της απομείωσης των αποδοχών στη βάση των νέων μισθολογικών διατάξεων με προσωπική διαφορά, πρέπει, εν τοις πράγμασι, να αφορά μόνο κατ’ εξαίρεση και μη δυνάμενες να προβλεφθούν ελάχιστες και μεμονωμένες περιπτώσεις και σε καμία περίπτωση μεγάλη πλειονότητα αυτών. Παραμένουμε στη διάθεση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής  Για το Δ.Σ Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΝΤΟΥΜΑΣ BΑΣΙΛΕΙΟΣ ΖΕΡΙΤΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ