Αρχική Αντιμετώπιση νέων μορφών βίας κατά των γυναικών –Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1385 – Πρόσθετες ρυθμίσεις στον νόμο περί ενδοοικογενειακής βίας –Αναδιοργάνωση των ιατροδικαστικών υπηρεσιών...ΜΕΡΟΣ Α’ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΝΕΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΒΙΑΣ ΚΑΤΑ ΓΥΝΑΙΚΩΝ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 2024/1385 ΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΔΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΒΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ-ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (Άρθρα 1-21)Σχόλιο του χρήστη Ευρωπαϊκό Δίκτυο κατά της Βίας | 6 Ιανουαρίου 2025, 20:49
ΜΕΤΡΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ με θύμα/-τα των Άρ. 299 Π.Κ. και 311 Π.Κ. και των ΕΠΙΖΩΣΩΝ γυναικοκτονίας Ακόμα κι αν δεν ονομάσετε τις γυναικοκτονίες με το όνομά τους, για τα εγκλήματα των Άρ. 299 (τελεσμένα ΚΑΙ απόπειρες) και 311 Π.Κ. σε συνδυασμό με τον Ν.3500/2006, ΟΦΕΙΛΕΤΕ να προβλέψετε μέτρα υποστήριξης των θυμάτων που επέζησαν και των εξαρτώμενων από αυτές προσώπων. Και για όσες δεν επέζησαν, επειδή ΑΠΟΤΥΧΑΤΕ να αποτρέψετε τη δολοφονία τους, οφείλετε να παρέχετε την ίδια, αν όχι μεγαλύτερη, υποστήριξη στα μέλη της οικογένειάς τους τα οποία, δια νόμου, αναγνωρίζονται ως θύματα ενδοοικογενειακής βίας (Αρ. 1, παρ. 3, Ν.3500/2006). Κατ’ ελάχιστον, οφείλετε τα ακόλουθα: 1. Όταν δράστης-θύμα έχουν κοινά παιδιά, άμεση αφαίρεση γονικής μέριμνας από τον δράστη και ανάθεση στην επιζώσα ή σε μέλος της οικογένειάς της (με αυτεπάγγελτα κινούμενη διαδικασία) 2. «Τεκνοθέτηση» των παιδιών έως την ενηλικίωσή τους (από τη Βουλή ή από άλλο Δημόσιο Φορέα) ώστε να μπορεί να αντεπεξέλθει οικονομικά η επιζώσα ή το μέλος της οικογένειάς της που αναλαμβάνει τη γονική μέριμνα των παιδιών. Εναλλακτικά πρέπει να θεσπιστεί ειδικό ΜΟΝΙΜΟ επίδομα, το ύψος του οποίου θα διασφαλίζει την ΑΞΙΟΠΡΕΠΗ διαβίωση των παιδιών έως την ενηλικίωσή τους ή έως ότου ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. 3. Άμεση παροχή αποζημίωσης σε όλα τα μέλη-θύματα ενδοοικογενειακής βίας για κάλυψη αναγκών όπως, για παράδειγμα, (α) έξοδα μετεγκατάστασης, (β) ψυχοθεραπεία, (γ) εξειδικευμένη θεραπεία τραύματος, (δ) για ψυχική οδύνη: με σχεδόν αυτόματη διαδικασία, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και χωρίς την προϋπόθεση να πρέπει πρώτα να στραφούν τα θύματα κατά του δράστη για διεκδικήσουν αποζημίωση. 4. Παροχή ΠΟΙΟΤΙΚΗΣ δωρεάν νομικής εκπροσώπησης για ΟΛΕΣ τις δίκες (ποινικές και αστικές), ανεξαρτήτως εισοδηματικών κριτηρίων 5. Αφαίρεση κληρονομικού δικαιώματος του δράστη στην περιουσία του θύματος (με αυτεπάγγελτα κινούμενη διαδικασία). Το ΚΟΣΤΟΣ για την εφαρμογή ΟΛΩΝ των προαναφερθέντων μέτρων οφείλουν να καλύπτουν τα συναρμόδια Υπουργεία Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Δικαιοσύνης και Προ.Πο, τα οποία φέρουν την ευθύνη για τη ΜΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ της Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης και των συστάσεων της GREVIO. Μπορεί, εντούτοις, το Ελληνικό Δημόσιο να επιλέξει να καταλογίζει το κόστος στον δράστη/«πρόσωπο στο οποίο αποδίδεται η τέλεση του εγκλήματος» όπως ακριβώς το προέβλεψε για την αποζημίωση που προστέθηκε στο άρ.11, παρ. γ, Ν.3500/2006 (όπως τροποποιήθηκε με το άρ. 123 Ν.5090/2024), προκειμένου να πειθαναγκάσει τα πιο ευάλωτα οικονομικά θύματα ενδοοικογενειακής βίας να δεχθούν την υπαγωγή της υπόθεσής τους σε ποινική διαμεσολάβηση. Τα ίδια μέτρα υποστήριξης οφείλετε και στις οικογένειες των θυμάτων γυναικοκτονίας από δράστη/-ες σεξουαλικών εγκλημάτων. ΛΟΓΟΔΟΣΙΑ των Αρχών και αναδρομική επανεξέταση των υποθέσεων ανθρωποκτονίας γυναικών και παιδιών Σε ότι αφορά στη λογοδοσία των Αρχών που απέτυχαν στο καθήκον τους, χρειάζεται να εκκινεί αυτεπαγγέλτως διαδικασία διερεύνησης τυχόν ευθυνών των Αρχών που ενεπλάκησαν. Απαιτείται δημιουργία τυποποιημένων διαδικασιών που θα επιφέρουν άμεσα κυρώσεις ΚΑΙ θα οδηγούν σε τροποποίηση των υφιστάμενων διαδικασιών, προκειμένου να προστατευτεί αποτελεσματικότερα η ζωή μελλοντικών θυμάτων. Σχετικά με αυτό το ζήτημα η GREVIO έχει διατυπώσει ΔΥΟ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ συστάσεις προς την Ελλάδα, ζητώντας αναδρομική επανεξέταση των υποθέσεων ανθρωποκτονίας γυναικών και παιδιών, προκειμένου να καθοδηγήσουν την εφαρμογή των άρθρων 51 για την αξιολόγηση και διαχείριση κινδύνου και 31 για την επιμέλεια, δικαιώματα επίσκεψης και ασφάλεια της Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης (Ν.4531/2018). Ακολουθούν σε πιστή μετάφραση οι συστάσεις της GREVIO (παρ. 278 και 202 στο: https://www.coe.int/en/web/istanbul-convention/greece) Άρθρο 51. Αξιολόγηση και διαχείριση κινδύνου (παρ. 278) Η GREVIO ενθαρρύνει έντονα τις Ελληνικές Αρχές να εισαγάγουν ένα σύστημα αναδρομικής επανεξέτασης των υποθέσεων δολοφονιών γυναικών εξαιτίας του φύλου τους και να αξιολογήσουν κατά πόσον κενά στη θεσμική ή/και δικαστική ανταπόκριση συνέβαλαν στη μοιραία έκβαση, με στόχο να προληφθούν στο μέλλον και να καταστούν υπόλογοι, τόσο οι δράστες όσο και οι θεσμοί που έρχονται σε επαφή με τα θύματα και τους δράστες. Άρθρο 31. Επιμέλεια, δικαιώματα επίσκεψης και ασφάλεια (παρ. 202) Η GREVIO ενθαρρύνει έντονα τις Ελληνικές Αρχές να αξιολογήσουν τις επιπτώσεις της τρέχουσας δικαστικής πρακτικής λήψης αποφάσεων σχετικά με την επιμέλεια και τα δικαιώματα επίσκεψης στην ασφάλεια των γυναικών θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας και των παιδιών τους, συμπεριλαμβανομένων των συνδέσεων με τις έμφυλες δολοφονίες γυναικών και των παιδιών τους, να αναλύσουν τη σχετική νομολογία και να συλλέξουν δεδομένα σχετικά με τη χρήση που κάνουν οι δικαστές για τον περιορισμό ή την αφαίρεση των γονικών δικαιωμάτων ή των δικαιωμάτων επίσκεψης στο πλαίσιο της ενδοοικογενειακής βίας.