Αρχική Αντιμετώπιση νέων μορφών βίας κατά των γυναικών –Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1385 – Πρόσθετες ρυθμίσεις στον νόμο περί ενδοοικογενειακής βίας –Αναδιοργάνωση των ιατροδικαστικών υπηρεσιών...ΜΕΡΟΣ Α’ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΝΕΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΒΙΑΣ ΚΑΤΑ ΓΥΝΑΙΚΩΝ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 2024/1385 ΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΔΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΒΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ-ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (Άρθρα 1-21)Σχόλιο του χρήστη Ευρωπαϊκό Δίκτυο κατά της Βίας | 7 Ιανουαρίου 2025, 07:56
Προστασία θυμάτων κατά τη διάρκεια της Ποινικής Διαμεσολάβησης Εφόσον δεν καταργηθεί η Ποινική Διαμεσολάβηση από τον Ν.3500/2006 ή, σε περίπτωση κατάργησής της, για μεταβατικό στάδιο 3 ετών (έως ότου ολοκληρωθούν όλες οι τρέχουσες υποθέσεις που έχουν υπαχθεί σε Ποινική διαμεσολάβηση), προτείνονται οι παρακάτω βελτιώσεις με στόχο την παροχή προστασίας στα θύματα ενδοοικογενειακής βίας και στα παιδιά-μάρτυρες Άρθρο 11. Προϋποθέσεις Όλες οι υποσχέσεις που δίνει ο δράστης προκειμένου να υπαχθεί η υπόθεση σε ποινική διαμεσολάβηση (Άρθρο 11, παρ 2, α-δ) να περιλαμβάνονται στην έκθεση της παρ. α που συντάσσεται κατά τα άρθρα 148 επ. του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και να παρέχεται αντίγραφο στο θύμα (χωρίς να απαιτείται να το ζητήσει). Επιπλέον: • να θεωρούνται ότι έχουν την ισχύ περιοριστικών όρων και επομένως η παραβίασή τους, εκτός από τη διακοπή της ποινικής διαμεσολάβησης να επιφέρει ποινή αντίστοιχη με αυτή που επιφέρει η παραβίαση των περιοριστικών όρων του άρθρου 18 του Ν.3500/2006. • το θύμα, μαζί με το αντίγραφο της έκθεσης, που θα πρέπει να λαμβάνει προκειμένου να γνωρίζει τους όρους που οφείλει να τηρεί ο δράστης, πρέπει να πληροφορείται και για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να ενημερώσει για τυχόν παραβίασή τους, ο οποίος θα πρέπει να είναι άμεσος, ανέξοδος και εύκολος (ιδανικά, τηλεφωνικά ή με την αποστολή e-mail ή μέσω καταγραφής της παραβίασης σε πλατφόρμα –αντίστοιχα με αυτά που προβλέπονται στο Άρ. 10 του παρόντος) ΚΑΙ να επιφέρει ΑΜΕΣΗ επιβολή των ανάλογων κυρώσεων. Στο σημείο δ) του άρθρου 11, παρ 2 «να προβεί σε κάθε άλλη ενέργεια αποκατάστασης ή μεταμέλειας που προτείνει το θύμα» να προστεθούν τα ακόλουθα: «Μεταξύ των προτάσεων του θύματος μπορεί να περιλαμβάνονται και περιοριστικοί όροι όπως αυτοί που προβλέπει το άρθρο 18 του Ν.3500/2006 ή όπως αυτοί που προβλέπει το άρθρο 99 Π.Κ. Όταν υπάρχουν κοινά τέκνα, απαραίτητη προϋπόθεση για την εκκίνηση ποινικής διαμεσολάβησης είναι να περιλαμβάνει η Έκθεση μέτρα ρύθμισης της κατάστασης σχετικά με την επιμέλεια και τόπο διαμονής των παιδιών, την επικοινωνία τους με τον γονέα στον οποίο αποδίδεται η τέλεση του εγκλήματος σε συνθήκες ασφάλειας (για τα παιδιά και τον μη βίαιο γονέα) ή τη διακοπή της για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα καθώς και την υποχρέωση του βίαιου γονέα για καταβολή διατροφής για τα παιδιά». Με αυτόν τον τρόπο θα απαλλάσσεται ο μη βίαιος γονέας από την υποχρέωση να προσφύγει σε Αστικά Δικαστήρια προκειμένου να ρυθμίσει την κατάσταση και για να λάβει ασφαλιστικά μέτρα μη προσέγγισης. Άρθρο 12. Διαδικασία Στην παράγραφο 5 αναφέρεται: «Αν η απάντηση του παθόντος είναι αρνητική ή αυτός δεν απαντήσει ή δεν επέλθει συμφωνία ως προς τους όρους της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 11, κινείται η ποινική διαδικασία κατά τις διατάξεις του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας. Αν η απάντηση του παθόντος είναι θετική, ο εισαγγελέας με διάταξή του θέτει τη δικογραφία σε ειδικό αρχείο της εισαγγελίας. Κατά της διατάξεως αυτής δεν χωρεί προσφυγή.» Προτείνουμε η συμφωνία να πρέπει να επέλθει για όλους τους όρους των περιπτώσεων α΄ - δ΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 11 και όχι μόνο ως προς τους όρους της περίπτωσης α΄. Επιπλέον, για την προστασία των θυμάτων, απαιτείται να προστεθεί στο Κεφάλαιο Δ΄ του Ν. 3500/2006 και στο άρθρο 23Α: • διαδικασία αξιολόγησης κινδύνου ΠΡΙΝ από την διερεύνηση της δυνατότητας έναρξης ποινικής διαμεσολάβησης. Σε περιπτώσεις υψηλού κινδύνου να αποκλείεται η ποινική διαμεσολάβηση και/ή να επιβάλλονται αυστηροί περιοριστικοί όροι, οι οποίοι μπορεί να περιλαμβάνουν και ηλεκτρονική επιτήρηση του δράστη • αυστηρή τήρηση της διαδικασίας που περιγράφεται στα άρθρα 11 και 12 του Ν.3500/2006 για τη διερεύνηση της έναρξης ποινικής διαμεσολάβησης προκειμένου να διασφαλίζεται πως θύμα και δράστης δεν καλούνται στο Α.Τ. ή στην Εισαγγελία κατά τον ίδιο χρόνο (κατά παράβαση του άρθρου 12, παρ. 3 και 4 του Ν.3500/2006), και μάλιστα χωρίς προηγούμενη ενημέρωση του θύματος για την παρουσία του δράστη στο χώρο και χωρίς να λαμβάνεται κανένα μέτρο για την προστασία του κατά την προσέλευση ή αναχώρησή του θύματος από το Α.Τ. ή την Εισαγγελία • ειδική κατάρτιση των ανακριτικών υπαλλήλων και Εισαγγελέων που θα διερευνούν τη δυνατότητα διαμεσολάβησης κατ’ άρθρο 11, παρ. 1, ώστε να είναι σε θέση να διενεργούν αξιολογήσεις κινδύνου και να λαμβάνουν/προτείνουν μέτρα προστασίας των θυμάτων καθώς και να ανιχνεύουν τις εκβιασθείσες/ πειθαναγκασμένες συναινέσεις έναρξης Π.Δ. και διαδικασίες για τις επόμενες ενέργειές τους (π.χ. αυτεπάγγελτη δίωξη για παράβαση του Άρ. 10, Ν.3500/2006 -Παρακώληση απονομής της Δικαιοσύνης) • δημιουργία μηχανισμού που, μέσω διατομεακής συνεργασίας, μία σύμβουλος (Κοιν. Λειτ./Ψυχολ.) θα επιτηρεί συστηματικά την ασφάλεια των θυμάτων, θα παρακολουθεί την τήρηση των όρων ποινικής διαμεσολάβησης και θα αναφέρει άμεσα τυχόν παραβιάσεις τους. Αναδρομική εφαρμογή σε όλες τις τρέχουσες υποθέσεις με ενεργή Ποινική Διαμεσολάβηση o συστηματική επικοινωνία συμβούλων που παρέχουν υπηρεσίες στο δράστη και στο θύμα, με στόχο την έγκαιρη ανίχνευση κλιμακούμενου κινδύνου και την καταγραφή νέων επεισοδίων o η παραβίαση των όρων ποινικής διαμεσολάβησης να επιφέρει κυρώσεις και όχι απλώς τη διακοπή της και παραπομπή στο ακροατήριο • Να επιτρέπεται ΜΟΝΟ ΜΙΑ Ποινική Διαμεσολάβηση για κάθε δράστη: δηλ. εάν έχει εκκινήσει/ολοκληρωθεί Ποινική Διαμεσολάβηση με θύμα το άτομο Χ, να μην επιτρέπεται υπαγωγή σε Ποινική Διαμεσολάβηση σε καμία επόμενη καταγγελία (με θύμα το ίδιο ή άλλο άτομο) • Να υποχρεούνται οι Φορείς στους οποίους παραπέμπονται οι δράστες να υποβάλλουν στην Εισαγγελία σε προκαθορισμένα χρονικά διαστήματα αναφορές για την υπαγωγή του στο Πρόγραμμα, καθώς και για την παρακολούθησή του.