• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΓΚΟΛΙΟΜΥΤΗ' | 7 Ιανουαρίου 2025, 17:55

    Το νομοσχέδιο δεν αποτελεί ολοκληρωτική ενσωμάτωση της οδηγίας 1385/2024 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της ΕΕ, παρά μόνο λίγων άρθρων αυτής. Είναι επίσης πρωτότυπο και απορίας άξιο το γεγονός, ότι δεν έχει συσταθεί νομοπαρασκευαστική επιτροπή από το υπουργείο Δικαιοσύνης. Δεν υπήρξε καμία διαβούλευση με την κοινωνία των πολιτών και τις γυναικείες οργανώσεις για τη σύνταξη του νομοσχεδίου, ούτε καν με το Δικηγορικό Σύλλογο. Ένα άλλο μελανό σημείο είναι ότι η διαβούλευση για ένα τέτοιας σημασίας νομοσχέδιο που αφορά την οικογενειακή και κοινωνική ειρήνη και την ευημερία παιδιών και γυναικών, διαρκεί ελάχιστα και επιλέχθηκε η περίοδος των εορτών γι αυτή. 1. Το πρόβλημα των γυναικοκτονιών αποσιωπάται και δε γίνεται λόγος να αποτελέσει ιδιώνυμο αδίκημα στον ποινικό κώδικα. Η αναγνώριση του όρου στον ΠΚ θα βοηθούσε στην ορατότητα των εγκλημάτων κατά των γυναικών και στην κοινωνική ευαισθητοποίηση. 2. Αγνοείται τελείως στο νομοσχέδιο, το πόρισμα της Eπιτροπής Grevio του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου μετά τον έλεγχο που έκανε το 2022, με τις πολλαπλές συστάσεις για τις ελλείψεις και τις ανεφάρμοστες οδηγίες της Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης η οποία παρεμπιπτόντως δεν αναφέρεται καθόλου. 3. Ρυθμίζει ξανά και με τον ίδιο περίπου τρόπο θέματα που έχουν ήδη ρυθμιστεί με τη Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης και η οποία παρότι έχει κυρωθεί από το 2018 από τη χώρα μας παραμένει ανεφάρμοστη. 4. Να αφαιρεθεί το άρθρο 11 από το Νομοσχέδιο 5. Είναι θετική η επιτάχυνση της δικαστικής διαδικασίας η οποία αποτελεί χρόνια γάγγραινα και από τους σοβαρούς λόγους στην μη απονομή πραγματικής δικαιοσύνης και η αυστηροποίηση των ποινών, αλλά αν δεν συνεπικουρούνται από επιμόρφωση των δικαστών στα θέματα του Οικογενειακού Δικαίου και κοινωνικών υπηρεσιών με ειδικούς επιστήμονες(κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχιάτρους παιδοψυχιάτρους, ψυχολόγους), δεν θα είναι αποτελεσματικές. Τα οικογενειακά δικαστήρια είναι κοινωνική ανάγκη και θα πρέπει επιτέλους να συσταθούν. 6. Άρθρα 26,27,30 Οι επιζώσες της σεξουαλικής βίας δεν υποστηρίζονται στην πράξη. Μεγάλη καθυστέρηση στις απαραίτητες διαδικασίες για την άμεση αντιμετώπιση των επιζωσών και της στοιχειοθέτησης του εγκλήματος του βιασμού. Έλλειψη συγκεκριμένου πλαισίου-πρωτοκόλλου αντιμετώπισης της σεξουαλικής βίας στα αστυνομικά τμήματα, στα νοσοκομεία της χώρας όπου οι καταγγέλλουσες απευθύνονται. Οι αρχές επιβολής του νόμου δεν έχουν τυποποιημένη διαδικασία συλλογής ιατροδικαστικών στοιχείων μετά από μια σεξουαλική επίθεση. Πολλές υποθέσεις σεξουαλικής επίθεσης δεν αντιμετωπίστηκαν ή δεν διώχθηκαν λόγω έλλειψης αποδεκτών αποδεικτικών στοιχείων. Χρειάζεται η δημιουργία Rape Centers, κέντρα κρίσεων βιασμού , γνωστά και ως κέντρα κρίσης σεξουαλικής επίθεσης ή κέντρα αναφοράς σεξουαλικής επίθεσης ( SARC ), τα οποία είναι εξειδικευμένα κέντρα για την υποστήριξη θυμάτων βιασμού ή άλλης σεξουαλικής επίθεσης, τόσο αμέσως μετά την επίθεση όσο και κατά τους μήνες και μερικές φορές χρόνια μετά την επίθεση. Συνήθως βρίσκονται σε ασφαλή τοποθεσία και απασχολούν μια διεπιστημονική ομάδα επαγγελματιών για την παροχή ιατρικής, ψυχολογικής και πρακτικής υποστήριξης στο θύμα. Τα θύματα βιασμού μπορούν να υποστηριχτούν και στα Κέντρα Οικογενειακής Δικαιοσύνης, που ούτε τέτοια έχουμε στη χώρα μας. Να εξετάζονται και οι δράστες από ιατροδικαστή. Οι επιζώσες ακρωτηριασμού των γυναικείων γεννητικών οργάνων δεν έχουν επίσης καμία υποστήριξη. Θα μπορούσαν να απευθύνονται στα Rape Centers. 7. Η GREVIO ενθαρρύνει έντονα τις Ελληνικές Αρχές να λάβουν μέτρα για τη διευκόλυνση της πρόσβασης των γυναικών θυμάτων έμφυλης βίας σε αποζημίωση στο πλαίσιο αστικών και ποινικών διαδικασιών και να διασφαλίσουν ότι η αποζημίωση αυτή επιδικάζεται αμέσως και είναι ανάλογη με τη σοβαρότητα της βλάβης που υπέστησαν. Επιπλέον, η GREVIO ενθαρρύνει τις Ελληνικές Αρχές να συγκεντρώσουν δεδομένα σχετικά με τις αποζημιώσεις που καταβάλλουν οι δράστες σε γυναίκες θύματα έμφυλης βίας. (παρ. 184) Επιπλέον, η GREVIO ενθαρρύνει έντονα τις Ελληνικές Αρχές να λάβουν μέτρα για την άρση των εμποδίων που εμποδίζουν τις γυναίκες θύματα έμφυλης βίας να έχουν πρόσβαση στο κρατικό σύστημα αποζημίωσης, το οποίο θα πρέπει να καλύπτει επαρκώς τα θύματα που έχουν υποστεί σοβαρές σωματικές βλάβες ή βλάβη της υγείας, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του άρθρου 30, παρ. 2, της Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης. Η αποζημίωση στις γυναίκες θύματα έμφυλης βίας θα πρέπει να χορηγείται εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, όπως απαιτεί το άρθρο 30 παράγραφος 3 της σύμβασης. (παρ. 185) Για τους παραπάνω λόγους, προτείνουμε να αφαιρεθεί εντελώς το άρθρο 14 από το Νομοσχέδιο. 8. Να υπάρχει επιτήρηση των δραστών και κέντρα κοινωνικής επανένταξής τους όπως γίνεται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. 9. Stealthing =Μη συναινετική αφαίρεση του προφυλακτικού κατά τη διάρκεια του σεξ, σχετικά νέα μορφή βίας κατά των κοριτσιών και των γυναικών που δεν υπάρχει στο νομοσχέδιο. Είναι παραπλάνηση- πρόκληση πιθανής ανεπιθύμητης εγκυμοσύνης - πιθανότητα ενός σεξουαλικού μεταδιδόμενου νοσήματος Να θεωρείται σεξουαλικό έγκλημα με φυλάκιση. Η δικαιοσύνη να το αντιμετωπίζει ως τέτοιο και να προχωράει με ανακριτικό υλικό που να στηρίζεται στην παραδοχή άμεσου κινδύνου υγείας για το θύμα. 10. Να υπάρξει ορισμός της οικονομικής βίας γιατί είναι σημαντική μορφή ενδοοικογενειακής βίας. 11. Ο νόμος 4800/21 αποτελεί αιτία και αφορμή στα 3,5 χρόνια εφαρμογής του έξαρσης της ενδοοικογενειακής βίας με βάση νομικά και αστυνομικά στοιχεία. Να αποσυρθούν διατάξεις από τον ν. 4800/2021 όπως η διάρρηξη σχέσεων, η διαμεσολάβηση δράστη- θύματος, οι οποίες διατάξεις θέτουν σε κίνδυνο τις ζωές γυναικών και παιδιών, αφού αφήνονται τα θύματα εκτεθειμένα στις διαθέσεις του κακοποιητή μέχρι εκείνος να καταδικαστεί. Να γίνει επαναπροσδιορισμός του βέλτιστου συμφέροντος του παιδιού, το οποίο δεν μπορεί να οριοθετείται στην από κοινού και εξίσου άσκηση της γονικής μέριμνας, οριζόντια, χωρίς να λαμβάνονται υπόψιν οι υποθέσεις με ενδοοικογενειακη. Επιμόρφωση δικαστών σε θέματα ενδοοικογενειακής βίας με βάση τη σύμβαση της Κων/λης, οδηγίες και διεθνείς νόμους και όχι όπως συμβαίνει σήμερα, που η επιμόρφωση των δικαστών περιστρέφεται γύρω από αντιεπιστημονικά ιδεολογήματα όπως η γονεϊκή αποξένωση και συναφείς όροι, οι οποίοι έχουν απορριφθεί από τον Π.Ο.Υ, το Ευρωκοινοβούλιο, την GREVIO, την ένωση Αμερικάνων δικαστών και εισαγγελέων και από τα ανώτερα δικαστήρια των Η.Π.Α