Αρχική ΝΕΟ ΚΥΡΩΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΜΕΡΟΣ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 1-2)Σχόλιο του χρήστη Κωνσταντίνος Κωστόπουλος | 7 Ιανουαρίου 2025, 19:48
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΜΕΤΡΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΥΠΟΔΟΜΩΝ 1. Διάκριση διαβάσεων πεζών σε 2 τύπους: α) Διάβαση πεζών με προτεραιότητα: Διάβαση όπου οι πεζοί έχουν προτεραιότητα έναντι των οχημάτων. Σημειώνεται στο οδόστρωμα με τις γνωστές ραβδώσεις (τύπου "zebra") και με πινακίδα Π-21. Οι οδηγοί υποχρεούνται να παραχωρούν προτεραιότητα σε όποιον προτίθεται να διαβεί τη διάβαση. Πρέπει να απαγορευτούν σε οδούς με παραπάνω από 1 λωρίδα κυκλοφορίας ανά ρεύμα ή σε οδούς με όριο ταχύτητας άνω των 30 km/h, διότι είναι πολύ επικίνδυνες σε αυτές τις περιπτώσεις. β) Συνιστώμενη διάβαση πεζών: Διάβαση όπου οι πεζοί ΔΕΝ έχουν προτεραιότητα. Οι πεζοί ελέγχουν το δρόμο πριν περάσουν και οι οδηγοί δεν οφείλουν να παραχωρήσουν προτεραιότητα, παρά μόνο αν ο πεζός έχει κατέβει ήδη στο οδόστρωμα και εισέρχεται στη λωρίδα κυκλοφορίας τους. Σημειώνεται στο οδόστρωμα με δύο παράλληλες διακεκομμένες γραμμές κάθετες προς την πορεία των οχημάτων και προαιρετικά με πινακίδα Κ-15 (όχι Π-21). Υποχρεωτικά θα πρέπει να υπάρχει καταφύγιο στην κεντρική νησίδα, ώστε να περιμένουν για να περάσουν το αντίθετο ρεύμα. Μπορούν να εφαρμοστούν σε περιπτώσεις που θα απαγορεύεται η διάβαση τύπου zebra, και στις περισσότερες περιπτώσεις διασταυρώσεων με φωτεινούς σηματοδότες (Παράδειγμα (συντεταγμένες): 51.97540767956597, 5.650311243594076, Ολλανδία). 2. Παρομοίως, διάκριση διαβάσεων ποδηλάτων σε 2 τύπους: α) Διάβαση ποδηλάτων με προτεραιότητα: Οι ποδηλάτες έχουν προτεραιότητα έναντι των μηχανοκίνητων οχημάτων. Σημαίνεται 2 παράλληλες λευκές διακεκομμένες διαγραμμίσεις που αποτελούνται από τετράγωνα και η επιφάνεια έχει χρώμα κόκκινο/κεραμιδί (το χρώμα που χρησιμοποιείται στους ποδηλατοδρόμους). Πριν από τη διάβαση, σημειώνονται και ανάποδα τρίγωνα ως προσομοίωση της πινακίδα Ρ-1 για τους οδηγούς των μηχανοκίνητων οχημάτων. Καλό είναι να υπάρχει η πινακίδα Ρ-1 (ή Ρ-2 σε εξαιρετικές περιπτώσεις) για τους οδηγούς των οχημάτων (πιθανώς με πρόσθετη λευκή πινακίδα με το σύμβολο του ποδηλάτου και βέλος/βέλη που υποδεικνύουν την κατεύθυνση των ποδηλάτων) αντί για την Π-21α* (Παράδειγμα (συντεταγμένες): 51.973620982780496, 5.651948940918933, Ολλανδία· (Φωτογραφίες): https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjlN3erehYLN6Z-L2K8C0BZnF6jOFhPnU4qTmL23Dt72pQtcteIHx2_-e6TdPohDUJUmRcgyQFzbeDYUaT-7tQ7Gn60WsLotv9KUq_yBvPGul30GdgbIapPNMew27ytTu1ow0WYjDX-OpQfK70InvHK6TMoT8vkPrB8cfBUwzBRvh1XYi0-xid9Qr9j/s1024/DSCF4157.JPG , https://aseasyasridingabike.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/02/dscn9189.jpg). β) Συνιστώμενη διάβαση για ποδηλάτες: Οι ποδηλάτες ΔΕΝ έχουν προτεραιότητα, αλλά παραχωρούν προτεραιότητα στα υπόλοιπα οχήματα. Για τους ποδηλάτες υπάρχει η πινακίδα Ρ-1. Σημαίνεται στο οδόστρωμα με διακεκομμένες γραμμές (χωρίς κόκκινο χρώμα), ακριβώς όπως η συνιστώμενη διάβαση πεζών. Για τους οδηγούς των μηχανοκίνητων οχημάτων μπορεί να υπάρχει προαιρετικά πινακίδα Κ-17 (ή Κ-43 / Κ-44 ανάλογα με την περίπτωση) (Παράδειγμα (συντεταγμένες): 51.98793982792743, 5.668968276451007, Ολλανδία). 3. * Οι πινακίδες Π-21α-γ κατά τη γνώμη μου είναι αχρείαστες και προκαλούν σύγχυση. Θεωρώ ότι εφόσον υπάρχει διάβαση ποδηλάτων όπου οι ποδηλάτες έχουν προτεραιότητα, για τα αυτοκίνητα πρέπει να υπάρχει η πινακίδα Ρ-1 με πιθανή προσθήκη λευκής πρόσθετης πινακίδας με το σήμα του ποδηλάτου και βέλος/βέλη που υποδεικνύουν την κατεύθυνση κίνησης των ποδηλάτων. Οι Π-21α-γ ομοιάζουν με την Π-21 για τη διάβαση πεζών. Όμως η αντίδραση των οδηγών είναι πολύ διαφορετική, καθώς τα ποδήλατα κινούνται με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα και επομένως οι οδηγοί των αυτοκινήτων πρέπει να μειώσουν πολύ περισσότερο την ταχύτητά τους, όπως θα έκαναν και σε οποιαδήοτε άλλη διασταύρωση. Εν αντιθέσει, στη διάβαση πεζών δεν χρειάζεται να μειώσουν τόσο ταχύτητα, αφού μπορούν να άντιληφθούν τους πεζούς που πρόκειται να διασχίσουν το δρόμο ευκολότερα, δεδομένης της χαμηλής ταχύτητας του βαδίσματος. 4. Να απογορευτεί η χρήση της πινακίδας Ρ-1 και οι προσομοιώσεις της στην οριζόντια σήμανση (ανάποδα τρίγωνα στο οδόστρωμα - "shark teeth") για παραχώρηση προτεραιότητας σε πεζούς (παρατηρείται κυρίως σε ποδηλατοδρόμους). Οι υποχρεωτικές διαβάσεις πεζών πρέπει να σημειώνονται με ραβδώσεις τύπου zebra και πινακίδα Π-21 και στους ποδηλατοδρόμους. Η τοποθέτηση της Ρ-1 μπορεί να προκαλέσει σύγχυση αν ο ποδηλατόδρομος διασταυρώνεται με δρόμο αμέσως μετά τη διάβαση πεζών και ο ποδηλατόδρομος έχει προτεραιότητα έναντι αυτού, αφού οι ποδηλάτες μπορεί να θεωρήσουν ότι η Ρ-1 αφορά τον διασταυρούμενο δρόμο και όχι τη διάβαση πεζών. Αντίστοιχα, το ίδιο μπορεί να συμβεί και με τους οδηγούς των αυτοκινήτων. Οι πεζοί δεν είναι οχήματα, επομένως οι διαβάσεις τους δεν μπορούν να σηματοδοτούνται με Ρ-1, αλλά μόνο με Π-21 και ραβδώσεις "zebra" (αν οι πεζοί έχουν προτεραιότητα). 5. Η πινακίδα Π-21 εντάσσεται στις πληροφοριακές, το οποίο είναι παράλογο. Οι οδηγοί οφείλουν να παραχωρήσουν προτεραιότητα στους πεζούς στη διάβαση και όχι απλά να ενημερωθούν για την ύπαρξή της. Επομένως, θα πρέπει να εξεταστεί η μεταφορά της στις ρυθμιστικές πινακίδες. Σε κάθε περίπτωση, η παραβίαση της παραχώρησης προτεραιότητας σε διάβαση πεζών σημασμένη με ραβδώσεις "zebra" και Π-21 πρέπει να τιμωρείται αυστηρότατα (και ως αντικοινωνική - Σ). 6. Σχολιάζουν πολλοί γιατί να έχουμε φανάρια, στην Ευρώπη τα έχουν καταργήσει και έχουν μόνο κυκλικούς κόμβους και πολλά άλλα παρόμοια. Λάθος! Οι φωτεινοί σηματοδότες υπάρχουν και μπορούν να διαχειριστούν καταστάσεις και όγκο οχημάτων που δεν μπορούν να διαχειριστούν οι κυκλικοί κόμβοι. Έχουν δύο ξεχωριστές λειτουργίες και πρέπει να τοποθετείται το καθένα σε ανάλογη περίπτωση. Τι ισχύει όμως σε χώρες όπως η Ολλανδία με τα φανάρια; Έχουν άπειρα, αλλά η διαφορά τους είναι ότι ΟΛΑ λειτουργούν με αισθητήρες, αλλάζουν τις φάσεις και πραγματοποιούν κάθε δυνατό συνδυασμό ανάλογα με την κυκλοφορία και όχι με βάση το χρόνο και προκαθορισμένες φάσεις. Έτσι όλοι περιμένουν τον ελάχιστο δυνατό χρόνο και δεν καλλιεργείται το αίσθημα της παράλογης καθυστέρησης, π.χ. τη νύχτα σε δρόμο με μηδενική κυκλοφορία, όπου ο οδηγός μπορεί να αμφισβητήσει το λόγο που περιμένει στο κόκκινο φανάρι και να το παραβιάσει. Στην Ολλανδία, ήδη πλησιάζοντας στο φανάρι, θα είχε ήδη ανάψει πράσινο εφόσον δεν ερχόταν όχημα από άλλη κατεύθυνση. Και πραγματικά, αυτό ισχύει για ΟΛΟΥΣ τους φωτεινούς σηματοδότες εκεί χωρίς υπερβολή. 7. Γενικότερα, ο ολλανδικός Κ.Ο.Κ. και η σχεδίαση των υποδομών στην Ολλανδία θα έπρεπε να αποτελεί μοντέλο για εμάς, εφόσον χαρακτηρίζεται από άριστη συνοχή στη σήμανση κ.λπ., έχει λύσει προβλήματα που αντιμετωπίζουμε τώρα πολύ πιο πριν από εμάς, είναι χώρα της Ε.Ε. και ακολουθεί πρότυπα πολύ κοντά σε εμάς στη σήμανση κ.λπ. (σε αντίθεση π.χ. με το Η.Β.), και αποδεδειγμένα έχει διαχειριστεί τη συνύπαρξη των ποδηλάτων, Ε.Π.Η.Ο. και μηχανοκίνητων οχημάτων με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Όπως θέλουμε να ακολουθήσουμε το "φινλανδικό μοντέλο" για τις Ένοπλες Δυνάμεις, έτσι θα πρέπει να ακολουθήσουμε το "ολλανδικό μοντέλο" για την κίνηση στους δρόμους.