Αρχική Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.) με την επωνυμία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.) και άλλες διατάξειςΆρθρο 21 Διαδικασία επιλογής προϊσταμένωνΣχόλιο του χρήστη Θέμις | 30 Σεπτεμβρίου 2025, 22:58
|
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Α) Καταστρατηγούνται οι διατάξεις των παρ. 1 και 2 του άρθρου 84 του ν. 3528/2007 (Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα) που προβλέπει ότι ως Προϊστάμενοι Γενικής Διεύθυνσης ή Προϊστάμενοι Διεύθυνσης επιλέγονται υπάλληλοι κατηγορίας ΠΕ ή TE, αφού παρέχει τη δυνατότητα μόνο στους κατόχους πτυχίων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης να συμμετέχουν στη δημόσια πρόσκληση που προβλέπεται στο εν λόγω άρθρο. Συνεπώς προβαίνει σε διάκριση μεταξύ των δύο κατηγοριών. Β) Καταστρατηγούνται οι διατάξεις της παρ. 9 του άρθρου 86 του ν. 3528/2007, οι οποίες προβλέπουν τριετή θητεία Προϊσταμένου στο Δημόσιο Τομέα. Γ) Δεν είναι πρόσφορη η επιλογή Προϊσταμένων από άλλες Δημόσιες Υπηρεσίες, καθώς δεν έχουν καμία επαφή με τα εκάστοτε αντικείμενα των Δ/νσεων της ΥΠΑ. Ειδικότερα, δεν διαθέτουν τα ίδια προσόντα των υπαλλήλων της ΥΠΑ που έχουν εκπαιδευτεί στα ιδιαίτερα επιχειρησιακά αντικείμενα της ΥΠΑ (έως και έξι μήνες βασικής εκπαίδευσης, λήψη ειδικοτήτων κλπ), λ.χ. στις Διευθύνσεις των ΕΕΚ, των Ηλεκτρονικών, των AFISO και των Αερολιμενικών. Δημιουργείται το παράδοξο δηλαδή, οι Προϊστάμενοι (είτε επιπέδου Διεύθυνσης είτε επιπέδου Γεν. Δ/νσης) να μην είναι σε θέση ούτε να ελέγξουν, ούτε να καθοδηγήσουν τους υφισταμένους τους. Αντιθέτως, οι υπάλληλοι της ΥΠΑ διαθέτουν πολυετή γνώση και εμπειρία και μπορούν να ανταποκριθούν με επάρκεια και στα καθήκοντα θέσης ευθύνης. Δ) Πέραν των ανωτέρω, δεν προβλέπεται στην ελληνική νομοθεσία η πρόσληψη υπαλλήλων από τον ιδιωτικό τομέα στις Υπηρεσίες του Δημοσίου και του Ν.Π.Δ.Δ. Πρόκειται για ευθεία καταστρατήγηση του Συντάγματος και συγκεκριμένα του άρθρου 103 αυτού, το οποίο προβλέπει ότι « 7. Η πρόσληψη υπαλλήλων στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός καθορίζεται κάθε φορά, πλην των περιπτώσεων της παραγράφου 5, γίνεται είτε με διαγωνισμό είτε με επιλογή σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια και υπάγεται στον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής, όπως νόμος ορίζει. Νόμος μπορεί να προβλέπει ειδικές διαδικασίες επιλογής που περιβάλλονται με αυξημένες εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας ή ειδικές διαδικασίες επιλογής προσωπικού για θέσεις το αντικείμενο των οποίων περιβάλλεται από ειδικές συνταγματικές εγγυήσεις ή προσιδιάζει σε σχέση εντολής». Σημειώνεται ότι οι εν λόγω θέσεις βρίσκονται εντός της Διοικητικής Ιεραρχίας και δεν δικαιολογείται από τη φύση ή το περιεχόμενο αρμοδιοτήτων τους η κατάληψη των εν λόγω θέσεων από ιδιώτες. Περαιτέρω, ο ιδιώτης που δεν θα έχει την ιδιότητα του Δημοσίου Υπαλλήλου μπορεί οποτεδήποτε να καταγγείλει τη σύμβασή του μονομερώς χωρίς να δίνεται η δυνατότητα στο Δημόσιο να κινήσει πειθαρχική δίωξη του υπαλλήλου και να λύσει τη σύμβασή του σύμφωνα με τις προβλέψεις του ν. 3528/2007. E) Επίσης, οι προερχόμενοι από τον ιδιωτικό τομέα Προϊστάμενοι δεν θα έχουν εμπειρία και γνώσεις που αφορούν την πολύπλοκη νομοθεσία του δημόσιου τομέα (δημόσιο λογιστικό, διοικητικό δίκαιο, κώδικα διοικητικής διαδικασίας, δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα κλπ), με αποτέλεσμα να μην είναι σε θέση να ασκήσουν, πέραν των διοικητικών τους αρμοδιοτήτων και την πειθαρχική τους αρμοδιότητα. Στ) To εν λόγω άρθρο αναφέρει ότι οι Προϊστάμενοι που θα επιλέγονται από τον ιδιωτικό τομέα, θα προσλαμβάνονται ως ΙΔΟΧ. Γεννάται λοιπόν, το ζήτημα πώς δύνανται οι ΙΔΟΧ να προΐστανται μονίμων και ΙΔΑΧ υπαλλήλων και πώς θα ασκούν την πειθαρχική τους αρμοδιότητα σε αυτούς. Όταν μάλιστα, σύμφωνα με το άρθρο 126 του ν. 3528/2007 δεν θα νομιμοποιούνται ούτε Ένορκη Διοικητική Εξέταση να διεξάγουν, ούτε Προκαταρκτική Εξέταση. Επισημαίνεται δε, ότι ΕΔΕ μπορούν να διενεργήσουν μόνο οι μόνιμοι υπάλληλοι, τουλάχιστον ομοιόβαθμοι (συνεπώς όχι ΙΔΟΧ) του εν δυνάμει πειθαρχικώς διωκομένου. Από την 1/1/2025, σύμφωνα με το άρθρο 65 παρ. 3 του ν. 5225/2025 θα δύνανται να διεξάγουν ΕΔΕ και οι ΙΔΑΧ (και όχι ΙΔΟΧ), μόνο όμως όταν πρόκειται για ΙΔΑΧ υπάλληλο.