Αρχική Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.) με την επωνυμία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.) και άλλες διατάξειςΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΔΟΜΗ – ΟΡΓΑΝΩΣΗ – ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ Άρθρο 17 Δομή – Οργανικές μονάδες Υπηρεσίας Πολιτικής ΑεροπορίαςΣχόλιο του χρήστη Γ. Καρράς | 2 Οκτωβρίου 2025, 10:42




Γνωρίζοντας ότι ουδείς θα λάβει υπ’ όψιν τα σχόλια επί του νομοσχεδίου, μιας και είναι προσχεδιασμένη η πορεία της ΥΠΑ, εν τούτοις εγώ (με 38 χρόνια εμπειρίας ως Αερολιμενικός στο αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης), καταθέτω την άποψή μου και scripta manent. Η ΑΠΑ ανέλαβε εδώ και 4 χρόνια όλες τις μέχρι πρότινος αρμοδιότητες της ΥΠΑ όσον αφορά στους ελέγχους και την παρακολούθηση της εφαρμογής της αεροπορικής νομοθεσίας (ασφάλεια, safety-security) από τους χρήστες των αεροδρομίων (πάροχοι π.χ. ΦΡΑΠΟΡΤ, αερ. εταιρίες, εταιρίες χάντλινγκ, επιβάτες, κλπ) στα αεροδρόμια. Οι κατά τόπους αερολιμενικοί έλεγχοι (αερ. αρχές) της ΥΠΑ στα αεροδρόμια, που προβλέπονταν η παρουσία τους στη σύμβαση παραχώρησης των 14 αεροδρομίων ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΑΝ με αποτέλεσμα έκτοτε να μην γίνονται οι καθημερινοί συστηματικοί και δειγματοληπτικοί έλεγχοι στα αεροδρόμια και να υπάρχει σοβαρό κενό ασφάλειας. Οι αρμοδιότητες της Αερολιμενικής μονάδας της ΥΠΑ στα αεροδρόμια ήταν διακριτές από τις εποπτικές και κανονιστικές αρμοδιότητες που ασκούνταν από τις Διευθύνσεις της Κεντρικής Υπηρεσίας της πρώην Υ.Π.Α. που σήμερα υποκαθιστούνται από την ΑΠΑ. Ωστόσο, στα αεροδρόμια, έχει δημιουργηθεί ένα τεράστιο κενό νόμου για δεκάδες κανονιστικά και επιχειρησιακά σχέδια εν ισχύ, που προβλέπουν συγκεκριμένες αρμοδιότητες και δράσεις για τις Αεροπορικές Αρχές των Αερολιμένων που δεν υφίστανται από έναρξης ισχύος του Ν. 4757/2020 Ενδεικτικά (είναι και άλλες πάρα πολλές αρμοδιότητες που καταργήθηκαν στα αεροδρόμια και τα ανέλαβε η ΑΠΑ εκ του μακρόθεν) ιδού μερικές που πλέον μένουν στον αέρα, ή τις χειρίζεται η ΑΠΑ εξ αποστάσεως.: 1. Ζητήματα δικαιωμάτων επιβατών και ΑμεΑ στα αεροδρόμια με επιτόπια παρέμβαση. 2. Παραλαβή και έλεγχος Γενικών Δηλωτικών και Εντύπου 731. 3. Έλεγχος εκτάκτων πτήσεων όσον αφορά τη συμμόρφωσή τους με τους κανονισμούς Αεροπορικής Εκμετάλλευσης. 4. Παραλαβή, έλεγχος και έγκριση NOTAM / SNOWTAM. 5. Κράτηση αεροσκάφους σε περιπτώσεις οφειλών προς τρίτους. 6. Παροχή προσωρινής άδειας 72 ωρών στην κατηγορία επίγειας εξυπηρέτησης 8 (και έλεγχος έκδοσης του αντίστοιχου παραβόλου). 7. Επί τόπου διαχείριση ζητημάτων ανεπιθύμητων επιβατών (έκδοση εντολής αναχώρησης). 8. Ζητήματα για τη χρήση της αίθουσας VIP και εν γένει κίνησης Επισήμων. 9. Καταγραφή – αρχική διερεύνηση σε περιπτώσεις συμβάντων (safety ή security). 10. Συντονισμός Φορέα Εκμετάλλευσης Αεροδρομίου – Δημοσίων Υπηρεσιών – λοιπών Φορέων σε περίπτωση ατυχήματος. 11. Προανακριτικές πράξεις (λήψη καταθέσεων, ενεργοποίηση διαδικασίας λήψης αίματος ή ούρων για τον έλεγχο οινοπνεύματος) στις περιπτώσεις των ανωτέρω δύο περιπτώσεων (σημεία υπ’ αριθμ. 9 και 10). 12. Χειρισμός θεμάτων ΠΣΕΑ. 13 Έλεγχος εγγράφων αεροσκαφών, πτυχίων ιπτάμενου προσωπικού, ακόμη και δειγματοληπτικά αλκοτέστ αυτών. Στον αεροπορικό κόσμο, οι ταχύτητες είναι ιλιγγιώδεις και οι αποφάσεις άμεσες. Χωρίς επιτόπια 24ωρη παρουσία κρατικών αρχών τι γίνεται; Ειδοποιείται η ΑΠΑ (όταν ειδοποιείται) και έρχεται κλιμάκιο μετά από μέρες για να λύσει κάποιο θέμα που προέκυψε; Επιπλέον να διευκρινιστεί ότι η Αερολιμενική Μονάδα του αεροδρομίου (έως την ψήφιση του νόμου) χειρίζονταν και τα θέματα ασφαλείας από έκνομες ενέργειες που αφορούν στον αερολιμένα και στους φορείς που δραστηριοποιούνται σε αυτόν, τα περισσότερα εκ των οποίων άπτονται ειδικού χειρισμού και εμπιστευτικότητας (π.χ. Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων, Πολιτική Σχεδίαση Εκτάκτου Ανάγκης, θέματα ΕΥΠ κ.λ.π.) Ποια Δημόσια Αρχή διασφαλίζει σήμερα το Δημόσιο Συμφέρον και την ασφάλεια πτήσεων και επιβατών στα αεροδρόμια σε καθημερινό επίπεδο 24/7; Ποιος εφαρμόζει ΕΠΙΤΟΠΙΟΥΣ ελέγχους για την ασφάλεια των επιβατών που προβλέπονται υποχρεωτικά από τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς, όπως παραβάσεις των Αερολιμενικών Διατάξεων (που πλέον δεν ισχύουν), ελέγχους της Κυκλοφορίας στον Αερολιμένα, των Διαδικασιών Ανεφοδιασμού, των Διαδικασιών Επίγειας Εξυπηρέτησης Αεροσκαφών, Συντήρησης και Επισκευής Αεροσκαφών, Έλεγχος Πτυχίων των Ιπταμένων και Κατάστασης Αεροσκαφών, Καταλληλόλητας Πτυχίων Μηχανικών Επισκευής Αεροσκαφών, Αλκοολομετρήσεις σε ιπτάμενο προσωπικό και στο προσωπικό που δραστηριοποιείται στον αερολιμένα, Υποχρεωτικές Μετρήσεις Ταχύτητας Κυκλοφορίας στο Πεδίο Ελιγμών, Διαχείρισης Απειλών και Έλεγχο Ιστορικού Εργαζομένων στον Αερολιμένα, Διασφάλισης Εφαρμογής του Προγράμματος Ασφάλειας από Έκνομες Ενέργειες κλπ; • Ποιος Κρατικός Φορέας του Αερολιμένα, σε καταστάσεις Έκτακτης Ανάγκης και Ατυχημάτων συντονίζει στον αερολιμένα, τον Φορέα Εκμετάλλευσης του Αεροδρομίου, τις εμπλεκόμενες Δημόσιες Υπηρεσίες και τους Λοιπούς Φορείς του αερολιμένα; • Ποιος διαχειρίζεται άμεσα και επιτόπια τα ατυχήματα, τους τραυματισμούς, τα συμβάντα με επικίνδυνα υλικά, τις διαρροές καυσίμων και ποιος πραγματοποιεί τη διερεύνηση ως αρμόδιος προανακριτής; • Πως και ποιος εισέρχεται πλέον σε (και ξένο) αεροσκάφος όπου απαγορεύεται να μπει ακόμα και η Αστυνομία για ελέγχους και ποιος θα ενεργοποιήσει, όπως προβλέπεται, διάφορα Κρατικά Σχέδια όπως το Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρωπίνων Απωλειών – ΣΔΔΑ, το Σχέδιο Ίκαρος και άλλα διαβαθμισμένα Σχέδια; • Ποιος συλλέγει άμεσα κρίσιμο προανακριτικό υλικό; Σήμερα δεν δύνανται να πραγματοποιηθούν άμεσα προανακριτικές πράξεις (λήψη καταθέσεων, ενεργοποίηση λήψης αίματος ή ούρων για έλεγχο οινοπνεύματος) σε περιπτώσεις ατυχημάτων που προβλέπεται για την διενέργεια προανάκρισης, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος να χαθούν τα ποιο σημαντικά αποδεικτικά στοιχεία! • Ποιος συγκροτεί και συγκαλεί την Επιτροπή Ασφαλείας του Αερολιμένα και συμμετέχει στις σχετικές ασκήσεις ετοιμότητας του αερολιμένα, όπως προβλέπονταν από τον προηγούμενο ΕΚΑΠΑ (ΦΕΚ 1485/Β/17-6-2011) και για τα παραχωρημένα αεροδρόμια και από τις οδηγίες και διευκρινήσεις σχετικά με την παραχώρηση της διαχείρισης των Περιφερειακών Αεροδρομίων στη FRAPORTGREECE (Αρ. Πρωτ. Διοικ/523/10-04-2017); • Ποιος Κρατικός Φορέας Αεροδρομίου εφαρμόζει τα ειδικά κρατικά επιχειρησιακά σχέδια για την αντιμετώπιση καταστάσεων ανάγκης λόγω εκνόμων ενεργειών (απειλές σε αεροσκάφη, εγκαταστάσεις αερολιμένα και αεροπειρατεία),όπως προβλέπεται από το Σχέδιο Αντιμετώπισης Ειδικών Εκνόμων Ενεργειών κατά της Ασφάλειας της Πολιτικής Αεροπορίας υπό την Κωδική Ονομασία «ΙΚΑΡΟΣ» (Αρ. πρωτ. Δ15/Α/Ε.1677/31-10-2019) και για τα παραχωρημένα αεροδρόμια και από τις Οδηγίες και διευκρινήσεις σχετικά με την παραχώρηση της διαχείρισης των Περιφερειακών Αεροδρομίων στη FRAPORTGREECE (Αρ. Πρωτ. Διοικ/523/10-04-2017); • Ποιος κρατικός φορέας παρακολουθεί τις έκτακτες πτήσεις στον αερολιμένα, όσον αφορά τη συμμόρφωσή τους με τους κανονισμούς Αεροπορικής Εκμετάλλευσης; • Ποιος παρακολουθεί αν παραβιάζονται αυτοί, οι ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις έναντι επιβατών και φορτίων και το μεταφορικό έργο πραγματοποιείται νόμιμα ακόμα και αν αυτό αφορά τα πάσης φύσεως επικίνδυνα υλικά (από υγειονομικής φύσεως εργαστηριακά μολυσματικά απόβλητα μέχρι εκρηκτικά υλικά); Οι αερολιμενικοί υπάλληλοι που στελεχώνουν τα τμήματα αερολιμενικού ελέγχου στα αεροδρόμια είναι όλοι αυξημένων τυπικών προσόντων (όλοι απόφοιτοι πανεπιστημίων και πολλοί εξ αυτών με μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους), οι οποίοι κατέλαβαν τις θέσεις τους αξιοκρατικά και οι οποίοι έχουν λάβει εξειδικευμένη εκπαίδευση και συνεχείς μετεκπαιδεύσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό σε αεροπορικά θέματα. Σύμφωνα με τις συμβατικές υποχρεώσεις που έχει αναλάβει η χώρα μας έναντι των επενδυτών των ελληνικών αεροδρομίων, το Ελληνικό Κράτος έχει την υποχρέωση να λειτουργήσει Κρατική Αεροπορική Αρχή σε καθένα από αυτά τα Αεροδρόμια και να ασκεί καθήκοντα που άπτονται της εφαρμογής των κανόνων του αεροπορικού δικαίου, σύμφωνα με την ισχύουσα εθνική, ενωσιακή και διεθνή νομοθεσία, συμπεριλαμβανομένου του αερολιμενικού ελέγχου, όπως προβλέπεται. Πώς είναι δυνατόν να μην εκπληρωθεί η συμβατική υποχρέωση του Κράτους έναντι του Επενδυτή αλλά κυρίως έναντι του ελληνικού λαού και του επιβάτη για τη διασφάλιση της ασφάλειάς του, της προστασίας του και των δικαιωμάτων του; Για όλα αυτά τα παραπάνω, και προκειμένου να αποφευχθούν σοβαρά προβλήματα (π.χ. ατύχημα, δυστύχημα) με τεράστιες προεκτάσεις (π.χ. Τέμπη) προτείνω έστω και τώρα τη σύσταση γραφείων ΑΠΑ στα αεροδρόμια, στελεχωμένα από τους ήδη υπάρχοντες έμπειρους αερολιμενικούς υπαλλήλους, αντί να σχεδιάζεται η υποχρεωτική ακούσια μετάθεσή τους ή η μετάταξη τους σε άλλες υπηρεσίες.