Αρχική Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.) με την επωνυμία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.) και άλλες διατάξειςΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΔΟΜΗ – ΟΡΓΑΝΩΣΗ – ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ Άρθρο 17 Δομή – Οργανικές μονάδες Υπηρεσίας Πολιτικής ΑεροπορίαςΣχόλιο του χρήστη Χατζησάββας Μανώλης | 3 Οκτωβρίου 2025, 02:10




Σχετικά με τη συγχώνευση της Διεύθυνσης Υπηρεσιών Επικοινωνιών, Πλοήγησης και Επιτήρησης (CNS) Περιφερειακών Αερολιμένων (Δ19) στη Διεύθυνση Σχεδιασμού και Διαχείρισης Υπηρεσιών CNS (Δ6), όπως προβλέπεται στο υπό διαβούλευση Σχέδιο Νόμου της ΥΠΑ. (Άρθρο 17, 3.βγ.), θα πρέπει να επισημανθεί η διαφορετικότητα των ρόλων των δύο διευθύνσεων όπου: Η Δ19 (επιχειρησιακή μονάδα): Άμεση λειτουργία, επιτήρηση και συντήρηση συστημάτων CNS στα περιφερειακά αεροδρόμια. Διαχείριση βλαβών, διασφάλιση διαθεσιμότητας και συνεχούς επιχειρησιακής ετοιμότητας. Στενή σύνδεση με την παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας (ANS). Δ6 (στρατηγική/διαχειριστική μονάδα): Σχεδιασμός, μελέτες, προμήθειες και έργα υποδομών CNS σε κεντρικό επίπεδο. Ανάπτυξη και εκσυγχρονισμός συστημάτων, διαχείριση κύκλου ζωής εξοπλισμού. Εναρμόνιση με διεθνή και ευρωπαϊκά πρότυπα. Η διάκριση αυτή ακολουθεί το πρότυπο των Ευρωπαϊκών ANSPs (DFS, NATS, ENAV), όπου διαχωρίζεται η επιχειρησιακή λειτουργία από τον στρατηγικό σχεδιασμό. Επιχειρήματα κατά της συγχώνευσης Διασφάλιση επιχειρησιακής συνέχειας: Η Δ19 πρέπει να παραμένει επικεντρωμένη στην καθημερινή λειτουργία και συντήρηση, χωρίς να επιβαρύνεται με χρονοβόρες διαδικασίες προμηθειών. Αποφυγή σύγκρουσης ρόλων: Ο διαχωρισμός εφαρμογής και σχεδιασμού είναι θεμελιώδης για την ανεξαρτησία και την ασφάλεια, όπως προβλέπεται και από το πλαίσιο του Single European Sky. Ιδιαιτερότητες περιφερειακών αερολιμένων: Η Δ19 ανταποκρίνεται σε ειδικές επιχειρησιακές ανάγκες (γεωγραφικές, εποχικές, συνεργασία με Π.Α.), οι οποίες απαιτούν αυτόνομη δομή. Συγκριτική αναλογία με Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας: Όπως οι Δ18 (επιχειρησιακή) και Δ16 (διαχειριστική) λειτουργούν παράλληλα, έτσι και οι Δ19/Δ6 πρέπει να παραμείνουν διακριτές. Συμπέρασμα – Αίτημα Η ενσωμάτωση της Δ19 στη Δ6 δημιουργεί μια υπερσυγκεντρωτική – υδροκέφαλη και δυσλειτουργική Διεύθυνση, με σύγκρουση ρόλων επιχειρησιακής λειτουργίας – εφαρμογής έργου (Δ19) και κεντρικού σχεδιασμού (Δ6), όπου είναι αντίθετη με τα διεθνή και Ευρωπαϊκά πρότυπα. Ζητείται : Η μη συγχώνευση της (Δ19 ) Διεύθυνσης Υπηρεσιών Επικοινωνιών, Πλοήγησης και Επιτήρησης (CNS) Περιφερειακών Αερολιμένων ως αυτόνομης Διεύθυνσης στον Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας, όπως υπήρχε και λειτουργούσε από την λειτουργία του ΓΔΦΠΥΑΝ. Επίσης, Σχετικά με την ομαδοποίηση (clustering) των τμημάτων υποστήριξης συστημάτων αεροναυτιλίας των αερολιμένων της χώρας, αυτή προβλέπεται να επιφέρει δυσχέρεια στο έργο των ATSEP στους περιφερειακούς αερολιμένες λόγω της διαφορετικότητας των συστημάτων από μονάδα σε μονάδα καθώς και αύξησης των απαραίτητων υπηρεσιακών μετακινήσεων σε ανεπάνδρωτες μονάδες με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε κόστος χρονικό και οικονομικό. Όσον αφορά τα Χανιά, θα πρέπει να εξεταστεί η άρση της υπαγωγής τους στο Τμήμα Υπηρεσιών Επικοινωνιών, Πλοήγησης και Επιτήρησης (CNS) Κρήτης, που περιλαμβάνει τους αερολιμένες Ηρακλείου, Χανίων και Σητείας (με έδρα το Ηράκλειο), αφενός λόγω του μεγάλου εύρους των αρμοδιοτήτων υποστήριξης και συντήρησης υφιστάμενων και μελλοντικών κρίσιμων συστημάτων αεροναυτιλίας (πολιτικών και στρατιωτικών) στον Αερολιμένα Χανίων καθώς και στον Τηλεπικοινωνιακό Σταθμό Μουστάκο και το Ραδιοβοήθημα Παλαιόχωρας και αφετέρου προκειμένου να εξασφαλισθεί η απαραίτητη αυτονομία για την επίτευξη της βέλτιστης επιχειρησιακής ετοιμότητας για άμεση ανταπόκριση σε οποιοδήποτε έκτακτο συμβάν προκύψει σε τοπικό επίπεδο καθώς και η απροβλημάτιστη υποστήριξη των απαιτήσεων συνεργασίας με τις στρατιωτικές μονάδες που εδρεύουν στον Αερολιμένα Χανίων. Επίσης η μεγάλη γεωγραφική απόσταση των τριών μονάδων των Χανίων (Αερολιμένας Χανίων, Τηλεπικοινωνιακός Σταθμός Μουστάκο και Ραδιοβοήθημα Παλαιοχώρας) από τον Αερολιμένα Ηρακλείου και πόσο μάλλον από το νέο Αεροδρόμιο Καστελίου, η διαφορετικότητα των συστημάτων και τέλος οι κατά τόπους συνεχείς ανάγκες για επικοινωνία με εμπλεκόμενους φορείς (Πολεμική Αεροπορία, ΟΤΕ, ΔΕΔΔΗΕ κλπ) καθιστούν αναγκαία τη λειτουργία αυτόνομου Τμήματος CNS στα Χανιά.