Αρχική Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.) με την επωνυμία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.) και άλλες διατάξειςΆρθρο 33 Μεταβατικές διατάξειςΣχόλιο του χρήστη ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΙΚΩΝ ΥΠΑ | 3 Οκτωβρίου 2025, 12:03
|
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Γενικά, δεν υπάρχει περιορισμός ή φραγμός στις πράξεις του Διοικητή κατά την περίοδο των μεταβατικών διατάξεων ούτε προβλέπεται κάποια μεταβατική διάταξη που να ορίζει υποχρέωση ελέγχου/συντονισμού με το Υπουργείο ή το Δ.Σ. για κρίσιμες αποφάσεις. Στην παρ. 10 του άρθρου 33 αναφέρεται: «Μέχρι την έκδοση του Οργανισμού της Υ.Π.Α, η κατανομή και ανακατανομή των οργανικών θέσεων του προσωπικού όλων των κατηγοριών, κλάδων και ειδικοτήτων της Υ.Π.Α., γίνεται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, μετά από εισήγηση του Διοικητή.» Η διάταξη αυτή αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο αυθαίρετης μετακίνησης προσωπικού ή και αποδυνάμωσης μονάδων που σήμερα λειτουργούν σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές (π.χ. νησιωτικά αεροδρόμια, πύλες Schengen, επαρχία κ.λπ.). Απουσιάζει δηλαδή οποιαδήποτε δέσμευση ή θεσμική εγγύηση ότι η ανακατανομή θα σεβαστεί την υφιστάμενη κατανομή του προσωπικού στον χώρο (γεωγραφικά/λειτουργικά). Πρόταση προσθήκης στην παρ. 10 του άρθρου 33: «…Η κατανομή και ανακατανομή των οργανικών θέσεων του προσωπικού όλων των κατηγοριών, κλάδων και ειδικοτήτων της Υ.Π.Α. πραγματοποιείται με βάση την υφιστάμενη χωρική και λειτουργική τοποθέτηση του προσωπικού, ώστε να διασφαλίζεται η αδιάλειπτη λειτουργία των υφιστάμενων υπηρεσιακών μονάδων και η προστασία της επαγγελματικής και οικογενειακής κατάστασης των υπαλλήλων». Η ανωτέρω προσθήκη ενισχύει την αρχή της χρηστής διοίκησης (άρθρο 25 παρ. 1 Σ.), ευθυγραμμίζεται με την πάγια νομολογία του ΣτΕ περί μετακινήσεων υπαλλήλων (π.χ. απαιτείται αιτιολόγηση όταν θίγεται οικογενειακή ζωή ή θεμελιωμένο επαγγελματικό δικαίωμα) και παρέχει θεσμική προστασία απέναντι σε αυθαίρετες ανακατανομές από το Δ.Σ. ή τον Διοικητή, ενώ παράλληλα αφήνει λειτουργική ευελιξία. Παρ. 11 – Τοποθέτηση προϊσταμένων από τον Διοικητή Η δυνατότητα μονομερούς τοποθέτησης προϊσταμένων χωρίς ΑΣΕΠ, χωρίς αξιολόγηση, παραβιάζει τις αρχές του ν. 4369/2016 και του Υπαλληλικού Κώδικα καθώς και τις αρχές ισότητας, αξιοκρατίας και διαφάνειας (άρθρα 4 & 103 Συντάγματος). Η αναπλήρωση προϊσταμένων προβλέπεται ήδη από το ισχύον δίκαιο και υπερκαλύπτει το μεταβατικό στάδιο που επικαλείται η διάταξη του άρθρου 28 παρ. 13. Η συγκεκριμένη ρύθμιση του σχεδίου νόμου δεν είναι μόνο υπερβολική – είναι και αχρείαστη ενώ η δυνατότητα μονομερούς τοποθέτησης προϊσταμένων από τον Διοικητή ενέχει σοβαρό κίνδυνο στοχοποίησης υπαλλήλων ή/και εύνοιας «ημετέρων» χωρίς θεσμικό φίλτρο. Πρόταση διατύπωσης παρ. 11 του άρθρου 33: «11. Έως την έκδοση του Οργανισμού της Υ.Π.Α. και την πλήρωση των θέσεων ευθύνης σύμφωνα με αυτόν, οι προϊστάμενοι οργανικών μονάδων αναπληρώνονται κατά τις διατάξεις των άρθρων 87 του ν. 3528/2007 και 87 του ν. 4369/2016, με βάση την ιεραρχία και τα προσόντα. Εξαιρετικά, και μόνο σε μονάδες χωρίς δυνατότητα αναπλήρωσης κατά τα ανωτέρω, ο Διοικητής δύναται να ορίζει προσωρινό υπάλληλο για χρονικό διάστημα έως δύο (2) μήνες, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Υπηρεσιακού Συμβουλίου.» Με την ανωτέρω πρόταση, υπάρχει πλήρες θεσμικό πλαίσιο για αναπλήρωση προϊσταμένων, με ιεραρχικά και αντικειμενικά κριτήρια, δεν απαιτείται νέα τοποθέτηση με αυθαίρετη απόφαση, ορίζεται αυτόματα ο επόμενος κατά σειρά αρχαιότητας/προσόντων υπάλληλος και είναι προσωρινή λύση, πλήρως νόμιμη που προστατεύει τους εργαζόμενους από στοχευμένες μετακινήσεις ή παραγκωνισμούς. Επιπρόσθετα, προκειμένου να διασφαλιστεί η μεταβατική προστασία και υπηρεσιακή αξιοποίηση των υπαλλήλων της Υ.Π.Α. μετά την πλήρη παραχώρηση των αεροδρομίων, να μην υπάρξει απώλεια θέσης εργασίας, να προκύψει νόμιμη ένταξη με μετάταξη σε συναφείς κλάδους/ειδικότητες και σύσταση προσωποπαγών θέσεων όπου απαιτείται, ακολουθεί η διατύπωση της παρακάτω πρότασης - νέας παραγράφου 19 στο άρθρο 28 ως εξής: Πρόταση προσθήκης παρ. 15 στο άρθρο 33: 15. Μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών παραχώρησης όλων των αερολιμένων που τελούν υπό τη διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.), οι υπάλληλοι που υπηρετούν σε αυτούς μετατάσσονται σε κλάδους ή ειδικότητες της Αεροναυτιλίας ή του Διοικητικού - Οικονομικού, ανάλογα με τα τυπικά τους προσόντα, με απόφαση του αρμοδίου οργάνου και χωρίς να απαιτείται νέα προκήρυξη ή διαδικασία επιλογής. Σε περίπτωση που δεν υφίστανται αντίστοιχες κενές οργανικές θέσεις, συστήνονται ισάριθμες προσωποπαγείς θέσεις με κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών, για την πλήρη και αδιάλειπτη αξιοποίηση του προσωπικού. Η διάταξη αυτή εφαρμόζεται κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης. Με την προαναφερόμενη διάταξη εφαρμόζεται το Άρθρο 10 ν. 3528/2007 (Υπαλληλικός Κώδικας) που προβλέπει δυνατότητα μετάταξης ανάλογα με τα προσόντα. Είναι μάλιστα, συμβατή με την πρακτική σύστασης προσωποπαγών θέσεων (π.χ. ν. 4765/2021 άρθρο 79), εμποδίζει φαινόμενα εκδίωξης ή υποχρεωτικής αποχώρησης, διασφαλίζει τη συνέχεια της διοίκησης και αξιοποιεί υφιστάμενο έμπειρο προσωπικό.