Αρχική Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.) με την επωνυμία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.) και άλλες διατάξειςΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΔΟΜΗ – ΟΡΓΑΝΩΣΗ – ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ Άρθρο 17 Δομή – Οργανικές μονάδες Υπηρεσίας Πολιτικής ΑεροπορίαςΣχόλιο του χρήστη ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΠΟΥΛΑΚΟΥ | 3 Οκτωβρίου 2025, 20:48




Διατήρηση της μονάδας σε επίπεδο Διεύθυνσης. Λαμβάνοντας υπόψη ότι στο νέο Σχέδιο Νόμου, η ΥΠΑ/ΠΣΕΑ υποβαθμίστηκε σε επίπεδο «Τμήματος», παραθέτουμε τα κατωτέρω: 1. Στο ΝΔ 17/1974 και συγκεκριμένα στο ΑΡΘΡΟ 15, αναφέρεται: «Λοιπών Υπουργείων, παρ. 1. Παρ' εκάστω Υπουργείω συνιστάται και λειτουργεί Υπηρεσία Πολιτικής Σχεδιάσεως επιπέδου τουλάχιστον Διευθύνσεως, υπαγομένη εις τον Υπουργόν.» Από το ανωτέρω είναι φανερό ότι η ΠΣΕΑ πρέπει να είναι επιπέδου Διεύθυνσης και να υπάγεται απευθείας στο Διοικητή της ΥΠΑ. 2. Στο ΝΟΜΟ 2292/1995 στο ΑΡΘΡΟ 5, παρ. 6, αναφέρεται: «Σε συνεννόηση με τους αρμόδιους υπουργούς, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας παρέχει τις γενικές κατευθύνσεις για την προπαρασκευή και επεξεργασία των Γενικών Σχεδίων Άμυνας στα παρακάτω Σώματα και Υπηρεσίες: α. Τα Σώματα Ασφαλείας: Ελληνική Αστυνομία (ΕΛ.ΑΣ.) β. Το Λιμενικό Σώμα (Λ.Σ.) γ. Την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών (Ε.Υ.Π.) δ. Την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.)» αλλά και στο ΑΡΘΡΟ 11, παρ. 8 εδάφιο ιζ, σε σχέση με το έργο των Υπηρεσιών σε περίοδο ειρήνης αναφέρεται: «Συντονίζει και κατευθύνει από την περίοδο ειρήνης, σε ό,τι αφορά τη συμβολή τους στην άμυνα της Χώρας, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες του ΚΥ.Σ.Ε.Α. και του Υπουργού Εθνικής Άμυνας και προς υποστήριξη της επιχειρησιακής σχεδίασης του Γ.Ε.ΕΘ.Α., τις δυνάμεις της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού Σώματος, μέσω του Αρχηγού Γ.Ε.Σ., το Λιμενικό Σώμα, μέσω του Αρχηγού Γ.Ε.Ν., την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, μέσω του Αρχηγού Γ.Ε.Α., καθώς και κάθε άλλη κρατική υπηρεσία, μέσω του κατά τις κείμενες διατάξεις και τα ισχύοντα σχέδια άμυνας αρμόδιου Αρχηγού, Τα παραπάνω εφαρμόζονται και σε περίοδο δοκιμής εθνικών σχεδίων, σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργού Εθνικής Άμυνας.», και τέλος στο ΑΡΘΡΟ 11, παρ. 19, αναφέρεται: «Με απόφαση του ΚΥ.Σ.Ε.Α., σε περίοδο πολέμου ή Γενικής Επιστράτευσης ή σε περίπτωση άμεσης απειλής της εδαφικής ακεραιότητας και της εθνικής ανεξαρτησίας και κυριαρχίας της Χώρας λόγω εξωτερικών κινδύνων, ο Α/Γ.Ε.ΕΘ.Α. επιπλέον έχει και τις παρακάτω αρμοδιότητες: α. Αναλαμβάνει υπό τη δικαιοδοσία του και ασκεί απευθείας ή και διαμέσου των κατά τόπους Στρατιωτικών Διοικητών ή και των προϊσταμένων κλιμακίων τους, πλήρη έλεγχο σε ότι αφορά τη συμβολή τους στην άμυνα και ασφάλεια της Χώρας στα παρακάτω Σώματα και Υπηρεσίες: 1. Την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών (Ε.Υ.Π.) 2. Την Ελληνική Αστυνομία και το Πυροσβεστικό Σώμα (διαμέσου του Γενικού Επιτελείου Στρατού) 3. Το Λιμενικό Σώμα (διαμέσου του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού) 4. Την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (διαμέσου του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας).» Από τα ανωτέρω άρθρα είναι εμφανής ο καθοριστικός ρόλος της ΥΠΑ τόσο κατά την διάρκεια της ειρηνικής περιόδου, όσο και κατά την διάρκεια της πολεμικής περιόδου και ιδιαίτερα της ΠΣΕΑ, αφού καλείται να εκπονήσει Σχέδια και να έχει ως ένα μέρος ρόλο Διεύθυνσης προσωπικού, οργάνωσης, συντονισμού και εκπαίδευσης, πάντα με την συνδρομή του ΓΕΑ σε όλο τον χώρο των αερομεταφορών, έτσι ώστε αυτός να είναι σε θέση να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των ΕΔ που μπορεί να προκύψουν σε καταστάσεις κρίσης ή πολέμου. Επίσης σε περίοδο πολέμου ή κρίσης η ΥΠΑ τίθεται υπό την διοίκηση του ΓΕΑ (σχέδιο ΓΕΡΑΝΕΙΑ) με τον συντονισμό και την έμπρακτη βοήθεια της ΠΣΕΑ. 3. Με το έγγραφο του Γ.Ε.ΕΘ.Α./Α6 ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΑΜ-ΠΣΕΑ-ΠΣΣ/1ο ΤΜΗΜΑ γνωρίζεται στις μονάδες ΠΣΕΑ των υπουργείων και των Υπηρεσιών η 1η απόφαση της 21ης Απριλίου 2021, του Κυβερνητικού Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας (ΚΥΣΕΑ), στην οποία αναφέρεται: (παρ. 1.γ) «εφαρμογή του άρθρου 15 παρ. 3 του ΝΔ 17/1974 (Α’ 236) «Περί Πολιτικής Σχεδίασης Εκτάκτου ανάγκης», από τα Υπουργεία προκειμένου τα Προεδρικά Διατάγματα οργάνωσης και λειτουργίας τους, στον τομέα της ΠΑΜ-ΠΣΕΑ να τίθενται υπόψη του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, πριν την έκδοσή τους. Και: (παρ. 1.δ) εφαρμογή του άρθρου 15 παρ. 1 του ΝΔ 17/1974 (Α’ 236) «Περί Πολιτικής Σχεδίασης Εκτάκτου ανάγκης», από τα Υπουργεία προκειμένου στα Προεδρικά Διατάγματα οργάνωσης και λειτουργίας τους, να προβλεφθεί η αναβάθμιση των Δομών ΠΑΜ-ΠΣΕΑ, από αυτοτελή Τμήματα / Τμήματα ΠΑΜ-ΠΣΕΑ, σε Διευθύνσεις ΠΑΜ-ΠΣΕΑ και να υπαχθούν στις πολιτικές ηγεσίες.» Στο σημείο αυτό σημειώνεται ότι οι αποφάσεις του ΚΥΣΕΑ είναι δεσμευτικές για τα Υπουργεία. Ύπαρξη Γραφείων ΠΣΕΑ και στα παραχωρημένα αεροδρόμια Ένα πολύ θετικό βήμα προς σωστή κατεύθυνση στο νέο σχέδιο-νόμου, είναι η σύσταση Γραφείων ΠΣΕΑ, για τα μη παραχωρημένα περιφερειακά αεροδρόμια. Ο ρόλος ύπαρξης εκπροσώπων ΠΣΕΑ και η παρουσία τους, είναι σημαντικός, γιατί θα μπορούν να λειτουργήσουν για ή και να διαχειριστούν θέματα με τα οποία ασχολείται η κεντρική μονάδα στην Κεντρική Υπηρεσία. Με αυτό τον τρόπο γίνονται ουραγοί στο έργο που επιτελεί η κεντρική μονάδα και η οποία είναι τραγικά υποστελεχωμένη αυτήν την στιγμή. Οι λειτουργίες της μονάδας ΠΣΕΑ, έχουν άμεση σχέση με την νομοθεσία που τις διέπει. Επομένως η βοήθεια που θα προσφέρουν τα γραφεία αυτά, θα είναι πολύτιμη τόσο στην καθημερινή της λειτουργία όσο και σε περιόδους σύνταξης ή και επικαιροποίησης σχεδίων για τα οποία είναι υπεύθυνη η ΥΠΑ/ΠΣΕΑ. Βέβαια, ήδη η Διεύθυνση ΥΠΑ/ΠΣΕΑ, έχει κινηθεί προς αυτήν την κατεύθυνση, βγάζοντας απόφαση και έτσι θεσμοθετώντας την έννοια των Μόνιμων Συνδέσμων για την ΥΠΑ/ΠΣΕΑ. Με απόφαση Διοικητή, με αρθμ. πρωτ. ΓΔΔΥ/ΠΣΕΑ/Α 5310/15-05-2024, υπάρχει ορισμός Μόνιμων Συνδέσμων ΠΣΕΑ, οι οποίοι είναι ήδη επιφορτισμένοι με την ορθή διαχείριση και διακίνηση ευαίσθητου υλικού για την ασφάλεια της χώρας, για τις εξουσιοδοτήσεις που πρέπει να λάβει το προσωπικό, με τις αναστολές κατάταξης, οι οποίες είναι αναγκαίες ώστε να μπορεί η ΥΠΑ να προσφέρει τις υπηρεσίες της στο ΓΕΑ και με την συμμετοχή τους στην ετήσια εκπαιδευτική άσκηση που διοργανώνει το ΓΕΕΘΑ. Με τον τρόπο αυτό η ΥΠΑ κατέχει μια ισχυρή παρουσία στην άσκηση, αφού οι Μόνιμοι Σύνδεσμοι προέρχονται από όλους σχεδόν τους κλάδους εργαζομένων στην ΥΠΑ (αερολιμενικοί, ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, ηλεκτρονικοί, τηλεπικοινωνιακοί και διοικητικοί υπάλληλοι) και έτσι οι απαντήσεις επί των σεναρίων που στέλνει προς επεξεργασία και απάντηση το ΓΕΕΘΑ, είναι ολοκληρωμένες και εμπεριστατωμένες, περικλείοντας την οπτική διαφόρων κλάδων της υπηρεσίας. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αναφερθούμε σε τρία σημεία που χρήζουν της ιδιαίτερης προσοχής σας: 1. Οι υπάλληλοι οι οποίοι έχουν συμπεριληφθεί στην απόφαση αυτή, διαθέτουν όλα τα εχέγγυα τα οποία απαιτεί ο ΕΚΑ, ώστε να διαχειρίζονται ευαίσθητες για την ασφάλεια της χώρας πληροφορίες και υλικά και να συμμετέχουν με επάρκεια στην ετήσια άσκηση. 2. Είναι ενήμεροι και ευαισθητοποιημένοι από την ΥΠΑ/ΠΣΕΑ μέσω οργανωμένων τηλεδιασκέψεων που οργανώνει η Διεύθυνση και μέσω της ΜΟΔ 141 για όλα τα παραπάνω. 3. Και το κυριότερο, προέρχονται από ΟΛΑ ΤΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ, παραχωρημένα ή μη. Και αυτό γιατί, και στις δύο περιπτώσεις, είτε παραχώρηση είτε ιδιοκτησία ΥΠΑ, στα αεροδρόμια υπάρχει προσωπικό ΥΠΑ αφενός και άρα θα πρέπει να φροντίσει η υπηρεσία για το προσωπικό αυτό και για τις εγκαταστάσεις της ΥΠΑ που υπάρχουν στα αεροδρόμια αυτά (όπως Πύργοι Ελέγχου, γραφεία και ραδιοβοηθήματα) και αφετέρου η άσκηση και τα σχέδια που οργανώνει το ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΑ αφορούν σε όλη την χώρα, χωρίς να γίνεται διάκριση στην παραχώρηση ή μη. Θα πρέπει να επισημάνουμε εδώ ότι σε όλα τα Σχέδια που επιμελείται και εκδίδει το ΓΕΑ, αναφέρεται ότι στα παραχωρημένα αεροδρόμια (FRAPORT) η ΥΠΑ αναλαμβάνει να συνδράμει το ΓΕΑ σε περιόδους κρίσης ή πολέμου. Από τα παραπάνω συνάγεται το συμπέρασμα ότι Γραφεία ΠΣΕΑ θα πρέπει να υφίστανται σε ΟΛΑ τα αεροδρόμια της χώρας, παραχωρημένα ή μη. Είναι απαραίτητη η παρουσία υπαλλήλων της ΥΠΑ επιφορτισμένων με τις λειτουργίες της Διεύθυνσης ΥΠΑ-ΠΣΕΑ και ίσως η δουλειά τους να έχει πολύ περισσότερη σημασία στα παραχωρημένα αεροδρόμια, αφού η αίσθηση παρουσίας του κρατικού μηχανισμού είναι απολύτως απαραίτητη σε περιπτώσεις που είναι επισφαλής η εθνική ασφάλεια της χώρας .