• Σχόλιο του χρήστη 'ΒΛΑΣΙΟΣ ΔΑΓΡΕΑ' | 6 Οκτωβρίου 2025, 13:41

    Η στελέχωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας πρέπει να βασίζεται σε ένα δυναμικό και επιχειρησιακά ρεαλιστικό μοντέλο, πλήρως ευθυγραμμισμένο με το πλαίσιο του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού (Single European Sky) και τις υποχρεώσεις της χώρας έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του EUROCONTROL και της EASA. 1. Ο συνολικός αριθμός και η κατανομή των οργανικών θέσεων δεν πρέπει να παραμένουν στατικοί, αλλά να επικαιροποιούνται ετησίως σύμφωνα με τις δηλωμένες χωρητικότητες (runway και sector capacities), το επιχειρησιακό πρόγραμμα λειτουργίας τομέων και τους στόχους του Performance Plan. Προτείνεται να προστεθεί ρητά ότι: «Ο αριθμός και η κατανομή των οργανικών θέσεων αναθεωρούνται κατ’ έτος βάσει των εγκεκριμένων δηλώσεων χωρητικότητας και του επιχειρησιακού προγράμματος της ΥΠΑ.» 2. Απαιτείται ρητή αναφορά στα κανονιστικά πλαίσια του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/340 για τους Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας (ATCOs) και του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/373 για το προσωπικό ATSEP. Οι ειδικότητες αυτές πρέπει να διαχωρίζονται σαφώς από λοιπούς τεχνικούς ή πληροφορικής, καθώς υποστηρίζουν επιχειρησιακά την παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας. Προτείνεται η προσθήκη της φράσης: «Η ανάθεση καθηκόντων σε θέσεις ΕΕΚ ή ATSEP προϋποθέτει κατοχή ισχυουσών αδειών/πιστοποιήσεων και συμμόρφωση με τα εκάστοτε Part-ATCO και Part-ATSEP απαιτούμενα.» 3. Σε περίπτωση απώλειας ικανότητας ή άδειας, πρέπει να διασφαλίζεται η τοποθέτηση του υπαλλήλου σε συναφές έργο εντός ΥΠΑ, χωρίς μισθολογική ή βαθμολογική υποβάθμιση. Προτείνεται η διατύπωση: «Σε περίπτωση απώλειας ικανότητας ή άδειας, ο υπάλληλος τοποθετείται αμελλητί σε συναφές έργο εντός ΥΠΑ με διατήρηση μισθολογικών και βαθμολογικών δικαιωμάτων.» 4. Να προστεθεί ρητή αναφορά στις απαιτήσεις ιατρικής πιστοποίησης Κατηγορίας Γ’ για ΕΕΚ και στις αντίστοιχες απαιτήσεις για το προσωπικό ATSEP, σύμφωνα με τις οδηγίες της EASA και του ICAO. 5. Οι δύο (2) προβλεπόμενες θέσεις νομικών συμβούλων είναι ανεπαρκείς για το εύρος θεμάτων της ΥΠΑ (συμβάσεις, πιστοποιήσεις, αεροπορικό δίκαιο, έργα SES). Προτείνεται ο διπλασιασμός των θέσεων και η ρητή σύνδεσή τους με έργα που αφορούν SES, EASA και EUROCONTROL. 6. Η ΥΠΑ οφείλει να προβλέψει ειδικές θέσεις για την κυβερνοασφάλεια και την προστασία κρίσιμων υποδομών αεροναυτιλίας (Cybersecurity for ATM/ANS), ενταγμένες στο Safety Management System και όχι ως γενικές θέσεις πληροφορικής, καθώς πρόκειται για safety-critical περιβάλλον. 7. Κάθε μεταβολή στην κατανομή των οργανικών θέσεων πρέπει να τεκμηριώνεται με capacity study, traffic forecast και risk assessment, καθώς και να προηγείται διαβούλευση με τις επιχειρησιακές μονάδες και τους εκπροσώπους του προσωπικού. 8. Οι προβλεπόμενοι αριθμοί Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας και προσωπικού ATSEP δεν λαμβάνουν υπόψη επικείμενες συνταξιοδοτήσεις, εποχικές ανάγκες και την απαραίτητη εκπαιδευτική συνέχεια (OJTI, επαναπιστοποιήσεις). Προτείνεται θεσμοθέτηση πενταετούς κυλιόμενου προγράμματος προσλήψεων (rolling window 5ετίας) ώστε να διασφαλίζεται η επιχειρησιακή συνέχεια και η ασφάλεια πτήσεων. 9. Να προστεθεί ότι οι ειδικότητες ΕΕΚ και ATSEP δεν επιτρέπεται να απορροφώνται σε γενικές διοικητικές ή τεχνικές θέσεις και δεν υποκαθίστανται από εξωτερικούς παρόχους χωρίς ρητή κανονιστική πρόβλεψη και τεκμηριωμένο safety case. Η αναδιατύπωση του άρθρου 19 είναι αναγκαία ώστε η στελέχωση της ΥΠΑ να στηρίζεται σε ένα capacity-driven και safety-oriented πλαίσιο, που να προστατεύει το επιχειρησιακό προσωπικό και να εξασφαλίζει τη διαρκή συμμόρφωση με τα ευρωπαϊκά πρότυπα και απαιτήσεις ασφάλειας πτήσεων.