• Σχόλιο του χρήστη 'ΜΠΕΚΑΣ ΠΕΡΙΚΛΗΣ' | 7 Οκτωβρίου 2025, 13:06

    ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΔΟΜΗ – ΟΡΓΑΝΩΣΗ – ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ Άρθρο 17 Δομή – Οργανικές μονάδες Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας Τεκμηρίωση Αναγκαιότητας Ίδρυσης Διεύθυνσης Επιχειρησιακής Ετοιμότητας Εκτάκτων Καταστάσεων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και όχι υποβάθμιση της οργανικής μονάδας σε επίπεδο τμήματος. Η ίδρυση και λειτουργία Διεύθυνσης Επιχειρησιακής Ετοιμότητας Εκτάκτων Καταστάσεων στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.) αποτελεί κρίσιμη οργανωτική και επιχειρησιακή ανάγκη, συνδεδεμένη άμεσα με τη διασφάλιση της ανθεκτικότητας, της προσαρμοστικότητας και της συνέχειας λειτουργίας του εθνικού συστήματος πολιτικής αεροπορίας σε κάθε είδους κρίση ή απειλή. 1. Ενίσχυση Θεσμικής Ανθεκτικότητας και Προσαρμοστικότητας Η αεροπορική δραστηριότητα αποτελεί βασική συνιστώσα της εθνικής και ευρωπαϊκής ασφάλειας, της οικονομίας και της κοινωνικής συνοχής. Οι συνεχώς μεταβαλλόμενες απειλές — όπως φυσικές καταστροφές, τεχνολογικά ατυχήματα, κυβερνοεπιθέσεις, πανδημίες ή τρομοκρατικές ενέργειες — απαιτούν τη δημιουργία μιας εξειδικευμένης δομής ικανής να προσαρμόζεται ταχύτατα και να διασφαλίζει τη λειτουργική συνέχεια κρίσιμων αεροπορικών υποδομών. Η Διεύθυνση αυτή λειτουργεί ως μηχανισμός θεσμικής ανθεκτικότητας, που συντονίζει τη μετάβαση από την κανονικότητα στην κατάσταση κρίσης και αντίστροφα, χωρίς απώλεια επιχειρησιακής ικανότητας. 2. Συστηματική Ανάλυση Τρωτοτήτων και Κινδύνων Η αεροπορική δραστηριότητα εξαρτάται από περίπλοκα, αλληλοεξαρτώμενα συστήματα (τεχνικά, διοικητικά, πληροφοριακά). Η ύπαρξη Διεύθυνσης Επιχειρησιακής Ετοιμότητας επιτρέπει την ενιαία αξιολόγηση των τρωτοτήτων αυτών των συστημάτων, τη δημιουργία βάσεων δεδομένων κινδύνων και την ανάπτυξη μηχανισμών έγκαιρης προειδοποίησης. Μέσω της ανάλυσης αυτής ενισχύεται η δυνατότητα λήψης τεκμηριωμένων αποφάσεων και η μείωση της έκθεσης σε πολλαπλούς κινδύνους. 3. Ανάπτυξη Ολοκληρωμένου Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Πολλαπλών Σεναρίων Η Διεύθυνση αναπτύσσει και συντονίζει πολυεπίπεδα σχέδια επιχειρησιακής απόκρισης, προσαρμοσμένα σε διαφορετικά σενάρια: φυσικές ή τεχνολογικές καταστροφές, αεροπορικά συμβάντα, κρίσεις ασφάλειας, απειλές υβριδικού ή στρατιωτικού χαρακτήρα. Με αυτόν τον τρόπο, επιτυγχάνεται ολοκληρωμένη επιχειρησιακή ετοιμότητα, εναρμονισμένη με τα διεθνή πρότυπα (ICAO Annex 17 & 19, EASA, EUROCONTROL). 4. Πραγματοποίηση Ασκήσεων και Ελέγχου Ετοιμότητας Η διαρκής εκπαίδευση και εξάσκηση προσωπικού αποτελεί βασικό παράγοντα επιτυχούς διαχείρισης κρίσεων. Η Διεύθυνση είναι αρμόδια για: τον σχεδιασμό και την υλοποίηση τακτικών ασκήσεων ετοιμότητας, τη δοκιμή σχεδίων ΠΑΜ – ΠΣΕΑ και επιχειρησιακών διαδικασιών, την αξιολόγηση της ανταπόκρισης υπηρεσιών, αεροδρομίων και συνεργαζόμενων φορέων. Με αυτόν τον τρόπο καλλιεργείται κουλτούρα προληπτικής ετοιμότητας και συνεχούς βελτίωσης. 5. Πολιτικοστρατιωτική Συνεργασία και Συντονισμός Η πολιτική αεροπορία διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο και σε περιόδους κρίσεων εθνικής ασφάλειας. Η ύπαρξη οργανωμένου Τμήματος ΠΑΜ – ΠΣΕΑ εντός της Διεύθυνσης επιτρέπει: τον άμεσο συντονισμό με το ΓΕΕΘΑ, την Πολεμική Αεροπορία και τις αρχές Πολιτικής Προστασίας, την ομαλή μετάβαση της αεροπορικής δραστηριότητας σε καθεστώς πολιτικοστρατιωτικής συνεργασίας, την εξασφάλιση της επιχειρησιακής συνέχειας του αεροπορικού δικτύου και των κρίσιμων υποδομών μεταφορών της χώρας. 6. Στρατηγική Συνάφεια με το Εθνικό και Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Ανθεκτικότητας Η ίδρυση της Διεύθυνσης συνδέεται με τις προτεραιότητες του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», καθώς και με τις ευρωπαϊκές στρατηγικές Resilience and Crisis Management in Transport Infrastructure. Αποτελεί δηλαδή εθνικό κόμβο επιχειρησιακής ανθεκτικότητας στον τομέα των αερομεταφορών, με δυνατότητα συμμετοχής σε διεθνή δίκτυα διαχείρισης κρίσεων.