• Σχόλιο του χρήστη 'ΜΠΕΚΑΣ ΠΕΡΙΚΛΗΣ' | 8 Οκτωβρίου 2025, 11:20

    Η Γενική Δ/νση Οικονομικών Υπηρεσιών και Ανθρωπίνου Δυναμικού συγχωνεύει το σημερινό κομμάτι της ισχύουσας Γενικής Διεύθυνσης Διοικητικής Υποστήριξης (ΓΔΔΥ) συν το κομμάτι του ελέγχου και εκκαθάρισης / ενταλματοποίησης των δαπανών της ΥΠΑ, το οποίο είναι καινούριο για την ΥΠΑ και συνδέεται με την οικονομική αυτοτέλεια που αποκτά υπό τη νέα της μορφή ως ΝΠΔΔ. Το διοικητικοοικονομικό αυτό σκέλος των αρμοδιοτήτων της ΥΠΑ, λόγω της εκκαθάρισης των δαπανών, που προστίθεται στις ήδη υπάρχουσες αρμοδιότητες, αλλά και των νέων υποχρεώσεων που αποκτά η Υπηρεσία για λογιστική απεικόνιση των οικονομικών της στοιχείων βάσει της νέας νομικής της μορφής, διογκώνεται υπέρμετρα από άποψη αντικειμένων και φόρτου εργασίας, και καθίσταται μη διαχειρίσιμο από ένα και το αυτό πρόσωπο. Ταυτόχρονα υπενθυμίζουμε ότι ο ΓΔΟΥ, σε αντίθεση με τον υπάρχοντα ΓΔΔΥ, λόγω της αρμοδιότητά του για έλεγχο και εκκαθάριση των δαπανών, δεν μπορεί να είναι διατάκτης. Για τους λόγους αυτούς θα πρέπει να παραμείνουν δύο Γενικές Διευθύνσεις όπως ήταν στο αρχικό σχέδιο νόμου. Ειδικότερα: Στη περ. αα τη Διεύθυνση Προϋπολογισμού, της παρ. 2 του άρθρου 17:» θα πρέπει να προστεθεί «v. τμήμα κοστολόγησης και καθορισμού τελών» Η εν λόγω προσθήκη κρίνεται αναγκαία καθώς δεν έχει συμπεριληφθεί το εν λόγω αντικείμενο στον παρόν νομοσχέδιο και λόγω της πολυπλοκότητας απαιτείται διακριτό τμήμα, ήτοι να διαμορφωθεί ως εξής : i. Τμήμα Προϋπολογισμού & Πολυετούς Δημοσιονομικού Προγραμματισμού. ii. Τμήμα Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. iii. Τμήμα Εσόδων. iv. Τμήμα Δημοσιονομικών Αναφορών και Αναλύσεων. v. Τμήμα κοστολόγησης και καθορισμός τελών Η υποπερίπτωση αβ «Τη Διεύθυνση Οικονομικής Διαχείρισης, της παρ. 2 του άρθρου 17 να τροποποιηθεί ως εξής: «Τη Διεύθυνση Οικονομικής Διαχείρισης, που αποτελείται από τα κάτωθι τμήματα: «i. Τμήμα Λογιστικής Παρακολούθησης ii. Τμήμα Αποδοχών iii Τμήμα Μετακινήσεων και διαχείρισης παγίας προκαταβολής iv Τμήμα Εκκαθάρισης Προμηθειών, Υπηρεσιών και Έργων v Τμήμα Πληρωμών». Η τροποποίηση προτείνεται διότι: Τα τμήματα Αποδοχών και Μετακινήσεων πρέπει να είναι διακριτά, λόγω της διαφορετικής φύσης των αντικειμένων ενός εκάστου, της διαφορετικής νομοθεσίας που διέπει κάθε τμήμα, του μεγάλου πλήθους των μετακινήσεων στο εσωτερικό και στο εξωτερικό, του επείγοντος χαρακτήρα των μετακινήσεων, της σπουδαιότητας των μισθολογικών και μισθοδοτικών θεμάτων (εφαρμογή μισθολογίου, δικαστικές προσφυγές κ.λπ.).Η βάση των απαιτήσεων της Παγίας Προκαταβολής (και κατά συνέπεια το έργο της) είναι χρονικά διάφορη με οποιοδήποτε άλλο είδος δαπάνης. Και στην σημερινή κατάσταση αντιμετωπίζεται ξεχωριστά. Επισημαίνεται για την εύρυθμη και απρόσκοπτη λειτουργία καθώς και την επίτευξη των στόχων των τμημάτων τα αντικείμενα θα πρέπει να είναι διακριτά και συναφή. H υποπερίπτωση αγ ) Τη Διεύθυνση Προμηθειών,της παρ. 2 του άρθρου 17 Θα πρέπει να τροποποιηθεί η ονομασία της Διεύθυνσης Προμηθειών και να γίνει Διεύθυνση Διαγωνισμών, Συμβάσεων και Εφοδιασμού. Η εν λόγω τροποποίηση προτείνεται καθώς στην εν λόγω Δ/νση εντάσσονται και οι πλειοδοτικοί διαγωνισμοί. Επίσης, προτείνεται : 1) να ενοποιηθούν τα Τμήματα ii) και iii) και να ονομαστεί «Τμήμα Διαγωνισμών και Συμβάσεων» Η ενοποίηση των τμημάτων είναι αναγκαία για την αποφυγή κατατμήσεων και λόγω της ύπαρξης μεικτών συμβάσεων. 2) να προστεθούν : iii) Τμήμα οικονομικών εκμεταλλεύσεων. Η προσθήκη προτείνεται επειδή, εκτός των προμηθειών που αφορούν σε μειοδοτικούς διαγωνισμούς και αντιμετωπίζεται ως δαπάνη, θα πρέπει να προβλεφθούν και οι πλειοδοτικοί διαγωνισμοί οι οποίοι συνδέονται με τα μισθώματα, όπου στο εν λόγω νομοσχέδιο δεν έχουν προβλεφθεί . Ειδικότερα, η λογιστικοποίηση, η κωδικοποίηση και η διαχείριση υλικών της φυσικής αποθήκης θα πρέπει να είναι ξεχωριστό ενιαίο τμήμα λόγω του όγκου και της διευρυμένης κατηγοριοποίησης των εισαγομένων και χορηγούμενων υλικών του συνόλου των Συμβάσεων προμηθειών και της αποστολής τους σε όλους τους Αερολιμένες της χώρας που απαιτεί το διαχωρισμό του σε ξεχωριστό τμήμα από το IV, προκειμένου να επιτευχθεί η εύρυθμη και απρόσκοπτη λειτουργία διαχείρισης Υλικού της ΥΠΑ. Ήτοι στην Δ/νση της υποπερίπτωσης αγ) της παραγράφου 2 να δημιουργηθούν τα κάτωθι τμήματα ΥΛΙΚΟΥ: -iv. Τμήμα Διαχείρισης Υλικού, Υποδομών, Μέσων και Παρακολούθησης Μητρώου Παγίων. -v. Τμήμα Λογιστηρίου Υλικού, κωδικοποίησης και Διαχείρισης Αποθηκών Υλικού. 3) v. Τμήμα Διάθεσης Υλικού και Αποθηκών ( Η αποθήκη θα πρέπει να είναι ξεχωριστό τμήμα όπως είναι και σήμερα). Ο όγκος των υλικών που διανέμεται ανά την επικράτεια είναι τεράστιος και θα πρέπει να είναι διακριτός ο ρόλος της φυσικής αποθήκης. 4) Το iv Τμήμα Διαχείρισης Υλικού, Υποδομών, Μέσων και Αποθηκών να διαμορφωθεί ως εξής: Τμήμα Διαχείριση Υλικού, Υποδομών, Μέσων και παρακολούθησης Μητρώου Παγίων Όπως αναφέρθηκε και ανωτέρω τα αντικείμενα των τμημάτων θα πρέπει να είναι συναφή προκειμένου να επιτευχθεί η εύρυθμη και απρόσκοπτη λειτουργία αυτών καθώς και η επίτευξη στόχων. ήτοι η Δ/νση διαμορφώνεται ως εξής :αγ) Τη Διεύθυνση Διαγωνισμών Συμβάσεων & Εφοδιασμού , που αποτελείται από τα κάτωθι τμήματα: i. Τμήμα Προγραμματισμού. ii. Τμήμα Διαγωνισμών και Συμβάσεων iii. Τμήμα Οικονομικών Εκμεταλλεύσεων iv. Τμήμα Διαχείρισης Υλικού, Υποδομών, Μέσων και Αποθηκών. v. Τμήμα Διάθεσης Υλικού και Αποθηκών. Η προσθήκη προτείνεται, επειδή η λογιστικοποίηση, η κωδικοποίηση και η διαχείριση υλικών της φυσικής αποθήκης θα πρέπει να είναι ξεχωριστό ενιαίο τμήμα λόγω του όγκου και της διευρυμένης κατηγοριοποίησης των εισαγομένων και χορηγούμενων υλικών του συνόλου των Συμβάσεων προμηθειών και της αποστολής τους σε όλους τους Αερολιμένες της χώρας που απαιτεί το διαχωρισμό του σε ξεχωριστό τμήμα από το IV, προκειμένου να επιτευχθεί η εύρυθμη και απρόσκοπτη λειτουργία διαχείρισης Υλικού της ΥΠΑ. Ήτοι στην Δ/νση της υποπερίπτωσης αγ) της παραγράφου 2 να δημιουργηθούν τα κάτωθι τμήματα ΥΛΙΚΟΥ: -iv. Τμήμα Διαχείρισης Υλικού, Υποδομών, Μέσων και Παρακολούθησης Μητρώου Παγίων. -v. Τμήμα Λογιστηρίου Υλικού, κωδικοποίησης και Διαχείρισης Αποθηκών Υλικού. Από την ανάλυση και τις προτεινόμενες τροποποιήσεις προκύπτει ότι η αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) στο υπό διαμόρφωση οργανωτικό της σχήμα είναι αναγκαία προκειμένου να διασφαλιστεί η διοικητική και οικονομική της αυτοτέλεια υπό τη νέα νομική της μορφή ως Ν.Π.Δ.Δ. Η δημιουργία δύο διακριτών Γενικών Διευθύνσεων και η εξειδίκευση των Διευθύνσεων και Τμημάτων (ιδίως στον τομέα Οικονομικής Διαχείρισης και Διαγωνισμών – Συμβάσεων – Εφοδιασμού) στοχεύουν: • στη σαφή κατανομή αρμοδιοτήτων, • στη βελτίωση της διαφάνειας και της λογοδοσίας, • στην αποτελεσματικότερη διαχείριση πόρων και δαπανών, • και στη διασφάλιση εύρυθμης λειτουργίας των οικονομικών και διοικητικών υπηρεσιών της ΥΠΑ. Εν κατακλείδι, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις ενισχύουν τη λειτουργική επάρκεια της Υπηρεσίας, εναρμονίζουν τη δομή της με τις νέες δημοσιονομικές απαιτήσεις και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για ένα σύγχρονο, αποδοτικό και διαφανές σύστημα διοίκησης.