Αρχική Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνορθόδοξη Ιερά Βασιλική Αυτόνομη Μονή του Αγίου και Θεοβάδιστου όρους Σινά στην Ελλάδα»ΜΕΡΟΣ Ε΄ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (άρθρα 114-152)Σχόλιο του χρήστη ΜΑΡΙΑ Π. | 9 Ιουλίου 2025, 20:24
Ως σχολική νοσηλεύτρια με πενταετή εμπειρία σε σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας γενικής εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο), εκφράζω έντονη αντίθεση στη διάταξη του άρθρου 146, σύμφωνα με την οποία ο σχολικός νοσηλευτής δύναται να υποστηρίζει μαθητές συστεγαζόμενων ή/και όμορων σχολείων εντός ακτίνας πεντακοσίων (500) μέτρων από τη μονάδα τοποθέτησής του. Η υποστήριξη μαθητών με εγκεκριμένες ανάγκες νοσηλευτικής φροντίδας βασίζεται σε Ιατρική γνωμάτευση δημόσιου νοσοκομείου και σε απόφαση έγκρισης της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής του ΥΠΑΙΘΑ. Η εν λόγω διαδικασία αποσκοπεί στην ουσιαστική διασφάλιση της υγείας των μαθητών που φοιτούν σε σχολεία γενικής εκπαίδευσης. Η πρόβλεψη για "μοιρασμένο" σχολικό νοσηλευτή ακυρώνει στην πράξη τον σκοπό της έγκρισης υποστήριξης, καθώς δεν εξασφαλίζει συνεχή παρουσία του επαγγελματία υγείας στο σχολείο του μαθητή. Η εμπειρία μου αποδεικνύει καθημερινά ότι οι μαθητές με σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1, επιληψία, σοβαρές αλλεργίες (με ανάγκη άμεσης χορήγησης φαρμακευτικών σκευασμάτων π.χ. γλυκαγόνης ή αδρεναλίνης), αλλά και οι μαθητές που εμφανίζουν έκτακτα περιστατικά όπως πτώσεις και τραυματισμοί, πυρετοί, λιποθυμίες, ρινορραγίες ή οξέα συμπτώματα, χρήζουν άμεσης και αδιάλειπτης νοσηλευτικής παρουσίας και παρέμβασης εντός της σχολικής μονάδας. Η μετακίνηση του νοσηλευτή σε άλλο σχολείο –έστω και σε ακτίνα 500 μέτρων– δημιουργεί ουσιαστικό κενό ασφάλειας και καθιστά τη νοσηλευτική υποστήριξη τυπική και ανεπαρκή. Ποιος φέρει την ευθύνη σε περίπτωση που μαθητής, ο οποίος έχει εγκεκριμένη υποστήριξη, υποστεί σοβαρό υπογλυκαιμικό επεισόδιο, επιληπτική κρίση ή αλλεργικό σοκ εντός της σχολικής μονάδας, εν απουσία του σχολικού νοσηλευτή, λόγω παρουσίας του σε άλλο σχολείο; Η μετακίνηση αυτή δεν επιτρέπει άμεση παρέμβαση σε επείγοντα περιστατικά, δημιουργεί νομικό και ηθικό κενό ευθύνης και αντιβαίνει στην αρχή της πρόληψης και ασφάλειας εντός του σχολικού περιβάλλοντος. Επιπλέον, τονίζεται ότι η θεσμοθέτηση οργανικών θέσεων σχολικών νοσηλευτών σε σχολεία γενικής εκπαίδευσης είναι επιτακτική. Η σταθερή παρουσία σχολικού νοσηλευτή προλαμβάνει επείγοντα περιστατικά, υποστηρίζει μαθητές με χρόνια νοσήματα, ανακουφίζει τον φόρτο ευθύνης των εκπαιδευτικών, εξυπηρετεί βασικές αρχές της δημόσιας υγείας, της παιδικής προστασίας και της ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση. Η υγειονομική κάλυψη δεν μπορεί να θεωρείται “κινητή υπηρεσία” σε γειτονικά σχολεία. Η πρόληψη, φροντίδα και άμεση αντίδραση προϋποθέτουν σταθερή, αποκλειστική και θεσμικά κατοχυρωμένη παρουσία νοσηλευτή σε κάθε σχολική μονάδα. Συμπερασματικά, πρώτον αιτούμαι αφαίρεση ή τροποποίηση της πρόβλεψης περί υποστήριξης συστεγαζόμενων ή/και όμορων σχολείων, και δεύτερον θεσμοθέτηση οργανικών θέσεων σχολικών νοσηλευτών σε όλες τις σχολικές μονάδες γενικής εκπαίδευσης. Η δημόσια εκπαίδευση οφείλει να εγγυάται την ασφάλεια, την υγεία και την αξιοπρέπεια κάθε παιδιού. Οτιδήποτε λιγότερο είναι παραβίαση της παιδαγωγικής ευθύνης και της ιατρονοσηλευτικής δεοντολογίας.