Αρχική Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνορθόδοξη Ιερά Βασιλική Αυτόνομη Μονή του Αγίου και Θεοβάδιστου όρους Σινά στην Ελλάδα»ΜΕΡΟΣ Ε΄ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (άρθρα 114-152)Σχόλιο του χρήστη Σταυρόπουλος Μάνος | 10 Ιουλίου 2025, 14:24
Σύμφωνα με το Άρθρο 146, το οποίο έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, τροποποιείται το καθεστώς λειτουργίας του σχολικού νοσηλευτή. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι ο νοσηλευτής που τοποθετείται σε μία σχολική μονάδα γενικής εκπαίδευσης δεν θα έχει πλέον αποκλειστικά αρμοδιότητα το σχολείο στο οποίο υπηρετεί, αλλά θα υποστηρίζει και μαθητές που φοιτούν σε συστεγαζόμενα ή γειτονικά σχολεία, εφόσον αυτά βρίσκονται σε απόσταση έως 500 μέτρων από τη μονάδα τοποθέτησής του. Με άλλα λόγια, ένας μόνο σχολικός νοσηλευτής θα αναλαμβάνει την κάλυψη περισσότερων σχολείων ταυτόχρονα, με αποτέλεσμα την ανάληψη αυξημένων ευθυνών και καθήκοντα σε διαφορετικούς χώρους. Ο σχολικός νοσηλευτής αποτελεί έναν από τους πλέον καθοριστικούς κρίκους στη φροντίδα και την προστασία της υγείας των μαθητών. Η παρουσία του στο σχολικό περιβάλλον δεν περιορίζεται μόνο στην αντιμετώπιση εκτάκτων περιστατικών, αλλά επεκτείνεται στην πρόληψη, την παρακολούθηση χρόνιων παθήσεων, την ψυχοκοινωνική υποστήριξη και τη συστηματική εκπαίδευση των μαθητών και των εκπαιδευτικών σε θέματα υγείας. Είναι το πρόσωπο που καθημερινά αναπτύσσει σχέση εμπιστοσύνης με τους μαθητές, γνωρίζει τις ιδιαίτερες ανάγκες τους και προλαμβάνει καταστάσεις που θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε σοβαρά προβλήματα. Η πρόθεση να θεσπιστεί ρύθμιση σύμφωνα με την οποία ο σχολικός νοσηλευτής θα έχει υπό την ευθύνη του περισσότερα του ενός σχολεία, καλύπτοντας μονάδες σε ακτίνα 500 μέτρων, δημιουργεί εύλογες ανησυχίες. Όταν ο νοσηλευτής καλείται να μετακινείται από το ένα σχολείο στο άλλο, χάνεται το σημαντικότερο πλεονέκτημα της σταθερής παρουσίας: η άμεση διαθεσιμότητα. Ένα περιστατικό αλλεργικού σοκ, μία κρίση άσθματος, μία επιληπτική κρίση, μία σοβαρή πτώση ή ένα οξύ ψυχολογικό επεισόδιο δεν επιδέχονται καθυστέρηση. Ακόμη και λίγα λεπτά μπορεί να αποβούν καθοριστικά για την υγεία ή και τη ζωή ενός μαθητή. Επιπλέον, η συνεχής μετακίνηση περιορίζει τον χρόνο που αφιερώνεται στην πρόληψη (όπως προγράμματα αγωγής υγείας), στη συνεργασία με γονείς και εκπαιδευτικούς και στη συστηματική παρακολούθηση μαθητών με χρόνιες ή ευάλωτες καταστάσεις υγείας. Μια τέτοια ρύθμιση επιβαρύνει υπέρμετρα τον σχολικό νοσηλευτή με πολλαπλά καθήκοντα και δυσανάλογη ευθύνη, ενώ παράλληλα ενδέχεται να δημιουργήσει ανισότητες μεταξύ σχολείων που δεν θα διαθέτουν τη συνεχή παρουσία του επαγγελματία υγείας. Κατανοώντας την ανάγκη για οργανωτικές βελτιώσεις, θεωρώ ότι η εφαρμογή της συγκεκριμένης πρόβλεψης εγκυμονεί τον κίνδυνο να περιοριστεί το επίπεδο ασφάλειας και ισότιμης φροντίδας που δικαιούνται οι μαθητές. Αντί της διασποράς ενός επαγγελματία σε πολλαπλές μονάδες, θα ήταν, κατά την άποψή μου, πιο ορθολογικό και ασφαλές να ενισχυθεί το δίκτυο σχολικών νοσηλευτών, ώστε κάθε σχολική μονάδα να διαθέτει τον δικό της σχολικό νοσηλευτή. Εν κατακλείδι, θεωρώ ότι η παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία, παρά τις θετικές προθέσεις της, ενδέχεται να αποδυναμώσει τον ρόλο του σχολικού νοσηλευτή και να στερήσει από τους μαθητές τη σταθερή φροντίδα και προστασία που αποτελούν βασική προϋπόθεση για την εύρυθμη και ασφαλή λειτουργία των σχολείων. Ο σχολικός νοσηλευτής είναι ουσιώδης συντελεστής πρόληψης, υποστήριξης και διασφάλισης της υγείας σε γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές. Σταυρόπουλος Εμμανουήλ R.N., PgD(Edu), MSc, MSc, Σχολικός Νοσηλευτής