• Σχόλιο του χρήστη 'Τζέρυ Κόνγουεϊ' | 10 Ιουλίου 2025, 15:15

    Άρθρο 126 - Ανώτατη διάρκεια φοίτησης και μερική φοίτηση Σημειώνω ότι τόσο στο νόμο 4957/22 όσο και στην παρούσα διαβούλευση ελλείπει η απαιτούμενη από το νόμο τεκμηρίωση της αναγκαιότητας της ρύθμισης. Στο μεν ν.4957/22 η τελική Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης απλά αναφέρει ότι το άρθρο 76 διευθετεί το χρονικό πλαίσιο σπουδών (σ.422) χωρίς να αναφέρεται η αναγκαιότητα της ρύθμισης, ούτε στην επόμενη σχετική ενότητα (σ.429) [1]. Στη δε τρέχουσα διαβούλευση, απουσιάζει εντελώς η απαιτούμενη από το ν. 4622/2019 αρ. 61. προκαταρκτική Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης. Συνεπώς καθίσταται απόλυτα δυσχερές για τον πολίτη και οποιονδήποτε έννομα ενδιαφερόμενο να διαμορφώσει και να διατυπώσει πλήρως τεκμηριωμένη άποψη για τα περιεχόμενα της ρύθμισης. Εντούτοις - 1. Γιατί είναι απαραίτητη η διαγραφή των φοιτητών που έχουν υπερβεί το ανώτατο όριο εξαμήνων φοίτησης; Έχει υπολογιστεί το κόστος διατήρησης των φοιτητών αυτών στα μητρώα και της περιοδικής συμμετοχής τους στις εξετάσεις; Πως σταθμίζεται αυτό το κόστος έναντι του κατοχυρωμένου δικαιώματος μέσω πανελληνίων της συμμετοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα του πολίτη στην ελεύθερη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του; 2. Πως τεκμηριώνεται ως πρόσφορο και κατάλληλο μέτρο η παράταση της διάρκειας φοίτησης κατά 2 ή 3 εξάμηνα κατά περίπτωση; 3. Πως τεκμηριώνεται το όριο μη εφαρμογής της παρούσας σε φοιτητές με πιστοποιημένη αναπηρία με ποσοστό τουλάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%), και όχι λ.χ. 45%; 4. Γιατί δεν προβλέπεται η δυνατότητα χορήγησης τίτλου σπουδών αντίστοιχο με το σύνολο των πιστωτικών μονάδων που έχει συγκεντρώσει ο φοιτητής; Για παράδειγμα, γιατί δε μπορεί να "φύγει" ο φοιτητής που έχει περάσει σε πενταετές πρόγραμμα σπουδών με πτυχίο ισότιμο με ένα αντίστοιχο 4ετές, ή 3ετές, ή επιπέδου 5 (ΙΕΚ), αφού αυτά προβλέπονται από το νόμο; Αυτό γίνεται σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Η ρύθμιση διαγράφει τον κόπο των φοιτητών αφήνοντάς του χωρίς κανένα επαγγελματικό δικαίωμα, παρά την προσπάθεια που έχουν καταβάλλει. 5. Σε τι αναφέρεται το "ποσοστό τουλάχιστον εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων του ισχύοντος προγράμματος σπουδών"; Είναι οι πιστωτικές μονάδες; Είναι οι γραπτές εξετάσεις και οι απαλλακτικές ασκήσεις; Για παράδειγμα, μια διπλωματική εργασία είναι 30 ECTS, αλλά αποτελεί ΜΙΑ εκπαιδευτική δραστηριότα, ενώ ένα μάθημα, που είναι και αυτό ΜΙΑ δραστηριότητα, είναι συνήθως μεταξύ 3-10 ECTS. 6. Υπάρχει ένα σύνολο φοιτητών που έχουν περάσει όλα τα μαθήματα και χρωστούν μόνο τη διπλωματική τους εργασία. Αυτοί δε μπορούν να έχουν συμμετάσχει σε καμία ακαδημαϊκή δοκιμασία κατά τη διατύπωση, ενώ μπορεί να είναι καθόλα ενεργοί και να εργάζονται προς την περαίωση της εργασίας τους. Γιατί αντιμετωπίζονται διαφορετικά σε σχέση με τους υπόλοιπους φοιτητές που χρωστούσαν διπλωματική και μαθήματα παράλληλα, ή όσους χρωστούσαν μόνο μαθήματα; 7. Γιατί περιορίζονται οι ευνοϊκές ρυθμίσεις τα άτομα που έχουν πρόσωπο συγγενούς πρώτου βαθμού εξ αίματος με πρόβλημα υγείας; Παιδιά που έχουν πεθάνει οι γονείς τους και έχουν μεγαλώσει με θείους ή παππούδες δεν υπάρχουν; Δεν πρέπει να υπάρχει πρόνοια και για αυτά; Και ποιός καθορίζει τη σοβαρότητα των λόγων υγείας; 8. Γιατί αντιμετωπίζονται με διάκριση όσον αφορά το δικαίωμα υποβολής αίτησης για μερική φοίτηση τα άτομα που ασχολούνται με τον αθλητισμό, και δεν ευεργετούνται όσοι ασχολούνται με εθελοντικές δράσεις (π.χ. Ερυθρό Σταυρό), καλλιτεχνικές δραστηριότητες, συμμετοχή σε επιστημονικές φοιτητικές ομάδες (διαγωνιστικές σε εθνικό ή διεθνές επίπεδο) κ.α.; Αυτά τα παιδιά δεν συνεισφέρουν τιμητικές διακρίσεις στη χώρα μας [3-5]; Γιατί καταπατάται το συνταγματικό δικαίωμα ελεύθερης διαμόρφωσης της προσωπικότητας του φοιτητή ανεξάρτητα από τον τρόπο με τον οποίο επιλέγει να το κάνει; 9. Γιατί ορίζονται ως πειθαρχικά παραπτώματα οι πράξεις ή παραλείψεις των ακαδημαϊκών και διοικητικών οργάνων του Ιδρύματος, οι οποίες κατατείνουν στη μη εφαρμογή ή την πλημμελή εφαρμογή του παρόντος; Το πανεπιστήμιο έχει το πλήρες και συνταγματικά κατοχυρωμένο αυτοδιοίκητο και πλήρη αρμοδιότητα όσον αφορά τις ακαδημαϊκές υποθέσεις, μέρος των οποίων είναι οι αποφάσεις για τον τρόπο, χρόνο και διαδικασία της εκπαίδευσης και αξιολόγησης. Το κάθε ίδρυμα πρέπει να είναι ελεύθερο να αποφασίζει ποιούς φοιτητές επιθυμεί να διατηρεί εγγεγραμμένους και ποιούς όχι. 10. Γιατί οι διατάξεις του παρόντος εφαρμόζονται οριζόντια σε όλους τους φοιτητές, όταν το περιβάλλον σπουδών με αναλογίες καθηγητών προς φοιτητές διαφέρει δραματικά από τμήμα σε τμήμα και ίδρυμα προς ίδρυμα, με βάση τα στοιχεία της ίδια της ΕΘΑΑΕ [5]; Τα δεδομένα αυτά προκαλούν άνισες ευκαιρίες για την έγκαιρη περάτωση των σπουδών στα τμήματα. Εν κατακλείδει, το νομοθέτημα είναι βαθιά αντισυνταγματικό και θα καταπέσει. Αν δεν πρόκειται για ηθελημένη σκοπιμότητα που αντιβαίνει σε κάθε έννοια δικαίου, είναι τουλάχιστον ένα απελπιστικά άθλιο γονατογράφημα, που προσπαθεί να διορθώσει ανεπιτυχώς το γονατογράφημα του ν.4957/22. [1] https://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/2f026f42-950c-4efc-b950-340c4fb76a24/12014285.pdf [2] https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/461903_hryso-metallio-kai-sto-pagkosmio-top-10-gia-foititiki-omada [3] https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/462799_hryso-metallio-kalyteris-epiheirimatikotitas-se-ellines-foitites-anamesa-toys [4] https://hub.uoa.gr/diakrisi-foititon-tou-panepistimiou-athinon-se-diethni-diagonismo-mathimatikon/ [5] https://www.esos.gr/arthra/91895/arithmos-prosopikoy-ana-aei-kai-plithos-energon-foititon