• Σχόλιο του χρήστη 'Γιώργος' | 11 Ιουλίου 2025, 01:08

    Κατόπιν μελέτης του προς διαβούλευση σχεδίου νόμου και, ειδικότερα, του Άρθρου 146, σύμφωνα με το οποίο «ο σχολικός νοσηλευτής δύναται να εξυπηρετεί συστεγαζόμενα ή όμορα σχολεία εντός ακτίνας πεντακοσίων (500) μέτρων», διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις τόσο ως προς την πρακτική εφαρμοσιμότητα της εν λόγω ρύθμισης όσο και, κυρίως, ως προς τη διασφάλιση της υγείας και ασφάλειας των μαθητών. Ο ρόλος του σχολικού νοσηλευτή δεν είναι περιορισμένος σε παθητική εποπτεία, αλλά αντιθέτως αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την άμεση αντιμετώπιση οξέων ιατρικών περιστατικών, την υποστήριξη παιδιών με χρόνιες παθήσεις, καθώς και την πρόληψη επειγουσών καταστάσεων. Η φυσική του παρουσία εντός του σχολικού περιβάλλοντος είναι απολύτως αναγκαία. Παράδειγμα: Μαθητής με ιστορικό επιληπτικών κρίσεων, ο οποίος απαιτεί διαρκή παρακολούθηση και ενδεχομένως άμεση χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής ή άλλης παρέμβασης, τίθεται σε σοβαρό κίνδυνο εάν ο νοσηλευτής απουσιάζει, ευρισκόμενος σε άλλο σχολείο εντός της οριζόμενης ακτίνας των 500 μέτρων. Σε περίπτωση εκδήλωσης κρίσης εν τη απουσία του, ποιος θα αναλάβει την ευθύνη για την καθυστέρηση ή την πλημμελή αντιμετώπιση; Ο διευθυντής του σχολείου; Η Διεύθυνση Εκπαίδευσης; Το Υπουργείο; Η ρύθμιση, όπως προτείνεται, δημιουργεί νομοθετική ασάφεια και, κυρίως, θολό καθεστώς ευθύνης, το οποίο ενδέχεται να καταλήξει σε αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων ή, ακόμη χειρότερα, σε πλήρη απουσία λογοδοσίας σε περίπτωση ατυχήματος ή τραγικής εξέλιξης. Επιπλέον, παραβιάζεται έμμεσα η αρχή της ισότητας μεταξύ των μαθητών, καθώς δεν διασφαλίζεται η ισότιμη και συνεχής πρόσβαση όλων των παιδιών στις υπηρεσίες σχολικής νοσηλευτικής φροντίδας. Η υγειονομική υποστήριξη, ιδίως για τα πιο ευάλωτα παιδιά, δεν μπορεί να τελεί υπό την αίρεση της απόστασης ή του αριθμού των σχολείων στην ευρύτερη ακτίνα. Αξιοσημείωτο είναι και το ενδεχόμενο αστικής ή και ποινικής ευθύνης για παράλειψη καθήκοντος ή πρόκληση βλάβης, εφόσον αποδειχθεί ότι η απουσία του νοσηλευτή συνέβαλε αιτιωδώς στην επιδείνωση της κατάστασης ενός μαθητή. Δεν είναι νομικά επιτρεπτό να τοποθετείται ένας επαγγελματίας υγείας σε πολλαπλά σημεία ταυτόχρονα, όταν απαιτείται αδιάλειπτη εποπτεία και δυνατότητα άμεσης παρέμβασης. Συμπέρασμα: Η προτεινόμενη διάταξη του Άρθρου 146 δεν ανταποκρίνεται στις ουσιαστικές ανάγκες της σχολικής υγειονομικής φροντίδας και εγείρει σοβαρά ζητήματα νομικής, παιδαγωγικής και ηθικής φύσεως. Προτείνεται η απόσυρση ή ριζική αναδιατύπωσή της, με κύριο γνώμονα τη διασφάλιση της συνεχούς και απρόσκοπτης παρουσίας του σχολικού νοσηλευτή σε κάθε σχολική μονάδα με ανάγκες υγειονομικής υποστήριξης.