• Σχόλιο του χρήστη 'Κατια Π.' | 11 Ιουλίου 2025, 13:24

    Άρθρο 126 Κύρια σημεία προβληματισμού για τη ρύθμιση της υπέρβασης φοίτησης στα Α.Ε.Ι. 🔹 Το Υπουργείο επικαλείται το «κόστος» για να μην στηρίξει φοιτητές που αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες, ενώ δαπανά υπέρογκα ποσά σε κάμερες και συστήματα ελεγχόμενης εισόδου στα Α.Ε.Ι. στο όνομα της «ανομίας». 🔹 Ωστόσο, δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα ούτε το πραγματικό κόστος σπουδών ανά φοιτητή, ούτε το κόστος εγκατάστασης και συντήρησης των ελεγχόμενων εισόδων στα Α.Ε.Ι. Η Πολιτεία επικαλείται οικονομικά δεδομένα που η ίδια δεν έχει τεκμηριώσει δημόσια. 🔹 Στα πανεπιστήμια πραγματοποιούνται εβδομαδιαία δεκάδες εκδηλώσεις, συνέδρια και διαλέξεις παγκόσμιου κύρους, αποδεικνύοντας τον ακαδημαϊκό και πολιτιστικό τους χαρακτήρα, και όχι εικόνα ανομίας. 📌 Ανακριβής αποτύπωση της ακαδημαϊκής προόδου Η αξιολόγηση των φοιτητών μόνο βάσει του ποσοστού μαθημάτων που έχουν περάσει (50%, 75%) είναι παραπλανητική. Ένας φοιτητής που έχει περάσει το 75% με οριακούς βαθμούς (π.χ. 5) εμφανίζεται «καλύτερος» από κάποιον που έχει περάσει το 50% με υψηλές επιδόσεις, ενώ και οι δύο δεν έχουν λάβει πτυχίο. Το ποσοστό περασμένων μαθημάτων δεν αποτυπώνει την πραγματική ακαδημαϊκή ποιότητα και πρόοδο. 📌 Κοινωνικά και υγειονομικά ζητήματα που αγνοούνται Οικονομικές δυσκολίες, χρόνια νοσήματα χωρίς υψηλό ποσοστό αναπηρίας και αυτοάνοσα νοσήματα μένουν εκτός προστασίας, αν και επηρεάζουν καθοριστικά τη φοιτητική ζωή. Ψυχικά νοσήματα όπως η κατάθλιψη και οι αγχώδεις διαταραχές, πέρα από το ότι παραμένουν ταμπού, δεν αναγνωρίζονται επαρκώς ως λόγοι παράτασης φοίτησης, αφήνοντας εκτεθειμένους τους φοιτητές που τα αντιμετωπίζουν. 📌 Αυθαίρετο ηλικιακό όριο για τους φοιτητές-γονείς Η διάταξη που θέτει όριο τα 8 έτη για τα παιδιά των φοιτητών-γονέων είναι νομικά αβάσιμη: Κατά το Αστικό Δίκαιο, γονέας ανηλίκου είναι κανείς μέχρι την ενηλικίωση του παιδιού (18 ετών). Η γονική μέριμνα και η επιμέλεια υφίστανται ανεξαρτήτως ηλικίας του παιδιού μέχρι τα 18. Επιπλέον, μονογονεϊκές οικογένειες, όπου ο φοιτητής/φοιτήτρια έχει την αποκλειστική επιμέλεια ανηλίκων τέκνων άνω των 8 ετών, δεν λαμβάνονται υπόψη στα υποστηρικτικά μέτρα, παρότι η ευθύνη και το βάρος της ανατροφής παραμένουν εξ ολοκλήρου στο πρόσωπο του γονέα. Το Υπουργείο αλλάζει μονομερώς την έννοια της επιμέλειας, δημιουργώντας αυθαίρετα όρια και αποκλείοντας ουσιαστικές ανάγκες φροντίδας ανηλίκων. 📌 Χρηματοδότηση που αγνοεί τις ευάλωτες ομάδες Σύμφωνα με τον ν. 4957/2022 (άρθρα 8 και 87) και τον ν. 4653/2020: Η χρηματοδότηση των Α.Ε.Ι. βασίζεται στον αριθμό ενεργών προπτυχιακών φοιτητών, δηλαδή όσων δεν έχουν υπερβεί το ανώτατο όριο φοίτησης. Οι φοιτητές που παρατείνουν τη φοίτηση για λόγους υγείας, οικογενειακής κατάστασης ή οικονομικής ανάγκης δεν υπολογίζονται ως ενεργοί στον χρηματοδοτικό αλγόριθμο. Κατά συνέπεια, το κράτος δεν παρέχει στα Α.Ε.Ι. πρόσθετη χρηματοδότηση για τη στήριξη αυτών των φοιτητών, αν και οι ανάγκες τους είναι υπαρκτές και διαρκείς. - Αναδρομική εφαρμογή & αναλογικότητα Η ρύθμιση εφαρμόζεται αναδρομικά και πλήττει φοιτητές που εισήχθησαν σε διαφορετικό νομικό καθεστώς, όπου δεν υπήρχε ανώτατο όριο φοίτησης. Ο φοιτητής καλείται να συμμορφωθεί με όρους που δεν ίσχυαν κατά την εισαγωγή του, γεγονός που παραβιάζει την αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του πολίτη στο κράτος δικαίου. Εγείρεται σοβαρό ζήτημα αναλογικότητας, καθώς ο φοιτητής τιμωρείται ανεξαρτήτως υπαιτιότητας: Δεν έχει προκαλέσει φθορές, Δεν έχει συμβάλει σε υποβάθμιση του Ιδρύματος, Αντίθετα, έχει παραμείνει εντός της ακαδημαϊκής κοινότητας και έχει συμμετάσχει στην ακαδημαϊκή ζωή. Ζητούμε από το Υπουργείο να σεβαστεί το αυτοδιοίκητο των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και να συνεργαστεί με τις Πρυτανικές Αρχές, οι οποίες ομόφωνα, μέσω αποφάσεων των Συγκλήτων τους, έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους στην οριζόντια και αδιάκριτη διαγραφή φοιτητών. Κάθε Ίδρυμα πρέπει να έχει τη δυνατότητα, μέσω του Οργανισμού του και των προβλεπόμενων εσωτερικών διαδικασιών, να εξετάζει εξατομικευμένα κάθε περίπτωση φοιτητή και να ρυθμίζει με διαφάνεια και δικαιοσύνη την παράταση της φοίτησης του, με βάση ακαδημαϊκά, κοινωνικά και προσωπικά κριτήρια.