• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΟΥΡΑΝΙΑ' | 11 Ιουλίου 2025, 15:10

    Οι κατωτέρω προτάσεις διατυπώνονται με στόχο τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου και τη διασφάλιση της καθολικής πρόσβασης όλων των μαθητών/τριών στην ποιοτική, ενταξιακή εκπαίδευση, σύμφωνα με την επιστημονική γνώση και τις διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας μας. 1. Θεσμική και επιστημονική συνέπεια ως προς την Ενταξιακή Εκπαίδευση Προτείνεται η επανεξέταση των τροποποιήσεων που πραγματοποιούνται στον Ν. 3699/2008, οι οποίες αφορούν την παραδοσιακή ειδική αγωγή, με δεδομένο ότι με τον Ν. 4547/2018 έχει θεσμοθετηθεί η ενταξιακή εκπαίδευση. Η συνύπαρξη διαφορετικών επιστημονικών προσεγγίσεων (ειδική – ενταξιακή) δημιουργεί ασάφειες και δυφορούμενες ερμηνείες. Απαιτείται η εναρμόνιση του θεσμικού πλαισίου με τη διεθνή βιβλιογραφία και τις σύγχρονες παιδαγωγικές αρχές της ενταξιακής εκπαίδευσης. 2. Αποφυγή διαχωριστικών λογικών στη διατύπωση Η φράση «μπορούν να φοιτούν σε σχολική τάξη γενικού σχολείου» για μαθητές/τριες με διάγνωση αναπηρίας ή/και ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, χρήζει αναδιατύπωσης ώστε να αποτυπώνει την υποχρέωση του εκπαιδευτικού συστήματος και όχι την επιλογή ή ευχέρεια, σύμφωνα με τη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία (ν. 4074/2012). 3. Υποχρεωτικότητα Παράλληλης Στήριξης Η έκφραση «η Παράλληλη Στήριξη δύναται να παρέχεται» πρέπει να αντικατασταθεί με διατύπωση που αποδίδει την υποχρέωση του γενικού σχολείου να διασφαλίζει την ισότιμη συμμετοχή και πρόοδο των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εντός του πλαισίου της ενταξιακής εκπαίδευσης. 4. Καθορισμός ανώτατου ορίου υποστήριξης μαθητών/τριών από έναν εκπαιδευτικό ΕΑΕ Ως προς το εδάφιο β΄, όπου αναφέρεται ότι ο εκπαιδευτικός ΕΑΕ υποστηρίζει το σύνολο των μαθητών/τριών με εγκριτική απόφαση, δεν ορίζεται ανώτατο όριο υποστηριζόμενων μαθητών/τριών. Προτείνεται η πρόβλεψη σχετικής αναλογίας, ώστε να διασφαλίζεται η επιστημονική και παιδαγωγική ποιότητα του έργου της Παράλληλης Στήριξης. 5. Λειτουργικότητα Τμημάτων Ένταξης Σύμφωνα με το εδάφιο γ΄, η προβλεπόμενη αναλογία μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών ΕΑΕ καθίσταται λειτουργικά ανεπαρκής για την ουσιαστική υποστήριξή τους. Προτείνεται η αύξηση του αριθμού των εκπαιδευτικών ΕΑΕ, ώστε να εξασφαλίζεται η ποιοτική λειτουργία των Τμημάτων Ένταξης και η υλοποίηση των προγραμμάτων με επιστημονικότητα και συνέπεια. 6. Συνέπεια χρήσης επίσημης ορολογίας Προτείνεται η συστηματική χρήση του επίσημου όρου «μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» σε όλη την έκταση του νόμου, για θεσμική ακρίβεια και εναρμόνιση με την εθνική και διεθνή ορολογία. 7. Χρήση θηλυκού γένους Προτείνεται η συστηματική αναφορά του θηλυκού γένους (μαθητές/μαθήτριες) σε όλες τις διατάξεις, σύμφωνα με τις αρχές της έμφυλης ισότητας στη γλώσσα και την επίσημη κατευθυντήρια γραμμή διοικητικής γραφής.