Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
**Παρατηρήσεις επί του Άρθρου 146 του προς διαβούλευση σχεδίου νόμου** Η Κυβέρνηση, με συνέπεια και υπευθυνότητα, έχει αποδείξει την προσήλωσή της στην αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης και της υγειονομικής μέριμνας εντός του σχολικού περιβάλλοντος. Το προς διαβούλευση σχέδιο νόμου αποτελεί ακόμη ένα βήμα προς τη δημιουργία ενός λειτουργικού και αποτελεσματικού πλαισίου υποστήριξης των μαθητών, ιδιαίτερα σε ζητήματα υγείας και ασφάλειας. Ωστόσο, αναφορικά με το **Άρθρο 146**, το οποίο προβλέπει ότι «ο σχολικός νοσηλευτής δύναται να εξυπηρετεί συστεγαζόμενα ή όμορα σχολεία εντός ακτίνας πεντακοσίων (500) μέτρων», κρίνεται σκόπιμο να διατυπωθούν ορισμένες παρατηρήσεις, με μοναδικό γνώμονα την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της ρύθμισης και την περαιτέρω προστασία των μαθητών. Η πρόθεση για ορθολογικότερη κατανομή ανθρώπινου δυναμικού στον χώρο της σχολικής υγείας είναι κατανοητή και ευκταία, ιδίως σε μία εποχή που απαιτεί ευελιξία και αξιοποίηση κάθε διαθέσιμου πόρου. Ωστόσο, η **φυσική παρουσία του σχολικού νοσηλευτή σε μόνιμη βάση εντός της σχολικής μονάδας** είναι αδιαπραγμάτευτης σημασίας για ορισμένες κατηγορίες μαθητών, όπως π.χ. παιδιά με χρόνιες παθήσεις ή ιστορικό οξέων επεισοδίων (ενδεικτικά, επιληπτικές κρίσεις). Η εμπειρία έχει δείξει πως η **άμεση και εξειδικευμένη αντίδραση** σε τέτοια περιστατικά σώζει ζωές, ενώ η έστω και μικρή καθυστέρηση μπορεί να έχει επιπτώσεις. Εν προκειμένω, οφείλουμε να διασφαλίσουμε ότι **η μετακίνηση του νοσηλευτή μεταξύ σχολείων**, ακόμα και εντός της προβλεπόμενης ακτίνας, **δεν θα αφήσει "κενά" στην εποπτεία ή θα μειώσει την ταχύτητα απόκρισης** σε κρίσιμες καταστάσεις. Η Κυβέρνηση έχει αποδείξει πως λαμβάνει σοβαρά υπόψη κάθε τεκμηριωμένη επισήμανση από τον εκπαιδευτικό και ιατρικό κόσμο. Προς αυτή την κατεύθυνση, θεωρείται σκόπιμο να εξεταστεί το ενδεχόμενο **ειδικών εξαιρέσεων** ή **σαφέστερων κριτηρίων** εντός του Άρθρου 146, ώστε να προστατεύονται κατά προτεραιότητα οι πιο ευάλωτοι μαθητές και να **αποφεύγεται οποιαδήποτε σύγχυση ως προς την ευθύνη** σε περίπτωση απουσίας του νοσηλευτή. Παράλληλα, η διάταξη ενδέχεται να προκαλέσει **νομικά ερωτήματα**, εάν προκύψει ευθύνη λόγω μη έγκαιρης παρέμβασης. Είναι προτιμότερο να προληφθούν τέτοια φαινόμενα μέσω ενός σαφώς καθορισμένου πλαισίου, που δεν θα επιβαρύνει αδίκως ούτε τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης ούτε τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων. Είναι δεδομένο ότι η πρόθεση της Πολιτείας **δεν είναι η αποδυνάμωση του θεσμού του σχολικού νοσηλευτή**, αλλά η βέλτιστη αξιοποίησή του. Γι’ αυτό και προτείνεται, στο πνεύμα της διαρκούς βελτίωσης που χαρακτηρίζει τη σημερινή διακυβέρνηση, **η επανεξέταση της συγκεκριμένης ρύθμισης**, με στόχο την αποφυγή παρερμηνειών και τη διασφάλιση ότι **κάθε σχολείο με ουσιαστικές ανάγκες υγειονομικής υποστήριξης θα διαθέτει μόνιμη και αποκλειστική παρουσία νοσηλευτή.** **Συμπερασματικά**, το Άρθρο 146 χρειάζεται **εξειδίκευση ή τροποποίηση**, ώστε να είναι πλήρως συμβατό με τις υψηλές προδιαγραφές ασφάλειας και φροντίδας που η Κυβέρνηση έχει θέσει ως πυλώνες της εκπαιδευτικής πολιτικής της. Με κατάλληλες διορθώσεις, η ρύθμιση μπορεί να συμβάλει αποφασιστικά σε ένα πιο λειτουργικό και ανθρώπινο σχολείο.