• Σχόλιο του χρήστη 'Ευστάθιος Ζωγόπουλος ΣΕ ΠΕ82' | 12 Ιουλίου 2025, 09:39

    Άρθρο 140 Προϋποθέσεις ίδρυσης των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης – Τροποποίηση άρθρου 40Β ν. 4763/2020 Άρθρο 40Β Επισημάνσεις: Προτείνεται να αφαιρεθεί οπωσδήποτε το β, δηλαδή το ή τουλάχιστον δύο (2) δομές επαγγελματικής κατάρτισης [Επαγγελματική Σχολή Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) ή Σχολή Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.)] για τους εξής λόγους: Αυτή τη στιγμή οι ΕΣΚ που λειτουργούν μετριούνται στα δάκτυλα του ενός χεριού. Ακόμα και εάν ιδρυθούν μαζικά, είναι ενάντια στη φιλοσοφία της ίδρυσης των ΚΕΕΚ να λειτουργεί ένα ΚΕΕΚ μόνο με δύο δομές ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ, να μην υφίσταται δηλαδή δομή επαγγελματικής εκπαίδευσης. Η δομή - υπηρεσία αντιμετωπίζεται ως ενιαία και απαιτεί να συνυπάρχει η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Άλλωστε στο Άρθρο 39 σαφώς αναφέρεται πως Τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.) έχουν ως αποστολή β) την ολιστική αντιμετώπιση της μάθησης διαμέσου συνεργειών και συνεργασιών μεταξύ των Επιπέδων τρία (3), τέσσερα (4) και πέντε (5) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (Ε.Π.Π.), στα οποία αναπτύσσεται το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Σ.Ε.Ε.Κ.) του άρθρου 1, καθώς και γ) την προώθηση της καινοτομίας και της διάχυσης καλών πρακτικών. Επίπεδο 4 παρέχεται ως γνωστόν ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΑ ΕΠΑΛ. Επίσης, σε ότι αφορά στο μέρος α: Για την ίδρυση Κ.Ε.Ε.Κ. απαιτούνται: α) μία (1) δομή επαγγελματικής εκπαίδευσης (Πρότυπο Επαγγελματικό Λύκειο - Π.ΕΠΑ.Λ. ή Επαγγελματικό Λύκειο - ΕΠΑ.Λ.) και τουλάχιστον μία (1) δομή επαγγελματικής κατάρτισης [Επαγγελματική Σχολή Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) ή Σχολή Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.), θα πρέπει οπωσδήποτε να προστεθεί η ύπαρξη του Εργαστηριακού Κέντρου (Ε.Κ.) – προσοχή, όχι Σχολικό Εργαστήριο, το οποίο ως υποστηρικτική δομή θα μπορεί να εξυπηρετήσει εκτός από τους Τομείς και τις ειδικότητες του ΕΠΑ.Λ. ή ΠΕΠΑΛ και τις ειδικότητες που θα λειτουργούν στη συγκεκριμένη ΣΑΕΚ. Άλλωστε παρακάτω αναφέρεται πως επιπλέον, στα Κ.Ε.Ε.Κ. δύναται να παρέχεται το Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας των άρθρων 35 έως 41, το οποίο εντάσσεται στο επίπεδο πέντε (5) του ΕΠΠ. Η μαθητεία όμως, παρότι υποστηρίζεται από το ΕΠΑΛ-ΠΕΠΑΛ, υλοποιείται στους χώρους του Ε.Κ. Άρα, εφόσον δύναται να παρέχεται, θα πρέπει υποχρεωτικά να υφίσταται δομή Ε.Κ. Άρθρο 143 Εκτιμούμε πως χρήζει επαναδιατύπωσης, καθώς πρόκειται να ενταχθεί στον Ν. 4763/20. Πιο συγκεκριμένα: Οργανωτικός Συντονιστής - Αντικατάσταση άρθρου 40Η ν. 4763/2020. Το άρθρο 40Η είναι στον Ν. 5082/2024 (ΦΕΚ A 9 - 19.01.2024) Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και άλλες επείγουσες διατάξεις και ενσωματώθηκε ως προσθήκη στον Ν. 4763/2020. Πιο συγκεκριμένα, στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ' ΚΕΝΤΡΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ - ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΣΤ1 ΣΤΟΝ Ν. 4763/2020 Άρθρο 13 Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης - Προσθήκη Κεφαλαίου ΣΤ1 και άρθρων 40Α έως 40ΙΑ στον ν. 4763/2020 Μετά από το άρθρο 40 του ν. 4763/2020 (Α' 254), προστίθεται Κεφαλαίο ΣΤ1 με τίτλο «ΚΕΝΤΡΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ», στο οποίο εντάσσονται άρθρα 40Α έως 40ΙΑ ως εξής: «ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ1 ΚΕΝΤΡΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ' ΚΕΝΤΡΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ - ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΣΤ1 ΣΤΟΝ Ν. 4763/2020 Άρθρο 152 Έναρξη ισχύος Κεφαλαίων Δ΄ και Ε΄ ν. 5082/2024 – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 49 ν. 5082/2024 Στην παρ. 3 του άρθρου 49 του ν. 5082/2024 (Α΄ 9), περί ενάρξεως ισχύος των Κεφαλαίων Δ’ και Ε’, οι λέξεις «σχολικού έτους 2025-2026» αντικαθίστανται από τις λέξεις «σχολικού έτους 2026 – 2027», και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής: «3. Η ισχύς των Κεφαλαίων Δ’ και Ε’, περί μεταφοράς καινοτομιών των Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων (Π.ΕΠΑ.Λ.) στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) και ρυθμίσεων για τα Εργαστηριακά Κέντρα (Ε.Κ.), αρχίζει από την έναρξη του σχολικού έτους 2026-2027.». Έως τότε όμως θα πρέπει να εκδοθούν σχετικές εφαρμοστικές διατάξεις και σχετικές εγκύκλιοι, καθώς όπως αναφέρεται, στα Π.ΕΠΑ.Λ. καθιερώνεται πρακτική άσκηση κατά τη διάρκεια της φοίτησης στη Γ’ τάξη, είκοσι δύο (22) ημέρες συνεχόμενα ή τμηματικά, η οποία εντάσσεται στο πρόγραμμα σπουδών των εργαστηριακών μαθημάτων, σε φορείς του δημόσιου, του ευρύτερου δημόσιου τομέα ή επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα της περιοχής. Αν δεν εξασφαλίζονται θέσεις πρακτικής άσκησης, εφαρμόζεται το συμβατικό πρόγραμμα σπουδών. Οι μαθητές των Π.ΕΠΑ.Λ. δύναται να πραγματοποιήσουν μέρος ή το σύνολο της πρακτικής άσκησης σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε.. Επίσης από το σχολικό έτος 2026-2027, καταργούνται οι Υπεύθυνοι Τομέων Ε.Κ. και ο Σύλλογος Διδασκόντων των Εργαστηριακών Κέντρων (Ε.Κ.). Αυτή η μεταβολή ενδέχεται να δημιουργήσει δομικά ζητήματα λειτουργίας, εάν δεν προβλεφθεί σαφώς η μεταφορά αρμοδιοτήτων των καταργούμενων οργάνων έτσι ώστε να διασφαλιστεί η γνωστική και παιδαγωγική λειτουργία. Ακόμα, Θα πρέπει να υλοποιηθεί η ίδρυση των ΓΕΑΣ, κ.ά. Όλα τα ανωτέρω θα πρέπει να συνδεθούν με τη σύνταξη και συγγραφή νέων Προγραμμάτων Σπουδών για όλους τους Τομείς και τις ειδικότητες στα ΕΠΑΛ –ΠΕΠΑΛ. Αυτό είναι ένα πολυπαραγοντικό ζήτημα που χρήζει μέριμνας συγκεκριμένων κριτηρίων και προδιαγραφών τόσο στο σχεδιασμό όσο και στην υλοποίησή τους. Τα νέα Προγράμματα Σπουδών είναι επιτακτική ανάγκη να δομηθούν εξ αρχής σωστά, καθώς θα ακολουθήσει η συγγραφή διδακτικών εγχειριδίων στα οποία θα πρέπει να υφίστανται μεταξύ των άλλων Ψηφιακά Μαθησιακά Αντικείμενα (ΨΜΑ – OERs) και εργαστηριακές ασκήσεις με βάση τον νέο εργαστηριακό εξοπλισμό και να πλαισιώνονται με κατάλληλες διδακτικές προσεγγίσεις και στρατηγικές (επίλυση προβλήματος, διερευνητική μάθηση κ.ά.). Επόμενα βήματα ο επανακαθορισμός της διδακτέας ύλης για τα μαθήματα που εξετάζονται πανελλαδικά, η πλήρης αναδιάρθρωση της Τράπεζας θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας, καθώς και ο επανασχεδιασμός και υλοποίηση του έργου Sub. 8 Δράσεις Κατάρτισης (Επιμόρφωση) εκπαιδευτικών.