• Σχόλιο του χρήστη 'Μέλος ΔΕΠ' | 12 Ιουλίου 2025, 12:51

    Άρθρο 146 – Παροχή Σχολικού Νοσηλευτή Το προτεινόμενο άρθρο 146, που αντικαθιστά την παράγραφο 5 του άρθρου 34 του ν. 3699/2008, αποτελεί μεν βήμα προς την τυποποίηση της διαδικασίας υποστήριξης μαθητών μέσω σχολικού νοσηλευτή, ωστόσο, υπολείπεται των πραγματικών αναγκών της εκπαιδευτικής κοινότητας και θέτει σοβαρούς περιορισμούς στην αποτελεσματικότητα της παρεχόμενης φροντίδας. 1. Ανάγκη για πάγια παρουσία Σχολικού Νοσηλευτή σε κάθε σχολική μονάδα Η υγεία και η ασφάλεια των μαθητών δεν μπορεί να εξαρτάται από την ύπαρξη γνωμάτευσης και έγκρισης ανά περίπτωση. Στις σύγχρονες κοινωνίες, η ύπαρξη Σχολικού Νοσηλευτή σε κάθε σχολική μονάδα αποτελεί αυτονόητη πρόνοια και όχι προνόμιο. Η παρουσία επαγγελματία υγείας σε κάθε σχολείο: Ενισχύει την πρόληψη και άμεση διαχείριση επειγόντων περιστατικών (π.χ. αλλεργικά σοκ, τραυματισμοί, κρίσεις άσθματος, υπογλυκαιμίες). Υποστηρίζει τους μαθητές με χρόνια νοσήματα ή αυξημένες ιατρικές ανάγκες, οι οποίοι μπορεί να μην έχουν ακόμα καταγραφεί ή να βρίσκονται σε διαδικασία γνωμάτευσης. Συμβάλλει στην υγειονομική αγωγή και προαγωγή υγείας, τόσο στους μαθητές όσο και στο προσωπικό. Ενισχύει το αίσθημα ασφάλειας γονέων και κηδεμόνων, καθώς και την εμπιστοσύνη τους στο δημόσιο σχολείο. Η τοποθέτηση ενός και μόνο Σχολικού Νοσηλευτή για πολλαπλά σχολεία — ακόμη κι αν βρίσκονται εντός ακτίνας 500 μέτρων — δημιουργεί σοβαρά λειτουργικά προβλήματα, καθιστώντας αδύνατη την ουσιαστική και άμεση υποστήριξη. 2. Προβληματικότητα στην κάλυψη «όμορων» σχολείων εντός 500 μέτρων Η πρόβλεψη ότι ο Σχολικός Νοσηλευτής μπορεί να καλύπτει περισσότερες από μία σχολικές μονάδες (συστεγαζόμενες ή εντός 500 μέτρων) είναι ανεπαρκώς μελετημένη. Πιο συγκεκριμένα: Η μετακίνηση μεταξύ σχολείων, ακόμα και εντός μικρής απόστασης, δεν μπορεί να γίνει άμεσα, ειδικά σε περιπτώσεις επείγουσας ανάγκης. Με τίνος μέριμνα και ευθύνη θα γίνεται αυτή η μετακίνηση, σίγουρα όχι προσωπικά του νοσηλευτή. Η κάλυψη πολλαπλών σχολείων επιβαρύνει δυσανάλογα τον επαγγελματία, μειώνοντας την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Υπάρχουν ζητήματα ευθύνης: Ποιος φέρει την ευθύνη για την έλλειψη άμεσης παρέμβασης σε περίπτωση επείγοντος περιστατικού στο σχολείο που ο νοσηλευτής δεν βρίσκεται εκείνη τη στιγμή; Η διαχείριση ωραρίων και αναγκών γίνεται εξαιρετικά πολύπλοκη, ειδικά όταν προκύπτουν ταυτόχρονα περιστατικά σε διαφορετικά σχολεία. 3. Πρόταση Προτείνεται η αναδιατύπωση του άρθρου ώστε να προβλέπεται: Η πάγια και καθημερινή παρουσία τουλάχιστον ενός Σχολικού Νοσηλευτή σε κάθε σχολική μονάδα, ανεξαρτήτως ύπαρξης εγκεκριμένων περιστατικών, με προσαρμογή του αριθμού ανάλογα με το μέγεθος και τις ανάγκες της σχολικής κοινότητας (π.χ. αριθμός μαθητών, ύπαρξη δομών ειδικής αγωγής, πληθυσμιακά δεδομένα περιοχής). Σε ειδικές περιπτώσεις απομακρυσμένων ή πολύ μικρών σχολείων, να εξεταστεί η σύμπτυξη καθηκόντων με συγκεκριμένη μελέτη αναγκών και χρονοδιάγραμμα παρουσίας σε κάθε σχολείο. Να θεσπιστεί - για αυτές τις περιπτώσεις και μόνο - σαφής πρόβλεψη για τα μέσα μετακίνησης και τον χρόνο απόκρισης, όπου υφίσταται ανάγκη κάλυψης επιπλέον μονάδων (όχι ως κανόνας, αλλά ως εξαίρεση). Η καθολική παροχή σχολικού νοσηλευτή δεν αποτελεί πολυτέλεια, αλλά αναγκαία προσαρμογή στα δεδομένα μιας σύγχρονης, ασφαλούς και χωρίς αποκλεισμούς εκπαίδευσης. Η παρούσα ρύθμιση, αν και καλοπροαίρετη, δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εκπαιδευτικής κοινότητας και πρέπει να αναθεωρηθεί.