Αρχική Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνορθόδοξη Ιερά Βασιλική Αυτόνομη Μονή του Αγίου και Θεοβάδιστου όρους Σινά στην Ελλάδα»ΜΕΡΟΣ Ε΄ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (άρθρα 114-152)Σχόλιο του χρήστη Οδυσσέας Κ. | 13 Ιουλίου 2025, 09:52
Στο παρόν σχέδιο νόμου, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τους αποφοίτους των ΑΕΙ Τεχνολογικού Τομέα, παρά τις δεσμεύσεις του Υπουργείου Παιδείας στη Βουλή ότι, θα υπάρξει ρύθμιση για τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων ΤΕΙ και θα προχωρήσουν διαδικασίες ισοτίμησης των πτυχίων τους με τα νέα πανεπιστημιακά τμήματα, που προέκυψαν ύστερα από την κατάργηση του Τεχνολογικού Τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Η ιστορική δομή της Ανώτατης Εκπαίδευσης: Για δεκαετίες, η Ανώτατη Εκπαίδευση στην Ελλάδα ήταν διαρθρωμένη σε δύο ισότιμους και παράλληλους τομείς: τον Πανεπιστημιακό και τον Τεχνολογικό Τομέα. Αν και θεσμικά ισότιμοι, στην πράξη επικράτησε άνιση μεταχείριση, καθώς οι απόφοιτοι πανεπιστημιακού τομέα κατετάσσονταν ως ΠΕ, ενώ οι πτυχιούχοι ΤΕΙ κατατάσσονταν ως ΤΕ, παρά το γεγονός ότι και οι δύο κατηγορίες πτυχιούχων αποφοίτησαν από Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και κατείχαν πτυχίο επιπέδου 6 (Bachelor) στο EQF και στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων. Αυτός ο διοικητικός διαχωρισμός παρήγαγε ουσιαστικές ανισότητες σε επαγγελματικά και μισθολογικά δικαιώματα, και δεν ανταποκρίνεται στο ευρωπαϊκό πλαίσιο αναγνώρισης τίτλων σπουδών. Νομική και ακαδημαϊκή θεμελίωση ισοτιμίας ΤΕΙ: 1. Ν. 2916/2001: Ρητή αναγνώριση των ΤΕΙ ως Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. 2. ΕΠΠ & EQF: Τα πτυχία ΤΕΙ ανήκουν στο επίπεδο 6 (Bachelor), όπως και των πανεπιστημίων. 3. ISCED-2011 - UNESCO: Οι σπουδές ΤΕΙ ανήκουν στο ISCED 6 - Ανώτατη Εκπαίδευση Πρώτου Κύκλου όπως αυτές των Πανεπιστημίων. 4. Αξιολόγηση των ΑΕΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ και έγκριση προγραμμάτων σπουδών από ΑΔΙΠ και Υπουργείο Παιδείας, όπως στα ΑΕΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΥ ΤΟΜΕΑ. *Εξακολουθητικές αδικίες εις βάρος των αποφοίτων ΤΕΙ: *Κατάταξη ως "ΤΕ" κατώτερης βαθμίδας ως απόφοιτοι ανώτερης εκπαίδευσης και όχι ανώτατης και αποκλεισμός από διαγωνισμούς, διορισμούς και προκηρύξεις για "ΠΕ", παρά το γεγονός ότι τα ΤΕΙ ανήκαν στα ΑΕΙ. *Επαγγελματικά δικαιώματα με βάση παρωχημένα Βασιλικά Διατάγματα, που δεν αντικατοπτρίζουν τη σύγχρονη φύση των σπουδών. Ανισότητα πρόσβασης σε μεταπτυχιακά, διδακτορικά, θέσεις ΔΕΠ ή προκηρύξεις, παρά την τυπική ισοτιμία του πτυχίου. Αυτή η διάκριση σε ΠΕ και ΤΕ ανισότητα πρόσβασης στις θέσεις εργασίας, δημιουργεί σοβαρές στρεβλώσεις στην αγορά εργασίας, καθώς υποβαθμίζει τα προσόντα χιλιάδων επιστημόνων, οδηγώντας σε μη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και δυσχεραίνοντας την επαγγελματική τους ανέλιξη και συμβολή στην ελληνική οικονομία. Τι ισχύει διεθνώς για τα Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών: Τα ΤΕΙ αντιστοιχούν πλήρως στα Universities of Applied Sciences (UAS) ή Fachhochschulen, τα οποία ανήκουν στην Ανώτατη Εκπαίδευση, παρέχουν Bachelor, Master, ακόμη και PhD, έχουν πλήρη επαγγελματική ισοτιμία με τα θεωρητικά πανεπιστήμια. Οι πτυχιούχοι τους απολαμβάνουν ίσα δικαιώματα κινητικότητας, απασχόλησης, ακαδημαϊκής εξέλιξης και αναγνώρισης, καθώς όλοι αναγνωρίζονται ως Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης. Οι απόφοιτοι των ΑΕΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ, στο εξωτερικό αναγνωρίζονται ως απόφοιτοι Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης. Η αντιεπιστημονική διαφοροποίηση ΠΕ/ΤΕ δεν εφαρμόζεται σε καμία χώρα της ΕΕ με αντίστοιχο δίπολο (π.χ. Γερμανία, Αυστρία, Φινλανδία, Ελβετία). Προτεινόμενες ρυθμίσεις με προσθήκη άρθρου στο υπό δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο. Προτείνεται η άμεση προσθήκη άρθρου στο νομοσχέδιο που να προβλέπει: 1. Ρητή αναγνώριση. Των αποφοίτων ΑΕΙ Τεχνολογικού Τομέα ως αποφοίτων Ανώτατης Εκπαίδευσης επιπέδου 6 (Bachelor), με ίσα επαγγελματικά και ακαδημαϊκά δικαιώματα με τους αποφοίτους του Πανεπιστημιακού Τομέα. 2. Κατάργηση ΠΕ/ΤΕ διάκρισης. Στις προκηρύξεις και στο Δημόσιο, οι απόφοιτοι των 4ετών ΤΕΙ να λογίζονται ως ΠΕ, όπως προβλέπεται από το επίπεδο σπουδών και τα διεθνή πρότυπα. 3. Αποκατάσταση επαγγελματικών δικαιωμάτων. Να καταργηθούν τα παρωχημένα Β.Δ. και να εκδοθούν σύγχρονα επαγγελματικά δικαιώματα βάσει πραγματικού επιπέδου σπουδών και αντικειμένου. 4. Ισοτίμηση με τα νέα Τμήματα (π.χ. 5ετή ή integrand master). Προτείνεται διαβάθμιση ισοτίμησης ως εξής: Απόφοιτοι ΤΕΙ με πτυχίο 4ετούς διάρκειας. Να αναγνωρίζονται αυτοδίκαια ως ΠΕ, μετά από τυπική αξιολόγηση προγραμμάτων σπουδών, χωρίς επιπλέον όρους. Απόφοιτοι ΤΕΙ με Μεταπτυχιακό (επίπεδο 7): Να αποκτούν ισοτιμία με ενιαίο και αδιάσπαστο τίτλο σπουδών (integrated master) χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Απόφοιτοι ΤΕΙ με σχετική τουλάχιστον αποδεδειγμένη επαγγελματική εμπειρία 2–5 ετών: Να λαμβάνεται υπόψη η εμπειρία στο αντικείμενο σπουδών, ως αντιστάθμισμα επιπλέον εξαμήνων των 5ετών νέων τμημάτων και να χορηγείται αυτοδίκαιη ισοτιμία. Απόφοιτοι χωρίς μεταπτυχιακό ή εμπειρία: Να προβλέπεται παρακολούθηση περιορισμένου αριθμού μαθημάτων μέσω ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης, χωρίς οικονομική επιβάρυνση, ώστε να ολοκληρώσουν την ισοτιμία. Συμπερασματικά: Η χρόνια παράλειψη της Πολιτείας για τους αποφοίτους ΤΕΙ συνιστά παραβίαση της αρχής της ισότητας και αναπαραγωγή κοινωνικών και θεσμικών διακρίσεων. Η αποκατάσταση της ισοτιμίας τους και η ένταξή τους πλήρως και ισότιμα στην Ανώτατη Εκπαίδευση αποτελεί ηθικό, νομικό και εκπαιδευτικό χρέος της Πολιτείας.