Αρχική Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνορθόδοξη Ιερά Βασιλική Αυτόνομη Μονή του Αγίου και Θεοβάδιστου όρους Σινά στην Ελλάδα»ΜΕΡΟΣ Ε΄ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (άρθρα 114-152)Σχόλιο του χρήστη Κυρίτση Βασιλική | 13 Ιουλίου 2025, 23:11
Στο άρθρο 114 υπάρχουν ασάφειες στη διατύπωση κάποιων σημείων και απαιτείται άμεσα αποσαφήνιση και επεξήγηση και για παιδαγωγικούς λόγους. Κατ' αρχάς, είναι σημαντική η αναφορά της ΕΔΥ συμπληρωματικά σε εδάφια της παλαιότερης νομοθεσίας για τη λήψη αποφάσεων και την πιο άμεση υποστήριξη των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και εεα. Ωστόσο, η ΕΔΥ πρέπει να υπάρχει σε κάθε σχολείο. Αυτό σημαίνει ψυχολόγος και κοινωνικός λειτουργός οργανικά σε πολυθέσια και με μεγάλο μαθητικό πληθυσμό σχολεία και τουλάχιστον μείωση των ομάδων των ΣΔΕΥ (από πεντάδα ίσως σε τριάδα σχολείων το ανώτατο, λαμβάνοντας πάντα υπόψη το μαθητικό τους δυναμικό). Σε διαφορετική περίπτωση η ΕΔΥ ρεαλιστικά δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στις πραγματικές ανάγκες των σχολείων (μαθητών/τριών, εκπαιδευτικών και γονέων). Παρακάτω παραθέτω μια σειρά από προβληματισμούς και παρατηρήσεις-σχόλια για συγκεκριμένα εδάφια: "Οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορούν να φοιτούν: α) Σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου, εφόσον πρόκειται για μαθητές με ήπιες μαθησιακές δυσκολίες, υποστηριζόμενοι από τον εκπαιδευτικό της τάξης...": Είναι σημαντικό να γίνει επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της Γενικής Εκπαίδευσης στη Διαφοροποιημένη Διδασκαλία σε οριζόντια βάση από το ΙΕΠ και να ιδρυθούν περισσότερα Τμήματα Ένταξης ώστε να υπάρχει αποτελεσματικότερη συνεργασία για την εκπαιδευτική υποστήριξη των μαθητών/τριών σε όλα τα σχολεία. "Η παράλληλη στήριξη δύναται να παρέχεται και σε μαθητές με σοβαρότερες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αν στην περιοχή τους δεν υπάρχει άλλο κατάλληλο πλαίσιο ΕΑΕ (ειδικό σχολείο), ύστερα από σχετική εισήγηση του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.. Σε μαθητές με προβλήματα όρασης ή ακοής, η παράλληλη στήριξη από εκπαιδευτικό ΕΑΕ δύναται να παρέχεται σε μόνιμη βάση ύστερα από σχετική εισήγηση του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ..": Το ίδιο πρέπει να ισχύει και για τους μαθητές με ΔΑΦ, ψυχική διαταραχή, κινητική αναπηρία, πολυαναπηρία κ.ά.. Για ποιον λόγο υπάρχει αυτή η διάκριση; Να καταργηθεί, επίσης, ο περιορισμός για μη δυνατότητα πρόσληψης ταυτόχρονα και εκπ/κου Παράλληλης Στήριξης και ειδικού βοηθού ή σχολικού νοσηλευτή για μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και σοβαρές ιατρικές παθήσεις/προβλήματα υγείας. "Οι αιτήσεις για παράλληλη στήριξη υποβάλλονται στη διεύθυνση του σχολείου από τον γονέα ή κηδεμόνα του μαθητή και μέσω της οικείας διεύθυνσης εκπαίδευσης διαβιβάζονται στη Διεύθυνση ΕΑΕ του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για έγκριση.": Δηλαδή οι αιτήσεις θα ανανεώνονται αυτόματα βάσει της μόνιμης ισχύος της εισήγησης του ΚΕΔΑΣΥ; Ο γονέας/ κηδεμόνας σε συνεργασία με το σχολείο δε θα επαναλαμβάνουν εκ νέου τη διαδικασία με τα απαραίτητα έγγραφα; Ιδανικά για παιδαγωγικούς λόγους να υπάρχει η δυνατότητα να τοποθετείται κατά προτεραιότητα ο ίδιος εκπ/κος ΠΣ στο ίδιο σχολείο, εφόσον το δηλώσει και το επιθυμεί, προκειμένου να υπάρχει συνέχεια της παιδαγωγικής σχέσης με τον μαθητή/ τη μαθήτρια που υποστήριξε την προηγούμενη σχολική χρονιά. "Σκοπός των Τ.Ε. είναι η πλήρης ένταξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία στο σχολικό περιβάλλον μέσα από ειδικές εκπαιδευτικές παρεμβάσεις. Ο εκπαιδευτικός του Τ.Ε. υποστηρίζει τους μαθητές εντός του περιβάλλοντος της τάξης τους, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων, με στόχο τη διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων και των διδακτικών πρακτικών, καθώς και την κατάλληλη προσαρμογή του εκπαιδευτικού υλικού και του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.": Είναι σημαντικό να ενισχυθεί η συγκεκριμένη παιδαγωγική κατεύθυνση και τρόπος υποστήριξης, κάτι το οποίο πρέπει να υποστηριχτεί στην πράξη από όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό, ειδικής και γενικής εκπαίδευσης, μέσα από θεσμοθέτηση συγκεκριμένης ώρας και διαδικασίας συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών για κοινό βηματισμό προς όφελος των μαθητών/τριών. "Στα Τ.Ε. των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης οι μαθητές υποστηρίζονται από εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ61 ή ΠΕ60 με εξειδίκευση στην ΕΑΕ για τα νηπιαγωγεία και από εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ71 ή ΠΕ70 με εξειδίκευση στην ΕΑΕ για τα δημοτικά σχολεία.": Δε γίνεται αναφορά σε ελάχιστο αριθμό γνωματεύσεων για ίδρυση και λειτουργία του ΤΕ. Θα εξακολουθεί να ισχύει το ίδιο μέχρι τώρα (3 γνωματεύσεις για ίδρυση και 5 γνωματεύσεις για λειτουργία); Οι ανάγκες πλέον είναι πολλές και στατιστικά διαγιγνώσκονται πολύ περισσότερα παιδιά. Επομένως, είναι σημαντικό, όπως έχει ήδη αναφερθεί, να υπάρχουν ιδρυμένα ΤΕ στα σχολεία. "Στα Τ.Ε. των νηπιαγωγείων που φοιτούν έως εξήντα (60) μαθητές τοποθετείται ένας εκπαιδευτικός. Στα Τ.Ε. των νηπιαγωγείων στα οποία φοιτούν περισσότεροι από εξήντα (60) μαθητές, εκ των οποίων τουλάχιστον έξι (6) με Αξιολογική Έκθεση ΚΕΔΑΣΥ ότι εμπίπτουν στην κατηγορία των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τοποθετούνται δύο (2) εκπαιδευτικοί..": Σπάνια υπάρχουν μαθητές/τριες που φοιτούν σε γενικό νηπ/γείο με διάγνωση από ΚΕΔΑΣΥ. Συνήθως κατά τη φοίτηση στο νηπ/γείο εντοπίζονται οι δυσκολίες και παραπέμπονται στο ΚΕΔΑΣΥ. Επίσης, με εξαίρεση πολυθέσια σχολεία στις πολύ μεγάλες πόλεις, στην περιφέρεια δύσκολα μπορεί να εφαρμοστεί η συγκεκριμένη διάταξη λόγω και των λιγότερων παιδιών. Να προβλέπεται ένας εκπ/κος ΕΑΕ για ΤΕ στα νηπ/γεία (ή τουλάχιστον σε ομάδα όμορων νηπιαγωγείων) ώστε να γίνεται έγκαιρος εντοπισμός των δυσκολιών, κατάλληλη έγκαιρη παρέμβαση, με στόχο την υποστήριξη των μαθητών/τριών. "Στα Τ.Ε. των δημοτικών σχολείων στα οποία φοιτούν έως διακόσιοι (200) μαθητές, τοποθετείται ένας εκπαιδευτικός. Στα Τ.Ε. των δημοτικών σχολείων, στα οποία φοιτούν περισσότεροι από διακόσιοι (200) μαθητές, εκ των οποίων τουλάχιστον δώδεκα (12) με Αξιολογική Έκθεση ΚΕΔΑΣΥ ότι εμπίπτουν στην κατηγορία των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τοποθετούνται δύο (2) εκπαιδευτικοί.": Θετική εξέλιξη η μείωση από 250 μαθητές σε 200 και αντίστοιχα από 15 γνωματεύσεις σε 12. "Ο αριθμός των θέσεων κατά κλάδο και ειδικότητα που προκύπτει σύμφωνα με τα προηγούμενα εδάφια, ισοδυναμεί με αριθμό οργανικών θέσεων. Στα Τ.Ε. για μαθητές με προβλήματα όρασης ή ακοής μπορεί να τοποθετούνται επιπλέον και εκπαιδευτικοί άλλων κλάδων.": Δηλαδή και άτομα χωρίς εξειδίκευση σε Braille και ΕΝΓ; "Τα Τ.Ε. λειτουργούν με δύο (2) διαφορετικούς τύπους προγραμμάτων: γα) Κοινό και εξειδικευμένο πρόγραμμα, που καθορίζεται με πρόταση του οικείου ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. για τους μαθητές με ηπιότερης μορφής ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Στα Τ.Ε. μπορούν να υποστηρίζονται και μαθητές με μόνη την εισήγηση της Ε.Δ.Υ. ή του συλλόγου διδασκόντων, η οποία υποβάλλεται μετά από γνώμη του Συμβούλου Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης, ο οποίος έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας για την ενταξιακή εκπαίδευση ή, εάν δεν υφίσταται, του Συμβούλου Εκπαίδευσης που έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας και μέχρι την έκδοση της αξιολογικής έκθεσης από το ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., με τη συναίνεση των γονέων ή κηδεμόνων. Σε περιπτώσεις συστεγαζόμενων σχολικών μονάδων, τα Τ.Ε. δύνανται να συνενώνονται μέχρι του μέγιστου αριθμού δώδεκα (12) μαθητών ανά Τ.Ε..": Νέα και σωστή προσθήκη η αναφορά της ΕΔΥ. Ωστόσο, όπως προαναφέρθηκε, υπάρχει ανάγκη ίδρυσης νέων ΣΔΕΥ και περισσότερων ΕΔΥ για κάλυψη όλων των σχολείων. Θα πρέπει να εξεταστεί η μείωση αναλογίας του προσωπικού της ΕΔΥ σε μικρότερη ομάδα σχολείων σύμφωνα και με γεωγραφικές συνθήκες (π.χ. νησί) και με αριθμό μαθητών/τριών ανά σχολείο. Η πεντάδα σχολείων προς το παρόν περιορίζει πολύ τη συνεργασία μελών ΕΔΥ, εκπ/κών, γονέων και λοιπών εμπλεκόμενων φορέων. Για μια ακόμη φορά το ανώτατο όριο αριθμού μαθητών/τριών που φοιτούν στο ΤΕ αναφέρεται μόνο για την περίπτωση των συστεγαζόμενων σχολείων. "Το εξειδικευμένο πρόγραμμα μπορεί να είναι ανεξάρτητο από το κοινό, σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών. Στις περιπτώσεις αυτές η συνδιδασκαλία γίνεται σύμφωνα με τις προτάσεις του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ή της Ε.Δ.Υ..": Νέα προσθήκη η ΕΔΥ για μια ακόμη φορά. Καλό είναι να αποτυπώνεται αυτό σε πρακτικό της ΕΔΥ. "Οι μαθητές με Αξιολογική Έκθεση ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. που εμπίπτουν στην κατηγορία των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίοι φοιτούν σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, μπορεί να κατανέμονται σε τμήματα της ίδιας τάξης της οικείας σχολικής μονάδας,...": Τι συμβαίνει στην περίπτωση που δεν υπάρχει άλλο τμήμα της ίδιας τάξης; Αν δεν υπάρχει εκπ/κός ΤΕ; Πώς θα υποστηριχτούν οι εν λόγω μαθητές/τριες; Αν ταυτόχρονα υπάρχουν μαθητές/τριες και από τις δύο περιπτώσεις που αναφέρει/ εξειδικεύει η διάταξη στις αμέσως επόμενες παραγράφους και υπάρχει ΤΕ ή και εκπ/κός ΠΣ και πάλι δεν υπάρχει η δυνατότητα μείωσης αριθμού μαθητών. Επομένως, δε γίνεται επαρκής εκπαιδευτική υποστήριξη των παιδιών, καθώς αυξάνεται η αναλογία εκπ/κου ΕΑΕ και μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και εεα. Ακριβώς παρακάτω στις περιπτώσεις i) και ii) για τις προϋποθέσεις μείωσης αριθμού μαθητών λόγω γνωματεύσεων θα πρέπει να αφαιρεθεί το "... εφόσον στο σχολείο δεν λειτουργεί Τμήμα Ένταξης ή δεν παρέχεται υποστήριξη από εκπαιδευτικό Παράλληλης Στήριξης – Συνεκπαίδευσης στο συγκεκριμένο τμήμα." και να γίνει αλλαγή σε "...ακόμη και αν λειτουργεί ΤΕ". "«7. Με αιτιολογημένη πρόταση της Ε.Δ.Υ. και αν στη σχολική μονάδα δεν έχει συσταθεί Ε.Δ.Υ., του διευθυντή της σχολικής μονάδας, σύμφωνη γνώμη του Συμβούλου Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης και απόφαση του προϊσταμένου εκπαιδευτικών θεμάτων της οικείας διεύθυνσης πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι εκπαιδευτικοί ΕΑΕ, δύνανται να υποστηρίζουν τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και κατά τη διάρκεια του Ολοήμερου Προγράμματος του σχολείου.": Κανονικά θα έπρεπε να εμπλέκεται ο Σύλλογος Διδασκόντων και με δική του απόφαση να προχωρά η διαδικασία. Ωστόσο, θεωρώ ότι χωρίς επιπλέον εκπ/κο ΕΑΕ για να καλύπτει ώρες στο ολοήμερο, δεν έχει παιδαγωγική βάση η συγκεκριμένη πρόταση. Οι πιο παραγωγικές ώρες είναι εκείνες του πρωινού προγράμματος, λαμβάνοντας υπόψη τη νευρολογική επιβάρυνση των μαθητών/τριών με την πάροδο της ώρας, τη δυσκολία συγκέντρωσης κ.λπ.. Ποιος εκπ/κος θα επιλέξει να ξεκινά το μάθημα τις τελευταίες ώρες του πρωινού προγράμματος, σε συνδυασμό με τον περιορισμό ότι δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 6 ώρες διαρκούς παρουσίας στο σχολείο ανά ημέρα, για να διδάσκει στο ολοήμερο; Πόσοι μαθητές με διάγνωση που φοιτούν στο ΤΕ θα πρέπει να φοιτούν και στο ολοήμερο για να τους υποστηρίξει ο εκπ/κος ΕΑΕ; ¨8. Οι εκπαιδευτικοί των τμημάτων ένταξης ή παράλληλης στήριξης που τοποθετούνται για μαθητές με προβλήματα όρασης ή ακοής καλύπτουν όλες τις διδακτικές ανάγκες των μαθητών ανεξάρτητα από την ειδικότητά τους.»¨: Όχι, το καθηκοντολόγιο δεν πρέπει να διαφοροποιείται σε αυτές τις περιπτώσεις. Πρέπει να διασφαλίζεται για τον/την εκπ/κο ΠΣ για μαθητές/τριες με αισθητηριακές αναπηρίες ότι θα υποστηρίζουν τους μαθητές/τριες για το σύνολο των ωρών που έχουν προσληφθεί (π.χ. 24, 23, 22 ώρες), ότι θα κάνουν τα κενά τους και θα έχουν δικαίωμα για διάλειμμα καθώς και ότι θα υποστηρίζουν τα παιδιά σε συνεργασία με τον/ την εκπ/κο της τάξης και τις υπόλοιπες ειδικότητες. Οι μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και εεα είναι πρωτίστως μαθητές/τριες του σχολείου και θα πρέπει όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό να είναι συνυπεύθυνο με βάση κοινή παιδαγωγική απόφαση υπό την υποστήριξη/καθοδήγηση του/της εκπ/κου ΕΑΕ. Άρθρο 146: "«5. Ο Σχολικός Νοσηλευτής υποστηρίζει μαθητές για τους οποίους έχει εκδοθεί απόφαση έγκρισης υποστήριξης από τη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κατόπιν σχετικής γνωμάτευσης δημοσίου νοσοκομείου. Σχολικός Νοσηλευτής που τοποθετείται σε σχολική μονάδα γενικής εκπαίδευσης υποστηρίζει το σύνολο των μαθητών για τους οποίους έχει εκδοθεί απόφαση έγκρισης υποστήριξης, καθώς και μαθητές με έγκριση υποστήριξης που φοιτούν σε συστεγαζόμενα σχολεία ή/και όμορα σχολεία τα οποία βρίσκονται εντός ακτίνας πεντακοσίων (500) μέτρων από τη σχολική μονάδα τοποθέτησης του σχολικού νοσηλευτή.": Να καταργηθεί. Ανάγκη μπορεί να προκύψει ανά πάσα ώρα. Κανονικά απαιτείται σχολ. νοσηλευτής σε όλα τα σχολεία ανεξαιρέτως γνωματεύσεων. Ο σχολ. νοσηλευτής μπορεί να συμβάλλει ποικιλοτρόπως για θέματα πρόληψης υγείας, όχι μόνο αντιμετώπισης περιστατικών, μέσα από τη συνεργασία με εκπαιδευτικό σε διάφορες περιστάσεις (εκδρομή, διάλειμμα) ή και σταθερά στο ωρολόγιο πρόγραμμα κατά τη διάρκεια συγκεκριμένων μαθημάτων (λ.χ. Εργαστήρια Δεξιοτήτων)