• Σχόλιο του χρήστη 'Μαρία Τσουβάλα' | 14 Ιουλίου 2025, 01:22

    Άρθρο 126 Εξειδίκευση ζητημάτων ανώτατης διάρκειας φοίτησης – Τροποποίηση άρθρου 76 ν. 4957/2022 Αξιότιμοι θέτω υπόψη σας τα ακόλουθα: Εφόσον αναγνωρίζεται ως σκοπός της προσαρμογής του θεσμικού πλαισίου: Να δοθεί η δυνατότητα σε όσους φοιτητές ενδιαφέρονται να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, αλλά λόγω αντικειμενικών δυσκολιών αδυνατούν να το πραγματοποιήσουν, παρότι προσπαθούν. Η αναβάθμιση των ακαδημαϊκών σπουδών και η αντιμετώπιση των καθυστερούντων φοιτητών, προτείνονται τα ακόλουθα: 1. Προτείνεται η μείωση του ποσοστού επιτυχούς ολοκλήρωσης των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και να παραμείνει στη διακριτική ευχέρεια των Πανεπιστημιακών Τμημάτων για τους εξής λόγους: Το μεγάλο ποσοστό δε φανερώνει το πραγματικό ενδιαφέρον σε σχέση με τις αντικειμενικές δυσκολίες που αντιμετώπισε ο φοιτητής και αφετέρου δε μπορεί να είναι ισότιμο για τους φοιτητές 4ετούς 5ετούς και 6ετούς προγράμματος σπουδών. Για παράδειγμα οι 4ετής, ενημερώνονται για τις νέες ρυθμίσεις τώρα και έχουν, μόνο, μια εξεταστική μπροστά τους, σε αντίθεση με τους φοιτητές 5ετούς και 6ετούς προγράμματος σπουδών. 2. Προτείνεται το δεύτερο κριτήριο να τροποποιηθεί με τη δήλωση μαθημάτων ανά εξάμηνο ή με τη συμμετοχή σε δύο τουλάχιστον ακαδημαϊκές δοκιμασίες και να απαλειφθεί ο όρος «επιτυχώς» ανά έτος για τους εξής λόγους: Η επιτυχής συμμετοχή δεν δηλώνει την προσπάθεια του φοιτητή, ιδίως εάν αντιμετωπίζει "ειδικές" δυσκολίες. Επίσης εάν αδυνατεί να συμμετέχει λόγω αντικειμενικών δυσκολιών θα προκαλείται χωρίς λόγο και αποτέλεσμα η συμμετοχή του. 3. Να παρέχεται η δυνατότητα στα Πανεπιστήμια να αντιμετωπίζουν τις ειδικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν κάποιοι φοιτητές εφόσον προσπαθούν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, για τους εξής λόγους: Εκτός της αναγνωρισμένης προσωπικής αναπηρίας 50% και άλλοι λόγοι όπως, ανωτέρας βίας, οικονομικής αδυναμίας, υγείας συγγενικών προσώπων που χρήζουν υποστήριξης, εργαζόμενων γονέων με ανήλικα τέκνα, φοιτητών μεγαλύτερων σε ηλικία που εργαζόταν σε όλο το χρόνο των σπουδών τους όπως συχνά οι εισαχθέντες με κατατακτήριες, απώλειας αγαπημένων προσώπων και ψυχολογικής κατάρρευσης, όπως και πολλοί άλλοι, είναι σημαντικοί και καθιστούν αδύνατη την απρόσκοπτη ολοκλήρωση των σπουδών. 4. Προτείνεται να δοθεί σε όλους ανεξαιρέτως τους φοιτητές (4ετούς, 5ετούς, 6ετούς φοίτησης) πρόσθετο μεταβατικό διάστημα δύο (2) ετών, για τη δίκαιη προσαρμογή στις νέες αλλαγές του νόμου (παράδειγμα παρ. 1 των 4ετών φοιτητών), όπως και το δικαίωμα μερικής φοίτησης ή διακοπής φοίτησης, δεδομένου ότι κατά την ψήφιση του ν. 4957/2022 δεν είχαν το δικαίωμα μερικής φοίτησης ή διακοπής φοίτησης όσοι φοιτητές είχαν συμπληρώσει τη μέγιστη διάρκεια των ετών. 5. Προτείνεται για πρώτο "ξεκαθάρισμα" των αρχείων των Πανεπιστημίων, να δοθεί προθεσμία ενός μηνός (π.χ. εντός Οκτωβρίου 2025) για την υποβολή αιτήσεων από τους φοιτητές που ενδιαφέρονται να συνεχίσουν τις σπουδές τους. Όσοι δεν εκδηλώσουν ενδιαφέρον θα διαγραφούν από τον Νοέμβρη του 2025. 6. Προτείνεται η διαγραφή ρυθμίσεων που αφορούν, σε υιοθέτηση ποινικών ευθυνών και διαβίβασης στοιχείων εφαρμογής του μέτρου στις εισαγγελικές αρχές και η παραμονή, ενδεχομένως μόνο των διοικητικών ευθυνών και κυρώσεων, για τους εξής λόγους: Το μέτρο της διαγραφής δεν συνάδει να λειτουργεί τιμωρητικά, για τους φοιτητές, για την ακαδημαϊκή κοινότητα και τα Πανεπιστήμια. Γιατί αποτελεί αντίφαση να επικροτούμε τις σπουδές και την απόκτηση πνευματικών εφοδίων, περγαμηνών και παράλληλα να στερούμε αυτή τη δυνατότητα, να τιμωρούμε τους ανθρώπους που αντιμετωπίζουν αντικειμενικές δυσκολίες. Παράλληλα η υιοθέτηση ποινικών ευθυνών κατά των Πανεπιστημίων για το μέτρο της διαγραφής των φοιτητών, υποτιμά, το σημαντικό ρόλο που επιτελούν προς την κοινωνία μας και το αδιαμφισβήτητο κύρος τους.