Αρχική Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνορθόδοξη Ιερά Βασιλική Αυτόνομη Μονή του Αγίου και Θεοβάδιστου όρους Σινά στην Ελλάδα»ΜΕΡΟΣ Ε΄ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (άρθρα 114-152)Σχόλιο του χρήστη ΟΧΙ ΣΤΙΣ ΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ | 15 Ιουλίου 2025, 03:11
Γενικό σχόλιο επί των άρθρων 126, 127 & 148 🔎Άρθρο 126 Η απαίτηση για 75% επιτυχία μαθημάτων και συμμετοχή σε 2 εξεταστικές στα τελευταία 4 εξάμηνα, εφαρμόζεται αιφνιδιαστικά, χωρίς πρόβλεψη για ατομικές συνθήκες (ασθένεια, φροντίδα, εργασία), και αναδρομικά, αξιολογώντας παρελθόντα εξάμηνα. 🔎 Διαγραφές χωρίς ουσιαστική κρίση – Άρθρο 148 Το άρθρο 148 του σχεδίου νόμου ορίζει διαφορετικό καθεστώς εφαρμογής του ανώτατου χρόνου φοίτησης, ανάλογα με το έτος εισαγωγής του φοιτητή. Συγκεκριμένα: ✔Φοιτητές εισαγωγής έως το 2016: Δεν δικαιούνται καν την προσαύξηση και δεν μπορούν να υποβάλουν αίτηση παράτασης, ανεξαρτήτως προόδου, αριθμού μαθημάτων που οφείλουν ή λόγων ανωτέρας βίας. Ουσιαστικά οδηγούνται σε οριζόντια διαγραφή. ✔Φοιτητές εισαγωγής (2017-2021: Παραμένουν σε γκρίζα νομική περιοχή. Δεν προβλέπεται ρητά αν μπορούν να αιτηθούν παράταση, ακόμα κι αν πληρούν τις νέες προϋποθέσεις (75% επιτυχία, 2 συμμετοχές σε εξεταστικές). Δεν υπάρχει σαφής πρόβλεψη, αφήνοντας την ερμηνεία στα Ιδρύματα, με κίνδυνο άνισης εφαρμογής. ✔Εισαχθέντες από το 2022 και μετά: Είναι οι μόνοι στους οποίους εφαρμόζεται πλήρως το νέο καθεστώς παράτασης, με καθαρούς όρους και δικαιώματα. 🆘Το αποτέλεσμα είναι η δημιουργία φοιτητών τριών ταχυτήτων, που κρίνονται και αντιμετωπίζονται με αντιφατικά και άνισα κριτήρια, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη: η πραγματική πρόοδος στις σπουδές, ο αριθμός μαθημάτων που απομένουν, η προσπάθεια ή συνέπεια του φοιτητή, οι συνθήκες υγείας, εργασίας ή οικογενειακής κατάστασης. 🔎Κατατακτήριες & άρθρο 127 Η απαγόρευση συμμετοχής σε κατατακτήριες στο ίδιο Τμήμα από το οποίο ο φοιτητής διαγράφηκε είναι τιμωρητική και αντιεκπαιδευτική. 📌 Ένας φοιτητής που χρωστά ελάχιστα μαθήματα οδηγείται σε αλλαγή πεδίου 📌 Ταυτόχρονα, οι απόφοιτοι με πτυχίο διεκδικούν θέσεις ισότιμα με όσους δεν έχουν ακόμη αποφοιτήσει, δημιουργώντας ανισότητες και εντάσεις, ειδικά σε Τμήματα με περιορισμένες θέσεις. 🔎ΜΕΡΙΚΗ ΦΟΙΤΗΣΗ-Αρθρο 126 ⭕Ηλικία τέκνων φοιτητών-γονέων: Το όριο των 8 ετών για τη μερική φοίτηση φοιτητών-γονέων είναι αναιτιολόγητο και αντισυνταγματικό. Η ανηλικότητα διαρκεί ως τα 18 (Αστικός Κώδικας και άρθρο 21 Συντ.), ενώ οι ανάγκες φροντίδας παιδιών (ψυχοσυναισθηματικές, σχολικές, υγειονομικές) δεν εξαφανίζονται με τη συμπλήρωση των 8 ετών. ➤ Ζητείται να διορθωθεί το όριο στα 18 έτη και να προστεθεί ειδική πρόβλεψη για μονογονεϊκές οικογένειες, όπου το βάρος φροντίδας είναι αποκλειστικά στον ένα γονέα. ⭕Αναπηρία 50% ως αποκλειστικό όριο: Πολλές σοβαρές ή χρόνιες παθήσεις (π.χ. αυτοάνοσα, ψυχικές διαταραχές, αιματολογικά, νευρολογικά νοσήματα) δεν οδηγούν σε ποσοστά >50%, αλλά επηρεάζουν ουσιαστικά τη φοιτητική καθημερινότητα. Το ΚΕ.Π.Α. δεν αξιολογεί την ακαδημαϊκή λειτουργικότητα, αλλά κυρίως την επιδοματική ανάγκη. ➤ Ζητείται να αναγνωρίζονται ιατρικές γνωματεύσεις και ανεξάρτητες αξιολογήσεις σοβαρών παθήσεων, χωρίς αυθαίρετο αριθμητικό όριο. ⭕Απουσία πρόβλεψης για άλλες ευάλωτες κοινωνικές ομάδες: Πολύτεκνοι, τρίτεκνοι, οικονομικά αδύναμοι , φροντιστές υπερηλίκων, μακροχρόνια άνεργοι φοιτητές παραμένουν πλήρως αόρατοι στο νομικό πλαίσιο. ➤ Ζητείται να προβλεφθεί μηχανισμός εξατομικευμένης κοινωνικής εκτίμησης και να αναγνωριστούν και άλλες μορφές επιβαρυμένης κοινωνικής κατάστασης, όχι μόνο μέσω ποσοτικών φίλτρων. ⭕20 ώρες εργασία-μερική φοίτηση Είναι τυπική και ανεφάρμοστη στην πράξη. Δεν υπάρχουν ευέλικτα ή προσαρμοσμένα προγράμματα σπουδών από τα Α.Ε.Ι. (ιδίως για εργαστηριακά μαθήματα) Επίσης υπάρχουν: -Δημόσιοι υπάλληλοι τοποθετημένοι γεωγραφικά μακριά από την έδρα των Α.Ε.Ι., -Ιδιωτικοί υπάλληλοι χωρίς θεσμοθετημένο δικαίωμα άδειας εξεταστικής, -Φοιτητές που εργάζονται σε τουρισμό, εστίαση και λιανεμπόριο με εξαντλητικά ωράρια και καθόλου ευελιξία. ▶Ζητείται η προσαρμογή του πλαισίου με βάση την πραγματικότητα, με νομικές εγγυήσεις και λειτουργικά μέτρα (άδειες, ευέλικτα προγράμματα, υβριδικά μαθήματα). 🔎Τιμωρία για ΑΕΙ : Το άρθρο 126 προβλέπει πειθαρχικές ή χρηματοδοτικές κυρώσεις για Ιδρύματα που δεν εφαρμόζουν "σωστά" τις διαγραφές, πλήττοντας την συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτονομία τους (άρθρο 16 Σ). Το Πανεπιστήμιο δεν μπορεί να λειτουργεί υπό καθεστώς εκβιασμού. Πρέπει να τεθεί σε υπόψη: -Οι ενεργοί φοιτητές που έχουν ξεπεράσει το ν+2 ΔΕΝ ΛΟΓΙΖΟΝΤΑΙ στην χρηματοδότηση των Ιδρυμάτων. Δεν υποβαθμίζουν σε κατατάξεις τα ΑΕΙ, δεν επιβαρύνουν και δεν εμποδίζουν την ακαδημαϊκή έρευνα ✔Ζητείται: 1.Κατάργηση ή ριζική αναθεώρηση των άρθρων 126, 127, 148. 2. Εξατομικευμένη κρίση σε κάθε φοιτητή πριν από διαγραφή. 3. Ισότιμη μεταχείριση ανεξαρτήτως έτους εισαγωγής. 4. Αντικατάσταση των ποσοτικών φίλτρων με παιδαγωγικά κριτήρια. 5. Διεύρυνση της προστασίας ευάλωτων ομάδων (γονείς, άτομα με ασθένειες, εργαζόμενοι). 6. Διασφάλιση της διοικητικής και ακαδημαϊκής αυτονομίας των Α.Ε.Ι. Η Παιδεία δεν είναι για λίγους, ούτε υπό όρους. Είναι δημόσιο δικαίωμα όλων.