• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΤΥΦΛΩΝ' | 15 Ιουλίου 2025, 09:40

    Άρθρο 114 Φοίτηση μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες – Αντικατάσταση παρ. 1 και προσθήκη παρ. 7 και 8 στο άρθρο 6 του ν. 3699/2008 α) Η εκπαίδευση οφείλει να είναι ενιαία για όλες τις κατηγορίες μαθητών, ως εκ τούτου να είναι συμπεριληπτική και να αφορά εξίσου τον κοινό μαθητικό πληθυσμό, καθώς και τις επιμέρους ομάδες, όπως μαθητές με κάποιας μορφής φυσική, πνευματική ή ψυχική αναπηρία, αλλοδαπούς, Ρομά κλπ. Ως εκ τούτου, επιβάλλεται να αλλάξει εκ βάθρων ο οδηγός σπουδών των τμημάτων Νηπιαγωγών και των Παιδαγωγικών τμημάτων, ώστε όλοι οι νηπιαγωγοί και οι δάσκαλοι, καθώς και οι καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να είναι σε θέση να αναγνωρίσουν τις ιδιαίτερες μαθησιακές δυσκολίες του κάθε μαθητή, να ενημερώνουν προς τούτο τους γονείς και να διαφοροποιούν τη διδασκαλία τους ανάλογα με τις μαθησιακές ιδιαιτερότητες του κάθε μαθητή της τάξης τους. Τα παραπάνω θα μπορούν να έχουν εφαρμογή στο άρθρο 114 «Φοίτηση μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες – Αντικατάσταση παρ. 1 και προσθήκη παρ. 7 και 8 στο άρθρο 6 του ν. 3699/2008» όπου ο εκπαιδευτικός της τάξης καλείται να είναι σε θέση να υποστηρίξει μαθητές με ήπιες μαθησιακές δυσκολίες καθώς και μαθητές με αναπηρία όρασης στους οποίους δεν έχει οριστεί παράλληλη στήριξη. β) Η παράλληλη στήριξη να χορηγείται πάντα για το σύνολο του εκπαιδευτικού ωραρίου, από την πρώτη μέχρι την τελευταία ημέρα της σχολικής χρονιάς, στην προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση και να παρέχεται από εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ή πτυχιούχο παιδαγωγικής με μεταπτυχιακό στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Η παράλληλη στήριξη υποχρεωτικά να περιλαμβάνει και το πρόγραμμα του ολοήμερου σχολείου, όπου υπάρχει. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση η παράλληλη στήριξη να παρέχεται κατ’ επιλογή μετά από πρόταση του ΚΕΔΑΣΥ και σύμφωνη γνώμη του μαθητή, ο οποίος είναι σε θέση να γνωρίζει πλέον ο ίδιος τα μαθήματα στα οποία χρειάζεται στήριξη. Επίσης, να υπάρχει παράλληλη στήριξη όλων των ειδικοτήτων στα μαθήματα προσανατολισμού όλων των κατευθύνσεων, π.χ. Πληροφορικής, Οικονομικών κλπ. που σήμερα δεν προβλέπεται καθόλου. Δε θα πρέπει να υπάρχει περιορισμός εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης ανά σχολείο, δεδομένου ότι αυτός εξαρτάται αποκλειστικά από τον αριθμό των φοιτούντων μαθητών. Οι μαθητές που φοιτούν σε σχολεία της γενικής εκπαίδευσης ή σε Τμήματα Ένταξης, στους οποίους έχει χορηγηθεί παράλληλη στήριξη, να μπορούν να υποστηρίζονται και με την παρουσία Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού, εφόσον αυτό απαιτείται. Πρόβλεψη παράλληλης στήριξης σε τυφλούς και άτομα με μειωμένη όραση στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και από ειδικότητα ΠΕ 86 Πληροφορικής. Η παράλληλη στήριξη σε μαθητές τυφλούς ή με μειωμένη όραση γίνεται πάντα από εκπαιδευτικό κάτοχο κρατικού πιστοποιητικού καλής γνώσης του συστήματος γραφής και ανάγνωσης τυφλών Braille, το οποίο είναι επιβεβλημένο ως διακριτή και εξαιρετική δεξιότητα να μοριοδοτηθεί ικανοποιητικά, δεδομένου ότι υπό την εποπτεία του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (Κ.Ε.Α.Τ.) έχει εκδοθεί νέο εγχειρίδιο διδασκαλίας του κώδικα της γραφής Braille, το οποίο έχει εμπλουτιστεί με νέες ενότητες, πλην του λογοτεχνικού Braille το οποίο διδασκόταν μέχρι τώρα, όπως ΜΕΡΟΣ Α: ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕ ΟΠΤΙΚΗ ΑΝΑΠΗΡΙΑ: πληροφορίες για την οπτική αναπηρία ως ιατρικό φαινόμενο, το νομικό και εκπαιδευτικό πλαίσιο της εκπαίδευσης των ατόμων με οπτική αναπηρία στην Ελλάδα, οι προαπαιτούμενες απτικές δεξιότητες για την κατάκτηση της ανάγνωσης του κώδικα Braille, η διδασκαλία του συστήματος γραφής και ανάγνωσης Braille σε μαθητές με οπτική αναπηρία, η αξιοποίηση των υποστηρικτικών τεχνολογιών στην εκπαίδευση των μαθητών με οπτική αναπηρία, κινητικότητα και προσανατολισμός, καλές πρακτικές προσέγγισης και συνοδείας ατόμου με οπτική αναπηρία, σκύλοι οδηγοί και άτομα με οπτική αναπηρία, ΜΕΡΟΣ Β: Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ BRAILLE: η ιστορία του, ο λογοτεχνικός κώδικας, συμβολογραφία Braille ξένων γλωσσών, ο κώδικας Nemeth για μαθηματικά και επιστημονικά σύμβολα. Η διδασκαλία των ενδιαφερομένων πλαισιώνεται και από δύο βίντεο τα οποία συνοδεύουν το εγχειρίδιο και στα οποία γίνεται επίδειξη καλών πρακτικών προσέγγισης και συνοδείας ατόμου με οπτική αναπηρία, καθώς επίσης και της σωστής χρήσης και λειτουργίας των τεχνικών βοηθημάτων. Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι η παρεχόμενη γνώση είναι ολιστική και πλήρης καλύπτοντας όλες τις ανάγκες επιμόρφωσης κάθε επιστήμονα που καλείται να εργαστεί ως εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης ή σε τάξη ένταξης κλπ. Με Υπουργική Απόφαση ορίζεται ότι η διδασκαλία της γραφής Braille διεξάγεται αποκλειστικά από το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών, από την Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών, τα σωματεία μέλη της και τα παραρτήματά τους, καθώς από και τον Φάρο Τυφλών της Ελλάδος, τόσο για λόγους εμπειρίας και τεχνογνωσίας, όσο και για εξοικείωση των εκπαιδευομένων με την εν λόγω αναπηρία και απαγορεύεται η διεξαγωγή σεμιναρίων από ιδιωτικούς φορείς και ιδιώτες. Επίσης επιβάλλεται η άμεση τροποποίηση των αποφάσεων και των εγκυκλίων που απαιτούνται, ώστε σε περίπτωση που τοποθετείται μεν δάσκαλος ή καθηγητής παράλληλης στήριξης στην αρχή της σχολικής χρονιάς αλλά στη συνέχεια προκύπτει πρόβλημα παροχής των υπηρεσιών του λόγω μόνιμου ή προσωρινού προβλήματος κλπ. ο μαθητής/η μαθήτρια να μη στερείται του δικαιώματος της παράλληλης στήριξης και να γίνεται άμεση τοποθέτηση νέου/νέας καθηγητή/καθηγήτριας. Άρθρο 122 Οργανικές θέσεις Εκπαιδευτικών και Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού στα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης – Προσθήκη άρθρου 15Α στον ν. 4823/2021 Στον ν. 4823/2021 (Α΄ 136), περί αναβάθμισης του σχολείου και ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών, μετά το άρθρο 15, προστίθεται άρθρο 15A ως εξής: Οι προειρηθείσες οργανικές θέσεις κλάδων προσωπικού για τη στελέχωση των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης προέρχονται από νέες προσλήψεις και σε καμία περίπτωση από κατάργηση υφιστάμενων οργανικών θέσεων από κλάδους της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Επίσης πρέπει να προβλεφθούν οργανικές θέσεις για την ειδικότητα ΠΕ31 Κινητικότητας, Προσανατολισμού και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης. Άρθρο 123 Οργανικές θέσεις κλάδων προσωπικού για τη στελέχωση των Επιτροπών Διεπιστημονικής Υποστήριξης των σχολικών μονάδων της γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης – Προσθήκη άρθρου 17Α στον ν. 4823/2021 Στον ν. 4823/2021 (Α΄136) μετά το άρθρο 17, προστίθεται άρθρο 17A ως εξής: Οι προειρηθείσες οργανικές θέσεις κλάδων προσωπικού για τη στελέχωση των Επιτροπών Διεπιστημονικής Υποστήριξης των σχολικών μονάδων της γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης οι οποίες θα κατανεμηθούν στα Κ.Ε.Δ.Α.Σ.Υ. προέρχονται από νέες προσλήψεις και σε καμία περίπτωση από κατάργηση υφιστάμενων οργανικών θέσεων από κλάδους της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Άρθρο 115 Βιβλία μαθητή για τη διδασκαλία μαθημάτων ξένων γλωσσών του δημοτικού σχολείου και του γυμνάσιου – Τροποποίηση παρ. 6 άρθρου 6 ν. 2817/2000 «Από το διδακτικό έτος 2024 – 2025, στις περιπτώσεις που οι σχολικές επιτροπές έχουν καταργηθεί σύμφωνα με το άρθρο 28 του ν. 5056/2023 (Α` 163), οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης επιχορηγούν τους κατά περίπτωση αρμόδιους δήμους κατόπιν αιτήματός τους, ώστε να καλυφθεί η δαπάνη για την προμήθεια από το ελεύθερο εμπόριο του βιβλίου μαθητή για τη διδασκαλία μαθημάτων ξένων γλωσσών του δημοτικού σχολείου και του γυμνάσιου, η οποία πραγματοποιούνταν από τις σχολικές επιτροπές οι οποίες καταργήθηκαν.» Να προστεθεί παράγραφος: «…καθώς επίσης να φροντίζουν και για τη μεγαλογράμματη εκτύπωση των ίδιων βιβλίων όταν στο σχολείο υπάρχει μαθητής με μειωμένη όραση». Άρθρο 130 Έκδοση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας των παραρτημάτων – Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης – Προσθήκη περ. θ) και ι) στο άρθρο 132 και περ. στ) στο άρθρο 137, τροποποίηση περ. στ) παρ. 2 άρθρου 138 και παρ. 3 άρθρου 139 ν. 5094/2024 Προκειμένου να εκδοθεί άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας των παραρτημάτων – Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα μία εκ των προϋποθέσεων να είναι η δημιουργία μονάδων προσβασιμότητας φοιτητών με αναπηρία, τα οποία θα αναλαμβάνουν τη στήριξη του φοιτητή από την εγγραφή μέχρι την αποφοίτησή του σε όλους τους τομείς, φυσική και ηλεκτρονική προσβασιμότητα, παροχή συγγραμμάτων, επικοινωνία με τους καθηγητές, εφοδιασμό των διανεμόμενων σημειώσεων σε προσβάσιμη μορφή κ.λπ. Επίσης, προϋπόθεση για την αδειοδότηση να είναι η φυσική και ψηφιακή προσβασιμότητα των τυφλών και με χαμηλή όραση φοιτητών και σπουδαστών στους χώρους διδασκαλίας, στις βιβλιοθήκες και στις ιστοσελίδες των Α.Ε.Ι. Άρθρο 137 Ρυθμίσεις για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών και μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.) – Προσθήκη παρ. 9 και 10 στο άρθρο 66 του ν. 4823/2021 Για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών και μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.), για τους κλάδους των οποίων δεν έχει συσταθεί, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 10, θέση Συμβούλου Εκπαίδευσης, ορίζεται ανά Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης με απόφαση του οικείου Περιφερειακού Επόπτη Ποιότητας της Εκπαίδευσης, Σύμβουλος Εκπαίδευσης άλλου κλάδου/ειδικότητας, ως ακολούθως: Ειδικά για συμβούλους ΠΕ31 Εξειδικευμένων στον επαγγελματικό προσανατολισμό των τυφλών, στην κινητικότητα, τον προσανατολισμό και τις δεξιότητες καθημερινής διαβίωσης των τυφλών προβλέπεται η σύσταση ανά Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης δύο (2) τουλάχιστον θέσεων, διότι η ειδικότητα αυτή δεν μπορεί να υποκατασταθεί από άλλη σχετική όπως ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών κ.λπ. λόγω έλλειψης συνάφειας του αντικειμένου. Ουσιαστική πρόβλεψη με τη δημιουργία μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών για την εξειδίκευση πτυχιούχων στην ειδικότητα ΠΕ 31 Κινητικότητας, Προσανατολισμού και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης και πρόβλεψη πρόσληψης εκπαιδευτικών της κατηγορίας αυτής από το Υπουργείο Παιδείας για τη στήριξη των τυφλών μαθητών και φοιτητών, από την πρώιμη παρέμβαση μέχρι την τριτοβάθμια εκπαίδευση.