• Σχόλιο του χρήστη 'Ευστάθιος Ζωγόπουλος, Σύμβουλος Εκπαίδευσης Μηχανολόγων ΠΕ82' | 15 Ιουλίου 2025, 10:25

    ΑΝΑΛΥΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ: Άρθρο 140 Προϋποθέσεις ίδρυσης των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης – Τροποποίηση άρθρου 40Β ν. 4763/2020 Άρθρο 40Β Επισημάνσεις: Προτείνεται να αφαιρεθεί οπωσδήποτε το β, δηλαδή το: ή τουλάχιστον δύο (2) δομές επαγγελματικής κατάρτισης [Επαγγελματική Σχολή Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) ή Σχολή Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.)] για τους εξής λόγους: Αυτή τη στιγμή οι ΕΣΚ που λειτουργούν μετριούνται στα δάκτυλα του ενός χεριού. Ακόμα και εάν ιδρυθούν μαζικά, είναι ενάντια στη φιλοσοφία της ίδρυσης των ΚΕΕΚ να λειτουργεί ένα ΚΕΕΚ μόνο με δύο δομές ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ, να μην υφίσταται δηλαδή δομή επαγγελματικής ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ. Η δομή – υπηρεσία αντιμετωπίζεται ως ενιαία και απαιτεί να συνυπάρχει η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Άλλωστε στο Άρθρο 39 σαφώς αναφέρεται πως Τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.) έχουν ως αποστολή β) την ολιστική αντιμετώπιση της μάθησης διαμέσου συνεργειών και συνεργασιών μεταξύ των Επιπέδων τρία (3), τέσσερα (4) και πέντε (5) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (Ε.Π.Π.), στα οποία αναπτύσσεται το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Σ.Ε.Ε.Κ.) του άρθρου 1, καθώς και γ) την προώθηση της καινοτομίας και της διάχυσης καλών πρακτικών. Επίπεδο 4 παρέχεται ως γνωστόν ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΑ ΕΠΑΛ. Επίσης, σε ότι αφορά στο μέρος α: Για την ίδρυση Κ.Ε.Ε.Κ. απαιτούνται: α) μία (1) δομή επαγγελματικής εκπαίδευσης (Πρότυπο Επαγγελματικό Λύκειο – Π.ΕΠΑ.Λ. ή Επαγγελματικό Λύκειο – ΕΠΑ.Λ.) και τουλάχιστον μία (1) δομή επαγγελματικής κατάρτισης [Επαγγελματική Σχολή Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) ή Σχολή Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.), θα πρέπει οπωσδήποτε να προστεθεί η ύπαρξη του Εργαστηριακού Κέντρου (Ε.Κ.) – προσοχή, όχι Σχολικό Εργαστήριο, το οποίο ως υποστηρικτική δομή θα μπορεί να εξυπηρετήσει εκτός από τους Τομείς και τις ειδικότητες του ΕΠΑ.Λ. ή ΠΕΠΑΛ και τις ειδικότητες που θα λειτουργούν στη συγκεκριμένη ΣΑΕΚ. Άλλωστε παρακάτω αναφέρεται πως επιπλέον, στα Κ.Ε.Ε.Κ. δύναται να παρέχεται το Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας των άρθρων 35 έως 41, το οποίο εντάσσεται στο επίπεδο πέντε (5) του ΕΠΠ. Η μαθητεία όμως, παρότι υποστηρίζεται από το ΕΠΑΛ-ΠΕΠΑΛ, υλοποιείται στους χώρους του Ε.Κ. Άρα, εφόσον δύναται να παρέχεται, θα πρέπει υποχρεωτικά να υφίσταται δομή Ε.Κ. στο οποίο θα υλοποιείται το πρακτικό μέρος των μικτών και των εργαστηριακών μαθημάτων του ΕΠΑΛ-ΠΕΠΑΛ, καθώς και η πρακτική άσκηση και κατάρτιση των ΣΑΕΚ – ΕΣΚ. Άρθρο 143 Εκτιμούμε πως χρήζει επαναδιατύπωσης, καθώς πρόκειται να ενταχθεί στον Ν. 4763/20. Πιο συγκεκριμένα: Οργανωτικός Συντονιστής – Αντικατάσταση άρθρου 40Η ν. 4763/2020. Το άρθρο 40Η είναι στον Ν. 5082/2024 (ΦΕΚ A 9 – 19.01.2024) Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και άλλες επείγουσες διατάξεις και ενσωματώθηκε ως προσθήκη στον Ν. 4763/2020. Πιο συγκεκριμένα, στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΚΕΝΤΡΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΣΤ1 ΣΤΟΝ Ν. 4763/2020 Άρθρο 13 Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης – Προσθήκη Κεφαλαίου ΣΤ1 και άρθρων 40Α έως 40ΙΑ στον ν. 4763/2020 Μετά από το άρθρο 40 του ν. 4763/2020 (Α’ 254), προστίθεται Κεφαλαίο ΣΤ1 με τίτλο «ΚΕΝΤΡΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ», στο οποίο εντάσσονται άρθρα 40Α έως 40ΙΑ ως εξής: «ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ1 ΚΕΝΤΡΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΚΕΝΤΡΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΣΤ1 ΣΤΟΝ Ν. 4763/2020. Πρώτα το προσθέτεις ή το αλλάζεις εκεί που υφίσταται και μετά εκεί που θες να κάνεις την τελική σου προσθήκη. Άρθρο 152 Έναρξη ισχύος Κεφαλαίων Δ΄ και Ε΄ ν. 5082/2024 – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 49 ν. 5082/2024 Στην παρ. 3 του άρθρου 49 του ν. 5082/2024 (Α΄ 9), περί ενάρξεως ισχύος των Κεφαλαίων Δ’ και Ε’, οι λέξεις «σχολικού έτους 2025-2026» αντικαθίστανται από τις λέξεις «σχολικού έτους 2026 – 2027», και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής: «3. Η ισχύς των Κεφαλαίων Δ’ και Ε’, περί μεταφοράς καινοτομιών των Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων (Π.ΕΠΑ.Λ.) στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) και ρυθμίσεων για τα Εργαστηριακά Κέντρα (Ε.Κ.), αρχίζει από την έναρξη του σχολικού έτους 2026-2027.». Έως τότε όμως θα πρέπει να εκδοθούν σχετικές εφαρμοστικές διατάξεις και σχετικές εγκύκλιοι, καθώς όπως αναφέρεται, στα Π.ΕΠΑ.Λ. καθιερώνεται πρακτική άσκηση κατά τη διάρκεια της φοίτησης στη Γ’ τάξη, είκοσι δύο (22) ημέρες συνεχόμενα ή τμηματικά, η οποία εντάσσεται στο πρόγραμμα σπουδών των εργαστηριακών μαθημάτων, σε φορείς του δημόσιου, του ευρύτερου δημόσιου τομέα ή επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα της περιοχής. Αν δεν εξασφαλίζονται θέσεις πρακτικής άσκησης, εφαρμόζεται το συμβατικό πρόγραμμα σπουδών. Οι μαθητές των Π.ΕΠΑ.Λ. δύναται να πραγματοποιήσουν μέρος ή το σύνολο της πρακτικής άσκησης σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε.. Επίσης από το σχολικό έτος 2026-2027, καταργούνται οι Υπεύθυνοι Τομέων Ε.Κ. και ο Σύλλογος Διδασκόντων των Εργαστηριακών Κέντρων (Ε.Κ.). Αυτή η μεταβολή ενδέχεται να δημιουργήσει δομικά ζητήματα λειτουργίας, εάν δεν προβλεφθεί σαφώς η μεταφορά αρμοδιοτήτων των καταργούμενων οργάνων έτσι ώστε να διασφαλιστεί η γνωστική και παιδαγωγική λειτουργία. Ακόμα, Θα πρέπει να υλοποιηθεί η ίδρυση των ΓΕΑΣ, κ.ά. Πιο συγκεκριμένα ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΣΤΟΝ Ν.5082/2024: Ας δούμε τι προβλέπονταν στα κεφάλαια Δ΄ και Ε΄. -Από το ερχόμενο έτος 2025-26 θα πρέπει να υφίστανται Τομεάρχες στα ΠΕΠΑΛ (….2. Στην παρ. 17 του άρθρου 17Β του ν. 4763/2020 αντικαθίσταται το τελευταίο εδάφιο και η παρ. 17 διαμορφώνεται ως εξής: «17. Σε κάθε Π.ΕΠΑ.Λ. ορίζονται, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περ. ζ) της παρ. 2 του άρθρου 17Α, εκπαιδευτικοί του Π.ΕΠΑ.Λ. ως Τομεάρχες Π.ΕΠΑΛ., αντίστοιχοι σε αριθμό και ειδικότητα με τους τομείς που λειτουργούν στο Π.ΕΠΑ.Λ., καθώς και ένας Τομεάρχης Π.ΕΠΑ.Λ. Γενικών Μαθημάτων…). Επίσης, …Άρθρο 22 Τομεάρχες Επαγγελματικών Λυκείων - Προσθήκη άρθρου 6Δ στον ν. 4186/2013 Στον ν. 4186/2013 (Α’ 193), μετά το άρθρο 6Γ, προστίθεται άρθρο 6Δ ως εξής: «Άρθρο 6Δ Τομεάρχες Επαγγελματικών Λυκείων 1. Σε κάθε Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑ.Λ.) ορίζονται εκπαιδευτικοί του ΕΠΑ.Λ. ως Τομεάρχες ΕΠΑ.Λ., αντίστοιχοι σε αριθμό και ειδικότητα με τους τομείς που λειτουργούν στο ΕΠΑ.Λ., καθώς και ένας (1) Τομεάρχης ΕΠΑ.Λ. Γενικών Μαθημάτων. ΑΡΑ, Απαιτείται έγκαιρη έκδοση εφαρμοστικών διατάξεων. -Επίσης, θα πρέπει να λειτουργήσει η πρακτική άσκηση (…Άρθρο 15 Πρακτική άσκηση μαθητών Προτύπων Επαγγελματικών Λυκείων - Εβδομάδα Προσανατολισμού - Τροποποίηση άρθρου 18 ν. 4763/2020…Στα Π.ΕΠΑ.Λ. καθιερώνεται πρακτική άσκηση κατά τη διάρκεια της φοίτησης στη Γ’ τάξη, είκοσι δύο (22) ημέρες συνεχόμενα ή τμηματικά, η οποία εντάσσεται στο πρόγραμμα σπουδών των εργαστηριακών μαθημάτων, σε φορείς του δημόσιου, του ευρύτερου δημόσιου τομέα ή επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα της περιοχής…). Άρα, απαιτείται εφαρμοστική εγκύκλιος για την πρακτική άσκηση των μαθητών των Π.ΕΠΑ.Λ. (Άρθρο 18, παρ.4, Ν.4763, όπως τροποποιήθηκε στο άρθρο 15 του Ν. 5082 - ΦΕΚ 9/τ. Α΄/19.01.2024). Θα πρέπει να εκδοθεί έγκαιρα. Θα είναι όπως το θεσμικό πλαίσιο της μαθητείας ή σε άλλο πλαίσιο; -Επίσης, : Ν5082/2024 Άρθρο 19 Οργάνωση και λειτουργία των Επαγγελματικών Λυκείων - Προσθήκη άρθρου 6Α στον ν. 4186/2013…αναφέρει γ) Για τα συστεγαζόμενα ΕΠΑ.Λ., επιτρέπεται να λειτουργεί ένα (1) μόνο ΕΠΑ.Λ. στον ίδιο κύκλο λειτουργίας. Αν λειτουργούν ταυτόχρονα περισσότερα ΕΠΑ.Λ. σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο, αυτά συγχωνεύονται, εκτός εξαιρετικών περιπτώσεων, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 3475/2006 (Α’ 146). Για την εύρυθμη λειτουργία του ΕΠΑ.Λ. που έχει προκύψει από τη συγχώνευση, λειτουργεί Γραμματεία, η οποία στελεχώνεται με εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι αποσπώνται, ύστερα από αίτησή τους, για την άσκηση διοικητικού έργου στο ΕΠΑ.Λ.. -Ακόμη, στο ίδιο Άρθρο αναγράφεται …4. Στο σύνολο των ΕΠΑ.Λ. εφαρμόζονται τα προγράμματα σπουδών, το εκπαιδευτικό υλικό, οι διδακτικές πρακτικές, τα προγράμματα αξιολόγησης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου και της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολικών μονάδων, τα πρότυπα διοίκησης και λειτουργίας του σχολείου, οι πρακτικές μέθοδοι διδασκαλίας και πρακτικής άσκησης, η εισαγωγή νέων επαγγελματικών τομέων και ειδικοτήτων, σύμφωνα με τις ανάγκες της τοπικής οικονομίας και η εναρμόνιση των επαγγελματικών τομέων και ειδικοτήτων με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας με σκοπό την πρακτική άσκηση και την επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων… -Επιπλέον, Άρθρο 20 Όργανα διοίκησης των Επαγγελματικών Λυκείων - Προσθήκη άρθρου 6Β στον ν. 4186/2013 Στον ν. 4186/2013 (Α’ 193), μετά από το άρθρο 6Α, προστίθεται άρθρο 6Β ως εξής: «Άρθρο 6Β Όργανα διοίκησης των Επαγγελματικών Λυκείων 1. Τα όργανα διοίκησης των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.), που έχουν την ευθύνη της καθημερινής λειτουργίας τους, είναι: α) ο Διευθυντής, β) ο Υποδιευθυντής ή οι Υποδιευθυντές, γ) η Επιτροπή Συντονισμού του Επαγγελματικού Λυκείου (Ε.Σ.ΕΠΑ.Λ.) και δ) ο Σύλλογος Διδασκόντων. ΚΑΙ «Άρθρο 6Γ Επιτροπή Συντονισμού του Επαγγελματικού Λυκείου …Σε ότι αφορά στις επιτροπές συντονισμού ΕΠΑΛ και ΠΕΠΑΛ. Η Επιτροπή Συντονισμού του ΕΠΑΛ αναφέρεται στον Νόμο 5082 του 2024, άρθρο 21 παρ2. «2.Στην Ε.Σ.ΕΠΑ.Λ. μετέχουν ως μέλη με θητεία τεσσάρων (4) ετών: α) ο Διευθυντής του ΕΠΑ.Λ. ως πρόεδρος, β) ο/οι Υποδιευθυντής/ντές του ΕΠΑ.Λ., γ) ο Διευθυντής και οι Υποδιευθυντές του Εργαστηριακού Κέντρου (Ε.Κ.), όπου υπάρχει E.K. και δ) οι Τομεάρχες του ΕΠΑ.Λ.». Η επιτροπή συντονισμού Π.ΕΠΑ.Λ. αναφέρεται στον Νόμο 4957 του 22 άρθρο 395 παρ.4. 4. Σε κάθε Π.ΕΠΑ.Λ. συνιστάται Επιτροπή Συντονισμού του Πρότυπου Επαγγελματικού Λυκείου (Ε.Σ.Π.ΕΠΑ.Λ.), η οποία συγκροτείται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά Βίου Μάθησης και Νεολαίας, η οποία αναρτάται στο διαδίκτυο σύμφωνα με τα άρθρα 76 και 77 του ν. 4727/2020 (Α’ 184) και στην οποία μετέχουν ως μέλη με τετραετή θητεία: α) ο Διευθυντής του Π.ΕΠΑ.Λ. ως πρόεδρος, β) ο/οι Υποδιευθυντής/ντές του Π.ΕΠΑ.Λ., γ) ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης, ο οποίος έχει την παιδαγωγική ευθύνη του Π.ΕΠΑ.Λ., δ) ο Διευθυντής του Εργαστηριακού Κέντρου, όπου υπάρχει και ε) οι Τομεάρχες του Π.ΕΠΑ.Λ., εφόσον έχουν επιλεγεί. Θα πρέπει να γίνει ομογενοποίηση των επιτροπών συντονισμού και να έχουν την ίδια σύσταση τόσο για τα ΕΠΑΛ όσο και για τα ΠΕΠΑΛ. -‘Όλα τα προαναφερόμενα δεν είναι δυνατό να εφαρμοστούν επίσης καθώς τα υπάρχοντα Προγράμματα Σπουδών των ΕΠΑ.Λ. και Π.ΕΠΑ.Λ. δεν δύνανται να καλύψουν τις σύγχρονες απαιτήσεις και φυσικά να υποστηρίξουν τα ανωτέρω. Αποτελεί άμεση ανάγκη η συγγραφή νέων ΠΣ με σύγχρονες προδιαγραφές που να ικανοποιούν πλήρως το υπάρχων θεσμικό πλαίσιο. Επίσης πρέπει να επισημάνουμε την διαφοροποίηση που υφίσταται το ΕΠΑ.Λ. σε σύγκριση με το Π.ΕΠΑ.Λ ως προς τον εργαστηριακό εξοπλισμό που αποστέλλεται από το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. στα αντίστοιχα Εργαστηριακά Κέντρα. «….Άρθρο 26 Πρόγραμμα σπουδών Επαγγελματικού Λυκείου - Τροποποίηση άρθρου 9 ν. 4186/2013 Στο άρθρο 9 του ν. 4186/2013 (Α’ 193), περί προγραμμάτων σπουδών ημερήσιου επαγγελματικού λυκείου, αντικαθίστανται ο τίτλος και η παρ. 1 και το άρθρο 9 διαμορφώνεται ως εξής: «Άρθρο 9 Πρόγραμμα σπουδών Επαγγελματικού Λυκείου…». Χρήζει ανάλυσης πολλών σελίδων. Βλ. επιγραμματικά παρακάτω. -Επίσης, απαιτείται νέα νομοθεσία που θα αφορά στα Ε.Κ. (Εργαστηριακά Κέντρα), νέοι κωδικοί εργαστηρίων, κ.λπ. ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΘΗΤΕΙΑ Οι διαδικασίες για την δημιουργία και ένταξη νέων ειδικοτήτων στο Μεταλυκειακού έτος – Τάξη Μαθητείας περιγράφονται στην υπ’ αριθμ.: Φ1/72784/Κ3/18-06-2021 (Ανακοινοποίηση στο ορθό 28-06-2021) εγκύκλιο του Γενικού Γραμματέα Ε.Ε.Κ. & Δ.Β.Μ. Σύμφωνα με το άρθρο 41 του ν. 4763/2020 (Α’ 254) «1. ..........στο Μεταλυκειακό έτος Τάξη Μαθητείας [....], οι ειδικότητες επαγγελματικής κατάρτισης παρέχονται σύμφωνα με τους οδηγούς κατάρτισης, το περιεχόμενο των οποίων προβλέπεται στην περ. γ' του άρθρου 2. Οι οδηγοί κατάρτισης εκπονούνται και συντάσσονται σύμφωνα με τον Πρότυπο Οδηγό Κατάρτισης, ο οποίος εκδίδεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν., ύστερα από γνώμη του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.» Προβλέπεται η υλοποίηση έργου για την εκπόνηση του Πρότυπου Οδηγού Κατάρτισης και των Οδηγών Κατάρτισης για το Μεταλυκειακό έτος – Τάξη Μαθητείας. Έως την ένταξη του έργου και την εκπόνηση του νέου Πρότυπου Οδηγού Κατάρτισης, δεν είναι εφικτό να ενταχθούν νέες ειδικότητες στο Μεταλυκειακό έτος – Τάξη Μαθητείας. Άρα, η προσθήκη πιθανών νέων ειδικοτήτων όπως ενδεικτικά, Τεχνικός Θερμοϋδραυλικών εγκαταστάσεων, Τεχνικών αλουμινοσιδηροκατασκευών, Τεχνικός Εφαρμοστής, Τεχνικός ΑΠΕ – Πράσινης Ενέργειας περιβάλλοντος, καθώς και άλλων, αυτή τη στιγμή είναι ανέφικτη. ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΣΚ Οι ΕΣΚ αυτή τη στιγμή λειτουργούν σε ναυπηγοεπισκευαστικές ζώνες (Πέραμα, με έδρα στο Πρότυπο ΕΠΑ.Λ. Περάματος και Σύρου με έδρα στο ναυπηγείο Νεώριο Σύρου). Οι Ε.Σ.Κ. Περάματος και Σύρου παρέχουν ειδικότητες με υψηλή ζήτηση στην αγορά εργασίας που σχετίζονται με τη Ναυπηγική Βιομηχανία, όπως Τεχνίτης Ελασματουργός – Ελασματουργός Ειδικών Κατασκευών, Τεχνίτης Εργαλειομηχανών, Τεχνίτης Συγκολλήσεων και Κοπής Μετάλλων, Τεχνίτης Σωληνουργός, Τεχνίτης Εφαρμοστής. Χρειάζεται ίδρυση και σε άλλα μέρη της χώρας μας και με άλλες ειδικότητες επιπέδου 3. Σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, οι προβλέψεις του CEDEFOP για το 2030 εκτιμούν ότι το μερίδιο στην αγορά εργασίας των επαγγελμάτων ανάλογα με το επίπεδο προσόντων θα προσεγγίσει το 14% για τα χαμηλών προσόντων επαγγέλματα, το 45% για τα μεσαίων προσόντων επαγγέλματα και το 41% για τα υψηλών προσόντων επαγγέλματα. Όλα τα ανωτέρω θα πρέπει να συνδεθούν με τη σύνταξη και συγγραφή νέων Προγραμμάτων Σπουδών για όλους τους Τομείς και τις ειδικότητες στα ΕΠΑΛ –ΠΕΠΑΛ. Αυτό είναι ένα πολυπαραγοντικό ζήτημα που χρήζει μέριμνας συγκεκριμένων κριτηρίων και προδιαγραφών τόσο στο σχεδιασμό όσο και στην υλοποίησή τους. Τα νέα Προγράμματα Σπουδών είναι επιτακτική ανάγκη να δομηθούν εξ αρχής σωστά, καθώς θα ακολουθήσει η συγγραφή διδακτικών εγχειριδίων στα οποία θα πρέπει να υφίστανται μεταξύ των άλλων Ψηφιακά Μαθησιακά Αντικείμενα (ΨΜΑ – OERs) και εργαστηριακές ασκήσεις με βάση τον νέο εργαστηριακό εξοπλισμό και να πλαισιώνονται με κατάλληλες διδακτικές προσεγγίσεις και στρατηγικές (επίλυση προβλήματος, διερευνητική μάθηση κ.ά.). Επόμενα βήματα ο επανακαθορισμός της διδακτέας ύλης για τα μαθήματα που εξετάζονται πανελλαδικά, η πλήρης αναδιάρθρωση της Τράπεζας θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας, καθώς και ο επανασχεδιασμός και υλοποίηση του έργου Sub. 8 Δράσεις Κατάρτισης (Επιμόρφωση) εκπαιδευτικών. Στις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο πλαίσιο της ισχυροποίησης του ρόλου της ΕΕΚ, προκειμένου αυτή να ανταποκριθεί στις παραπάνω απαιτήσεις, περιλαμβάνονται τα εξής: • Ενίσχυση της δυνατότητας προσαρμογής των εκπαιδευτικών δομών και των διδασκόντων στις ολοένα αυξανόμενες και ευμετάβλητες διδακτικές απαιτήσεις, καθώς και στις ψηφιακές δεξιότητες. • Περισσότερες ευκαιρίες μάθησης στον χώρο εργασίας, ιδιαίτερα μέσω του θεσμού της Μαθητείας Τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών της ΕΕΚ θα πρέπει να καλύπτουν τις ανάγκες της πράσινης ανάπτυξης και της ψηφιακής οικονομίας. Για την Ελλάδα σύμφωνα με το Στρατηγικό Σχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Δια Βίου Μάθηση 2025 – 2027, στο πλαίσιο του Στρατηγικού Στόχου 4 (ΣΣ4): «Προώθηση του ψηφιακού μετασχηματισμού και της πράσινης μετάβασης στην Ε.Ε.Κ. και στη Δ.Β.Μ. και αναβάθμιση του εργαστηριακού εξοπλισμού» προτείνονται, εκτός των άλλων: • Η επικαιροποίηση των Προγραμμάτων Σπουδών που αφορούν στην ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων. • Η αναμόρφωση προγραμμάτων σπουδών με ενσωμάτωση της κλιματικής εκπαίδευσης, της βιώσιμης ανάπτυξης στην Ε.Ε.Κ. καθώς και της πράσινης επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας.