Αρχική Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνορθόδοξη Ιερά Βασιλική Αυτόνομη Μονή του Αγίου και Θεοβάδιστου όρους Σινά στην Ελλάδα»ΜΕΡΟΣ Ε΄ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (άρθρα 114-152)Σχόλιο του χρήστη Σταυρούλα | 15 Ιουλίου 2025, 15:58
Αξιότιμοι κύριοι/κυρίες, Το νέο άρθρο 78Α παρ. 2β) το Ν. 4957/2022, ορίζεται ότι το ετήσιο ποσοστό των κατατάξεων σε Τμήματα ή Μονοτμηματικές Σχολές των Α.Ε.Ι. θα ανέρχεται σε 30% επί του αριθμού των εισακτέων αποκλειστικά στα Τμήματα και τις Μονοτμηματικές Σχολές που εδρεύουν εκτός της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης και τα τμήματα θεολογικών σχολών. Η εν λόγω διάταξη αντίκειται στην αρχή της ισότιμης μεταχείρισης των υποψηφίων και παραβιάζει την ισότητα στην πρόσβαση στην εκπαίδευση. Επιπλέον, η Ελλάδα, ως κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεσμεύεται από τον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε., ο οποίος κατοχυρώνει την αρχή της μη διάκρισης και της ίσης μεταχείρισης στην εκπαίδευση. Η ρύθμιση αυτή πλήττει δυσανάλογα υποψηφίους που, για οικονομικούς, επαγγελματικούς ή λόγους υγείας, αδυνατούν να φοιτήσουν σε ιδρύματα εκτός Αττικής, δημιουργώντας έτσι έμμεσες διακρίσεις σε βάρος τους. Άλλωστε, η αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 25 παρ. 1 Συντάγματος) επιβάλλει οι κάθε είδους περιορισμοί να είναι πρόσφοροι για την επίτευξη του επιδιωκόμενου σκοπού, αναγκαίοι, αλλά να μην προκαλούν δυσανάλογη βλάβη σε σχέση με τα οφέλη που επιδιώκουν να προσφέρουν. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, ο σκοπός της ενίσχυσης των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων που εδρεύουν εκτός Αθηνών και Θεσσαλονίκης, δεν δύναται να εξυπηρετηθεί αποτελεσματικά μέσω του εν λόγω περιορισμού στις κατατάξεις. Μόνη η αύξηση του αριθμού των εισακτέων σε περιφερειακά ιδρύματα, χωρίς παράλληλη επένδυση σε υποδομές, ενίσχυση του εκπαιδευτικού προσωπικού και λήψη συνολικών αναπτυξιακών μέτρων, όχι μόνο δεν συμβάλλει στην αναβάθμισή τους, αλλά ενδέχεται να οδηγήσει σε περαιτέρω υποβάθμιση της ποιότητας σπουδών και της λειτουργίας τους. Ως εκ τούτου, ζητούμε να επανεξεταστεί η ως άνω ρύθμιση και να επεκταθεί το ποσοστό του 30% και στα τμήματα Α.Ε.Ι. εντός της Περιφέρειας Αττικής και Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, ώστε να διασφαλιστεί η ίση μεταχείριση των υποψηφίων.