• Σχόλιο του χρήστη 'Συλλογος Γονέων και Κηδεμόνων Σχολείων Κωφών-Βαρηκόων Θεσσαλονίκης' | 16 Ιουλίου 2025, 14:11

    Ελλιπής ενημέρωση οικογενειών Κωφών/Βαρήκοων παιδιών από τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. για τα Σχολεία Κωφών – Βαρήκοων Στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης, θα θέλαμε να εκφράσουμε την ανησυχία μας σχετικά με την ενημέρωση που παρέχεται στις οικογένειες Κωφών και Βαρήκοων παιδιών από τα Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.). Παρατηρούμε ότι σε πολλές περιπτώσεις δεν γίνεται επαρκής, πλήρης και αντικειμενική αναφορά στα Σχολεία Κωφών – Βαρήκοων ως ισότιμη εκπαιδευτική επιλογή. Οι οικογένειες συχνά δεν ενημερώνονται για τη φιλοσοφία και τη σημασία της δίγλωσσης εκπαίδευσης (Ελληνική Νοηματική Γλώσσα και Ελληνική Γραπτή Γλώσσα), ούτε για τα παιδαγωγικά οφέλη της φοίτησης σε σχολείο σχεδιασμένο για τις επικοινωνιακές, κοινωνικές και πολιτισμικές ανάγκες των Κωφών μαθητών. Αντιθέτως, επικρατεί συχνά μια προκατειλημμένη ή ελλιπής εικόνα, με αποτέλεσμα οι γονείς να οδηγούνται σε αποφάσεις χωρίς τεκμηριωμένη και ισότιμη πληροφόρηση. Η ελεύθερη επιλογή εκπαιδευτικού πλαισίου αποτελεί δικαίωμα των οικογενειών. Προϋποθέτει, όμως, σαφή γνώση όλων των εναλλακτικών. Η ελλιπής ενημέρωση οδηγεί ουσιαστικά σε αποκλεισμό των Σχολείων Κωφών – Βαρήκοων, γεγονός που υπονομεύει την εκπαιδευτική ισότητα και τη γλωσσική και πολιτισμική ταυτότητα των παιδιών της Κοινότητας των Κωφών. Η απουσία πρόσβασης σε φυσική γλώσσα οδηγεί σε γλωσσική αποστέρηση, με σοβαρές και μη αναστρέψιμες συνέπειες στη γνωστική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Προτείνουμε τα εξής: 1. Έκδοση οδηγίας προς όλα τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ώστε να διασφαλιστεί ότι οι οικογένειες ενημερώνονται αναλυτικά και ισότιμα για όλες τις διαθέσιμες εκπαιδευτικές επιλογές, και ειδικότερα για τα Σχολεία Κωφών – Βαρήκοων. 2. Υποχρεωτική επιμόρφωση των στελεχών των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. σε ζητήματα δίγλωσσης εκπαίδευσης, γλωσσικής προσβασιμότητας, πολιτισμικής ταυτότητας των Κωφών και της σημασίας της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας ως πρώτης γλώσσας για τα Κωφά παιδιά. 3. Θεσμική αναγνώριση και προβολή των Σχολείων Κωφών – Βαρήκοων ως πρότυπων μονάδων δίγλωσσης και προσβάσιμης εκπαίδευσης, εντός του επίσημου εκπαιδευτικού συστήματος και σε κάθε δημόσια παρουσίαση των διαθέσιμων δομών. Επιπλέον, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι η ένταξη ενός μόνο Κωφού ή Βαρήκοου παιδιού σε γενικό σχολείο, με στήριξη (π.χ. παράλληλη στήριξη), δεν αποτελεί από μόνη της ουσιαστική συμπερίληψη. Η καθημερινή επικοινωνία είναι βασική προϋπόθεση για την εκπαιδευτική και κοινωνική ένταξη. Σε πολλά γενικά σχολεία, τα Κωφά και Βαρήκοα παιδιά παραμένουν απομονωμένα, αφού: Δεν υπάρχουν άλλοι μαθητές που να χρησιμοποιούν την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα, Δεν υπάρχουν εκπαιδευτικοί κατάλληλα επιμορφωμένοι στη δίγλωσση εκπαίδευση, Δεν ενσωματώνεται η Νοηματική στην καθημερινή ζωή του σχολείου. Αυτό μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και την ψυχική υγεία των παιδιών, καθώς στερούνται ουσιαστικής επικοινωνίας, αλληλεπίδρασης και αίσθησης του "ανήκειν". Σε ορισμένα σχολεία, η Ελληνική Νοηματική Γλώσσα χρησιμοποιείται μόνο σε περιστασιακές εκδηλώσεις ή σχολικές γιορτές, όπου οι ακούοντες μαθητές παρουσιάζουν λίγες φράσεις στη Νοηματική. Όμως, η πραγματική συμπερίληψη δεν είναι συμβολική. Δεν αρκεί μια παρουσίαση μία φορά τον χρόνο· απαιτεί συνεχή γλωσσική προσβασιμότητα, καθημερινή επικοινωνία και κοινότητα. Η ουσιαστική συμπερίληψη σημαίνει συνύπαρξη, αλληλεπίδραση και συνεργασία Κωφών και ακουόντων παιδιών σε ένα κοινό, δίγλωσσο και πολιτισμικά προσβάσιμο περιβάλλον. Οι μαθητές μπορούν να συμμετέχουν μαζί σε κοινές δράσεις, ομαδικά προγράμματα και εκπαιδευτικές εμπειρίες, όπου και οι δύο γλωσσικές κοινότητες εκπροσωπούνται ισότιμα. Αυτή είναι η βάση για αμοιβαίο σεβασμό, γλωσσική ποικιλία και αληθινή ένταξη.