• Σχόλιο του χρήστη 'Έκτορας' | 16 Ιουλίου 2025, 16:04

    Με αφορμή την τροποποίηση της παραγράφου 5 του άρθρου 34 του ν. 3699/2008, οφείλω να εκφράσω την έντονη διαφωνία μου με την κατεύθυνση της παρούσας ρύθμισης και να καταθέσω ορισμένες παρατηρήσεις που θεωρώ κρίσιμες για τον ρόλο του Σχολικού Νοσηλευτή στο σύγχρονο σχολείο. 1. Προσλήψεις κατόπιν αιτήματος – μια ατομική και όχι συστημική προσέγγιση Παρότι η διατύπωση δίνει την εντύπωση ότι ο Σχολικός Νοσηλευτής καλύπτει συνολικά τη σχολική κοινότητα, στην πράξη η πρόσληψή του γίνεται μόνο όταν γονέας καταθέσει αίτημα για υποστήριξη παιδιού με συγκεκριμένο χρόνιο νόσημα ή ιατρική ανάγκη (π.χ. ΣΔ τύπου 1, επιληψία, σοβαρές αλλεργίες). Αυτό σημαίνει ότι: • Το σχολείο “δικαιούται” νοσηλευτή μόνο αν υπάρξει πρόβλημα. • Δεν προβλέπεται καθολική προληπτική φροντίδα ή καθημερινή παρουσία επαγγελματία υγείας. • Η υγεία των υπόλοιπων παιδιών, του προσωπικού και η κάλυψη απρόβλεπτων συμβάντων (π.χ. λιποθυμίες, τραυματισμοί, κρίσεις πανικού, ανακοπές) μένουν ακάλυπτες. Η υγεία των μαθητών δεν μπορεί να λειτουργεί με βάση την “πρωτοβουλία” ενός γονέα. Ούτε να εξαρτάται από επιτροπές έγκρισης και γραφειοκρατία. Χρειάζεται συστημική πρόβλεψη και μόνιμη στελέχωση. 2. Συγκριτική αναφορά: ΗΠΑ και άλλες χώρες – αναλογία, πρόληψη και συνέχεια φροντίδας Στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο θεσμός του σχολικού νοσηλευτή είναι πλήρως ενσωματωμένος στη δημόσια εκπαίδευση εδώ και δεκαετίες. Η Εθνική Ένωση Σχολικών Νοσηλευτών (NASN) ορίζει ενδεικτικά: • 1 νοσηλευτής ανά 750 μαθητές σε γενικό πληθυσμό • 1:225 σε πληθυσμούς με σύνθετες ανάγκες • 1:1 για παιδιά με ανάγκες διαρκούς φροντίδας Σημαντικά σημεία: • Η παρουσία τους δεν εξαρτάται από ύπαρξη “διάγνωσης” ή αιτήματος. • Ο ρόλος τους περιλαμβάνει πρόληψη, διαχείριση επειγόντων, χορήγηση φαρμάκων, στήριξη της ψυχικής υγείας, υγειονομική εκπαίδευση. • Συνεργάζονται με την εκπαιδευτική ομάδα για τη γενική ευημερία όλων των μαθητών. 3. Η Ελλάδα έχει ανάγκη ΜΟΝΙΜΟ σχολικό νοσηλευτή σε ΚΑΘΕ σχολείο Δεν μπορούμε κάθε χρόνο να “μπαλώνουμε” τις ανάγκες με επικουρικούς που μετακινούνται από σχολείο σε σχολείο. Οι Σχολικοί Νοσηλευτές πρέπει: • να αποτελούν μόνιμο και οργανικό προσωπικό κάθε σχολικής μονάδας, • να καλύπτουν όλους τους μαθητές ανεξαρτήτως ύπαρξης διάγνωσης, • να έχουν σαφές πλαίσιο καθηκόντων και αναλογία μαθητών προς νοσηλευτή, • να συνεργάζονται με τη σχολική κοινότητα για πολιτικές πρόληψης και φροντίδας. Η ύπαρξη νοσηλευτή στο σχολείο δεν είναι πολυτέλεια ούτε εξαίρεση. Είναι θέμα ασφάλειας, πρόνοιας και ουσιαστικής ισότητας.