• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΝΩΣΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ.' | 20 Ιουλίου 2025, 13:32

    Τοποθέτηση της ΕΝΕ στη διαβούλευση για το άρθρο 146, «Εξειδίκευση των προϋποθέσεων παροχής σχολικού νοσηλευτή του Υπ. Παιδείας» Με αφορμή την θέση σε δημόσια διαβούλευση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο: «Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνορθόδοξη Ιερά Βασιλική Αυτόνομη Μονή του Αγίου και Θεοβάδιστου όρους Σινά στην Ελλάδα», ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων, ενίσχυση της ασφάλειας στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, διατάξεις για τον αθλητισμό και λοιπές ρυθμίσεις»,έχουμε να παρατηρήσουμε τα ακόλουθα. 1. Μεταξύ των ρυθμίσεων του ως άνω νομοσχεδίου συμπεριλαμβάνεται το άρθρο 146, που προβλέπει τα εξής : «O Σχολικός Νοσηλευτής υποστηρίζει μαθητές για τους οποίους έχει εκδοθεί απόφαση έγκρισης υποστήριξης από τη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κατόπιν σχετικής γνωμάτευσης δημοσίου νοσοκομείου. Σχολικός Νοσηλευτής που τοποθετείται σε σχολική μονάδα γενικής εκπαίδευσης υποστηρίζει το σύνολο των μαθητών για τους οποίους έχει εκδοθεί απόφαση έγκρισης υποστήριξης, καθώς και μαθητές με έγκριση υποστήριξης που φοιτούν σε συστεγαζόμενα σχολεία ή/και όμορα σχολεία τα οποία βρίσκονται εντός ακτίνας πεντακοσίων (500) μέτρων από τη σχολική μονάδα τοποθέτησης του σχολικού νοσηλευτή. Η απόφαση τοποθέτησης σε σχολική μονάδα εκδίδεται από τον οικείο διευθυντή εκπαίδευσης, λαμβάνοντας υπόψη τη βαρύτητα της πάθησης ύστερα από εισήγηση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης. Με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης ορίζονται τα συστεγαζόμενα ή όμορα σχολεία τα οποία υποστηρίζει ο Σχολικός Νοσηλευτής. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Υγείας, εξειδικεύονται οι προϋποθέσεις παροχής σχολικού νοσηλευτή, οι ωφελούμενοι μαθητές και καθορίζεται κάθε άλλο ειδικό, τεχνικό ή λεπτομερειακό θέμα που σχετίζεται με την εφαρμογή της παροχής». 2. Η ανωτέρω προτεινόμενη διάταξη είναι εξόχως προβληματική, ενώ δημιουργεί ερμηνευτικές ασάφειες ιδίως κατά το μέρος που ορίζει ότι «Σχολικός Νοσηλευτής που τοποθετείται σε σχολική μονάδα γενικής εκπαίδευσης υποστηρίζει το σύνολο των μαθητών για τους οποίους έχει εκδοθεί απόφαση έγκρισης υποστήριξης,καθώς και μαθητές με έγκριση υποστήριξης που φοιτούν σε συστεγαζόμενα σχολεία ή/και όμορα σχολεία τα οποία βρίσκονται εντός ακτίνας πεντακοσίων (500)μέτρων από τη σχολική μονάδα τοποθέτησης του σχολικού νοσηλευτή». Με τον τρόπο αυτό επιχειρείται να καθιερωθεί μια υπέρμετρη διεύρυνση της τοπικής αρμοδιότητας ενός σχολικού νοσηλευτή, που συνεπάγεται αυτόματα και την ανάλογη αύξηση του αριθμού των μαθητών που θα έχει υπό την εποπτεία του. Η κατά τα ανωτέρω εμφανής διεύρυνση δεν μπορεί παρά να έχει αρνητική επίδραση κυρίως στην αμεσότητα, αλλά και στην αποτελεσματικότητα των παρεχομένων νοσηλευτικών υπηρεσιών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την διασφάλιση της υγείας των μαθητών. Ειδικότερα προβάλλεται ότι ένας σχολικός νοσηλευτής είναι τουλάχιστον αδιανόητο να παρέχει ταυτόχρονα τις υπηρεσίες του σε διαφορετικές σχολικές μονάδες, που μπορεί να απέχουν μεταξύ τους μέχρι και 500 μέτρα, καλύπτοντας με αμεσότητα και αποτελεσματικότητα τόσο τα τακτικά, όσο και τα έκτακτα – επείγοντα περιστατικά. Συναφώς προβάλλεται ότι μαθητές με χρόνιες και σοβαρές παθήσεις θα στερούνται της αναγκαίας συνεχούς επίβλεψης με αποτέλεσμα να τίθεται σε προφανή διακινδύνευση η κατάσταση της υγείας τους. Επιπλέον, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη εν σχέσει με τον τρόπο μετακίνησης του σχολικού νοσηλευτή από μια σχολική μονάδα σε άλλη ή προσδιορισμός του χρόνου μετακίνησης, που μοιραία τελεί σε απόλυτη συνάφεια με τον τρόπο μετακίνησης. Για παράδειγμα, η απόσταση των 500 μέτρων καλύπτεται σε διαφορετικό χρόνο πεζή,με αυτοκίνητο, με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ή με δίκυκλο. Εξάλλου παραμένει εντελώς ασαφής και μη δυνάμενη να προσδιοριστεί η συχνότητα των μετακινήσεων εντός της ημέρας. Σε περίπτωση, δε, χρήσης ιδιωτικού μέσου τίθεται και το ζήτημα της κάλυψης του κόστους της μετακίνησης. 3. Συνεπεία των ανωτέρω καθίσταται αδύνατος ακόμη και ένας στοιχειώδης προγραμματισμός των παρεχομένων υπηρεσιών, δοθέντος ότι ανά πάσα ώρα και στιγμή δύναται να ανακύψει η ανάγκη μετακίνησης για την αντιμετώπιση ενός αιφνίδιου – επείγοντος περιστατικού σε άλλο σχολείο, με αδιευκρίνιστο και πάντως μη δυνάμενο να υπολογιστεί τον ελάχιστο αναγκαίο χρόνο αντιμετώπισης και νοσηλευτικής παρέμβασης εκάστου περιστατικού. 4. Προσεγγίζοντας το κρίσιμο κανονιστικό πλαίσιο παρατηρούμε τα ακόλουθα. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1 παρ. 1 του Νόμου 3699/2008 (Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ΦΕΚ Α΄ 199/2.10.2008), «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ) είναι το σύνολο των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών στους μαθητές με αναπηρία και διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η πολιτεία δεσμεύεται να κατοχυρώνει και να αναβαθμίζει διαρκώς τον υποχρεωτικό χαρακτήρα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης ως αναπόσπαστο μέρος της υποχρεωτικής και δωρεάν δημόσιας παιδείας και να μεριμνά για την παροχή δωρεάν δημόσιας ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης στους αναπήρους όλων των ηλικιών και για όλα τα στάδια και τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Δεσμεύεται επίσης να διασφαλίζει σε όλους τους πολίτες με αναπηρία και διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ίσες ευκαιρίες για πλήρη συμμετοχή και συνεισφορά στην κοινωνία, ανεξάρτητη διαβίωση, οικονομική αυτάρκεια και αυτονομία, με πλήρη κατοχύρωση των δικαιωμάτων τους στη μόρφωση και στην κοινωνική και επαγγελματική ένταξη. Η πολιτεία αλλά και όλες οι υπηρεσίες και οι λειτουργοί του Κράτους οφείλουν να αναγνωρίζουν την αναπηρία ως μέρος της ανθρώπινης ύπαρξης αλλά και ως ένα σύνθετο κοινωνικό και πολιτικό φαινόμενο και σε κάθε περίπτωση να αποτρέπουν τον υποβιβασμό των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία στη συμμετοχή ή στη συνεισφορά τους στην κοινωνική ζωή» Σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ. 1 του Νόμου 3699/2008, «Μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θεωρούνται όσοι για ολόκληρη ή ορισμένη περίοδο της σχολικής τους ζωής εμφανίζουν σημαντικές δυσκολίες μάθησης εξαιτίας αισθητηριακών, νοητικών, γνωστικών, αναπτυξιακών προβλημάτων, ψυχικών και νευροψυχικών διαταραχών οι οποίες, σύμφωνα με τη διεπιστημονική αξιολόγηση, επηρεάζουν τη διαδικασία της σχολικής προσαρμογής και μάθησης. Στους μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες συγκαταλέγονται ιδίως όσοι παρουσιάζουν νοητική αναπηρία, αισθητηριακές αναπηρίες όρασης (τυφλοί, αμβλύωπες με χαμηλή όραση), αισθητηριακές αναπηρίες ακοής (κωφοί, βαρήκοοι), κινητικές αναπηρίες, χρόνια μη ιάσιμα νοσήματα, διαταραχές ομιλίας-λόγου, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού), ψυχικές διαταραχές και πολλαπλές αναπηρίες. Στην κατηγορία μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν εμπίπτουν οι μαθητές με χαμηλή σχολική επίδοση που συνδέεται αιτιωδώς με εξωγενείς παράγοντες, όπως γλωσσικές ή πολιτισμικές ιδιαιτερότητες». Εξάλλου, σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 1 του Νόμου 3699/2008, «Οι αισθητηριακές διαταραχές της όρασης και της ακοής, τα κινητικά ή άλλα σωματικά προβλήματα,οι ψυχικές και νοητικές αναπηρίες, καθώς και τα σοβαρά ή χρόνια προβλήματα υγείας πιστοποιούνται με ιατρική γνωμάτευση από τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας(ΚΕ.Π.Α.) και τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας της παρ. 2 του άρθρου 17 του ν. 4058/2012 (Α’ 63), η οποία αναφέρει το ποσοστό, το είδος και τη βαρύτητα της αναπηρίας και τη χρονική διάρκεια ισχύος της γνωμάτευσης. Αν ο μαθητής δεν έχει πιστοποιηθεί από ΚΕ.Π.Α. ή Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας και μέχρις ότου πιστοποιηθεί, γίνονται δεκτές γνωματεύσεις από δημόσια νοσοκομεία». Σύμφωνα με το άρθρο 6 παρ. 2 του Νόμου 3699/2008, «Μαθητές που δεν αυτοεξυπηρετούνται φοιτούν ή σε αυτοτελείς ΣΜΕΑΕ ή σε σχολεία της γενικής εκπαίδευσης ή σε ΤΕ με την ανάλογη στήριξη και την παρουσία Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), ανάλογα με το είδος της αναπηρίας τους και τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που απορρέουν από αυτή. Η δυνατότητα στήριξης μαθητών του προηγούμενου εδαφίου μπορεί να αφορά και σε σχολικό νοσηλευτή κατόπιν γνωμάτευσης δημόσιου νοσοκομείου». Εκ των ανωτέρω έπεται ότι οι Σχολικοί Νοσηλευτές εντάσσονται και ανήκουν εννοιολογικά στο Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό. Ενόψει τούτου θα πρέπει να τονιστεί ότι σύμφωνα με την οικεία αιτιολογική έκθεση, «η πολιτική της Ελλάδας αναφορικά με την παιδεία για τα άτομα με αναπηρία τα τελευταία χρόνια είναι εστιασμένη στην ένταξη όλων σχεδόν των μαθητών με αναπηρία στο γενικό εκπαιδευτικό σύστημα βάσει των αρχών της Διακήρυξης της Salamanca και του Πλαισίου Δράσεων για την Ειδική Αγωγή της UNESCO 1994». Συναφώς προβάλλεται ότι με το Νόμο 4074/2012 (ΦΕΚ Α΄ 88/11.04.2012) η χώρα μας προχώρησε στην «Κύρωση της Σύμβασης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες και του Προαιρετικού Πρωτοκόλλου στη Σύμβαση για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες». Με το άρθρο 24 της ως άνω Σύμβασης εισάγεται ρητώς η έννοια της λήψεως δραστικών εξατομικευμένων μέτρων στήριξης σε περιβάλλοντα που μεγιστοποιούν την ακαδημαϊκή και κοινωνική ανάπτυξη, σε εναρμόνιση με τον σκοπό της πλήρους συμπερίληψης. Αυτομάτως γίνεται αντιληπτό ότι η ταυτόχρονη απασχόληση του ίδιου σχολικού νοσηλευτή σε περισσότερες σχολικές μονάδες αναιρεί εν τοις πράγμασι κάθε πιθανότητα και δυνατότητα λήψεως των εκάστοτε αναγκαίων εξατομικευμένων μέτρων, κατά παράβαση των σχετικών προβλέψεων των ανωτέρω διεθνών κειμένων, που τυγχάνουν απολύτως δεσμευτικά για την χώρα μας. 5. Εξάλλου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1 της υπ’αριθμ. 88348/Δ3/30-05-2018 Απόφασης του Υπουργού και Υφυπουργού Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων (Καθήκοντα και αρμοδιότητες των κλάδων ΠΕ25 Σχολικών Νοσηλευτών και του κλάδου ΔΕ01 Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης, ΦΕΚ Β’ 2038/05.06.2018). «Ο Σχολικός Νοσηλευτής υποστηρίζει μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που φοιτούν σε σχολεία γενικής εκπαίδευσης και για τους οποίους έχει εκδοθεί απόφαση έγκρισης υποστήριξης κατόπιν σχετικής γνωμάτευσης δημοσίου νοσοκομείου. Ο Σχολικός Νοσηλευτής τοποθετείται με απόφαση του Διευθυντή Εκπαίδευσης στη σχολική μονάδα και υποστηρίζει το σύνολο των μαθητών για τους οποίους έχει εκδοθεί η ως άνω απόφαση έγκρισης και φοιτούν σε αυτήν. Η άσκηση των καθηκόντων του δύναται να επεκτείνεται και σε μαθητές με έγκριση υποστήριξης συστεγαζόμενων σχολείων με απόφαση του Διευθυντή Εκπαίδευσης. Ειδικότερα ο Σχολικός Νοσηλευτής: 1. Υποστηρίζει τους μαθητές, για τους οποίους έχει εκδοθεί απόφαση έγκρισης υποστήριξης, καθ` όλη τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τόσο κατά τη διάρκεια των μαθημάτων όσο και κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων, καθώς επίσης και σε όλες τις δραστηριότητες της σχολικής ζωής, όπως περιπάτους διδακτικές επισκέψεις, εκδρομές και σε κάθε είδους εκδήλωση που οργανώνει το σχολείο. Σε καμία περίπτωση ο Σχολικός Νοσηλευτής δεν υποκαθιστά τον εκπαιδευτικό της τάξης, ο οποίος έχει την ευθύνη εκπαίδευσης του μαθητή. 2. Μετά την ανάληψη των καθηκόντων του συνεργάζεται με τους γονείς των υποστηριζόμενων μαθητών και τους θεράποντες ιατρούς προκειμένου να ενημερωθεί και να λάβει τις απαραίτητες πληροφορίες για να καταρτίσει το ιστορικό τους, να λάβει οδηγίες για τη φαρμακευτική αγωγή τους όπως και κάθε άλλη απαραίτητη πληροφορία που αφορά την υποστήριξή τους. 3. Χορηγεί την προτεινόμενη φαρμακευτική αγωγή μετά τις έγγραφες οδηγίες των θεραπόντων ιατρών και την έγγραφη συναίνεση των γονέων ή κηδεμόνων ή των εχόντων τη γονική μέριμνα των μαθητών. 4. Δεσμεύεται στην εκτέλεση καθηκόντων που ορίζονται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο της «Άδειας άσκησης επαγγέλματος» του κλάδου τους. 5. Ακολουθεί συγκεκριμένο πρόγραμμα, το οποίο καταρτίζει σε συνεργασία με το διευθυντή του σχολείου, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των μαθητών, τις οδηγίες των θεράποντων ιατρών και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα των μαθητών. 6. Διαμορφώνει σχέδιο επείγουσας παρέμβασης λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες ανάγκες των υποστηριζόμενων μαθητών. Σε συνεργασία με το διευθυντή του σχολείου ενημερώνει και δίνει κατάλληλες οδηγίες στο προσωπικό του σχολείου προκειμένου να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στη λήψη μέτρων πρώτων βοηθειών για την αντιμετώπιση έκτακτου περιστατικού, ακόμα και στην περίπτωση απουσίας του από τη σχολική μονάδα. 7. Προτείνει τη λήψη των απαραίτητων μέτρων σε σχέση με τη λειτουργία της σχολικής μονάδας ή απαραίτητων τεχνικών παρεμβάσεων ή επιβεβλημένων συνθηκών υγιεινής που αφορούν την προστασία των μαθητών. 8. Σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων και όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο, ενημερώνει τους μαθητές των τάξεων, με κατάλληλο τρόπο και εποπτικό υλικό ανάλογα με την ηλικία των μαθητών, προκειμένου να είναι προετοιμασμένοι για την αντιμετώπιση έκτακτου περιστατικού που πιθανόν να συμβεί εντός της αίθουσας ή του προαύλιου χώρου ή σε δραστηριότητα εκτός σχολικού χώρου, με στόχο την αποφυγή καταστάσεων πανικού, τη διατήρηση της ψυχραιμίας και την ενημέρωση των υπεύθυνων εκπαιδευτικών. 9. Καθ` όλη τη διάρκεια της εκτέλεσης των καθηκόντων του τηρεί απαρέγκλιτα το απόρρητο όπως ορίζεται από τις ισχύουσες διατάξεις. 10. Για κάθε υποστηριζόμενο μαθητή τηρείται ατομικός φάκελος και φροντίζει για την ενημέρωση αυτού με το ιατρικό ιστορικό του μαθητή, τις έγγραφες ενημερώσεις ή οδηγίες που έχει λάβει από τους γονείς ή κηδεμόνες και τους θεράποντες ιατρούς, το υποστηρικτικό πρόγραμμα του μαθητή, το σχέδιο επείγουσας παρέμβασης και αντιμετώπισης και καταχωρεί, παρατηρήσεις, καταγραφές συμβάντων, κ.α. Οι ατομικοί φάκελοι φυλάσσονται σε ασφαλές σημείο στο γραφείο του Διευθυντή ή του συλλόγου διδασκόντων του σχολείου. 11. Σε συνεργασία με το διευθυντή του σχολείου, ενημερώνει και συμβουλεύει τους γονείς ή κηδεμόνες των υποστηριζόμενων μαθητών για θέματα της αρμοδιότητάς του και εφόσον χρειάζεται συνεργάζεται με τον θεράποντα ιατρό για ζητήματα που προκύπτουν κατά τη διάρκεια της σχολικής ζωής και σχετίζονται με την υγεία του μαθητή. 12. Συνεργάζεται με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων και το Διευθυντή της σχολικής μονάδας για την καλύτερη ένταξη του μαθητή στο σχολικό περιβάλλον. 13. Σε περίπτωση που κριθεί αναγκαία η μεταφορά του μαθητή σε νοσηλευτικό ίδρυμα συνοδεύει το μαθητή και παραμένει σε αυτό μέχρι την άφιξη του γονέα ή του κηδεμόνα και μεριμνά για την πλήρη ενημέρωσή τους. 14. Συμμετέχει ισότιμα στο Σύλλογο Διδασκόντων της σχολικής μονάδας που υπηρετεί και λαμβάνει μέρος στις δραστηριότητές του, διατυπώνοντας απόψεις για θέματα που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του ή είναι γενικότερου ενδιαφέροντος και λαμβάνει μέρος στις αποφάσεις. 15. Αναλαμβάνει καθήκοντα που ανατίθενται, από τα όργανα διοίκησης του σχολείου, που σχετίζονται με τη λειτουργία της σχολικής μονάδας, όταν τα καθήκοντά του το επιτρέπουν, στο πλαίσιο της ισότιμης συμμετοχής του με τους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας. 16. Κατά την ώρα των διαλειμμάτων εποπτεύει τους υποστηριζόμενους μαθητές, ενώ συνεργάζεται με τους εφημερεύοντες για πιθανές προσαρμογές προς διευκόλυνση των μαθητών, όταν αυτές κρίνονται απαραίτητες. 17. Σε περίπτωση βραχυχρόνιας απουσίας των υποστηριζόμενων μαθητών από οποιαδήποτε δραστηριότητα του σχολικού προγράμματος, προσέρχεται κανονικά στη σχολική μονάδα και ασκεί καθήκοντα που προβλέπονται ή αναλαμβάνει εργασίες που τα όργανα διοίκησης του σχολείου δύνανται να αναθέσουν, είτε εντός του σχολικού χώρου είτε εκτός αυτού σε προγραμματισμένη δραστηριότητα του σχολείου. Σε περίπτωση μακροχρόνιας απουσίας των υποστηριζόμενων μαθητών με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης ύστερα από πρόταση Π.Υ.Σ.Ε.Ε.Π. τοποθετείται για την άσκηση των καθηκόντων σε άλλη σχολική μονάδα για την υποστήριξη μαθητή/ών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, για τον/τους οποίο/ους έχει εκδοθεί απόφαση έγκρισης υποστήριξης. 18. Επιπλέον των κύριων καθηκόντων του που σχετίζονται με την κάλυψη των αναγκών των υποστηριζόμενων μαθητών: «α) Υποστηρίζει όλους τους/τις μαθητές/τριες της σχολικής μονάδας τοποθέτησης του/της, όπως και της τυχόν συστεγαζόμενης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο εισηγητικό μέρος του παρόντος άρθρου,λαμβάνοντας υπόψη το περιεχόμενο του Ατομικού Δελτίου Υγείας Μαθητή (ΑΔΥΜ) σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπό στοιχεία Φ6/304/75662/Γ1/15-05-2014 κοινή υπουργική απόφαση (Β’ 296) και τηρώντας γι’ αυτούς/ες όλες τις περιγραφόμενες διαδικασίες του παρόντος άρθρου, ανεξαρτήτως υφιστάμενης ή μη εγκριτικής απόφασης υποστήριξης από σχολικό νοσηλευτή», β) φροντίζει για τη διαμόρφωση του φαρμακείου του σχολείου, γ) ενημερώνει και συμβουλεύει εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς για θέματα υγείας, για την προστασία του σχολείου από ιογενείς καταστάσεις, εποχιακές λοιμώξεις και επιδημίες όπως και για την αποφυγή μεταδιδόμενων νοσημάτων, δ) συνεργάζεται με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου για την οργάνωση και υλοποίηση προγραμμάτων αγωγής υγείας, ε) διοργανώνει σεμινάρια παροχής πρώτων βοηθειών στο προσωπικό του σχολείου, με πιστοποιημένους εκπαιδευτές, στο πλαίσιο της ενδοσχολικής επιμόρφωσης, στ) σε συνεννόηση με το διευθυντή του σχολείου αναλαμβάνει την επικοινωνία με τις υγειονομικές υπηρεσίες σε θέματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων του και ζ) συνεργάζεται με το διευθυντή του σχολείου για την παρακολούθηση και τον έλεγχο της υγιεινής του σχολικού περιβάλλοντος (αίθουσες,κοινόχρηστοι χώροι, κυλικείο, κ.α.), και συνιστά τη λήψη των απαραίτητων μέτρων για την προστασία των μαθητών. 19. Το εβδομαδιαίο υποχρεωτικό ωράριο του υποστηρικτικού έργου του σχολικού νοσηλευτή καθορίζεται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις για το ωράριο του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και σε καμία περίπτωση ο χρόνος παραμονής του στη σχολική μονάδα δεν μπορεί να είναι α) μικρότερος του διδακτικού ωραρίου των υποστηριζόμενων μαθητών και β) μεγαλύτερος του εργασιακού ωραρίου των τριάντα (30) ωρών την εβδομάδα». Όπως προκύπτει εκ των ανωτέρω, ο σχολικός νοσηλευτής υποστηρίζει αποκλειστικά τους μαθητές, για τους οποίους έχει εκδοθεί απόφαση έγκρισης υποστήριξης, σύμφωνα με τη σχετικώς προβλεπόμενη διαδικασία. Ωστόσο, σύμφωνα με την πλέον πρόσφατη υπ’αριθμ. 44841/Δ3/18-04-2022 Απόφαση της Υπουργού και της Υφυπουργού Παιδείας & Θρησκευμάτων (Τροποποίηση της υπό στοιχεία 88348/Δ3/30-05-2018 υπουργικής απόφασης «Καθήκοντα και αρμοδιότητες των κλάδων ΠΕ25 Σχολικών Νοσηλευτών και του κλάδου ΔΕ01 Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης» (Β’ 2038), ΦΕΚ Β 2055/26.04.2022), «Τροποποιούμε την περ. α της παρ. 18 του άρθρου 1 της υπό στοιχεία 88348/Δ3/30-05-2018 (Β’ 2038) κοινής υπουργικής απόφασης, όπως είχε τροποποιηθεί με την παρ. 2 της υπό στοιχεία 123276/Δ3/30-09-2021 (Β’ 4706) κοινής υπουργικής απόφασης, αντικαθιστώντας το περιεχόμενό της ως ακολούθως «α) Υποστηρίζει όλους τους/τις μαθητές/τριες της σχολικής μονάδας τοποθέτησης του/της, όπως και της τυχόν συστεγαζόμενης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο εισηγητικό μέρος του παρόντος άρθρου, λαμβάνοντας υπόψη το περιεχόμενο του Ατομικού Δελτίου Υγείας Μαθητή (ΑΔΥΜ) σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπό στοιχεία Φ6/304/75662/Γ1/15-05-2014 κοινή υπουργική απόφαση (Β’ 296) και τηρώντας γι’ αυτούς/ες όλες τις περιγραφόμενες διαδικασίες του παρόντος άρθρου, ανεξαρτήτως υφιστάμενης ή μη εγκριτικής απόφασης υποστήριξης από σχολικό νοσηλευτή». Κατά τα λοιπά ισχύει η υπό στοιχεία 88348/Δ3/30-05-2018 (Β’ 2038) κοινή υπουργική απόφαση». Από τον συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων προκύπτει ότι ο σχολικός νοσηλευτής καλείται αφενός να παρέχει εξατομικευμένη φροντίδα σε μαθητές με εγκριτική απόφαση, αλλά και νοσηλευτική φροντίδα σε όλους ανεξαιρέτως τους μαθητές. Υπ’αυτήν την έννοια είναι πρακτικώς ανέφικτο ένας σχολικός νοσηλευτής να καλύπτει ταυτόχρονα περισσότερες σχολικές μονάδες, απέχουσες έως και 500 μέτρα μεταξύ τους, χωρίς αυτό να υποβαθμίζει τις παρεχόμενες υπηρεσίες, τουλάχιστον εξαπόψεως αμεσότητας. 6. Σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 1 του Κώδικα Νοσηλευτικής Δεοντολογίας (Β 6002/2024), «Οι νοσηλευτές/τριες είναι οι πάροχοι νοσηλευτικών υπηρεσιών (…)προσφέρουν ολοκληρωμένες, ασφαλείς και ποιοτικές υπηρεσίες και συνεισφέρουν στην ευημερία του κοινωνικού συνόλου, προάγοντας το αγαθό της δημόσιαςυγείας». Σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ. 1 του Κώδικα, «Η Νοσηλευτική είναι λειτούργημα που αποσκοπεί στην προαγωγή, τη διατήρηση και την αποκατάσταση της σωματικής,ψυχικής, πνευματικής και κοινωνικής υγείας, με προτεραιότητα το σεβασμό και την προστασία της ανθρώπινης ζωής, προσδίδοντας ιδιαίτερη έμφαση στην αντιμετώπιση του κάθε ατόμου ως ξεχωριστής και ενιαίας βιοψυχοκοινωνικής οντότητας». Εκ των ανωτέρω έπεται ότι και ο Κώδικας Νοσηλευτικής Δεοντολογίας θέτει στο επίκεντρο την παροχή ασφαλών και εξατομικευμένων νοσηλευτικών υπηρεσιών,στόχος που αναιρείται πλήρως από το ενδεχόμενο εφαρμογής των προβλέψεων του άρθρου 146, λόγω των αδιευκρίνιστων τοπικώς και χρονικώς μετακινήσεων ενός σχολικού νοσηλευτή. Πέραν τούτου οι σχολιαζόμενες διατάξεις δημιουργούν έναν έντονο προβληματισμό και αβεβαιότητα εν σχέσει με την ευθύνη ενός σχολικού νοσηλευτή λόγω της μη έγκαιρης αντιμετώπισης ενός συμβάντος, οφειλόμενη στο γεγονός ότι ο νοσηλευτής ευρισκόταν σε άλλη σχολική μονάδα. Σε μια τέτοια περίπτωση είναι εξαιρετικά πιθανό ο σχολικός νοσηλευτής να βρεθεί υπόλογος, αλλά και πειθαρχικά και ποινικά διωκόμενος, ενώ δεν αποκλείεται και το ενδεχόμενο της αστικής ευθύνης. 7. Αναμφίβολα, δε, τίθεται και το ζήτημα της αξιολόγησης και προτεραιοποίησης των συμβάντων. Εν προκειμένω είναι σαφές ότι ο νοσηλευτής δεν μπορεί πάντοτε εξ αποστάσεως να αξιολογήσει την σοβαρότητα ενός περιστατικού και αναγκαστικώς στηρίζεται στις περιγραφές τρίτων – μη επαγγελματιών υγείας, οι οποίοι ενδέχεται να μην αξιολογήσουν ορθά ένα περιστατικό, είτε υποβαθμίζοντας, είτε αναβαθμίζοντας την σοβαρότητά του. Και στις δύο ως άνω περιπτώσεις ελλοχεύουν κίνδυνοι. Ειδικότερα, σε περίπτωση εσφαλμένης εκτίμησης και υποβάθμισης ενός περιστατικού, αυτό δεν θα προτεραιοποιηθεί με αποτέλεσμα να χαθεί πολύτιμος χρόνος, ενώ σε περίπτωση αχρείαστης αναβάθμισης ενός συμβάντος θα προτεραιοποιηθεί αυτό έναντι κάποιου άλλου μείζονος σοβαρότητας. Και οι δύο ως άνω περιγραφόμενες καταστάσεις είναι εξόχως προβληματικές και έχουν ως προφανή γενεσιουργό αιτία την ταυτόχρονη παροχή νοσηλευτικών υπηρεσιών σε μεγάλο όγκο μαθητών, που φοιτούν σε διαφορετικές σχολικές μονάδες με απόσταση έως και 500 μέτρων. 8. Περαιτέρω, σύμφωνα με την προτεινόμενη διάταξη, «Η απόφαση τοποθέτησης σε σχολική μονάδα εκδίδεται από τον οικείο διευθυντή εκπαίδευσης, λαμβάνοντας υπόψη τη βαρύτητα της πάθησης ύστερα από εισήγηση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης». Εν προκειμένω προβλέπεται η λήψη μιας απόφασης που σχετίζεται άμεσα με την υγεία των μαθητών, κατόπιν γνώμης – εισήγησης ενός οργάνου που κατά τεκμήριο δεν διαθέτει τις αναγκαίες επιστημονικές γνώσεις για να αξιολογήσει την βαρύτητα μιας πάθησης. Ευλόγως, δε, διερωτώμεθα πώς ένας Διευθυντής Εκπαίδευσης ή ένας Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης είναι σε θέση να αξιολογήσουν με ασφάλεια την βαρύτητα μιας πάθησης, ώστε να προβούν εν συνεχεία στην έκδοση απόφασης περί της τοποθέτησης σχολικού νοσηλευτή σε συγκεκριμένη σχολική μονάδα. 9. Εκ του συνόλου των ανωτέρω παρατηρήσεων καθίσταται εμφανές ότι η διάταξη του άρθρου 146 του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας ευρίσκεται εκτός πραγματικότητας και αδυνατεί να εξυπηρετήσει τον σκοπό της έγκαιρης και αποτελεσματικής παροχής νοσηλευτικής φροντίδας στους μαθητές που την έχουν συστηματικώς ανάγκη ή ενδέχεται περιστασιακά να την χρειαστούν. Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Ε.Ν.Ε Ο Πρόεδρος Δημήτριος Σκουτέλης Ο Γεν. Γραμματέας Τζαννής Πολυκανδριώτης