• ΘΕΜΑ: Έντονη διαμαρτυρία του ΠΑ.ΣΥ.Σ.ΝΟ για τη διάταξη του άρθρου 146 σχετικά με την κάλυψη όμορων σχολικών μονάδων από Σχολικό Νοσηλευτή. Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Σχολικών Νοσηλευτών με αίσθημα ευθύνης απέναντι στους μαθητές, τις οικογένειές τους και τους συναδέλφους μας Σχολικούς Νοσηλευτές, εκφράζει την κατηγορηματική του αντίθεση προς τη διάταξη του άρθρου 146 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, η οποία προβλέπει ότι Σχολικός Νοσηλευτής μπορεί να υποστηρίζει, πέραν της σχολικής του μονάδας, και μαθητές σε όμορα σχολεία εντός ακτίνας 500 μέτρων. Η συγκεκριμένη ρύθμιση αποτελεί μια σοβαρή υποβάθμιση του ρόλου του Σχολικού Νοσηλευτή και εισάγει πρακτικές που θέτουν σε κίνδυνο την υγεία και την ασφάλεια των μαθητών που έχουν εγκεκριμένη ανάγκη για συνεχή νοσηλευτική υποστήριξη εντός του σχολείου. Με αφορμή τη συγκεκριμένη πρόβλεψη, συνάδελφοι από διάφορες περιοχές της χώρας καταγγέλλουν ήδη περιπτώσεις τοποθέτησης του ίδιου Σχολικού Νοσηλευτή σε δύο ή περισσότερες σχολικές μονάδες, με εβδομαδιαία κατανομή παρουσίας. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι, τις ημέρες που ο νοσηλευτής απουσιάζει από κάποια σχολική μονάδα, οι μαθητές μένουν χωρίς καμία υποστήριξη, γεγονός που αναιρεί την υποχρέωση της Πολιτείας για αδιάλειπτη, εξατομικευμένη φροντίδα και εκθέτει σε σοβαρό κίνδυνο την υγεία και τη ζωή παιδιών με χρόνιες παθήσεις. Το άρθρο 146 δεν αποτελεί απλώς μια τεχνική διάταξη, νομιμοποιεί αυτές τις επισφαλείς πρακτικές, όπως η διαμοιρασμένη εβδομαδιαία παρουσία και η ταυτόχρονη κάλυψη πολλαπλών μονάδων. Στην ουσία, αναιρεί τη βασική αρχή της συνεχούς, επαγγελματικής και υπεύθυνης νοσηλευτικής υποστήριξης, η οποία αποτελεί θεμέλιο για τη συμπεριληπτική και ασφαλή εκπαίδευση. Η ρύθμιση αυτή εγείρει σοβαρά νομικά, ηθικά και λειτουργικά ζητήματα, τα οποία δεν μπορούν να αγνοηθούν και αναλύονται ακολούθως. : Παρουσιάζει αντίφαση με το θεσμικό πλαίσιο Αντίκειται τις διατάξεις του Ν. 3699/2008 που ορίζει ότι οι μαθητές με χρόνιες παθήσεις εμπίπτουν στις Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (ΕΕΑ) και απαιτούν εξατομικευμένη υποστήριξη καθώς και στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες (Ν. 4074/2012), την οποία η χώρα μας έχει κυρώσει και οφείλει να τηρεί ως δεσμευτικό νομικό πλαίσιο. Υποβαθμίζει την παρεχόμενη φροντίδα υγείας και την ασφάλεια των μαθητών Η απουσία σταθερής, αδιάλειπτης παρουσίας αποδυναμώνει τη σταθερή, εξατομικευμένη παρακολούθηση αλλά και την άμεση ανταπόκριση σε επείγοντα περιστατικά, σε βάρος της ασφάλειας και της ποιότητας φροντίδας που δικαιούνται οι μαθητές. Επιβαρύνει τον Σχολικό Νοσηλευτή με υπέρμετρο και επιστημονικά ατεκμηρίωτο αριθμό μαθητών υπό φροντίδα, υπονομεύοντας το θεσμικό του ρόλο. Ήδη σε πλήθος σχολικών μονάδων, οι Σχολικοί Νοσηλευτές καθώς δεν υπάρχει θεσμοθετημένη αναλογία, καλούνται να καλύψουν μεγάλο αριθμό μαθητών με εγκεκριμένες ανάγκες και πολλές φορές με διαφορετικές παθήσεις, απαιτήσεις και καθημερινά πρωτόκολλα. Επιπλέον σύμφωνα με την ΚΥΑ 88348/Δ3/30-05-2018, όπως ισχύει μετά την τροποποίηση της με το ΦΕΚ Β’ 2055/26.04.2022, ο σχολικός νοσηλευτής υποστηρίζει όλους τους μαθητές της σχολικής του μονάδας και τυχόν συστεγαζόμενης, ακόμη και χωρίς εγκριτική απόφαση, βάσει του Ατομικού Δελτίου Υγείας Μαθητή (ΑΔΥΜ). Η επιβάρυνση αυτή είναι ήδη υψηλή και η απουσία αναλογίας καθιστά το έργο του ανεφάρμοστο στην πράξη. Θέτει ζητήματα ευθύνης των Σχολικών Νοσηλευτών Η ευθύνη του σχολικού νοσηλευτή καθίσταται σοβαρή για συμβάντα που δεν αντιμετωπίστηκαν έγκαιρα, λόγω της παρουσίας του σε άλλη σχολική μονάδα. Ο σχολικός νοσηλευτής κινδυνεύει να βρεθεί πειθαρχικά, ποινικά και πιθανά αστικά υπόλογος. Παραβιάζει την ηθική και δεοντολογική ευθύνη του νοσηλευτή Ο Κώδικας Νοσηλευτικής Δεοντολογίας (ΦΕΚ Β' 6002/2024) ορίζει ρητά ότι οι νοσηλευτές είναι υποχρεωμένοι να παρέχουν ασφαλείς, ποιοτικές και εξατομικευμένες υπηρεσίες, θέτοντας στο επίκεντρο τον σεβασμό και την προστασία της ανθρώπινης ζωής και αντιμετωπίζοντας κάθε άτομο ως ξεχωριστή βιοψυχοκοινωνική οντότητα. Θέτει κρίσιμα λειτουργικά ζητήματα Δεν υπάρχει πρόβλεψη για τον αριθμό μετακινήσεων, τις ώρες παρουσίας, την κάλυψη δαπανών ή την ασφάλιση των μετακινήσεων. Αντιβαίνει στις διεθνείς αποδεκτές κατευθυντήριες γραμμές Τα διεθνή πρότυπα συστήνουν έναν νοσηλευτή ανά σχολείο όταν υπάρχει έστω και ένας μαθητής με υψηλό ιατρικό κίνδυνο με πλήρη ημερήσια παρουσία. Κανένας αναγνωρισμένος διεθνής φορέας υγείας δεν συνιστά την ταυτόχρονη κάλυψη πολλών σχολικών μονάδων καθώς εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών. Προβλέπει στελέχωση σχολικών μονάδων χωρίς επιστημονική βάση Δημιουργείται σοβαρό νομικό και ηθικό ζήτημα λόγω έλλειψης επιστημονικής αξιολόγησης, καθώς η απόφαση τοποθέτησης σε σχολική μονάδα λαμβάνεται από μη ειδικούς (Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης και Διευθυντής Εκπαίδευσης), που δεν διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις πάνω στις επιστημονικές ενδείξεις βαρύτητας των νοσημάτων, το οποίο εγκυμονεί κινδύνους λανθασμένων αποφάσεων και αδικαιολόγητης υποστελέχωσης κρίσιμων σχολικών μονάδων και είναι βέβαιο ότι θα εκθέσει τους μαθητές σε κινδύνους, αλλά και τους ίδιους τους σχολικούς νοσηλευτές σε ευθύνες. Για όλους τους παραπάνω λόγους, το άρθρο 146 δεν μπορεί και δεν πρέπει να αποτελέσει μέρος του τελικού νομοθετικού κειμένου. Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Σχολικών Νοσηλευτών ζητά άμεσα:  Την άμεση απόσυρση της πρόβλεψης περί κάλυψης όμορων σχολικών μονάδων από έναν Σχολικό Νοσηλευτή ώστε να διασφαλιστεί η αδιάλειπτη παρουσία του σε μία σχολική μονάδα, σε πλήρη συμφωνία με το προϋπάρχον θεσμικό αλλά και διεθνές πλαίσιο.  Τη διατήρηση της αποκλειστικής τοποθέτησης ενός σχολικού νοσηλευτή ανά σχολική μονάδα με εγκεκριμένη ανάγκη, με πλήρη καθημερινή, ημερήσια παρουσία χωρίς να μοιράζεται Οποιαδήποτε επέκταση του πεδίου εποπτείας του νοσηλευτή πέραν της φυσικής του παρουσίας καταργεί τη δυνατότητα άσκησης των καθηκόντων του.  Τα συστεγαζόμενα σχολεία τα οποία θα καλύπτουν συνάδελφοι να έχουν κοινό προαύλιο χώρο ώστε να μπορεί να εποπτεύουν τους υποστηριζόμενους μαθητές τους, όπως αυτό ορίζεται ρητά σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1 της υπ’αριθμ. 88348/Δ3/30-05-2018.  Θεσμοθέτηση μόνιμων, οργανικών θέσεων Σχολικών Νοσηλευτών στο πλαίσιο της Γενικής Εκπαίδευσης.  Θεσμοθέτηση δείκτη αναλογίας μαθητών ανά σχολικό νοσηλευτή βάσει κινδύνου διάγνωσης.  Αναλογική κατανομή τους βάσει υγειονομικών αναγκών και όχι χωρικής εγγύτητας των σχολείων.  Οι αποφάσεις τοποθέτησης να εκδίδονται από αρμόδιο φορέα ή επιτροπή και όχι αποκλειστικά από διοικητικά στελέχη της εκπαίδευσης.  Θεσμοθέτηση μηχανισμού διασύνδεσης όλων των σχολικών μονάδων με μονάδες υγείας του ΕΣΥ ως μέτρο ενίσχυσης της υγειονομικής ασφάλειας των σχολείων. Για το Διοικητικό Συμβούλιο του ΠΑ.ΣΥ.Σ.ΝΟ Η Πρόεδρος Πρωτόπαππα Αθηνά Ο Γενικός Γραμματέας Τσιμούρης Κωνσταντίνος