• Σχόλιο του χρήστη 'Διευθυντές/ντριες Εργαστηριακών Κέντρων' | 20 Ιουλίου 2025, 19:11

    Σχετικά με το άρθρο 152 "Έναρξη ισχύος Κεφαλαίων Δ΄ και Ε΄ ν. 5082/2024 – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 49 ν. 5082/2024" Οι αλλαγές στη διοικητική λειτουργία των Εργαστηριακών Κέντρων με τον ν. 5082/2024: Ευκαιρία ανασυγκρότησης ή θεσμικό κενό στη λειτουργία της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης; Με αίσθημα ευθύνης απέναντι στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) την οποία υπηρετούμε και με αφορμή τα προβλεπόμενα στο ν. 5082/2024, θεωρούμε χρέος μας να σας ενημερώσουμε για τις απόψεις μας σχετικά με τις επιπτώσεις της εφαρμογής των διατάξεων που αφορούν τα Εργαστηριακά Κέντρα (Ε.Κ.), τις οποίες θα παρακαλέσουμε να λάβετε υπόψη σας.  Εισαγωγή – Το νέο θεσμικό τοπίο Με την ψήφιση του ν. 5082/2024, επέρχονται σημαντικές αλλαγές στον τρόπο διοίκησης και λειτουργίας των Εργαστηριακών Κέντρων (Ε.Κ.). Από το σχολικό έτος 2025-2026, καταργούνται οι Υπεύθυνοι Τομέων Ε.Κ. και ο Σύλλογος Διδασκόντων των Ε.Κ.. Η κατάργηση του Συλλόγου Διδασκόντων Ε.Κ. και των Υπευθύνων Τομέων Ε.Κ., σε συνδυασμό με την πολυδομική εξυπηρέτηση πολλών σχολικών μονάδων από το κάθε Ε.Κ., δημιουργεί με βεβαιότητα και εμπειρία παρελθόντος πρακτικά, λειτουργικά και διοικητικά αδιέξοδα. Αυτή η μεταβολή δημιουργεί διοικητικό και παιδαγωγικό κενό, αφού δεν υπάρχει πρόβλεψη μεταφοράς αρμοδιοτήτων των καταργούμενων οργάνων σε συλλογικούς θεσμούς ή ρόλους που θα διασφαλίσουν την αναγκαία παιδαγωγική συμμετοχή, λειτουργία και συνεργασία. H αποτελεσματικότητα του νέου θεσμικού πλαισίου αμφισβητείται αφού θυμίζει μοντέλο διοίκησης και λειτουργίας της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης πριν το 1985 και συγκεκριμένα παραπέμπει στο 1977 όπου υπήρχαν οι Τομεάρχες Θεωρίας και Εργαστηρίων των Κέντρων Επαγγελματικής και Τεχνικής Εκπαίδευσης (Κ.Ε.Τ.Ε.) τότε, αντί των Τομεαρχών Ε.Κ. σήμερα και τα Σχολικά Εργαστήρια τότε, αντί των Εργαστηριακών Κέντρων σήμερα. Τα προβλήματα εκείνων των εποχών έλυσε η δημιουργία των Σ.Ε.Κ. με το ν. 1566/1985. Εξάλλου το σημερινό τοπίο της ΕΕΚ και οι συνθήκες, δεν αντιστοιχούν στα δεδομένα μισού αιώνα πριν.  Προβλήματα εφαρμογής - θεσμικά κενά – απορρύθμιση λειτουργιών Να λάβετε υπόψη τα παρακάτω δεδομένα από την «πραγματική ζωή» των Ε.Κ. – ΕΠΑ.Λ - ΣΑΕΚ Πολλά Ε.Κ. εξυπηρετούν ταυτόχρονα:  Ημερήσια ΕΠΑ.Λ.  Εσπερινά ΕΠΑ.Λ.  Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.)  Τμήματα Μεταλυκειακού έτους, Τάξης Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ. με σύμπτωση διδακτικού ωραρίου σε αυτές τις εκπαιδευτικές δομές. Ενδεικτικό παράδειγμα χρήσης ενός Εργαστηρίου Ε.Κ.: Ένα Εργαστήριο Ηλεκτρολογίας ενός Ε.Κ. μπορεί να χρησιμοποιείται: 1. Από ένα πρωινό ΕΠΑ.Λ. (Τομέας Ηλεκτρολογίας – προοπτική Τομεάρχης ΕΠΑ.Λ. 1) 2. Από ένα εσπερινό ΕΠΑ.Λ. (Τομέας Ηλεκτρολογίας – προοπτική Τομεάρχης ΕΠΑ.Λ. 2) 3. Από τμήματα Μαθητείας πρωινών ή και εσπερινών ΕΠΑ.Λ. (πιθανά χωρίς Τομεακή Εποπτεία) 4. Από την τοπική ή υπερτοπική ΣΑΕΚ (χωρίς Τομεακή εποπτεία) Με δεδομένη την λειτουργία των Ε.Κ. ως πολυδομική μονάδα, αναμένεται έλλειψη μηχανισμού συντονισμού και αποφάσεων καθώς και ακρωτηριασμός λειτουργιών. Ενδεικτικά ερωτήματα και αναμενόμενα προβλήματα:  Ποιος πλέον θα αποφασίζει – και με ποια διαδικασία – για την προτεραιότητα ή σειρά χρήσης των εργαστηρίων όταν υπάρχουν συγκρουόμενες ανάγκες μεταξύ ΕΠΑ.Λ. ή μεταξύ ΕΠΑ.Λ. - ΣΑΕΚ ;  Ποιος θα έχει τελικά τον έλεγχο ενός Εργαστηρίου; Ποιος θα αποφασίζει για τη χρήση, επισκευή, αναβάθμιση, ασφάλεια και εκπαιδευτικό σχεδιασμό ενός Εργαστηρίου που χρησιμοποιείται από 3–4 διαφορετικές σχολικές δομές;  Ποιος «Τομεάρχης ΕΠΑ.Λ.», προερχόμενος από τα συνεργαζόμενα ΕΠΑ.Λ., που δεν θα ανήκει διοικητικά στο Ε.Κ. θα έχει προτεραιότητα στη χρήση; Ποια η θέση των ΣΑΕΚ σε αυτή τη μορφή διαχείρισης των Εργαστηρίων; Ο Διευθυντής/ντρια του Ε.Κ. μπορεί να έρθει αντιμέτωπος/η με αλληλοσυγκρουόμενα αιτήματα, χωρίς θεσμοθετημένο όργανο για την επίλυσή τους;  Ποιος θα αναθέτει μαθήματα στα στελέχη διοίκησης των Ε.Κ. με δεδομένη την απουσία συλλόγου διδασκόντων των Ε.Κ.; Το ερώτημα γίνεται πιο δύσκολο, αν λάβει κάποιος υπόψη του ότι το Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα (ΕΩΠ), πρέπει να είναι προσαρμοσμένο και με την απαίτηση παρουσίας Διοίκησης ακόμα και σε τρία ωράρια (ημερήσιο, απογευματινό, εσπερινό), σε συνδυασμό με τους γνωστούς υπάρχοντες νομοθετημένους περιορισμούς (απασχόληση κάθε εκπαιδευτικού μόνο σε ένα ωράριο από τα τρία, διδακτικό ωράριο Υποδιευθυντών και Υπεύθυνων Εργαστηρίων και τις πέντε ημέρες της εβδομάδας, απασχόληση τους μέχρι 6 ώρες την ημέρα και όχι πάνω από 30 ώρες την εβδομάδα).  Πως θα καθορίζονται οι εφημερίες των εκπαιδευτικών στους χώρους των Ε.Κ. με δεδομένη την απουσία συλλόγου διδασκόντων των Ε.Κ., που έχει αυτή την αρμοδιότητα, ειδικά σε όσα Ε.Κ. είναι κτιριακά απομακρυσμένα από τα ΕΠΑ.Λ. εξυπηρέτησης;  Τα Ε.Κ. ως εκπαιδευτικές δομές, βγαίνουν από το πλαίσιο της αυτοαξιολόγησης με δεδομένη την απουσία συλλόγου διδασκόντων τους;  Πως και από ποιον θα αξιολογούνται τα στελέχη διοίκησης των Ε.Κ. αλλά και οι εκπαιδευτικοί των Ε.Κ. (με Διάθεση σε αυτά) με την απουσία συμμετοχής τους σε Δράσεις Συλλογικού Προγραμματισμού και χωρίς καμία ώρα διδασκαλίας σε ΕΠΑ.Λ.;  Πως θα πραγματοποιούνται οι απαραίτητες διδακτικές επισκέψεις των Ε.Κ. σε χώρους εργασίας χωρίς λειτουργία συλλογικού οργάνου; Πως θα πραγματοποιούνται επιμορφωτικές δραστηριότητες εκπαιδευτικών στα Ε.Κ.;  Πως θα συμμετέχουν στο εξής τα Ε.Κ. σε προγράμματα κινητικότητας (πχ Erasmus+);  Δεν θα υπάρχουν πλέον υποστηρικτικές δομές διαχείρισης της παραβατικότητας στα Ε.Κ. όπως οι Σύμβουλοι Σχολικής Ζωής; (με δεδομένη την απουσία συλλόγου διδασκόντων για τον ορισμό τους).  Πως θα λειτουργούν με τις παραπάνω συνθήκες τα Ε.Κ., ειδικά όσα είναι κτιριακά απομακρυσμένα από τα ΕΠΑΛ - ΣΑΕΚ εξυπηρέτησης;  Πως θα εξασφαλιστεί η οικονομία κλίμακας εργαστηριακού εξοπλισμού, που προσφέρει η ίδια η φιλοσοφία της χρονοχρέωσης του σε διαφορετικές μονάδες και ταυτόχρονα της ενιαίας ευθύνης σε μία δομή όπως τα Ε.Κ.; Να σημειωθεί σε ότι αφορά τα στελέχη διοίκησης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, ότι θα πολλαπλασιαστούν, αφού ο κάθε Υπεύθυνος Τομέα Ε.Κ. θα αντικατασταθεί από άλλους δύο έως τρεις Τομεάρχες ΕΠΑ.Λ. (επιδοματικούς) των εξυπηρετούμενων ΕΠΑ.Λ., χωρίς να υπολογίσουμε τα κενά εκπαιδευτικών που θα προκληθούν λόγω μείωσης του ωραρίου τους (ένα κενό εκπαιδευτικού για κάθε 3-4 Τομεάρχες ΕΠΑ.Λ.).  Ποιος θα αναλαμβάνει, με το νέο σχήμα, την ευθύνη εργαστηρίου με μικρό αριθμό ωρών απασχόλησης ανά βάρδια ή με πρακτική δυσκολία ορισμού υπευθύνου που μέχρι σήμερα αναλάμβανε ο οικείος Τομεάρχης; Θα λειτουργούν εργαστήρια χωρίς υπεύθυνο εργαστηρίου;  Με ποιο τρόπο θα γίνονται οι παραλαβές, έστω αναλώσιμου και βραχείας διάρκειας υλικού, για κάθε εργαστήριο όταν οι σχετικές επιτροπές θα αποτελούνται από στελέχη που εργάζονται σε διαφορετικές βάρδιες; 📌 Συμπερασματικά, η πρότασή μας: Η λειτουργία των Ε.Κ. ως κοινών εργαστηριακών υποδομών πολλών σχολείων αποτελεί δομικό στοιχείο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα με αποδεδειγμένα στην εκπαιδευτική πράξη και αδιαμφισβήτητα πλεονεκτήματα υποδειγματικής εφαρμογής χρονοχρέωσης των εργαστηριακών υποδομών σε συνδυασμό με οικονομία κλίμακας και υψηλό επίπεδο συντήρησης – αναβάθμισης εργαστηριακού εξοπλισμού . Οποιαδήποτε απορρύθμιση σε αυτό το επίπεδο θα οδηγήσει σε αλυσιδωτά λειτουργικά και παιδαγωγικά προβλήματα αλλά και διοικητικές εντάσεις. Ας προβληματιστούμε για μία ακόμη φορά σχετικά με το πραγματικό όφελος της κατάργησης των Συλλόγων Διδασκόντων και των Υπευθύνων Τομέων από τα Ε.Κ.. Τα όποια προβλήματα έχουν εντοπιστεί στην λειτουργία των Ε.Κ. μπορούν και πρέπει να λυθούν μέσα από τη σύνταξη ενός επικαιροποιημένου κανονισμού λειτουργίας των Ε.Κ., Προτείνουμε: Την τροποποίηση του άρθρου 25 (ν.5082/2024, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει), ειδικά παρ 2, με διατήρηση της επιτυχημένης διοικητικής δομής των Ε.Κ. και συγκεκριμένα τη διατήρηση του συλλόγου διδασκόντων και των Τομεαρχών στα Ε.Κ. ως εξής: «Όργανα διοίκησης κάθε Ε.Κ. είναι ο Διευθυντής, οι δύο (2) Υποδιευθυντές, οι Υπεύθυνοι Τομέων, οι Υπεύθυνοι Εργαστηρίων και ο Σύλλογος Διδασκόντων του Ε.Κ.» Με εκτίμηση, οι Διευθυντές/ντριες Ε.Κ. Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Αγίων Αναργύρων Σωτήριος Θεοδωρόπουλος Η Διευθύντρια του 2ου Ε.Κ. Αιγάλεω Ελπίδα Τσουκιά Ο Διευθυντής του 3ου Ε.Κ. Περιστερίου Χρήστος Κολονέλος Ο Διευθυντής του 4ου Ε.Κ. Περιστερίου Κωνσταντίνος Τριανταφύλλου Ο Διευθυντής του 5ου Ε.Κ. Ιλίου Παναγιώτης Ανέργας Ο Διευθυντής του 6ου Ε.Κ. Χαϊδαρίου Σταύρος Καλογερής Ο Διευθυντής του 3ου Ε.Κ. Πειραιά Παναγιώτης Μακρυγιάννης Η Διευθύντρια του 5ου Ε.Κ. Ανατολικής Αττικής Μαριάνθη Μυλωνά Ο Διευθυντής του 2ου Ε.Κ. Κορωπίου Κοράκης Κων/νος Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Άργους. Αναστάσιος Καχριμάνης Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Κιάτου Παλαιολόγος Δούρος Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Πρέβεζας Κοτζαμουράτογλου Γεώργιος Ο Διευθυντής του 3ου Ε.Κ. Ανατολικής Αττικής (Ραφήνας) Αριστείδης Παλιούρας Ο Διευθυντής του 5ου Ε.Κ. Αθηνών-Ν.Φιλαδέλφειας Κουτσούκος Βλάσιος Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Κοζάνης Βασίλειος Μπουντιούκος Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Δυτικής Αττικής (Ελευσίνα) Αθανάσιος Μιτζιφίρης, Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Αγίου Δημητρίου Δρ. Κοτσιφάκος Δημήτριος Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Πειραιά Βασίλειος Καζάζης Η Διευθύντρια του 1ου Ε.Κ. Έδεσσας Αθηνά Τεστέμπαση Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Ελασσόνας Χρήστος Πούρικας Ο Διευθυντής του 4ου Ε.Κ. Αθηνών Νίκος Σκίκος Ο Διευθυντής του Ε.Κ. Αμυνταίου Ηλιάδης Παύλος Ο Διευθυντής του Ε.Κ. Κατερίνης Σιδηρόπουλος Δημήτριος Ο Διευθυντής του Ε.Κ. Θεσσαλονίκης Χρήστος Μπασδεκίδης Ο Διευθυντής του 3ου Ε.Κ. Λάρισας Αδάμος Δημήτριος Ο Διευθυντής του 3ου Ε.Κ. Δυτικής Αττικής Λουκόπουλος Κωνσταντίνος Η Διευθύντρια του 1ου Ε.Κ. Β' Αθήνας Βαρβάρα Πετρίδου Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Λαμίας Γιώργος Κατσαούνος Ο Διευθυντής του 3ου Ε.Κ. Αθηνών (Ηλιούπολης) Γεώργιος Μανιουδάκης Ο Διευθυντής του Ε.Κ. Σιβιτανιδείου Αθανάσιος Βασιλόγιαννης Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Αλεξανδρούπολης Κολοσέντας Παναγιώτης Ο Διευθυντής του Ε.Κ. Καλαμαριάς Κωνσταντίνος Τσιβίκης Ο Διευθυντής του Ε.Κ. Αγρινίου Γεώργιος Κομπορόζος Η Διευθύντρια του 1ου Ε.Κ. Ξάνθης Δήμητρα Ηλιοδρομίτη Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Αριδαίας Τσελεπής Χρήστος Ο Διευθυντής του Ε.Κ. Σάμου Κόττορας Απόστολος Ο Διευθυντής του Ε.Κ. Ευόσμου Χριστακάκης Γεώργιος Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Λάρισας Κωνσταντίνος Μιχαλάκης Η Διευθύντρια του Ε.Κ. Λουτρακίου Σουλτάνα Αλεβίζου Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Καβάλας Στέφανος Λ. Ναλμπάντης Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Τρίπολης Παναγιώτης Βοργιάς Ο Διευθυντής του 3ου Ε.Κ. Νέας Σμύρνης Γεώργιος Νικολάου Ο Διευθυντής του 8ου Ε.Κ. Αθήνας (Ταύρου) Ηλίας Σακκάς Ο Διευθυντής του 2ου Ε.Κ. Ξάνθης Γεώργιος Μπακαλίδης Ο Διευθυντής του 8ου Ε.Κ. Α' Θεσσαλονίκης (Επανομής) Μερλιαούντας Στέφανος Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Βόλου Ιωάννης Τσοκανάκης Η Διευθύντρια του 2ου Ε.Κ. Ηρακλείου Καλλιόπη Κανάκη Η Διευθύντρια του 1ου Ε.Κ. Ηρακλείου Μιχαηλίδη Αφροδίτη Ο Διευθυντής του Ε.Κ. Νεάπολης (Θεσσαλονίκης) Σπυρίδων Ζέττας Η Διευθύντρια του 2ου Ε.Κ. Δ Αθήνας Αικατερίνη Παρασκευοπούλου Ο Διευθυντής του 4ου Ε.Κ. Μαγνησίας Δημήτριος Σαμαράς Η Διευθύντρια του 1ου Ε.Κ. Καλαμάτας Σπάλα Γεωργία Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Αλμυρού Απόστολος Αγγελόπουλος Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Ρόδου Νταβέλλης Αφεντούλης Ο Διευθυντής του Ε.Κ. Σύρου Δημήτριος Ανδρεαδάκης Ο Διευθυντής του 2ου Ε.Κ. Πάτρας Κωνσταντίνος Α.Γιαννόπουλος Ο Διευθυντής του 6ου Ε.Κ. Αθηνών (Γαλατσίου) Κώστας Πετρίδης Ο Διευθυντής του 2ου Ε. Κ. Ιωαννίνων Στέφανος Συρμακέσης Ο Διευθυντής του 1ου Ε. Κ. Χαλκίδας Ευάγγελος Γεωργόπουλος Ο Διευθυντής του Ε.Κ. Χανίων Πέτρος Καπούλας Ο Διευθυντής του 2ου Ε.Κ. Κοζάνης (Πτολεμαΐδα) Δημήτριος Κολίτσας Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Κιλκίς Πασχάλης Γκότσικας-Ζωγράφου Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Σερρών Απόστολος Κλώνης Ο Διευθυντής του Ε.Κ. Ορεστιάδας Βασίλειος Μπακαλίδης Η Διευθυντρια του 1ου Ε.Κ. Γιαννιτσών Αικατερίνη Οικονομίδου Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Κομοτηνής Ανδρέας Χατζηαγαπίου Ο Διευθυντής του Ε.Κ. Θήβας Κώστας Χαρέμης Ο Διευθυντής του Ε.Κ. Ναυπάκτου Χρύσανθος Αυλωνίτης Ο Διευθυντής του 7ου Ε.Κ. Α' Αθήνας (Ζωγράφου) Αλέξανδρος Ντόντος Ο Διευθυντής του 1ου Ε.Κ. Τρικάλων Νικόλαος Ντόγκας Η Διευθυντρια του 1ου Ε.Κ. Φλώρινας Βασιλική Δούκα Ο Διευθυντής του Ε.Κ. Θήρας Βασίλειος Χατζηδούκας