Αρχική Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνορθόδοξη Ιερά Βασιλική Αυτόνομη Μονή του Αγίου και Θεοβάδιστου όρους Σινά στην Ελλάδα»ΜΕΡΟΣ Γ΄ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΤΑ ΑΝΩΤΑΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 4957/2022- ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΙΝΙΚΟΥ ΚΩΔΙΚΑ (άρθρα 65-88)Σχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΣΔΕΠ ΠΑΔΑ | 21 Ιουλίου 2025, 10:30
ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΕΝΙΑΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΠΑ.Δ.Α. Ομόφωνο ΨήφΙσμα ΓενΙκής Συνέλευσης του ΕΣΔΕΠ- Πα.Δ.Α, (18/7/2025), επί των άρθρων 65-88 & 125-131 του νομοσχεδίου «Σύσταση νομΙκού προσώπου δημοσίου δΙκαίου με την επωνυμία Ελληνορθόδοξη Ιερά ΒασΙλΙκή Αυτόνομη Μονή του Αγίου καΙ ΘεοβάδΙστου όρους ΣΙΝά στην Ελλάδα, ρυθμίσεΙς θεμάτων αρμοδΙότητας ΓενΙκής Γραμματείας Θρησκευμάτων, ενίσχυση της ασφάλεΙας στα ανώτατα εκπαΙδευτΙκά Ιδρύματα, δΙατάξεΙς γΙα τον αθλητΙσμό καΙ λοΙπές ρυθμίσεΙς», του Υπουργείου ΠαΙδείας, Θρησκευμάτων καΙ ΑθλητΙσμού. Η ακαδημαική κοινότητα είναι πάλι αντιμέτωπη μέσα στο κατακαλόκαιρο με ένα ακόμα αντιδραστικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την τριτοβάθμια εκπαίδευση με τίτλο: «Ενίσχυση της ασφάλειας στα ΑΕΙ-τροποποίηση Ν. 4957/2022- τροποποίηση ποινικού κώδικα», για την αντιμετώπιση «της βίας και της ανομίας» στα πανεπιστήμια και τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας τους. Στην πραγματικότητα, εισάγει ένα πλαίσιο υπερ-ποινικοποίησης, συγκεντρωτικού κρατικού ελέγχου και δραστικής παρέμβασης στην ακαδημαϊκή ελευθερία και αυτονομία των Α.Ε.Ι. Ένα νομοσχέδΙΟ που όχΙ μόνο δεν αντΙμετωπίζεΙ τα πραγματΙκά καΙ μεγάλα προβλήματα των πανεπΙστημίων καΙ στον τομέα της ασφάλεΙας, αλλά με ακραία κατασταλτικό ύφος και περιεχόμενο. Οι ομοιότητες με το νέο πειθαρχικό δίκαιο για τους δημόσιους υπαλλήλους, που επίσης έχει κατατεθεί για διαβούλευση αυτές τις μέρες, είναι ανατριχιαστικές. Για να εφαρμοστεί από παντού το δόγμα «νόμος και τάξη», επιβεβαιώνεται η πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε άδικες διαγραφές φοιτητών, χωρίς να ακούσει τη δημόσια συζήτηση και τις προτάσεις της ΠΟΣΔΕΠ και της Συνόδου Πρυτάνεων για το ζήτημα της λιμνάζουσας φοίτησης, Οι φοιτητές που ξεπερνούν το «ανώτατο όριο φοίτησης» δεν προκαλούν καμία οικονομική ή εκπαιδευτική επιβάρυνση στα ιδρύματα - έχουν καταπέσει όλα τα επιχειρήματα. ΑπεΙλεί με δΙαγραφή φοΙτητές καΙ φοΙτήτρΙες (περίπου 300.000) -ακόμα και όσους εισήχθησαν στα πανεπιστήμια το 2018! - Δεν υπήρξε καμία απολύτως νομοθετική ρύθμιση ή πρωτοβουλία του Υπουργείου όλα αυτά τα χρόνια για να μελετήσει τους λόγους που προκαλούν καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των σπουδών από μεγάλη μερίδα των φοιτητών και φυσικά καμία πολιτική υποστήριξής τους. - Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο υποτίθεται εισάγει «κοινωνικά κριτήρια» για τις διαγραφές φοιτητών . Στην πραγματικότητα, μετά το αυθαίρετο και οριζόντιο ν+2, επιβάλλει νέα, αυθαίρετο όρια προκειμένου να διασωθούν προσωρινά από τις διαγραφές, (παράταση 2 εξαμήνων), οι φοιτητές και να ενεργοποιηθούν ειδικές ρυθμίσεις υπέρ του φοιτητή που θα τον βοηθήσουν να αποφύγει τη διαγραφή (μερική φοίτηση, διακοπή φοίτησης). Αναφέρουμε χαρακτηριστικά : • Η επιτυχής αξιολόγηση σε ποσοστό τουλάχιστον εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων του ισχύοντος προγράμματος σπουδών και η επιτυχής συμμετοχή σε τουλάχιστον δύο ακαδημαϊκές δοκΙμασίες σε ένα από τα τέσσερα προηγούμενα εξάμηνα, είναι οι δύο προϋποθέσεις για να διασωθούν προσωρινά από τη διαγραφή οι φοιτητές που έχουν υπερβεί το ανώτατο όριο φοίτησης. Tα όρια αυτά είναι αυθαίρετα, μη επιστημονικά τεκμηριωμένα και αγνοούν τις ιδιαιτερότητες ανά σχολή, εξάμηνο, μάθημα ή φοιτητή, ενώ δε λαμβάνουν υπόψη το γεγονός ότι η φοιτητική πρόοδος δεν είναΙ Ούτε γραμμΙκή ούτε ομοΙόμορφη. • εξίσου αυθαίρετα όρια και άκαμπτοι περιορισμοί εφαρμόζονται και στις περιπτώσεις διακοπής στο τελευταίο έτος (ολοκλήρωση του 75 % των ECTS), ή μερικής φοίτησης. • αναγνωρίζει δικαίωμα υποβολής μερικής φοίτησης σε φοιτητές που έχουν ανήλικα τέκνα μόνο έως την ηλΙκία των οκτώ (8) ετών, δημιουργώντας σοβαρές δΙακρίσεΙς εις βάρος φοιτητών-γονέων καθώς αποκλείεΙ αυθαίρετα γονείς μεγαλύτερων ανήλικων παιδιών αγνοώντας την εκπαιδευτική και οικογενειακή πραγματικότητα. • τίθεται ένα όριο είκοσΙ (20) ωρών εργασίας εβδομαδΙαίως για να έχουν τη δυνατότητα οι εργαζόμενοι φοιτητές να προβάλλουν αίτημα μερικής φοίτησης. Είναι όμως γνωστό ότι οΙ φοΙτητές αποτελούν “φτηνό ανειδίκευτο προσωπικό” σε μια αγορά εργασίας με χρόνιες στρεβλώσεις, λόγω των οποίων συχνά δεν μπορούν να τεκμηρΙώσουν τΙς τυπΙκές προϋποθέσεΙς μερΙκής φοίτησης, αν και σκληρά εργαζόμενοι. • Και ο εμπαιγμός συνεχίζεται με τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε κατατακτήριες εξετάσεις για εισαγωγή σε άλλα τμήματα όσοι/ες διαγράφονται αλλά έχοντας ολοκληρώσεΙ το 75% του προγράμματος σπουδών τους! - Το νομοσχέδιο παραβλέπει το γεγονός ότι από το 2013 και μετά, οι φοιτητές που εισήχθησαν στα ελληνικά ΑΕΙ αποτέλεσαν το πρώτο κύμα μΙας γενΙάς που βίωσε δΙαδοχΙκές, ρΙζΙκές μεταρρυθμίσεΙς με συγχωνεύσεις, καταργήσεις, προσθήκη νέων μαθημάτων. Η απουσία αντΙστοίχΙσης για πολλά νέα ή μεταβατικά τμήματα, στέρησε τη δυνατότητα κοινωνικής μετεγγραφής, σε πολλούς φοιτητές που πληρούσαν όλα τα κοΙΝωνΙκά καΙ οΙκονομΙκά κρΙτήρΙα. Ετσι, το σύστημα τΙμωρεί χΙλΙάδες νέους καΙ Νέες που δεν καθυστέρησαν από επΙλογή, αλλά από θεσμΙκές παγίδες του ίδΙΟυ του κράτους. - Η εφαρμογή του κανόνα ν+2 για τη διαγραφή φοιτητών δε λαμβάνεΙ καν υπόψη την πανδημΙκή περίοδο 2020–2022, κατά την οποία εκατοντάδες χιλιάδες φοιτητές στερήθηκαν υποδομές, εξοπλισμό, πρόσβαση ή ψυχολογική υποστήριξη ενώ πολλοί δΙέκοψαν προσωρΙΝά τους σπουδές τους για λόγους εργασιακούς ή οικογενειακούς. Εμείς λέμε ότι η κυβέρνηση έχει φτάσει στο ανώτατο όρΙΟ του αυταρχΙσμού και με αυτό το νομοσχέδιο-σκούπα στόχος της είναι οι κατατάξεις, η εμπέδωση του δόγματος «νόμος και τάξη» και, βέβαια, το άνοιγμα της πελατειακής κάνουλας για τα ιδιωτικά κολέγια: Είναι τουλάχιστον προβληματικό, αν όχι προκλητικό, το γεγονός ότι την ίδΙα χρονΙκή στΙγμή κατά την οποία ολοκληρώνεταΙ η δΙαδΙκασία δΙαγραφής φοΙτητών από τα δημόσΙα πανεπΙστήμΙα, η Πολιτεία δρομολογεί την αξΙΟλόγηση καΙ θεσμΙκή ενίσχυση των ΙδΙωτΙκών κολεγίων, μέσω της ΕΘΑΑΕ! Εμείς που εργαζόμαστε στα πανεπΙστήμΙα, που είμαστε κάθε μέρα με τους φοΙτητές μας στα αμφΙθέατρα καΙ στα εργαστήρΙα, γνωρίζουμε ότΙ τα πραγματΙκά προβλήματα είναι η έλλειψη αναλωσίμων για την έρευνά μας, μέτρων ασφάλειας και υγιεινής στα εργαστήρια, εργαστηριακών χώρων για τη διευκόλυνση των φοιτητών στην εκπόνηση της πτυχιακής τους μελέτης, μόνιμου προσωπικού καθαριότητας, οι καθυστερημένες και πολλές φορές απλήρωτες ώρες εργασίας των υποψηφίων διδακτόρων μας και η αγωνία αν θα λάβουμε χρηματοδότηση για να καλύψουμε τις διδακτικές και ερευνητικές μας ανάγκες. Όλα αυτά τα πραγματΙκά προβλήματα δΙατηρούνταΙ στο ακέραΙΟ καΙ το μόνο που επΙδΙώκουν με αυτό το νομοσχέδΙΟ είναΙ να εξασφαλίσεΙ ότΙ το πανεπΙστήμΙΟ θα λεΙτουργεί εύρυθμα γΙα σκοπούς ξένους καΙ εχθρΙκούς ως προς τΙς κοΙΝωνΙκές ανάγκες. Το κατάπτυστο νομοσχέδιο προβλέπει μεταξύ άλλων: • Την τοποθέτηση καμερών παντού, ακόμα και στις αίθουσες δΙδασκαλίας, καθώς καΙ στους χώρους εργασίας του δΙδακτΙκού ερευνητΙκού καΙ δΙΟΙκητΙκού προσωπΙκού (το νέο νομοσχέδιο καταργεί την παρ 6γ του άρθρου 225 του ν. 4957/2022). Θέλει να μετατρέψει τους χώρους μας σε παρατηρητήρια με κάθε μέσο -μέχρι και drones. • Τη συμμετοχή μας σε Μονάδες Ασφαλείας και Προστασίας και την άμεση συνεργασία μας με την αστυνομία συγκεκριμένα σύμφωνα με το άρθρο 67: «το ακαδημαϊκό, ερευνητικό, διοικητικό και λοιπό προσωπικό του Α.Ε.Ι. υποχρεούται να ενημερώσει αμελλητί την αστυνομία και το προσωπικό της Μονάδας Ασφαλείας και Προστασίας για την τέλεση αξιόποινων πράξεων εντός των εγκαταστάσεων του Α.Ε.Ι. Η παράλειψη άμεσης ενημέρωσης της αστυνομίας και των αρμόδιων οργάνων του Α.Ε.Ι. συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα». • Τη συγκρότηση Πειθαρχικών Συμβουλίων Φοιτητών, (άρθρο 87), με βάση ενιαίο, εξωτερικό κανονισμό που καταργεί στην πράξη την αυτονομία των πανεπΙστημίων. Τα πανεπιστήμια στερούνταΙ πλέον της δυνατότητας να καθορίζουν τα δΙκά τους πεΙθαρχΙκά όργανα καΙ δΙαδΙκασίες, και υποχρεώνονται να εφαρμόζουν ένα συγκεντρωτΙκό, τΙμωρητΙκό πλαίσΙΟ, ασύμβατο με τη δημοκρατική και συλλογική φύση της πανεπιστημιακής ζωής. Η συμμετοχή ενός μόνο φοιτητή στο Πειθαρχικό Συμβούλιο που μάλιστα δεν προκύπτεΙ από συλλογΙκά όργανα, όπως οι φοιτητικοί σύλλογοι, αλλά από ατομική υποψηφιότητα σε προκήρυξη του Πρύτανη, αποδυναμώνεΙ τη δημοκρατΙκή εκπροσώπηση. • Τη διεύρυνση και αυστηροποίηση των ποινών για τους φοιτητές. Οι διατυπώσεις του άρθρου 69 για τα πειθαρχικά παραπτώματα φοιτητών αφήνουν μεγάλα περιθώρια καταχρηστΙκής ερμηνείας, σε αντίθεση με το νομΙκό πλαίσΙΟ άλλων ευρωπαΙκών χωρών όπως η Γαλλία και η Γερμανία, όπου τα πειθαρχικά παραπτώματα φοιτητών αντιμετωπίζονται με σαφήνεΙα καΙ θεσμΙκές εγγυήσεΙς. Ο όρος «παρεμπόδιση λειτουργίας» (άρθρο 69δ) μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ενάντια σε μορφές συλλογΙκής δΙεκδίκησης, όπως οΙ φοΙτητΙκές συνελεύσεΙς, η προφορΙκή έκφραση δΙαφορετΙκής γνώμης σε ένα αμφιθέατρο οΙ εΙρηνΙκές δΙαμαρτυρίες ή ακόμα καΙ ΟΙ αποχές, που μπορεί να θεωρηθούν ιδιώνυμο αδίκημα! Το άρθρο, αντί να διασφαλίζει τη δημοκρατική συμμετοχή και την ελεύθερη έκφραση των φοιτητών, στοχοποΙεί ευθέως τον φοΙτητΙκό συνδΙκαλΙσμό καΙ ΝΟμΙμοποΙεί την πεΙθαρχΙκή φίμωση. ΜάλΙστα προβλέπεταΙ ακόμα καΙ ΟρΙστΙκή δΙαγραφή του φοΙτητή, χωρίς ρητή Ιεράρχηση παραπτωμάτων καΙ χωρίς προβλεπόμενες θεσμΙκές εγγυήσεΙς (όπως ένσταση, ακρόαση, αΙτΙΟλογημένη κρίση)! Αυτό συνιστά θεσμική εκτροπή από τΙς θεμελΙώδεΙς συνταγματΙκές αρχές της αναλογΙκότητας καΙ της δίκαΙης κρίσης. • Τη διατήρηση και επέκταση (άρθρο 67 παρ.2) των αόρΙστων, νομΙκά ευάλωτων καΙ επΙκίνδυνα ερμηνεύσΙμων εννοΙών του Ν. 4957/2022 στο άρθρο για τα πειθαρχικά παραπτώματα των μελών ΔΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ. ΔΙευρύνεταΙ σημαντΙκά το πλαίσΙΟ πεΙθαρχΙκής ευθύνης, καλύπτοντας όχι μόνο συγκεκριμένες πράξεις αλλά όλη την δΙΟΙκητΙκή καΙ λεΙτουργΙκή συμπερΙφορά ενός διδάσκοντα . Αυτή η προσθήκη θα μπορούσε να οδηγήσει σε αμφΙλεγόμενες ποΙΝΙκοποΙήσεΙς ακόμη και απλών γραφειοκρατικών αποφάσεων ! • Επιπλέον, το άρθρο 80 του νομοσχεδίου προβλέπει για τους φοιτητές και όλο το προσωπικό να πληρώνουμε τυχόν βλάβες σε εξοπλΙσμό ή εγκαταστάσεΙς, χωρίς να ορίζεταΙ με σαφήνεΙα πως ορίζεταΙ η υπαΙτΙότητα εΙδΙκά σε ομαδΙκές χρήσεΙς εξοπλΙσμού (π.χ εργαστήρΙα), ή να δΙαχωρίζεΙ την αμέλεΙα από την πρόθεση! Το Υπουργείο Παιδείας έχει εξαπολύσει κυνήγι μαγισσών παρουσιάζοντας στην κοινωνία ότι στους χώρους των Α.Ε.Ι υπάρχουν φαινόμενα βίας και παραβατικότητας που επιβάλλουν την καταστολή και την αντιμετώπιση των φοιτητών ως εγκληματίες. Αυτό που πραγματικά θέλει είναι να μην υψώνεται καμία φωνή αντίθεσης και διαμαρτυρίας σε ό,τι είναι ενάντια στα δικαιώματα τα δικά μας και των φοιτητών μας. Θέλει με κάθε τρόπο να καταστείλει τη συλλογική δράση και να υπάρχει διάχυτος ο φόβος της παρακολούθησης και της τιμωρίας. Με αυτό τον τρόπο προσπαθεί η κυβέρνηση να δεχόμαστε αδιαμαρτύρητα το πετσόκομμα των δικαιωμάτων μας, οι φοιτητές την υποβάθμιση των σπουδών τους και τους ταξικούς φραγμούς που επιβάλλονται συνεχώς, ενώ οι επιχειρήσεις και οι εργολάβοι να μπαινοβγαίνουν ανενόχλητοι. Είμαστε πανεπιστημιακοί δάσκαλοι και γνωρίζουμε πολύ καλά τις αγωνίες των φοιτητών μας, αλλά και τις δυνατότητες της επιστήμης και της τεχνολογίας για πανεπιστήμια στο ύψος των σύγχρονων αναγκών. Αρνούμαστε τον ρόλο του χωροφύλακα που μας προσδοκά να επιβάλει η κυβέρνηση για να διευκολύνει την επιχειρηματική λειτουργία του δημόσιου πανεπιστημίου. Η ΓΣ του ΕΣΔΕΠ ΠΑΔΑ θα συνεχίζει να διαλαλεί με κάθε τρόπο ότι, παρά τη διεθνή αναγνώριση του έργου του δημόσιου πανεπιστημίου, τα προβλήματά του παραμένουν και διογκώνονται καθημερινά και σχετίζονται με την υποχρηματοδότηση και την υποστελέχωση. Τα νομοθετήματα των τελευταίων χρόνων δεν επουλώνουν τις πληγές των πανεπιστημίων. Αντιθέτως, προκαλούν επιπλέον προβλήματα τόσο στο επίπεδο της διοίκησης όσο και στην καθημερινότητα των εργαζομένων και των φοιτητών, διαμορφώνουν συνθήκες υποβάθμισης και δίνουν την αίσθηση στην κοινωνία της απαξίωσης των δημόσιων πανεπιστημίων και ξεκάθαρης προώθησης των αντισυνταγματικών ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων που στερούνται ποιότητας και μετατρέπουν τη γνώση σε εμπόρευμα. Ζητούμε: - Την απόσυρση του σχεδίου νόμου και την ακύρωση όλων των διατάξεων που επιβάλλουν απαράδεκτες και αυταρχικές πειθαρχικές διαδικασίες - Την απόσυρση όλων των διατάξεων του 4957/2022 που επιβάλλουν τις διαγραφές των φοιτητών και την εκκίνηση ουσιαστικού διαλόγου για την αναζήτηση των αιτίων που συντελούν στην καθυστέρηση ολοκλήρωσης των σπουδών από την πλειοψηφία των φοιτητών, ώστε να προκύψουν πολιτικές υποστήριξής τους. - Την ουσιαστική αύξηση της χρηματοδότησης των δημοσίων πανεπιστημίων και της ενίσχυσης του προσωπικού τους για να επιτελέσουν τον από το Σύνταγμα ρόλο τους για παροχή δημόσιας, δωρεάν και ποιοτικής εκπαίδευσης και τη διεξαγωγή ανεξάρτητης και κοινωνικά επωφελούς έρευνας. Καλούμε σε: - ΑγωνΙστΙκή ετοΙμότητα καΙ συντονΙσμό με τους φοΙτητΙκούς συλλόγους καΙ τους συλλόγους εργαζομένων στο ΠαΔΑ, για να μείνει ανενεργό αυτό το απαράδεκτο ν/σ και για να είναι ανοικτό το πανεπιστήμιο στις κοινωνικές ανάγκες και κλειστό για τα επιχειρηματικά συμφέροντα. - ΜαζΙκή συμμετοχή στην συγκέντρωση των φοΙτητΙκών συλλόγων την Τρίτη 22 Ιουλίου, ώρα 12.00 στο Υπουργείου ΠαΙδείας, Θρησκευμάτων καΙ ΑθλητΙσμού . Η παρουσία μας είναι απαραίτητη για την υπεράσπιση του δημόσιου πανεπιστημίου πανεπιστημίου ως θεσμού δημόσΙΟυ, ανοΙχτού καΙ δημοκρατΙκού.