• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΝΠΔΔ' | 21 Ιουλίου 2025, 13:32

    Θέμα: Έντονη διαμαρτυρία για την εφαρμογή της νέας παραγράφου 5 του άρθρου 34 του ν. 3699/2008 – Ανάγκη ενίσχυσης του ρόλου των Σχολικών Νοσηλευτών και Επισκεπτών Υγείας ως θεμελιωδών μελών της σχολικής κοινότητας Αξιότιμοι/ες κύριοι/ες, Η κατηγορία ΠΕ25 περιλαμβάνει δύο επαγγελματικές ομάδες τους επισκέπτες υγείας και τους νοσηλευτές . Η στελέχωση των σχολείων με ΠΕ25 δεν είναι απλώς αναγκαία• είναι καθοριστική για την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας. Με την παρούσα επιστολή, επιθυμούμε να εκφράσουμε τη βαθιά μας ανησυχία σχετικά με την πρόσφατη τροποποίηση της παρ. 5 του άρθρου 34 του ν. 3699/2008, που επιτρέπει τη διάθεση του ΠΕ-25 Επισκέπτη Υγείας για την υποστήριξη μαθητών σε πολλαπλά σχολεία εντός ακτίνας 500 μέτρων, προκαλεί εύλογες ανησυχίες για τη ποιότητα, την ασφάλεια και τη συνέχεια της φροντίδας υγείας στο σχολικό περιβάλλον. Οι Επισκέπτες Υγείας (ΠΕ25), με σαφώς καθορισμένα επαγγελματικά δικαιώματα (Π.Δ. 351/1989), είναι εξειδικευμένοι επαγγελματίες δημόσιας υγείας, υπεύθυνοι για: • Προαγωγή και αγωγή υγείας, • Πρόληψη και εντοπισμό προβλημάτων υγείας, • Σχολικές παρεμβάσεις και διασύνδεση παιδιών και οικογενειών με κοινωνικές και ιατρικές δομές. • Υλοποίηση ενεργειών για τη διατήρηση της υγείας των μαθητών/ παροχή εξειδικευμένης υποστήριξη σε μαθητές με χρόνια νοσήματα. • Πρώτες βοήθειες. Ειδικά στο σχολικό περιβάλλον, ο ρόλος των ΠΕ25 (επισκεπτών υγείας) επικεντρώνεται σε συστηματική αγωγή και προαγωγή υγείας, προληπτικό έλεγχο, πληθυσμιακές παρεμβάσεις, προγράμματα υγείας και υγειονομική επιτήρηση του μαθητικού πληθυσμού, Η συγκεκριμένη ρύθμιση παραγνωρίζει τον ουσιαστικό ρόλο που επιτελούν οι ΠΕ-25 Επισκέπτες Υγείας ως ζωντανά και αναντικατάστατα μέλη της σχολικής κοινότητας. Η σχολική μονάδα δεν είναι απλώς ένας τόπος διδασκαλίας. Είναι μια μικροκοινωνία, όπου το παιδί ζει, μαθαίνει, αναπτύσσεται, πονάει, μεγαλώνει. Η διατήρηση της υγείας, της ασφάλειας και της ψυχοσωματικής του ισορροπίας δεν είναι επικουρικό καθήκον αλλά πυρήνας του δικαιώματός του στη μόρφωση. Η συνεχής φυσική τους παρουσία είναι συχνά ζωτικής σημασίας για μαθητές με χρόνιες παθήσεις, επιληψία, διαβήτη ή ψυχοσυναισθηματικές δυσκολίες, αλλά και για την έγκαιρη αντιμετώπιση απρόβλεπτων καταστάσεων. Η έλλειψη σταθερού προσωπικού υγείας, και ειδικότερα Επισκεπτών Υγείας, στις σχολικές μονάδες αντιβαίνει ευθέως στις αρχές που θεμελιώνονται στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού, η οποία κυρώθηκε με τον Ν. 2101/1992 από την Ελληνική Δημοκρατία. Σύμφωνα με τη Σύμβαση: • κάθε παιδί έχει δικαίωμα στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο υγείας (Άρθρο 24), ενώ • το συμφέρον του παιδιού προηγείται σε κάθε διοικητική ή πολιτική απόφαση που το αφορά (Άρθρο 3). • Παράλληλα, τα παιδιά με αναπηρίες ή χρόνιες παθήσεις δικαιούνται ειδική υποστήριξη για να απολαμβάνουν πλήρη και αξιοπρεπή ένταξη στο κοινωνικό και σχολικό τους περιβάλλον (Άρθρο 23). Η απουσία μόνιμων Επισκεπτών Υγείας στερεί από το σχολείο τη δυνατότητα προληπτικής, ολιστικής και συστηματικής φροντίδας υγείας, η οποία δεν μπορεί να υποκατασταθεί με αποσπασματικές ή περιστασιακές παρεμβάσεις. Επιπλέον, υπονομεύεται η αναγκαία διεπιστημονική προσέγγιση, που αποτελεί προϋπόθεση για την ολόπλευρη υποστήριξη μαθητών με σύνθετες ανάγκες, ενώ παραβιάζεται η θεμελιώδης υποχρέωση της Πολιτείας να προστατεύει και να προάγει την υγεία και την ευημερία κάθε παιδιού. Αναρωτιόμαστε, με ανθρώπινη αγωνία και όχι με γραφειοκρατική λογική: • Τι θα συμβεί αν ένα παιδί χρειαστεί άμεση υποστήριξη και ο επισκέπτης υγείας βρίσκεται σε άλλο σχολείο, μεσολαβεί χρόνος και απόσταση; • Ποιος θα αναλάβει την ευθύνη σε περίπτωση καθυστερημένης ανταπόκρισης; • Πώς μπορεί να αισθάνεται ένα παιδί με σοβαρό χρόνιο νόσημα γνωρίζοντας πως ο άνθρωπος που του προσφέρει στήριξη και ασφάλεια μπορεί να λείπει την κρίσιμη στιγμή; • Πώς λειτουργεί η προαγωγή υγείας ως συστηματική, παιδαγωγική παρέμβαση, όταν αποδυναμώνονται οι επαγγελματίες υγείας της σχολικής κοινότητας; Η λογική της «περιστασιακής παρουσίας» ή της «κινητής υποστήριξης» αναιρεί τον θεμελιώδη δεσμό εμπιστοσύνης και ασφάλειας που χτίζεται καθημερινά ανάμεσα στα παιδιά και τους επαγγελματίες υγείας. Όταν ένα παιδί χρειάζεται καθημερινή παρακολούθηση ή δυνατότητα άμεσης επέμβασης, ο χρόνος απόκρισης μετρά κυριολεκτικά σε δευτερόλεπτα. Πώς μπορεί να θεωρηθεί ασφαλές ένα παιδί όταν γνωρίζουμε ότι ο άνθρωπος στον οποίο στηρίζεται για την υγεία του ίσως βρίσκεται σε διαφορετικό κτίριο, ακόμα και 499 μέτρα μακριά; Ζητάμε την άμεση επανεξέταση και αναθεώρηση της πρακτικής εφαρμογής της παραγράφου, με γνώμονα όχι μόνο τις υπηρεσιακές ανάγκες, αλλά το δικαίωμα κάθε παιδιού στη ζωή, στην αξιοπρέπεια και στην ισότιμη συμμετοχή στο σχολικό περιβάλλον. Σας καλούμε να επανεξετάσετε την εν λόγω ρύθμιση και να προχωρήσετε: • στην επανεξέταση και τροποποίηση της νέας ρύθμισης, ώστε η τοποθέτηση Επισκέπτη Υγείας- ΠΕ 25 να συνδέεται με τις πραγματικές ανάγκες κάθε σχολικής μονάδας και κάθε μαθητή, χωρίς αποδυνάμωση της παρουσίας τους. • στην θεσμική αναγνώριση των επαγγελματιών υγείας ως βασικά μέλη του σχολικού πληθυσμού και όχι ως "διαχειρίσιμους πόρους". • στη διασφάλιση ότι το εκπαιδευτικό περιβάλλον παραμένει ασφαλές, υποστηρικτικό και φιλόξενο για κάθε παιδί, ανεξαρτήτως κατάστασης υγείας. Η φροντίδα των παιδιών δεν είναι κόστος. Είναι ηθική και νομική υποχρέωση της Πολιτείας. Με ειλικρινή σεβασμό και αίσθημα ευθύνης, Πανελλήνιος Σύλλογος Επισκεπτών Υγείας