Αρχική Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνορθόδοξη Ιερά Βασιλική Αυτόνομη Μονή του Αγίου και Θεοβάδιστου όρους Σινά στην Ελλάδα»ΜΕΡΟΣ Ε΄ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (άρθρα 114-152)Σχόλιο του χρήστη Φοιτήτρια ΕΚΠΑ | 22 Ιουλίου 2025, 00:37
Άρθρο 126 1) Σύμφωνα με το άρθρο 76 παρ.2, η κατ’εξαίρεση υπέρβαση του ανώτατου ορίου φοίτησης να ΜΗΝ συνοδεύεται με αναστολή της φοιτητικής ιδιότητας ,ώστε οι φοιτητές, που αντιμετωπίζουν πιστοποιημένα προβλήματα υγείας σωματικής ή/και ψυχικής υγείας) να μπορούν να δώσουν κανονικά τα μαθήματα τους προκειμένου να λάβουν το πτυχίο τους. Εναλλακτικά τι νόημα έχει η σχετική διάταξη; 2) να μειωθεί το ποσοστό των πιστωτικών μονάδων που απαιτούνται προκειμένου να πάρουν παράταση φοίτησης οι φοιτητές και επίσης οι όποιες προϋποθέσεις να μην ισχύουν σωρευτικά, αλλά διαζευκτικά. Υπάρχουν περιπτώσεις φοιτητών που χρωστούν μόνο τη πτυχιακή τους και δεν έδωσαν μαθήματα στα τελευταία εξάμηνα καθώς είχαν προφανώς περάσει τα απαιτούμενα μαθήματα. 3) όλες οι προϋποθέσεις παράτασης φοίτησης να ισχύσουν και για τους φοιτητές που κατά το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 είχαν υπερβεί το ανώτατο όριο φοίτησης 4) να δοθεί η δυνατότητα στο πλαίσιο του Αυτοδιοίκητου των Πανεπιστημίων οι φοιτητές που ανήκουν σε ειδικές κατηγορίες (π.χ.εργαζόμενοι,γονείς και ιδίως φοιτητές που πάσχουν από σωματικά ή/και ψυχικά νοσήματα,κ.λπ.) να αντιμετωπίσουν αναλόγως. Να γίνει σεβαστό το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων χωρίς εκβιασμούς. 5) σύμφωνα με τον προηγούμενο ψηφισμένο νόμο οι φοιτητές που ήταν εγγεγραμμένοι σε προγράμματα σπουδών πρώτου κύκλου των Α.Ε.Ι., κατά την έναρξη ισχύος του ν. 4777/2021 και είχαν υπερβεί την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης του προγράμματος σπουδών είχαν δικαίωμα υπαγωγής σε καθεστώς μερικής φοίτησης επεκτείνωντας έτσι τον υπολειπόμενο χρόνο φοίτησης τους (υπάρχει σχετική γνωμοδότηση για παράδειγμα για το ΕΚΠΑ). Ωστόσο στον νέο νόμο αναφέρεται ότι "Κατά τη διάρκεια του τελευταίου ακαδημαϊκού έτους πριν από τη συμπλήρωση της ανώτατης χρονικής διάρκειας φοίτησης της παρ. 1, αίτηση για μερική φοίτηση επιτρέπεται μόνο σε φοιτητές που έχουν συγκεντρώσει τουλάχιστον το εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) των απαιτούμενων διδακτικών και πιστωτικών μονάδων για την περάτωση των σπουδών τους". Ουσιαστικά αυτή η μεταβολή και αυστηροποιεί τον προηγούμενο νόμο και δεν είναι λογικό να εφαρμοστεί αναδρομικά καθώς έχει ήδη δοθεί στον φοιτητή επιπλέον χρόνος ,δεν είναι δυνατόν να του στερείται αιφνιδιαστικά. 6) στην εξαίρεση για τις διαγραφές λαμβάνονται υπόψη μόνο τα άτομα με τουλάχιστον 50% αναπηρία. Αφενός πώς αποφασίστηκε αυθαίρετα αυτό το ποσοστό; Επιπλέον τα άτομα με μικρότερο ποσοστό αναπηρίας, μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα υγείας, εργαζόμενοι, άτομα με οικονομικές ή οικογενειακές κ.α δυσκολίες αντιμετωπίζονται το ίδιο με τα άτομα που δεν αντιμετώπισαν τα παραπάνω, άρα δεν υπάρχει πραγματική μέριμνα για φοιτητές που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες αλλά ενδιαφέρονται και προσπαθούν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Υποτίθεται ότι το νομοσχέδιο προβλέπει τις διαγραφές φοιτητών για να γίνει ξεκαθάρισμα των καταλόγων και να γνωρίζουν τα πανεπιστήμια πόσοι είναι οι ενεργοί φοιτητές. Αυτό φυσικά θα μπορούσε να γίνει αν κάθε ενεργός φοιτητής που θέλει να ολοκληρώσει τις σπουδές του έκανε μια υπεύθυνη δήλωση στην γραμματεία του τμήματος του. Σχετικά με το "κόστος " των μακροχρόνιων φοιτητών, από τη στιγμή που μετά τα ν+2 έτη δεν δικαιούται δωρεάν συγγράμματα, σίτιση, εστία κλπ, αλλά ούτε και επηρεάζει τις λίστες κατάταξης των πανεπιστημίων καθώς προσμετράται σε αυτές το πλήθος των "ενεργών "(νομικά κάτω από ν+2 ετη φοίτησης) , η όποια διοικητική επιβάρυνση των τμημάτων είναι αμελητέα. Συνοψίζοντας, το νομοσχέδιο προβλέποντας οριζόντιες διαγραφές δημιουργεί αδικίες και ασκεί άνιση μεταχείριση εις βάρος ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Αντιτίθεται έτσι στην θεμελιώδη αρχή της ισότητας που επιτάσσει την όμοια μεταχείριση ομοίων περιπτώσεων αλλά και την ανόμοια μεταχείριση ανόμοιων περιπτώσεων. Τιμωρεί τους φοιτητές που ενδιαφέρονται να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, αλλά αντιμετώπισαν στην διάρκεια αυτών δυσκολίες (αρκετές ώρες εργασίας, μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα υγείας, οικονομικά, οικογενειακά κ.α) και αγνοώντας παράλληλα την δύσκολη κοινωνικοοικονομική περίοδο που βίωσε η χώρα μας την τελευταια 15ετία. Αν πραγματικά θέλει το υπουργείο να δώσει λύση στο πρόβλημα των μακροχρόνιων φοιτητών , μπορεί 1) να υιοθετήσει τις προτάσεις των πρυτάνεων σχετικά με την διάκριση ενεργών/ανενεργών φοιτητών 2) να ιδρύσει παρατηρητήριο σε καθε πανεπιστήμιο για να διερευνήσει τους λόγους που οδηγούν τους φοιτητές στην καθυστέρηση των σπουδών τους 3) να ενισχύσει και να προωθήσει τις μονάδες προσβασιμότητας και φοιτητικής μέριμνας με προσθήκη ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, ψυχιάτρων, συμβούλων κ.α