• Σχόλιο του χρήστη 'Ελισάβετ Σταυρίδου' | 22 Ιουλίου 2025, 01:19

    ΑΡΘΡΟ 120, ως προς τα Καλλιτεχνικά Σχολεία και την Επιστημονική Επιτροπή Καλλιτεχνικής παιδείας. Τα Καλλιτεχνικά Σχολεία αποτελούν ένα ξεχωριστό και αυτόνομο μοντέλο δημόσιας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με εξειδικευμένο καλλιτεχνικό πρόγραμμα (Θέατρο, Κινηματογράφος, Χορός, Εικαστικά), το οποίο απαιτεί εξειδικευμένη εποπτεία και υποστήριξη. Η υπαγωγή των Καλλιτεχνικών Σχολείων στην υφιστάμενη Επιστημονική Επιτροπή Καλλιτεχνικής Παιδείας, η οποία έχει ευρύ φάσμα αρμοδιοτήτων (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση) σε όλο το φάσμα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, δεν έχει επιτρέψει την πλήρη και προσανατολισμένη υποστήριξη των ξεχωριστών αναγκών των σχολείων αυτών. Με αφορμή τη δημόσια διαβούλευση επί του παρόντος νομοσχεδίου, θεωρώ επιβεβλημένη τη δημιουργία αυτόνομης Καλλιτεχνικής Επιτροπής με αποκλειστική αρμοδιότητα την υποστήριξη και εποπτεία των Καλλιτεχνικών Σχολείων, διακριτής από την υπάρχουσα Επιστημονική Επιτροπή Καλλιτεχνικής Παιδείας, με δημιουργία Διεύθυνσης Καλλιτεχνικών (και Μουσικών) Σχολείων στην Κεντρική Υπηρεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. καθώς και την οικονομική αποζημίωση των μελών της επιτροπής. Η ιδιαιτερότητα των Καλλιτεχνικών Σχολείων, ως δημόσιων σχολικών μονάδων με ενισχυμένο καλλιτεχνικό πρόγραμμα (Θέατρο, Κινηματογράφος, Χορός, Εικαστικά), επιβάλλει τη συγκρότηση επιτροπής ασχολούμενη αποκλειστικά με τα Καλλιτεχνικά σχολεία. Η πρακτική γνώση της εφαρμογής του καλλιτεχνικού προγράμματος σπουδών, των ιδιαίτερων αναγκών κάθε κατεύθυνσης και των παιδαγωγικών/καλλιτεχνικών προκλήσεων, αποτελεί προϋπόθεση για την ουσιαστική και αποτελεσματική στήριξη του θεσμού. Η επαναφορά της αρμοδιότητας στα Κεντρικά για τα Καλλιτεχνικά (και Μουσικά) Σχολεία (με ανεξάρτητη Διεύθυνση/Τμήμα στο ΥΠΑΙΘ) εξασφαλίζει ισοτιμία με άλλα ειδικά σχολεία, όπως τα Πρότυπα ή Πειραματικά. Μέσω αυτού ενισχύεται η διοικητική, επιστημονική και καλλιτεχνική υποστήριξη με εξειδίκευση. Επιπλέον, κρίνεται απολύτως αναγκαίο να προβλεφθεί οικονομική αποζημίωση για τους εκπαιδευτικούς των Καλλιτεχνικών Σχολείων οι οποίοι συμμετέχουν στις Επιτροπές Εισαγωγικών και Κατατακτηρίων Εξετάσεων για την επιλογή των μαθητών που θα φοιτήσουν στα σχολεία αυτά. Η διαδικασία αυτή απαιτεί σημαντική χρονική δέσμευση, καθώς οι εκπαιδευτικοί που στελεχώνουν τις σχετικές επιτροπές, υπερβαίνουν κατά πολύ το καθορισμένο ωράριο εργασίας τους. Ιδιαίτερα οι ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, επί σειρά ετών συμμετέχουν χωρίς καμία αποζημίωση, (την περίοδο που γίνονται οι κατατακτήριες εξετάσεις δεν έχουν προσληφθεί ακόμα), παρότι το έργο τους είναι ουσιώδες για τη διασφάλιση της αντικειμενικότητας, της ποιότητας και της αξιοπιστίας της διαδικασίας επιλογής. Επισημαίνεται ότι σε αντίστοιχες επιτροπές άλλων τύπων σχολείων (π.χ. Πρότυπα και Πειραματικά), προβλέπεται σχετική οικονομική αποζημίωση. Η ίση μεταχείριση των εκπαιδευτικών των Καλλιτεχνικών Σχολείων αποτελεί όχι μόνο ζήτημα δικαιοσύνης, αλλά και προϋπόθεση για τη βιωσιμότητα και αξιοπιστία της εισαγωγικής διαδικασίας στα εν λόγω σχολεία. Παράλληλα, καθίσταται αναγκαία η άμεση σύσταση εκπαιδευτικού κλάδου ΠΕ Κινηματογράφου και ΠΕ Χορού. Στον οποίο εκπαιδευτικό κλάδο θα συμπεριλαμβάνονται ισότιμα, τόσο εκπαιδευτικοί από τα τμήματα Κινηματογράφου ΑΕΙ όσο και εκπαιδευτικοί, απόφοιτοι των τριετών αναγνωρισμένων, ανώτερων κινηματογραφικών σχολών. Οι απόφοιτοι των τριετών σχολών υπηρετούν τα σχολεία αυτά από την ίδρυση τους. Πρόκειται για καλλιτέχνες-εκπαιδευτικούς με αποδεδειγμένο έργο, των οποίων τα διπλώματα είναι επισήμως αναγνωρισμένα ως ισότιμα με αυτά των πρώην ΤΕΙ, με σπουδές και διπλωματικές εργασίες, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Πολιτισμού. Σημειωτέων ότι όταν οι ίδιοι φοιτούσαν στις σχολές αυτές, δεν υπήρχαν πανεπιστημιακά τμήματα Κινηματογράφου στην Ελλάδα. Η χρόνια απουσία τους από επίσημο κλάδο συνιστά θεσμική υστέρηση και πλήττει τη συνέχεια και σταθερότητα του εκπαιδευτικού έργου στα Καλλιτεχνικά Σχολεία. Μέχρι την οριστική επίλυση του ζητήματος, είναι αναγκαίο να προβλεφθεί άμεση αύξηση της ωρομίσθιας αποζημίωσης κατά 3 ευρώ ανά ώρα για τους εκπαιδευτικούς των ειδικοτήτων Κινηματογράφου και Χορού, ώστε να περιοριστούν οι υφιστάμενες ανισότητες μεταξύ συναδέλφων. Η διασφάλιση της ποιότητας, της συνέχειας και της θεσμικής ισότητας στα Καλλιτεχνικά Σχολεία αποτελεί κρίσιμη προϋπόθεση για την ενίσχυση της δημόσιας καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και την υποστήριξη του πολιτιστικού δυναμικού της χώρας. Εν κατακλείδι, η ανάγκη θεσμοθέτησης αυτόνομης Καλλιτεχνικής Επιτροπής με αποκλειστική αρμοδιότητα τα Καλλιτεχνικά Σχολεία είναι απόλυτα συνδεδεμένη με την εύρυθμη λειτουργία και περαιτέρω ανάπτυξη του θεσμού των Καλλιτεχνικών Σχολείων. Τα Καλλιτεχνικά Σχολεία αποτελούν έναν ξεχωριστό και δυναμικό πυλώνα της δημόσιας εκπαίδευσης, με ιδιαίτερα παιδαγωγικά και καλλιτεχνικά χαρακτηριστικά που δεν μπορούν να υποστηριχθούν επαρκώς μέσα από γενικές ή οριζόντιες δομές εποπτείας καλλιτεχνικής παιδείας. Ελπίζουμε το παρόν νομοσχέδιο να αποτελέσει την αφετηρία για μια ουσιαστική αναβάθμιση των καλλιτεχνικών σχολείων. Ευχαριστώ