Αρχική Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνορθόδοξη Ιερά Βασιλική Αυτόνομη Μονή του Αγίου και Θεοβάδιστου όρους Σινά στην Ελλάδα»ΜΕΡΟΣ Ε΄ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (άρθρα 114-152)Σχόλιο του χρήστη Evi Dimitropoulou | 22 Ιουλίου 2025, 01:04
ΑΡΘΡΟ 120, ως προς τα Καλλιτεχνικά Σχολεία και την Επιστημονική Επιτροπή Καλλιτεχνικής παιδείας. Τα Καλλιτεχνικά Σχολεία, όπως προβλέπονται από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, συνιστούν εξειδικευμένες δημόσιες σχολικές μονάδες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με ενισχυμένο πρόγραμμα σπουδών στις τέχνες (Θέατρο, Κινηματογράφος, Χορός, Εικαστικά). Η λειτουργία τους βασίζεται σε έναν συνδυασμό γενικής και καλλιτεχνικής παιδείας, καλύπτοντας τόσο τις γνωστικές απαιτήσεις της υποχρεωτικής εκπαίδευσης όσο και τις ανάγκες της καλλιτεχνικής έκφρασης και επαγγελματικής προετοιμασία. Σήμερα, τα Καλλιτεχνικά Σχολεία υπάγονται διοικητικά στην Επιστημονική Επιτροπή Καλλιτεχνικής Παιδείας του Υπουργείου Παιδείας, η οποία όμως έχει ευρύ και πολυσχιδές φάσμα αρμοδιοτήτων που ξεπερνούν τα όρια των Καλλιτεχνικών Σχολείων (περιλαμβάνοντας θέματα επαγγελματικής καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, καλλιτεχνικών μαθημάτων στο γενικό σχολείο, συνεργασίες με φορείς πολιτισμού κ.λπ.). Η υπερφόρτωση αυτή δεν επιτρέπει την αναγκαία εστίαση και θεσμική συνέχεια στα ειδικά και σύνθετα ζητήματα των Καλλιτεχνικών Σχολείων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την έλλειψη επικέντρωσης, συνέχειας και θεσμικής προτεραιότητας στα ζητήματα των Καλλιτεχνικών Σχολείων. Ειδικά στη συγκυρία της δημόσιας διαβούλευσης για το παρόν νομοσχέδιο, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη για τη σύσταση αυτόνομης Καλλιτεχνικής Επιτροπής, με αποκλειστική αρμοδιότητα την εποπτεία και υποστήριξη των Καλλιτεχνικών Σχολείων και της δημιουργίας ειδικής Διεύθυνσης Καλλιτεχνικών και (Μουσικών) Σχολείων στην Κεντρική Υπηρεσία του ΥΠΑΙΘΑ. Μια τέτοια διοικητική πρόβλεψη δεν αποτελεί απλώς μια αναβάθμιση: είναι ζωτικής σημασίας για τη λειτουργία και την ποιότητα του θεσμού. Η προτεινόμενη θεσμική αλλαγή απαντά σε σωρευμένα προβλήματα: Διοικητικά: Εκκρεμεί η ίδρυση των εκπαιδευτικών κλάδων ΠΕ Κινηματογράφου και ΠΕ Χορού με ισοτιμία αποφοίτων αναγνωρισμένων ανώτερων καλλιτεχνικών σχολών με ΑΕΙ, οι αναθέσεις μαθημάτων, η αύξηση της αμοιβής των ωρομισθίων, η αποζημίωση για τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στις εισαγωγικές και κατατακτήριες εξετάσεις, καθώς και οι μεταθέσεις και αποσπάσεις εκπαιδευτικών. Παιδαγωγικά: Τα Καλλιτεχνικά Σχολεία απαιτούν συνεχή αξιολόγηση και αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών, επιμόρφωση του προσωπικού και εφαρμοσμένη γνώση των ιδιαίτερων αναγκών κάθε καλλιτεχνικής κατεύθυνσης. Θεσμικά: Η μη ισότιμη θεσμική μεταχείριση σε σχέση με άλλους ειδικούς τύπους σχολείων (Πρότυπα, Πειραματικά) δημιουργεί συνθήκες άνισης εκπαιδευτικής υποστήριξης. Η εφαρμογή της ρύθμισης αναμένεται να έχει τα εξής αποτελέσματα : Εξασφάλιση διοικητικής συνέχειας και επιστημονικής εποπτείας για τα Καλλιτεχνικά Σχολεία. Αναβάθμιση της ποιότητας της δημόσιας καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, με έμφαση στην παιδαγωγική συνοχή και στη βιωσιμότητα των θεσμών. Θεσμική εξομοίωση των Καλλιτεχνικών Σχολείων με άλλες μορφές ειδικών σχολικών μονάδων. Αντιμετώπιση λειτουργικών στρεβλώσεων που επηρεάζουν την καθημερινή λειτουργία των σχολείων, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές. Ενίσχυση του πολιτιστικού κεφαλαίου της χώρας μέσω μιας εκπαιδευτικής πολιτικής στην πράξη.