• Σχόλιο του χρήστη 'Ενιαίο Ψηφοδέλτιο Γονέων Αττικής' | 22 Ιουλίου 2025, 08:41

    ροποποίησης Αξιότιμες/οι κυρίες/κύριοι, Εκ μέρους του Ενιαιου ψηφοδελτίου Γονέων εκφράζουμε έντονη ανησυχία για το περιεχόμενο των Άρθρων 114 και 146 του υπό δημόσια διαβούλευση νομοσχεδίου του ΥΠΑΙΘΑ (Μέρος Ε΄, άρθρα 114–152), καθώς εισάγουν ρυθμίσεις που ενδέχεται να περιορίσουν κρίσιμες παιδαγωγικές, υγειονομικές και υποστηρικτικές παρεμβάσεις προς μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ), κατά παράβαση θεμελιωδών αρχών της ενταξιακής εκπαίδευσης και των διεθνών δεσμεύσεων της χώρας μας. Με σεβασμό στις προσπάθειες εκσυγχρονισμού του πλαισίου, καταθέτουμε τεκμηριωμένες παρατηρήσεις και προτάσεις τροποποίησης: 1. Κατάργηση του οριζόντιου "κόφτη" στην Παράλληλη Στήριξη (Άρθρο 114) Η πρόβλεψη ότι σε τάξεις με περισσότερες από μία εγκρίσεις παράλληλης στήριξης ο εκπαιδευτικός ΕΑΕ υποστηρίζει «το σύνολο των μαθητών» οδηγεί σε πρακτική συνένωση αναγκών, καταργεί την έννοια της εξατομικευμένης παρέμβασης και υποβαθμίζει τη διδασκαλία. Πρόταση: Να θεσπιστεί ως γενικός κανόνας η αναλογία 1:1 (ένας εκπαιδευτικός για κάθε μαθητή), με δυνατότητα 1:2 μόνο εφόσον τεκμηριώνεται από την ΚΕΔΑΣΥ και υπάρχει γραπτή συναίνεση των γονέων. 2. Αυτόματη και ουσιαστική μείωση μαθητών ανά τμήμα Η περιορισμένη εφαρμογή της μείωσης μόνο κατά -3 μαθητές, και μόνο όταν δεν υπάρχει Παράλληλη Στήριξη ή Τμήμα Ένταξης, αφήνει υπερπληθή τμήματα με πολλαπλές ανάγκες. Πρόταση: Να θεσπιστεί κλιμακωτή μείωση: -3 μαθητές για κάθε παιδί με βαριές/πολλαπλές αναπηρίες -2 για μέτριες -1 για ειδικές μαθησιακές δυσκολίες Η μείωση να εφαρμόζεται αθροιστικά, ανεξαρτήτως ύπαρξης Τ.Ε. ή Π.Σ., βάσει επίσημων αξιολογικών εκθέσεων ΚΕΔΑΣΥ. 3. Υποχρεωτικό Εξατομικευμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΕΠ/IEP) Ο περιορισμός της έννοιας του εξατομικευμένου σχεδιασμού στο Τμήμα Ένταξης έρχεται σε αντίθεση με τις διεθνείς καλές πρακτικές. Πρόταση: Θεσμοθέτηση υποχρεωτικής κατάρτισης ΕΕΠ/IEP με μετρήσιμους στόχους, συνδιαμορφωμένου από Τ.Ε., τάξη, ΚΕΔΑΣΥ, γονείς και –όπου εφικτό– τον ίδιο τον μαθητή. 4. Ρεαλιστική στελέχωση Σχολικών Νοσηλευτών (Άρθρο 146) Η πρόβλεψη κάλυψης πολλών σχολείων από έναν νοσηλευτή (με έως 500μ απόσταση) αγνοεί την ανάγκη άμεσης παρέμβασης σε οξέα ιατρικά περιστατικά. Πρόταση: Κάθε σχολική μονάδα με έστω έναν μαθητή με ιατρικό σχέδιο επείγουσας ανάγκης (αναφυλαξία, διαβήτης, επιληψία κ.ά.) πρέπει να διαθέτει μόνιμη παρουσία σχολικού νοσηλευτή ή, εναλλακτικά, σύστημα εφεδρικού εκπαιδευμένου προσωπικού και σχέδιο ταχείας αντικατάστασης. 5. Αποφυγή αυθαίρετων πληθυσμιακών "κατωφλίων" στη στελέχωση Τ.Ε. Ο περιορισμός οργανικών θέσεων Τ.Ε. και ΠΕ04 μόνο σε σχολεία με >200-300 μαθητές αγνοεί τις πραγματικές ανάγκες υποστήριξης. Πρόταση: Να εφαρμοστεί δείκτης αναγκών, βάσει ποσοστού μαθητών με αναπηρία/ΕΕΑ και επιπέδου υποστήριξης, ώστε μικρά σχολεία με υψηλή ανάγκη να μην αποκλείονται. 6. Εναρμόνιση με το Άρθρο 24 της Σύμβασης ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ (Ν.4074/2012) Το ενταξιακό εκπαιδευτικό σύστημα οφείλει να εξασφαλίζει εύλογες προσαρμογές και να αποφεύγει οριζόντιους δημοσιονομικούς περιορισμούς που οδηγούν σε άνιση πρόσβαση. 7. Προτείνουμε τη διαμόρφωση Μεταβατικού Σχεδίου Εφαρμογής, με πιλοτικά σχολεία, εστιασμένους διορισμούς και αξιολόγηση των μέτρων πριν την καθολική εφαρμογή.