• Σχόλιο του χρήστη 'Ελένη' | 17 Ιουλίου 2025, 11:44

    Το άρθρο 21 παρ. 3 του Συντάγματος το οποίο διακηρύσσει ως κοινωνικό το δικαίωμα στην υγεία ορίζει ότι «το Κράτος μεριμνά για την υγεία των πολιτών και λαμβάνει ειδικά μέτρα προστασίας», ενώ σύμφωνα με την παρ. 6 του ιδίου άρθρου «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας». Ομοίως, το άρθρο 5 παρ. 5 του Συντάγματος αναγνωρίζει ως ατομικό δικαίωμα ότι «Καθένας έχει δικαίωμα στην προστασία της υγείας». Περαιτέρω, σύμφωνα με τον Καταστατικό Χάρτη του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (Προοίμιο Καταστατικού του 1946), η υγεία δεν μπορεί να περιορίζεται στην απουσία ασθένειας ή αναπηρίας, αλλά ορίζεται με πιο ευρύ τρόπο «ως η κατάσταση πλήρους σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας/ευημερίας». Επίσης, η Σύμβαση του Ο.Η.Ε. για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, ορίζει ότι τα κράτη θα πρέπει να λάβουν υπόψη την προστασία και την προαγωγή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρίες, σε όλες τις πολιτικές και τα προγράμματά τους, Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι η συνταγματική κατοχύρωση του δικαιώματος στην υγεία έχει γίνει συχνά η αιτία για επιβολή περιορισμών στην άσκηση άλλων συνταγματικών δικαιωμάτων, σύμφωνα με αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, καταδεικνύοντας τον θεμελιώδη χαρακτήρα του δικαιώματος αυτού. Για τις παρατάσεις απόσπασης για αποδεδειγμένα ιδιαίτερους σοβαρούς λόγους υγείας υπάρχουν ήδη τα απαιτούμενα εχέγγυα για την πραγματοποίησή τους: α) οι αποσπάσεις αυτές έχουν ήδη εγκριθεί από την Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας, β) για την απόδειξη των λόγων υγείας απαιτούνται έγγραφα από δημόσια αρχή, γ) σε περίπτωση που οι λόγοι υγείας αφορούν σε γονέα, απαιτείται βεβαίωση από το αρμόδιο Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) που να πιστοποιεί ποσοστό αναπηρίας εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω και δ) η ανανέωση απόσπασης πραγματοποιείται σε ετήσια βάση εφόσον εξακολουθούν και υφίστανται οι λόγοι υγείας και προσκομίζονται τα απαιτούμενα έγγραφα από δημόσια αρχή. Η πρόβλεψη επιπλέον προϋποθέσεων που δεν συνδέονται με την απόδειξη του ιδιαίτερα σοβαρού λόγου υγείας, αλλά με τις υπηρεσιακές ανάγκες του κάθε Φορέα, συνιστά σοβαρό και αυθαίρετο περιορισμό του δικαιώματος στην υγεία κάθε δημοσίου υπαλλήλου. Εντέλει, μη σύμφωνη γνώμη του φορέα προέλευσης, με διοικητικά και όχι ιατρικά κριτήρια, μπορεί να αναιρέσει τον βασικό λόγο αναγκαιότητας της απόσπασης. Το δικαίωμα στην υγεία αποτελεί θεμελιώδες κοινωνικό δικαίωμα και δεν δύναται να περιορίζεται σε καμία περίπτωση λόγω υπηρεσιακών αναγκών ή άλλων κριτηρίων που θεσπίζονται ad hoc, ενώ είναι δυνατό να οδηγήσει σε αντιμετώπιση όμοιων περιπτώσεων με ανόμοιο τρόπο και σε πελατειακές σχέσεις, καθώς δεν προβλέπονται αντικειμενικά κριτήρια για την ορθή εφαρμογή του. Περαιτέρω, η παράταση απόσπασης με κοινή απόφαση των αρμόδιων για διορισμό οργάνων του φορέα υποδοχής και του φορέα προέλευσης, θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε απομάκρυνση χρονίως πασχόντων, καρκινοπαθών, ΑμεΑ κλπ από την δομή υγείας στην οποία παρακολουθούνται και το οικείο υποστηρικτικό περιβάλλον. Δεν είναι δυνατό να γίνεται προσπάθεια να προκριθούν οι υπηρεσιακές ανάγκες, οι οποίες μάλιστα θα κρίνονται χωρίς σαφή προκαθορισμένα κριτήρια, σε βάρος του δικαιώματος στην υγεία, στην υγειονομική περίθαλψη και στην αξιοπρεπή διαβίωση των συναδέλφων και συναδελφισσών. Τα ΑμεΑ και γενικά οι δημόσιοι υπάλληλοι που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας θα πρέπει να έχουν την στήριξη της Πολιτείας, η οποία οφείλει να τους εξασφαλίσει μία αξιοπρεπή διαβίωση, έτσι ώστε να ασκούν απρόσκοπτα τα καθήκοντά τους. Συνεπώς, απαιτείται η πλήρης απαλοιφή της τελευταίας πρότασης στο αρ. 103 του εν λόγω νομοσχεδίου: «Αποσπάσεις, οι οποίες διενεργούνται για λόγους υγείας ανανεώνονται με κοινή απόφαση των αρμόδιων για διορισμό οργάνων του φορέα υποδοχής και του φορέα προέλευσης για μια ή και περισσότερες φορές και για όσο χρόνο εξακολουθούν να υφίστανται οι λόγοι υγείας, για τους οποίους έγιναν, οι οποίοι αποδεικνύονται, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρούσα παράγραφο, λαμβανομένων υπόψη και των υπηρεσιακών αναγκών της υπηρεσίας προέλευσης του υπαλλήλου». Η ανανέωση αποσπάσεων για λόγους υγείας θα πρέπει να πραγματοποιείται σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία της παρ. 5 του άρθρου 7 του ν. 4440/2016. Θα πρέπει να απαλειφθεί οπωσδήποτε από το άρθρο 105 του νομοσχεδίου διότι η σύμφωνη γνώμη του αρμοδίου οργάνου του φορέα προέλευσης διότι εντέλει καθιστά «κενό γράμμα» την πρόβλεψη περί μετάταξης ΑμεΑ. Έχει ήδη πραγματοποιηθεί ενημέρωση της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία | Ε.Σ.Α.μεΑ. για το εν λόγω νομοσχέδιο.