• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΧ' | 26 Μαΐου 2026, 13:08

    Σχόλια επί του άρ. 470. Μέρος Γ', Βιβλίο Δ΄ "Απώλεια ή καταστροφή δικαιολογητικών":Η προτεινόμενη ρύθμιση, κατά το μέρος που προβλέπει ότι, σε περίπτωση απώλειας πρωτότυπων έντυπων δικαιολογητικών της φορολογικής νομοθεσίας από υπαιτιότητα δήμου ή περιφέρειας, η ένορκη διοικητική εξέταση (ΕΔΕ) διενεργείται, εφόσον λειτουργεί στον φορέα Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου (ΜΕΕ), από τη μονάδα αυτή, εγείρει σοβαρά ζητήματα σε σχέση με τον θεσμικό ρόλο των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου. Ο εσωτερικός έλεγχος αξιολογεί διαδικασίες και προτείνει βελτιώσεις όπου εντοπιστούν αδυναμίες, και δεν ασκεί διοικητικές ή πειθαρχικές αρμοδιότητες ούτε διερευνά υπαιτιότητα προσώπων, κάτι το οποίο προβλέπεται ρητά από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (βλ. άρθρο 7 ν. 4795/2021 και Παγκόσμια Πρότυπα Εσωτερικού Ελέγχου). Αντιθέτως, η διενέργεια ένορκης διοικητικής εξέτασης αποτελεί διοικητική διαδικασία διερεύνησης περιστατικών με ενδεχόμενες πειθαρχικές συνέπειες και συνδέεται με την αναζήτηση υπαιτιότητας συγκεκριμένων προσώπων. Ως εκ τούτου, η ανάθεση τέτοιας αρμοδιότητας στις Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου δημιουργεί σύγχυση μεταξύ της ελεγκτικής λειτουργίας και των διοικητικών ή πειθαρχικών διαδικασιών του φορέα. Ανάλογα ζητήματα έχουν ήδη ανακύψει στην πράξη κατά την εφαρμογή του άρθρου 39 του ν. 4622/2019, με το οποίο συστάθηκε στις Διευθύνσεις Εσωτερικού Ελέγχου των Υπουργείων το Τμήμα Β΄ Εσωτερικών Ερευνών και Διερεύνησης Καταγγελιών. Η ανάθεση στο ίδιο οργανωτικό σχήμα αρμοδιοτήτων που σχετίζονται αφενός με τον εσωτερικό έλεγχο και αφετέρου με τη διερεύνηση πειθαρχικών υποθέσεων έχει αναδείξει σημαντικά ζητήματα ασυμβίβαστου, ιδίως στο πρόσωπο του Προϊσταμένου της ΜΕΕ, εξαιτίας της ταυτόχρονης άσκησης αρμοδιοτήτων που σχετίζονται με τον εσωτερικό έλεγχο και τον πειθαρχικό έλεγχο. Η διττή αυτή ιδιότητα ενδέχεται να θέσει σε κίνδυνο την ανεξαρτησία, την αμεροληψία και την αντικειμενικότητα της λειτουργίας του εσωτερικού ελέγχου. Το ζήτημα αυτό έχει ήδη αναδείξει η Εθνική Αρχή Διαφάνειας στην έκθεσή της με τίτλο «Έκθεση για την εφαρμογή του μέρους Α’ του ν. 4795/2021 για το Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου στους φορείς του Δημόσιου Τομέα» (έτος 2024), στην οποία προτείνεται η τροποποίηση του άρθρου 39 του ν. 4622/2019 με την κατάργηση του Β΄ Τμήματος Εσωτερικών Ερευνών και Διερεύνησης Καταγγελιών των ΜΕΕ των Υπουργείων. Κατά συνέπεια, ενώ ήδη αναγνωρίζεται η ανάγκη διόρθωσης μιας προβληματικής ρύθμισης, η προτεινόμενη διάταξη κινδυνεύει να δημιουργήσει αντίστοιχο ζήτημα και σε άλλους φορείς της δημόσιας διοίκησης. Επιπλέον, ο ίδιος ο νόμος 4795/2021, με την διάταξη 81 παρ. 5 επέλυσε το ζήτημα ως προς τους λοιπούς φορείς πλην των Υπουργείων, όπου παρέμεινε ως αρμοδιότητα (κακώς όπως αναφέρεται και παραπάνω), ορίζοντας ότι: "....Διοικητικές έρευνες και πειθαρχικές διαδικασίες, καθώς και σχετικές με τις υποθέσεις αυτές διαδικαστικές πράξεις ή ενέργειες που εκκρεμούν σε οποιοδήποτε στάδιο στις Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου φορέων εκτός των Υπουργείων, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, διενεργούνται από τις κατά περίπτωση αρμόδιες, βάσει των γενικών ή ειδικών διατάξεων, οργανικές μονάδες του κάθε φορέα, στις οποίες διαβιβάζεται ο σχετικός φάκελος." Η προτεινόμενη λοιπόν διάταξη πρόκειται να επαναφέρει μια προβληματική ρύθμιση που είχε ήδη καταργηθεί. Για τους λόγους αυτούς, κρίνεται σκόπιμο να επανεξεταστεί η συγκεκριμένη πρόβλεψη και να αφαιρεθεί η δυνατότητα διενέργειας ένορκης διοικητικής εξέτασης από τη Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου και να παραμείνει ως αρμοδιότητα αποκλειστικά των αρμόδιων οργανικών μονάδων του κάθε φορέα.