Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο «Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης»ΜΕΡΟΣ Γ΄ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ (άρθρα 449-531)Σχόλιο του χρήστη ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ ΑΝΝΑ | 27 Μαΐου 2026, 13:33
|
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σχόλια επί του άρ. 470 «Απώλεια ή καταστροφή δικαιολογητικών»: Η διενέργεια ένορκης διοικητικής εξέτασης αποτελεί διοικητική διαδικασία διερεύνησης περιστατικών με ενδεχόμενες πειθαρχικές συνέπειες και συνδέεται με την αναζήτηση υπαιτιότητας συγκεκριμένων προσώπων. Κατά ρητή πρόβλεψη όμως του ν. 4795/2021 (άρ. 7), αλλά και των παγκόσμιων προτύπων Εσωτερικού Ελέγχου, οι Εσωτερικοί Ελεγκτές δεν εμπλέκονται καθ' οιονδήποτε τρόπο στη διοίκηση του φορέα ούτε αναλαμβάνουν επιχειρησιακά καθήκοντα που σχετίζονται με αυτή, προκειμένου να διασφαλιστεί η λειτουργική ανεξαρτησία τους. Ο εσωτερικός έλεγχος αξιολογεί διαδικασίες και προτείνει βελτιώσεις όπου εντοπιστούν αδυναμίες, και δεν ασκεί διοικητικές ή πειθαρχικές αρμοδιότητες ούτε διερευνά υπαιτιότητα προσώπων. Ως εκ τούτου, η ανάθεση τέτοιας αρμοδιότητας στις Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου δημιουργεί σύγχυση μεταξύ της ελεγκτικής λειτουργίας και των διοικητικών ή πειθαρχικών διαδικασιών του φορέα. Εξάλλου, ο ίδιος ο νόμος 4795/2021, με την διάταξη 81 παρ. 5 κατήργησε προηγούμενες ανάλογες ρυθμίσεις ως προς τους λοιπούς φορείς πλην των Υπουργείων, ορίζοντας ότι: «….Διοικητικές έρευνες και πειθαρχικές διαδικασίες, καθώς και σχετικές με τις υποθέσεις αυτές διαδικαστικές πράξεις ή ενέργειες που εκκρεμούν σε οποιοδήποτε στάδιο στις Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου φορέων εκτός των Υπουργείων, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, διενεργούνται από τις κατά περίπτωση αρμόδιες, βάσει των γενικών ή ειδικών διατάξεων, οργανικές μονάδες του κάθε φορέα, στις οποίες διαβιβάζεται ο σχετικός φάκελος.» Η προτεινόμενη λοιπόν διάταξη πρόκειται να επαναφέρει μια προβληματική ρύθμιση που έχει ήδη καταργηθεί. Περαιτέρω και ανεξάρτητα από τα παραπάνω, η διάταξη δημιουργεί ασάφεια ως προς τη διαδικασία διερεύνησης της απώλειας δικαιολογητικών, καθώς εισάγει διάκριση μεταξύ δύο περιπτώσεων: α) όταν η απώλεια οφείλεται σε υπαιτιότητα του δήμου ή της περιφέρειας, οπότε η ένορκη διοικητική εξέταση (ΕΔΕ) διενεργείται από δημοσιονομικό ελεγκτή ή, εφόσον λειτουργεί στον φορέα, από τη Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου, και β) όταν δεν είναι δυνατό να διακριβωθεί εκ των προτέρων το πρόσωπο που βαρύνεται με την απώλεια των δικαιολογητικών, οπότε η ΕΔΕ διενεργείται από υπάλληλο του φορέα. Η διάκριση αυτή δεν φαίνεται να αιτιολογείται επαρκώς. Η ένορκη διοικητική εξέταση, από τη φύση της, αποσκοπεί αφενός στη διαπίστωση των πραγματικών περιστατικών και αφετέρου στον εντοπισμό πιθανής υπαιτιότητας συγκεκριμένων προσώπων. Συνεπώς, ακόμη και στην περίπτωση που αναφέρεται ότι η απώλεια οφείλεται σε υπαιτιότητα του φορέα, η εξέταση δεν μπορεί να περιοριστεί σε αυτή τη διαπίστωση, αλλά θα οδηγηθεί αναπόφευκτα στη διερεύνηση της ευθύνης συγκεκριμένων υπαλλήλων, όπως για παράδειγμα ποιος είχε την ευθύνη φύλαξης των δικαιολογητικών ή ποιος χειρίστηκε τα σχετικά παραστατικά. Περαιτέρω, ακόμη και στην περίπτωση που η διάταξη αναφέρει ότι η απώλεια οφείλεται «σε υπαιτιότητα του δήμου ή της περιφέρειας», γεννάται ζήτημα ως προς το πώς έχει διαπιστωθεί η υπαιτιότητα αυτή και από ποιο όργανο. Η διαπίστωση υπαιτιότητας προϋποθέτει προηγούμενη διερεύνηση των πραγματικών περιστατικών, η οποία κανονικά αποτελεί αντικείμενο της ίδιας της ένορκης διοικητικής εξέτασης. Συνεπώς, η αναφορά σε ήδη διαπιστωμένη υπαιτιότητα του φορέα πριν από τη διενέργεια της ΕΔΕ δημιουργεί λογική και διαδικαστική ασάφεια ως προς το στάδιο στο οποίο λαμβάνει χώρα η σχετική κρίση. Υπό το πρίσμα αυτό, δεν καθίσταται σαφής η λογική της διαφορετικής πρόβλεψης ως προς το όργανο που διενεργεί την ΕΔΕ στις δύο περιπτώσεις, ούτε εξηγείται γιατί στη μία περίπτωση η εξέταση μπορεί να ανατεθεί στη Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου, ενώ στην άλλη σε υπάλληλο του φορέα. Για τους λόγους αυτούς, κρίνεται σκόπιμο να επανεξεταστεί η συγκεκριμένη πρόβλεψη και να αφαιρεθεί η δυνατότητα διενέργειας ένορκης διοικητικής εξέτασης από τη Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου και να παραμείνει ως αρμοδιότητα αποκλειστικά των αρμόδιων οργανικών μονάδων του κάθε φορέα.