Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο «Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης»ΜΕΡΟΣ Β΄ ΕΚΛΟΓΗ ΑΙΡΕΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ, ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΔΗΜΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΝ ΕΝΔΟΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ (άρθρα 29-87)Σχόλιο του χρήστη ΜΙΚΑ ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ, ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ, ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΛΟΜΠΥ ΓΥΝΑΙΚΩΝ | 3 Ιουνίου 2026, 14:27




Άρθρο 47 Στο άρθρο αυτό η ποσόστωση φύλου εμφανίζεται στο 40%, το οποίο βεβαίως είναι ήδη κατοχυρωμένο. Αποτελεί συνταγματική και νομική υποχρέωση, σε εθνικό επίπεδο αλλά είναι και σύμφωνο με τις διεθνείς και ευρωπαϊκές δεσμεύσεις της χώρας και την πολιτική της ίσης μεταχείρισης που προωθεί η χώρα μας, να προτείνουμε την αύξησή του σε 50% για κάθε φύλο και για λόγους εύρυθμης λειτουργίας της Δημοκρατίας, και της Κοινωνίας, που είναι σύμφωνες με τις επιταγές του άρθρου 116, του Συντάγματος, την ίση μεταχείριση των δύο φύλων, την υποχρέωση λήψης θετικών μέτρων υπέρ του υποεκπροσωπούμενου φύλου. Θα ήταν απαραίτητο και προτείνουμε επίσης να προβλεφθεί η υποχρεωτική εναλλαγή φύλου στις λίστες των υποψηφίων (σύστημα Zipper) ως παράδειγμα εξισορρόπησης των ανισοτήτων στην μεταχείριση και εκπροσώπηση των γυναικών, οι οποίες και αποτελούν πάνω από το ήμισυ του πληθυσμού, σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες το εφαρμόζουν. Η νέα δυνατότητα υποψηφίων, άνευ σταυρού προτίμησης, αποτελεί χρυσή ευκαιρία και δείγμα δημοκρατικής εκπροσώπησης για την τοπική αυτοδιοίκηση, όπου τα δύο φύλα εκπροσωπούνται ισότιμα, με πρόβλεψη 50/50 εκπροσώπησης γυναικών και ανδρών. Άρθρο 153 Ως Ελληνική Αντιπροσωπεία του ΕΛΓ που αποτελεί τη μεγαλύτερη Συνομοσπονδία Γυναικείων Οργανώσεων, στη χώρα μας, με 50 σημαντικότατες γυναικείες Οργανώσεις- Μέλη, με μακρά ιστορία και απολύτως εθελοντική δράση, αδυνατούμε να κατανοήσουμε την «εξαφάνιση» και κατάργηση των Δημοτικών και Περιφερειακών Επιτροπών Ισότητας (ΔΕΠΙΣ και ΠΕΠΙΣ). Μεταφέρουμε την ομόφωνη απόφαση των Οργανώσεων – Μελών μας να παραμείνουν ενεργές και να προβλέπονται, όπως σήμερα, ρητά, με βελτίωση της λειτουργίας τους, με υποχρεωτική συνεδρίαση τουλάχιστον μηνιαίως. Ήδη πολλοί Δήμοι, όπως ο Δήμος Κηφισιάς ( με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου) στηρίζουν. Οι επιτροπές αυτές είναι άμισθες και έχουν προσφέρει από το 2019 πολύτιμη εθελοντική δράση, σε άριστη συνεργασία με τις κοινωνικές υπηρεσίες και τις δομές των δήμων. Αντιμετωπίζουν θέματα ενδοοικογενειακής και έμφυλης βίας, είναι πολύτιμο εργαλείο στήριξης των παιδιών και της οικογένειας, σε τοπικό επίπεδο, με πλήθος δράσεων και ενημερωτικών εκδηλώσεων προς το ευρύ κοινό του κάθε Δήμου. Η υποβάθμιση των θεμάτων της ίσης μεταχείρισης, η ουσιαστική κατάργηση των πολιτικών ισότητας των φύλων, στην τοπική αυτοδιοίκηση και κοινωνία αποτελεί προσβολή των νόμων, των συνταγματικών υποχρεώσεων, των ευρωπαϊκών οδηγιών της επικυρωθείσας από την χώρα μας Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης που υπερτερεί των εγχώριων νόμων. Η προώθηση της ίσης μεταχείρισης αποτελεί θεσμική και πρακτική υποχρέωση. Η τοπική αυτοδιοίκηση είναι ο πυρήνας της κοινωνίας και έχει αποστολή να πληροφορεί και να στηρίζει τους πολίτες επί των βασικών αρχών της Δημοκρατίας, της Ισότητας και των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Η υποβάθμιση αυτών των θεμελιωδών αρχών, που διέπουν τις ΔΕΠΙΣ και η απλή αναφορά της Ισότητας σε μία γενικού περιεχομένου Γνωμοδοτική Επιτροπή αποτελεί ακατανόητη πρόταση που πρέπει να αποσυρθεί από το Σχέδιο Νόμου.