Αρχική Αναδιοργάνωση της δομής της Ελληνικής Αστυνομίας και αναβάθμιση της εκπαίδευσης του ένστολου προσωπικού της – Εκσυγχρονισμός του θεσμού της ηλεκτρονικής επιτήρησης υπόδικων, κατάδικων και κρατούμεν...ΜΕΡΟΣ Α΄ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ – ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 1-101)Σχόλιο του χρήστη Ορέστης Παπαδόπουλος | 17 Φεβρουαρίου 2025, 11:37
Άρθρο 51 (παράγραφος 1, και παράγραφος 8 περίπτ. α'): Η παράγραφος 1 κρίνεται επιβεβλημένο όπως απαληφθεί πλήρως, όπως και η φράση "καθώς και συμβατικών εγκλημάτων που τελούνται μέσω του διαδικτύου" της παραγράφου 8 περίπτωση α', καθώς έρχονται σε αντίθεση με το εξειδικευμένο αντικείμενο της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος. Ειδικότερα, οι φράσεις "που διαπράττονται μέσω του διαδικτύου και άλλων μέσων ηλεκτρονικής επικοινωνίας και ψηφιακής αποθήκευσης" (της παραγράφου 1) και "καθώς και συμβατικών εγκλημάτων που τελούνται μέσω του διαδικτύου" (της παραγράφου 8 περίπτωση α'), ουσιαστικά επαναμεταφέρουν (σε αντίθεση με τα καθοριζόμενα στην υπ' αριθ. 2/2019 Εγκύκλιο Παραγγελία του Εισαγγελέα Αρείου Πάγου) την αρμοδιότητα διερεύνησης στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ΚΑΘΕ αδικήματος, όπου και όποτε υπάρχει απλή εμπλοκή του διαδικτύου ή/και χρήσης ψηφιακών αποθηκευτικών μέσων, ακόμη και για ήσσονος σημασίας αδικήματα ή και χωρίς την πραγματική ανάγκη εξειδικευμένων τεχνικών ενεργειών για τη διερεύνησή τους. Εν έτει 2025 όπου η ζωή της ελληνικής κοινωνίας είναι συνυφασμένη με την καθημερινή δραστηριότητα σε όλες τις εκφάνσεις της στο διαδίκτυο, σχεδόν όλες οι επικοινωνίες πραγματοποιούνται μέσω αυτού (ακόμη και οι συμβατικές τηλεφωνικές κλήσεις δρομολογούνται μέσω του διαδικτύου), και παράλληλα όλες οι πληροφορίες αποθηκεύονται ψηφιακά, με τα έγγραφα σε απλό χαρτί να αποτελούν είδος υπό εξαφάνιση, σχεδόν κάθε αδίκημα έχει στοιχεία που σχετίζονται με τη χρήση του διαδικτύου (όπου αυτό χρησιμοποιείται ως μέσο τέλεσης και τα ίδια τα αδικήματα θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν και χωρίς αυτό) ή την ψηφιακή αποθήκευση. Συνεπώς με τις παραγράφους 1 και 8 περίπτ. α' του άρθρου 51, η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος θα είναι αρμόδια να επιληφθεί σε όλα τα αδικήματα, γεγονός που αφενός ΔΕΝ συνάδει με τον εξειδικευμένο χαρακτήρα της (=ενέργειες μη δυνάμενες να πραγματοποιηθούν από τον κάθε ανακριτικό υπάλληλο), αφετέρου ο όγκος των ποινικών υποθέσεων που θα πρέπει η Υπηρεσία αυτή να χειρισθεί θα είναι εξαιρετικά δυσανάλογος των δυνατοτήτων της, ιδίως σε προσωπικό, μη δυνάμενο να ολοκληρωθεί η διερεύνησή τους εντός εύλογων ή ακόμη και θεσμοθετημένων χρονικών πλαισίων. Τούτο, θα έχει επίσης σοβαρό αντίκτυπο στο χειρισμό των υποθέσεων αφορούντων σε γνήσια κυβερνοεγκλήματα όπου πραγματικά απαιτείται εξειδικευμένη τεχνική διερεύνηση, για τα οποία απαιτείται εκ τυς φύσεώς τους διάθεση περισσότερων πόρων για την εμπεριστατωμένη διερεύνησή τους. Άλλωστε η ουσία ύπαρξης μίας Υπηρεσίας για την αντιμετώπιση του Ηλεκτρονικού εγκλήματος είναι ο εξειδικευμένος χαρακτήρας της σχετικά με ενέργειες που απαιτούν ιδιαίτερες τεχνικές γνώσεις και καμία άλλη υπηρεσία δεν μπορεί να πράξει. Επιπροσθέτως, η εγκύκλιος 2/2019 της Εισαγγελίας Αρείου Πάγου, περιγράφει με περισσή σαφήνεια τα στοιχεία εκείνα που διαχωρίζουν της πραγματικές εξειδικευμένες αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος για τη διερεύνηση συγκεκριμένων περιπτώσεων ποινικών υποθέσεων, από αυτές που δεν ανήκουν (και δεν πρέπει να ανήκουν) στη σφαίρα αρμοδιοτήτων της. Εν κατακλείδι, οι αρμοδιότητες της Υπηρεσίας αυτής απαιτείται για να διατηρεί τον εξειδικευμένο χαρακτήρα της να περιορίζονται στη διερεύνηση ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ γνήσιων κυβερνοεγκλημάτων, με τα υπόλοιπα αδικήματα να χειρίζονται από τις οικείες Υπηρεσίες, φυσικά με την παροχή εφόσον απαιτηθεί στοχευμένης συνδρομής από τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος. ------------------------ Άρθρο 51 (παράγραφος 9): Αναγκαίο κρίνεται να προστεθεί στο τέλος της παραγράφου 9 η φράση: "Οι οικείες υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ., στην εδαφική αρμοδιότητα των οποίων πραγματοποιεί η ΔΙ.Δ.Η.Ε. επιχειρισιακές δραστηριότητες στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, συνδράμουν αυτή σε μη εξειδικευμένες ενέργειες μετά από σχετικό αίτημά της." με σκοπό την ομαλή λειτουργία της ΔΙ.Δ.Η.Ε. και της Υ.Δ.ΗΕ.Β.Ε. (και την αποφυγή συνήθων προστριβών μεταξύ των Υπηρεσιών της ΕΛ.ΑΣ. ως προς τις αρμοδιότητες) στις περιπτώσεις ΕΚΤΟΣ ΕΔΡΑΣ διεξαγωγής επιχειρησιακών δραστηριοτήτων (π.χ. διενέργεια ερευνών κατ' άρθρο 253 ΚΠΔ), δεδομένης της εξαιρετικά μεγάλης εδαφικής αρμοδιότητας (Νοτίου και Βορείου Τομέα αντίστοιχα) σε συνδυασμό αφενός με το περιορισμένο προσωπικό των Υπηρεσιών αυτών (της ΔΙ.Δ.Η.Ε. / Υ.Δ.ΗΕ.Β.Ε.) και αφετέρου με τη μη ύπαρξη εξειδικευμένων ενεργειών. Ειδικότερα, η συνδρομή των οικείων Υπηρεσιών σε τέτοιες μη εξειδικευμένες ενέργειες, όπως η μεταφορά εκπροσώπων της δικαστικής εξουσίας σε κατ' οίκον έρευνες, φύλαξη τυχόν κρατουμένων στο πλαίσιο αυτόφωρης διαδικασίας και μεταγωγή τους ενώπιον των δικαστικών Αρχών, θα ΠΕΡΙΟΡΙΣΟΥΝ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ την ανάγκη αφενός διάθεσης επιπλέον προσωπικού (της ΔΙ.Δ.Η.Ε. / Υ.Δ.ΗΕ.Β.Ε.) αφετέρου παραμονής επιπλέον ημερών εκτός έδρας, με άμεσο αντίκρυσμα στη σημαντική μείωση διάθεσης οικονομικών πόρων της ΕΛ.ΑΣ. για τις εκτός έδρας αυτές μετακινήσεις (ήτοι του πλεονάζοντος προσωπικού) και των επιπλέον ημερών (όπως λόγω της ανάγκης την επόμενη συνήθως ημέρα μεταγωγής στις δικαστικές Αρχές κρατουμένων της αυτόφωρης διαδικασίας). Παράλληλα, θα ενισχυθεί και η απόδοση της ΔΙ.Δ.Η.Ε. / Υ.Δ.ΗΕ.Β.Ε. καθώς το προσωπικό αυτό που θα εξοικονομηθεί (από τα παράπανω μη εξειδικευμένα καθήκοντα) θα δύναται να διατεθεί για τη συνέχιση της προανακριτικής διερεύνησης των λοιπών υποθέσεων που χειρίζονται οι Υπηρεσίες αυτές. Άλλωστε, και κατ' αντιστοιχία αντίστροφα, οι ΔΙ.Δ.Η.Ε. / Υ.Δ.ΗΕ.Β.Ε. συνδράμουν από πλευράς τους ήδη (βάσει σχετικών διαταγών) όλες τις οικείες Υπηρεσίες σε υποθέσεις όποτε απαιτείται τεχνική συνδρομή έπειτα σχετικού αιτήματός τους.