• Λαμβάνοντας υπόψη: • την παρ. 6 του Άρθρου 21 του Συντάγματος της χώρας, σύμφωνα με την οποία «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας». • τον ν.4074/2012 (ΦΕΚ 88 Α΄/11.04.2012), με τον οποίο η χώρα μας κύρωσε τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία μαζί με το προαιρετικό πρωτόκολλο που τη συνοδεύει, γεγονός που συνεπάγεται την εφαρμογή της σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο. • τον ν.4488/2017, ο οποίος: i) στο άρθρο 68 (παρ. 1) προβλέπει ότι«1. Κατά το στάδιο της νομοπαραγωγικής διαδικασίας τα αρμόδια όργανα συνεκτιμούν τα δικαιώματα των ΑμεΑ, όπως αυτά περιγράφονται στη Σύμβαση και κατά τη διάρκεια της κατάρτισης σχεδίων νόμου, συνεργάζονται με το Συντονιστικό Μηχανισμό του άρθρου 69 και με το Κεντρικό Σημείο Αναφοράς του άρθρου 70 και τελούν σε διαβούλευση με αναγνωρισμένες αντιπροσωπευτικές οργανώσεις του αναπηρικού κινήματος, με άτομα και με ομάδες ατόμων που έχουν εύλογο ενδιαφέρον για τα δικαιώματα των ΑμεΑ [...]» και ii) στο άρθρο 61 (παρ. 1) προβλέπει ότι «Κάθε φυσικό πρόσωπο ή νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου υποχρεούται να διασφαλίζει την ισότιμη άσκηση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία στο πεδίο των αρμοδιοτήτων ή δραστηριοτήτων του, λαμβάνοντας κάθε πρόσφορο μέτρο και απέχοντας από οποιαδήποτε ενέργεια ή πρακτική που ενδέχεται να θίγει την άσκηση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία. Ιδίως υποχρεούται: α) να αφαιρεί υφιστάμενα εμπόδια κάθε είδους, β) να τηρεί τις αρχές καθολικού σχεδιασμού σε κάθε τομέα της αρμοδιότητάς του ή της δραστηριοποίησής του, προκειμένου να διασφαλίζει για τα άτομα με αναπηρία την προσβασιμότητα των υποδομών, των υπηρεσιών ή των αγαθών που προσφέρει, γ) να παρέχει, όπου απαιτείται σε συγκεκριμένη περίπτωση, εύλογες προσαρμογές υπό τη μορφή εξατομικευμένων και κατάλληλων τροποποιήσεων, ρυθμίσεων και ενδεδειγμένων μέτρων, χωρίς την επιβολή δυσανάλογου ή αδικαιολόγητου βάρους, δ) να απέχει από πρακτικές, κριτήρια, συνήθειες και συμπεριφορές που συνεπάγονται διακρίσεις σε βάρος των ατόμων με αναπηρία, ε) να προάγει με θετικά μέτρα την ισότιμη συμμετοχή και άσκηση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία στον τομέα της αρμοδιότητας ή δραστηριότητάς του». • τον ν.4727/2020 (Κεφάλαιο Η΄), με τον οποίο ενσωματώθηκε στην εθνική μας νομοθεσία η Οδηγία (ΕΕ) 2016/2102 για την προσβασιμότητα των ιστότοπων και των εφαρμογών για φορητές συσκευές των οργανισμών του δημόσιου τομέα και το οποίο θεσπίζει τους κανόνες, όρους, προϋποθέσεις και απαιτήσεις για την κατασκευή, το περιεχόμενο και τη λειτουργία των ιστότοπων και των εφαρμογών για φορητές συσκευές των οργανισμών του δημόσιου τομέα προκειμένου να καταστούν προσβάσιμοι/ες στους χρήστες με αναπηρία. Η Ε.Σ.Α.μεΑ. θα ήθελε να θέσει υπόψη σας ότι σύμφωνα με το άρθρο 15 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, αλλά και των Τελικών Παρατηρήσεων (Concluding Observations)1 της Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, στην αρχική έκθεση της Ελλάδας, η Επιτροπή εκφράζει την ανησυχία της για: (α) Την απουσία πλαισίου που να προβλέπει τα απαραίτητα ειδικά μέτρα και εξατομικευμένη στήριξη σε φυλακισμένους και κρατούμενους με αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση, προκειμένου να καλύπτουν τις καθημερινές τους ανάγκες σε συνθήκες που να διασφαλίζουν τον σεβασμό της αξιοπρέπειάς τους και συνιστά στο συμβαλλόμενο Κράτος να προβλέψει συγκεκριμένα μέτρα και εξατομικευμένη στήριξη για φυλακισμένους και κρατούμενους με αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση, ώστε να καλύπτονται οι καθημερινές τους ανάγκες. Η Ε.Σ.ΑμεΑ. έχει θέσει, επανειλημμένως, σε όλες τις προηγούμενες ηγεσίες του Υπουργείου Δικαιοσύνης την αναγκαιότητα του σχεδιασμού και της εφαρμογής ειδικών μέτρων για την αντιμετώπιση των οξύτατων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις, τα οποία κρατούνται στα σωφρονιστικά καταστήματα και τα καταστήματα κράτησης της χώρας. Κατά καιρούς, έρχονται στο φως της δημοσιότητας στοιχεία για τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης των κρατουμένων στο σύνολο των σωφρονιστικών καταστημάτων της χώρας. Οι άθλιες αυτές συνθήκες είναι βέβαιο ότι αφορούν και τους κρατούμενους με αναπηρία ή/ και χρόνιες παθήσεις οι οποίες και είναι πιο δυσμενείς, εάν λάβουμε υπόψη ότι οι τελευταίοι αντιμετωπίζουν πρόσθετα προβλήματα που πηγάζουν από την ίδια την αναπηρία/χρόνια πάθησή τους. Ως εκ τούτου, η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει να ληφθούν υπόψη τα παρακάτω: ΜΕΡΟΣ Α΄ Ελληνική Αστυνομία • Διασφάλιση της προσβασιμότητας των αστυνομικών τμημάτων και των κρατητηρίων των αστυνομικών τμημάτων στα άτομα με αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση με βάση τις ανάγκες τους. • Διασφάλιση της προσβασιμότητας των ψηφιακών περιβαλλόντων, όπως ιστότοποι και εφαρμογές της Ελληνικής Αστυνομίας, στα άτομα με αναπηρία σύμφωνα με τις προβλέψεις του ν.4727/2020. • Προώθηση χρήσης νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών προκειμένου να διευκολυνθεί η επικοινωνία των ατόμων με αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση με τις υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας. • Πρόβλεψη παροχής εναλλακτικών τρόπων επικοινωνίας και ενημέρωσης σε όλους τα άτομα με αναπηρία, όπως σε γραφή Braille, σε απλό κείμενο, σε κείμενο για όλους (easy-to-read). • Παροχή πληροφοριών σε μορφή ήχου και σε κείμενο Braille για τα άτομα με αναπηρία όρασης για τη διευκόλυνση επικοινωνίας τους με τους/τις αστυνομικούς. • Παροχή πληροφοριών μέσω εγγράφων που είναι διατυπωμένα σε απλή γλώσσα ή/και με εικόνες για τη διευκόλυνσης της επικοινωνίας των ατόμων με νοητική αναπηρία με τους/τις αστυνομικούς. • Διασφάλιση παροχής εύλογων προσαρμογών προς τα άτομα με αναπηρία (όταν αυτή ζητηθεί από τα ίδια), που είναι απαραίτητες για την επικοινωνία και ενημέρωση μεταξύ αυτών και του προσωπικού των υπηρεσιών της αστυνομίας. • Συμπερίληψη της διάστασης της αναπηρίας στη βάση που διατηρεί η Ελληνική Αστυνομία για την καταγραφή των περιστατικών βίας.