• Σχόλιο του χρήστη 'ΖΩΑΝΝΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ' | 21 Φεβρουαρίου 2025, 14:06

    1.Διόρθωση Άρθρου 106 - εδάφια (γα) και (γβ) ---------------------------------------------------------------------------- Σύμφωνα με το Ν.1404/83 (ΦΕΚ 173/τ.Α./24-11-1983) ιδρύθηκαν τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΤΕΙ) στην Ελλάδα, τα οποία ανήκαν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Το 2007, με το άρθρο 2 του Ν.3549, προσδιορίστηκε ότι τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.), κατά την έννοια του άρθρου 16 παράγραφος 5 του Συντάγματος, είναι τα ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης, η οποία αποτελείται από δύο παράλληλους τομείς, ένας εκ των οποίων είναι και τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Τ.Ε.Ι.). Το δε Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων (είναι μια κατάσταση που εκπροσωπεί τους τίτλους σπουδών του εκπαιδευτικού συστήματος μιας Ευρωπαϊκής χώρας, το οποίο εγκρίθηκε στην σύσταση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου στις 23 Απριλίου του 2008 με θέμα «Θέσπιση ευρωπαϊκού πλαισίου των επαγγελματικών προσόντων για την δια βίου μάθηση»), προβλέπει ότι όλα τα πτυχία των ανώτατων, πλέον, εκπαιδευτικών ιδρυμάτων ανήκουν στο Επίπεδο 6 και είναι ισοδύναμα με πτυχία Bachelor στη βασική ειδικότητα του Τμήματος ή της μονοτμηματικής Σχολής (το ανωτέρω προβλέπεται και από το άρθρο 11, παράγραφος 2, εδάφιο β του Ν.4009/2011 Α’ 195). Ακολουθώντας την ανωτέρω οδηγία, η χώρα μας υπερψήφισε τους νόμους: Ν. 4521/2018, N.4559/2018, N.4610/2019 και Ν.4589 (ΦΕΚ 13 Α'/29.01.2019) με σκοπό να καταργηθούν ή/και να απορροφηθούν όλα τα Τ.Ε.Ι της χώρας από διάφορα ΑΕΙ. Κατά συνέπεια, δεν υφίσταται πλέον ο διαχωρισμός μεταξύ ανώτερης και ανώτατης εκπαίδευσης. Αν τέλος μελετήσουμε την παράγραφο 4 του άρθρου 38 του Ν. 4249/2014 περί Αναδιοργάνωσης της Ελληνικής Αστυνομίας, που προέβλεπε ότι: «H Σχολή Αστυφυλάκων Ελληνικής Αστυνομίας ανήκει στην ανώτερη βαθμίδα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως αυτή ορίζεται από τις ισχύουσες κάθε φορά διατάξεις και παρέχει ισότιμη εκπαίδευση και χορηγεί ισότιμα πτυχία, προς εκείνα που χορηγούνται από τα αντίστοιχου επιπέδου εκπαιδευτικά Ιδρύματα» και την συγκρίνουμε με το άρθρο 106 εδάφιο (γβ) του παρόντος Νομοσχεδίου που αναγράφει «η Σχολή Αστυφυλάκων Ελληνικής Αστυνομίας, στην οποία η φοίτηση διαρκεί έξι (6) ακαδημαϊκά εξάμηνα και η οποία ανήκει στην ανώτερη βαθμίδα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, παρέχει ισότιμη εκπαίδευση και χορηγεί ισότιμα πτυχία, προς εκείνα που χορηγούνται από τα αντίστοιχου επιπέδου εκπαιδευτικά ιδρύματα», θα παρατηρήσουμε ότι αν συνδυαστεί με το εδάφιο (γα) του παρόντος Νομοσχεδίου, γίνεται και πάλι σαφής διαχωρισμός ανώτερης με ανώτατης εκπαίδευσης για την Σχολή Αστυφυλάκων και την Σχολή Αξιωματικών, αντίστοιχα --------------------------------------------------- Πρόταση Σχετικής Διόρθωσης εδαφίων (γα) και (γβ): --------------------------------------------------- Να καταργηθεί σύμφωνα με όλους τους προαναφερθέντες νόμους ο διαχωρισμός των εδαφίων (γα) και (γβ) και αντ’ αυτού να αναγραφεί: «Οι Σχολές Αξιωματικών και Αστυφυλάκων Ελληνική Αστυνομίας, είναι ανώτατες σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και σύμφωνα με το Ν. 4763/2020 που θεσμοθετεί το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων (ΕΠΠ), απονέμουν πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης επιπέδου 6». 2. Προσθήκη Κεφαλαίου Ι στο Μέρος Β’ με τίτλο «Προαγωγή αστυνομικού προσωπικού με αναγνώριση πτυχίου ΑΕΙ ή ΤΕΙ» ---------------------------------------------------------------------------- Στο άρθρο 10 παράγραφος 2 του Ν. 3686/2008 προβλέπεται «η αναγνώριση του πτυχίου ΑΕΙ ή ΤΕΙ για την προαγωγή των Αρχιφυλάκων (που έγιναν με εξετάσεις) σε Ανθυπαστυνόμους με τη συμπλήρωση δύο (2) και τριών (3) χρόνων αντίστοιχα αντί για πέντε (5) ετών στο βαθμό τους». Είναι σαφές ότι δεν προβλέπεται η αναγνώριση του πτυχίου στο αστυνομικό προσωπικό που κατέχει βαθμό μεγαλύτερο του Ανθυπαστυνόμου, ούτε για την βαθμολογική του εξέλιξη, ούτε για την μισθολογική του, αλλά ούτε και για την αναγνώρισή τους ως πλασματικά έτη εργασίας για την συγκέντρωση δικαιώματος συνταξιοδότησης. Μάλιστα το παρόν νομοσχέδιο δεν περιέχει καμία διάταξη επί του παρόντος θέματος, αν και αποτελεί φλέγον θέμα και έχει ωθήσει αρκετούς αστυνομικούς στην προσφυγή, νομικά, κατά του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Το άρθρο 9 παράγραφος 2 και 3 του Ν.4354/2015, αναφέρει ότι τα πτυχία ανώτατων ιδρυμάτων (προπτυχιακός τίτλος και μεταπτυχιακός τίτλος) μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την προώθηση, στα αντίστοιχα μισθολογικά κλιμάκια (Μ.Κ) ενός μόνιμου και δόκιμου πολιτικού δημόσιου υπαλλήλου καθώς και ενός υπαλλήλου με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου με ένα Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (άρθρο 7, παράγραφος 2, εδάφιο ε του Ν.4354/2015).Το δε άρθρο άρθρο 7, παράγραφο 2, εδάφιο γ του ιδίου Νόμου, ορίζει ρητά πως «δεν υπάγονται στις διατάξεις αυτού οι κατηγορίες υπαλλήλων ή λειτουργών που ορίζονται στις διατάξεις του Μέρους Β’ του Ν. 3205/2003 (Α’ 297), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, καθώς και οι εν γένει αμειβόμενους με ειδικά μισθολόγια, με την επιφύλαξη των διατάξεων των άρθρων 15 και 28», δηλαδή ορίζει ρητά ότι εξαιρούνται τα Σώματα Ασφαλείας. Τα μισθολογικά θέματα, όπως για παράδειγμα η μισθολογική και η βαθμολογική κατάταξη των Σωμάτων Ασφαλείας, ως υπάλληλοι αμειβόμενοι από ειδικά μισθολόγια, προβλέπεται από το Ν.4472/2017 άρθρα 123,124,125,126 & 127 και τους διαχωρίζει ρητά από τους πολιτικούς υπαλλήλους του Ν.4354/2015. Σε υπαλλήλους των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, προβλέπεται επίσης η χορήγηση επιδόματος μεταπτυχιακών σπουδών, μεταξύ άλλων, εφόσον το αντικείμενο των σπουδών τους είναι συναφές με τις αρμοδιότητες ή την εν γένει δραστηριότητα της υπηρεσίας τους καθώς και τα καθήκοντα του κλάδου όπου ανήκουν και της θέσης που είναι τοποθετημένοι. Στο σημείο αυτό εντοπίζεται για μία ακόμα φορά σαφής διάκριση για τα Σώματα Ασφαλείας, καθόσον η χορήγηση του εν λόγω επιδόματος δεν προβλέπεται στο άρθρο 127 του Ν.4472/2017. Το δε άρθρο 30, παράγραφος 1, εδάφιο γ, του Ν 4670/2020 προβλέπει ρητά την αναγνώριση του χρόνου σπουδών ως πλασματικών χρόνων ασφάλισης ενός υπαλλήλου, για τη συγκέντρωση δικαιώματος συνταξιοδότησης σύμφωνα με το άρθρο 40 παράγραφος 1 εδάφιο ε’, του Ν. 2084/1992 (Α’ 165). Μάλιστα αν και έχει εκδοθεί η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 38 - 22.06.2021 που αναγνωρίζει το χρόνο σπουδών ως πλασματικά έτη ασφάλισης, παρόλα αυτά δεν ορίζεται ότι θα πρέπει τα εν λόγω έτη σπουδών να είναι υποχρεωτικά πριν την πρόσληψη του ατόμου ως υπάλληλο. Στη δε παράγραφο 1 του άρθρου 22 του Ν.3865/2010, ορίζεται ότι: «Ο ελάχιστος χρόνος σπουδών στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και του Πυροσβεστικού Σώματος, ανεξαρτήτως του χρόνου κατάταξής τους, για την απόκτηση ενός πτυχίου σχολής Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, εφόσον αυτός δεν λογίζεται ως συντάξιμος σύμφωνα με άλλες διατάξεις. Για τον υπολογισμό του χρόνου θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος των παραγράφων 2 και 4 του άρθρου 20 του παρόντος νόμου προσμετράτε και ο ανωτέρω χρόνος σπουδών». Παρατηρούμε λοιπόν ότι από την παραπάνω διάταξη, στα Σώματα Ασφαλείας γίνεται σαφής διαχωρισμός ότι αν τα έτη σπουδών είναι ταυτόχρονα με το χρόνο εργασίας τους, δεν μπορούν να αναγνωριστούν ως πλασματικά έτη για την απόκτηση δικαιώματος συνταξιοδότησης. ---------------------------------------------------------------- Πρόταση Σχετικής Προσθήκης Διάταξης επί του παρόντος Νομοσχεδίου ---------------------------------------------------------------- Να προστεθεί άρθρο που να αναφέρει πέραν των άλλων και τα εξής: «η αναγνώριση του πτυχίου ΑΕΙ ή ΤΕΙ προβλέπεται για όλους τους βαθμούς του ένστολου προσωπικού αν και εφόσον το αντικείμενο των σπουδών τους είναι συναφές με τις αρμοδιότητες ή την εν γένει δραστηριότητα της υπηρεσίας τους καθώς και τα καθήκοντα του κλάδου όπου ανήκουν και της θέσης που είναι τοποθετημένοι. Η συνάφεια αντικείμενο των σπουδών αυτών αποδεικνύεται ακράδαντα ειδικότερα στην περίπτωση όπου ο υπάλληλος έλαβε σχετική εκπαιδευτική άδεια, γι’ αυτές, σύμφωνα με τα άρθρα 63-67 του Π.Δ. 190/96 που προβλέπουν ότι «σκοπός της εν λόγω αδείας είναι η πληρέστερη επαγγελματική, επιστημονική ή τεχνική κατάρτιση ή εξειδίκευση ή πρακτική άσκηση αυτού σε αντικείμενα που σχετίζονται με τα καθήκοντά του, καθώς και την αποστολή και τις ανάγκες του Σώματος (άρθρο 66, παράγραφος 1, Π.Δ 190/96)». Σε περίπτωση που ο υπάλληλος επιλέξει την βαθμολογική του προαγωγή, με τη χρήση μεταπτυχιακού ή διδακτορικού τίτλου σπουδών, τότε να προβλεφθεί σχετική αλλαγή στο άρθρο 127 του Ν.4472/2017 για την χορήγηση αντίστοιχου επιδόματος. Αν ο υπάλληλος όμως επιλέξει αντί την βαθμολογική του προαγωγή, την αναγνώριση του χρόνου σπουδών του ως πλασματικών ετών ασφάλισης, ακόμα και στην περίπτωση που τα έτη αυτά σπουδών ήταν μετά την πρόσληψή του και καθόσον κατείχε την ιδιότητα του αστυνομικού, τότε να προβλεφθεί σχετική αλλαγή του άρθρου 30, παράγραφος 1, εδάφιο γ, του Ν 4670/2020. Παρατήρηση: Να αναφέρουμε ότι: (1) για το εν λόγω θέμα έχει ήδη υποβληθεί ερώτηση προς τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, με θέμα «Μισθολογική και βαθμολογική αναγνώριση των πτυχίων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στους Αστυνομικούς» στις 31/10/2024 από δεκαέξι (16) βουλευτές και (2) έχουν ήδη προσφύγει αρκετοί αστυνομικοί νομικά (ενδεικτικά σας αναφέρουμε το υπ’ αριθμ 216 – ΑΚ 1238 Ζ/486 από 4/4/2020 Υπόμνημα του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη και την υπ αρίθμ 2467/2020 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών με συναφές θέμα). 3. Προσθήκη Κεφαλαίου Κ στο Μέρος Β’ με τίτλο «Αναγνώριση πλασματικού χρόνου του ένστολου προσωπικού για την θέσπιση δικαιώματος σύνταξης» ----------------------------------------------------------------------------- Ο Ν.3996/2011 στο άρθρο 39, παράγραφος 1 και το άρθρο 10 του Ν.3863/2010, προβλέπουν ότι οι ασφαλισμένοι των φορέων κύριας και επικουρικής ασφάλισης, ακόμα και του ΝΑΤ, εξαιρουμένου του Δημοσίου, έχουν τη δυνατότητα αναγνώρισης πλασματικού χρόνου παιδιών, ο οποίος ανέρχεται σε ένα έτος ή 300 ημέρες για το πρώτο παιδί και σε 2 έτη ή 600 ημέρες για το δεύτερο και μέχρι το τρίτο παιδί. Επίσης στο Δημόσιο οι ασφαλισμένοι, εφόσον έχουν θεμελιώσει δικαίωμα με τον πραγματικό συντάξιμο χρόνο που έχουν στην υπηρεσία τους, έχουν δικαίωμα να αναγνωρίσουν πλασματικό χρόνο μόνον για την προσαύξηση της σύνταξης. Κατανοούμε λοιπόν ότι τα Σώματα Ασφαλείας έχουν εξαιρεθεί ρητά από τις διατάξεις του Ν. 3996/2011 και το παρόν νομοσχέδιο δεν προβλέπει καμία αλλαγή επί του θέματος αναγνώρισης πλασματικών ετών ασφάλισης, ειδικότερα δε για την περίπτωση αναγνώρισης πλασματικού χρόνου παιδιών. Φυσικά και οι παραπάνω διατάξεις αντιβαίνουν ρητά την αρχή της ισότητας απέναντι στο Νόμο, σύμφωνα με το άρθρο 4 παράγραφος 1 του Συντάγματος και για το λόγο αυτό κρίνεται αναγκαία η προσθήκη σχετικής διάταξης στο παρόν νομοσχέδιο. ---------------------------------------------------------------- Πρόταση Σχετικής Προσθήκης Διάταξης επί του παρόντος Νομοσχεδίου ---------------------------------------------------------------- Να προστεθεί άρθρο που να αναφέρει πέραν των άλλων και τα εξής: «επεκτείνεται η αναγνώριση πλασματικών ετών ασφάλισης για τα Σώματα Ασφαλείας κατά αντιστοιχία των διατάξεων του Ν 4670/2020 για τη συγκέντρωση δικαιώματος συνταξιοδότησης σύμφωνα με το άρθρο 40 παράγραφος 1 εδάφιο ε’, του Ν. 2084/1992 (Α’ 165). Ειδικότερα δε για την αναγνώριση πλασματικού χρόνου παιδιών, κατ’ επέκταση των διατάξεων του άρθρο 39, παράγραφος 1 του Ν.3996/2011.» ΖΩΑΝΝΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ Υπαστυνόμος Β' Υποψήφιος Διδάκτορας Πανεπιστημίου Πειραιά